Ooeoeh, heb net een weekje met Zita Swoon en al hun platen vertoefd en kan nu een mooie gefundeerde mening geven.
Zijn eerdere albums (Live=Sexy sanctuary en wedding dress) konden me niet echt bekoren. Vond ze een beetje saai, ongecontroleerd en als je eenmaal de Band In The Box versies hebt gehoord valt het ook allemaal een beetje tegen. A Band In The Box zelf, ik vind het album toch stiekem een beetje tegenvallen (na mijn eerst zeer positieve mening). Ik word ten eerste gek van die zangeressen! Echt, ze zorgen er echt voor dat ik sommige nummers gewoon skip. Het klinkt schel, het doet pijn aan mijn oren en ik vind het kwalitatief ook niet goed genoeg om het nog te kunnen waarderen. Op sommige nummers komt het wel goed uit de verf, en dat is maar goed ook. Overall is mijn mening over het livealbum: Sommige nummers zijn echt helemaal geweldig! Whatshadoing, Hot Hotter Hottest, Life As Prey, Daily reminders..en nog wel een paar..En die staan in mijn top lijst beste nummers, zonder twijfel! Mateloos veel respect voor Zita Swoon daardoor.
Aan de andere kant vind ik er dus ook nummers tussen zitten die ik elke keer skip. Ik kan er zelfs als ik er geconcenteerd voor ga zitten niet zo veel mee. Instrumentaal maken ze alles goed! Best of the best zijn ze instrumentaal. Vocaal word ik er simpelweg een beetje moe van.
Dan de Big City/Blueville albums (die ik al had). Ik vind ze daar een lossere, veel vrolijkere en melodieuzere stijl hebben. Dat is de Zita Swoon waar ik voor ben gevallen! Niet die van zijn eerdere albums. A Band In The Box is dan een beetje de middenweg tussen beide periodes. En kwalitatief bij verre het best. Het heeft namelijk het beste van beide periodes. Gelukkig. Respect dat ze zo enorm veelzijdig zijn!
Maar nu rest mijn laatste mening, en mijn verrassende conclusie: Moondog Jr.
Waar hun eerdere albums me niet echt veel deden raakte dit album me bij de strot! Wat geweldig! Wat een stem, wat een afwisseling, wat een heerlijk rauw album. Jintro & the Great Luna, die piano versie..Kippenvel. Ice Guiters, fantastisch. Moondog, super. En zo kan ik even doorgaan! Kon niet ophouden dit album te luisteren..en dat met al die andere albums die ik nu heb

Dus peace, ga het inderdaad weer eens luisteren