في البدء خلق الله السموات والارض Hoe God wordt geschreven in de Arabische bijbelquote:Op maandag 17 juli 2006 18:51 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. De naam van een verschijnsel/entiteit definieert niet die entiteit zelf.
Wikipedia:quote:Als ene Satan zich morgen Santa zou noemen, zou hij niet ineens een lange witte baard en een rooie muts hebben.
quote:Allah (Arabisch:الله, al-llāh, de god, degene die aanbeden wordt) is het Arabische woord voor God. In westerse talen zoals het Nederlands wordt de term gebruikt om specifiek de God van de islam aan te geven. In moslimlanden met een christelijke minderheid gebruiken christenen echter vaak ook het woord 'Allah'.
Etymologisch is Allāh verwant aan het Hebreeuwse Elōhîm, (God), en het Aramese en Syrische Alāhā. Elōhîm komt van elôh (Hebreeuws voor 'god') en Alāhā is een sterkere vorm van alāh (Aramees/Syrisch voor 'god'), terwijl Allāh verwant is aan ilāh (Arabisch voor 'god'). We hebben dus te maken met drie etymologisch verwante semitische equivalenten voor 'god'. De verschillen in uitspraak zijn te verklaren door morfologische ontwikkelingen in de drie talen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de verschillen tussen Deus, Dios en Dio in resp. het Latijn, Spaans en Italiaans. [1]
Een moslim zal vaak Allah laten volgen door ta'ala, wat de verhevene betekent, en hem doorgaans uitgebreider Allah soebhanoehoe wata'ala noemen, veelal afgekort tot: Allah (swt), wat iets betekent als: Allah, geprezen en verheven is hij .
De naam verschijnt voor het eerst in geschreven vorm in graffiti uit de zesde eeuw voor de jaartelling rond de stad Dedan (nu el Ula) in de Noord-Arabische woestijn, naast een godheid die Salm genoemd wordt. De opschriften gebruiken een alfabet dat afgeleid is van het Sinaïnitische (oer-)alfabet. Volgens Herodotus was er een godheid Orotalt en een godin Alilat. In de laatste naam is de vrouwelijke vorm van het woord Allah te herkennen, omdat -t een vrouwelijke uitgang is in Semitische talen.
Volgens de meeste moslims is Allah de persoonlijke naam van God. 'el' of 'il' is een gangbare uitdrukking in Semitische talen voor het Opperwezen oftewel 'de God'. De afgeleide daarvan in het Arabisch 'Allah' kan dan volgens vele linguïsten beter opgevat worden als de titel 'God' dan een naam. Er werden ook vele 'ilaha' (goden) vereerd in het Mekka van voor Mohammeds optreden. Het Hebreeuws kent wel expliciet een persoonlijke naam voor God, namelijk het tetragrammaton JHWH. Naast Allah hebben de moslims nog 99 andere heilige namen voor de Heer. Deze namen uiten zich als eigenschappen die gemanifesteerd zijn in Allah.
quote:De Uniciteit van God volgens de Thora, de Bijbel en de Koran
Hierna volgen een paar verzen uit het Oude Testament, het Nieuwe Testament en De Koran, waaruit telkens het centrale belang van het geloof in de Ene God blijkt:
"Gij zult geen andere goden hebben dan Mij". (Deuteronomium 5:6)
En de Heilige Koran:
"Weet dat er geen god is dan God" (Koran 47:19)
Andere goden dan God, wat moet men zich daarbij voorstellen? Zeker niet enkel het aanbidden van meerdere goden of idolen maar alles wat in de weg komt van het aanbidden van de Eén God - dus ook het eigen ik dat men tot status van godheid kan verheffen (wanneer men zelf bepaalt wat goed in slecht is, in plaats van de Goddelijke Bepalingen daarover te volgen). Volgens de Islam is de hoogste vorm van Jihad (streven) overigens deze van het streven tegen het eigen ik, om zo volledig God te dienen.
Het geloof in éen God, werd door alle Profeten verkondigd. Zo horen we bijvoorbeeld Mozes zeggen:
"Hoor, Israël! de Heer (Jahweh) is onze God, en de Heer alleen. Bemin uw God, met geheel uw hart, met geheel uw ziel en met geheel uw kracht." (Deuteronomium 6:4-5)
In het Nieuwe Testament, horen we ook Jezus zeggen:
"Hoor Israël! De Heer onze God is de enige Heer, Gij zult de Heer uw God beminnen met geheel uw hart, geheel uw ziel, geheel uw verstand en geheel uw kracht." (Marcus 12:29-30)
Ook in de Heilige Koran vinden we dit terug:
"Zeg : "Hij is God als enige, God als Bestendige. " (Koran 112:1-2)
Het Oude Testament stelt reeds ondubbelzinnig dat niets of niemand met God gelijkgesteld mag worden:
"Ik ben Jahweh, uw God, die u uit Egypte, uit het slavenhuis heb geleid; gij zult geen andere goden naast Mij hebben. Ge zult u geen godenbeelden maken, noch enig beeld vn wat in de hemel daarboven, op de aarde beneden of in het water onder de aarde is." (Exodus, 20:2)
God is de Eerste en de Laatste. In het boek Isaiah (Jesaja) lezen we:
"Jullie zijn Mijn getuigen, zegt de Heer. Vòór mij was er geen god, en na mij zal er geen god zijn. Ik ben de Heer, en behalve Mij, is er geen enkele Redder". (Jesaja 43:11)
"Ik ben de Eerste en ik ben de Laatste, en behalve Mij is er geen god." (Jesaja 44:6)
Ook dit vinden we in de Koran terug:
"Hij is de Eerste en de Laatste" (Koran 57:3)
En:
"En er is geen andere god dan Ik, een rechtvaardige God, een Redder. Er is er geen dan Ik. Omdat Ik God ben, en er is geen ander." (Isaja 45:21-23)
quote:Op maandag 17 juli 2006 18:52 schreef Ludger het volgende:
Ja, hallo, als men 5/600 jaar na de bijbel nog een verhaal verzint en een nieuwe bijbel; de Koran, vind je het dan gek dat men Moslims achterlijk vindt? Bepaalde dingen in de Koran staan echt haaks op de bijbel, ongeloofwaardig dus.
Een openbaring is alleen geldend voor een christen wanneer deze strookt met de bijbel. Dus wanneer men zegt in de Koran bijv: Jezus was niet de zoon van God, slechts een profeet, dan vind ik het niet gek dat Christenen moslims voor gek verklaren met hun Mohammed
Reageer dan eens inhoudelijk dat God in de bijbel en koran "Allah" wordt genoemd?quote:Op maandag 17 juli 2006 19:08 schreef DennisMoore het volgende:
Ik weiger lappen met internet-quotes te lezen. Dat is zo kansloos, elkaar bestoken met copy/paste.
Wanneer je argumenten hebt, dan mag je die in eigen bewoordingen hier neerzetten.
Wanneer je een Jantje hebt en een Pietje, en Pietje gaat zich ineens Jantje noemen, dan hebben we het niet ineens over dezelfde persoon.
Wanneer een Satan zich ineens God zou noemen, is hij daarmee niet ineens gelijk aan God.
Het feit dus dat Allah qua woord verwant zou zijn met Jehova, zegt niets over een gelijkheid van die twee.
Als ik nu zometeen een onzin-verhaaltje ga verzinnen over een kabouter die ook Allah heet en in een grote paddestoel woont, geloof jij dan dat ik het over dezelfde Allah heb?quote:Op maandag 17 juli 2006 19:10 schreef Triggershot het volgende:
Reageer dan eens inhoudelijk dat God in de bijbel en koran "Allah" wordt genoemd?
Sorry ik had wel verwacht dat jij wel meer inzicht dan dat had. In beide gevallen gaat het om de Almachtige enige God, die Adam en Eva als eerste mens heeft geschapen, daarna Satan vervloekte omdat hij hoogmoed had, Adam en Eva verbood op van het verboden vrucht te eten, toen ze het toch deden ze van het Paradijs te verbannen. Daarna een hele reeks van profeten heeft gestuurd van Noach, Abraham Mozes etc Jezus tot het Christendom en Mohammed als laatste bij de Islam. Oneindig veel overeenkomende punten met wat uitzonderingen is Jezus nou wel/niet de zoon van God.quote:Op maandag 17 juli 2006 19:13 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Als ik nu zometeen een onzin-verhaaltje ga verzinnen over een kabouter die ook Allah heet en in een grote paddestoel woont, geloof jij dan dat ik het over dezelfde Allah heb?
Denk het niet.
Dus (voor de zoveelste keer) EEN NAAM ZEGT NIETS.
Verdraaien atheisten het ook. Namelijk dat satan gewoon niet bestaat (en de god van de bijbel en dat groot varkentje uit de knor'an ?quote:Op maandag 17 juli 2006 19:20 schreef Ludger het volgende:
Neehee, Satan werd pas NADAT hij als slang Eva en Adam had laten eten van de boom van kennis van goed en kwaad, door God vervloekt... In het boek Job vind je het een en ander over Satan...
Typisch weer een moslimreactie (die hebben alles verdraaid in hun koraantje...)
Iemand die weet dat het gaat om een vergelijking tussen de bijbel en koran en die het een beetje heeft gelezen zoals jij dat hebt gedaan heeft geen behoefte aan een beschrijving lijkt me.quote:Op maandag 17 juli 2006 19:20 schreef DennisMoore het volgende:
Goedzo, nu gaat het al veel minder om de NAAM, maar meer om de BESCHRIJVING van de godheid zelf. Dat was dus ook wat ik zei.
En dan nóg zegt het niet alles. Ik kan diezelfde verhalen namelijk ook toeschrijven aan mijn verzonnen kaboutertje, die dan Adam & Eva geschapen heeft, etc etc.
Mag ik dan ook van jou verwachten dat jij gaat geloven in mijn kaboutertje, alleen omdat ik zeg dat hij dezelfde dingen heeft gedaan als jouw Allah en de christelijke/joodse God, en omdat ie dezelfde naam heeft?
Met zo een laatste zinnetje verwacht maar niet dat ik op jou dan wel serieus ga reageren.quote:Op maandag 17 juli 2006 19:20 schreef Ludger het volgende:
Neehee, Satan werd pas NADAT hij als slang Eva en Adam had laten eten van de boom van kennis van goed en kwaad, door God vervloekt... In het boek Job vind je het een en ander over Satan...
Typisch weer een moslimreactie (die hebben alles verdraaid in hun koraantje...)
Had satan niet vorm van een slang aangenomen dan toen hij Adam en Eva kwam beproeven, net zoals Jezus op de berg?quote:Op maandag 17 juli 2006 19:21 schreef DennisMoore het volgende:
Volgens mij was de christelijke Satan al een gevallen engel vóór de Zondeval?
Het was de slang die vervloekt werd, en vervolgens op zijn buik door het stof moest (z'n poten kwijtraakte?).
Christenen die erkennen dat de islam een toevoeging is zullen sowieso geen Christen blijven lijkt me, vrees niet ongetwijfeld dat jij ook wel een aanhang zult hebben. Zoals ik al zei als jij je kabouter verhaal kunt onderbouwen met de bijbel, zul je zeker wel wat scoren.quote:Op maandag 17 juli 2006 19:30 schreef DennisMoore het volgende:
Waarom zou jij verwachten van christenen dat ze zouden geloven dat de islam een toevoeging is, terwijl je niet zou geloven dat mijn denkbeeldige kaboutertje een toevoeging zou kunnen zijn.
Je hebt niets aan me antwoord, is puur dogmatisch. Gewoon omdat het zo is. punt. De islam zal niet uitbreiden met andere profeten, wel zal Jezus terugkeren op aarde om alle gelovigen te verenigen, maar zoals ik al zei de beredenering is puur dogmatisch.quote:Waarom geloof je dat de islam definitief is, en niet uitgebreid zal worden met wéér nieuwere profeten?
Jawel, maar bij de vervloeking hoorde dacht ik het 'op de buik door het stof voortbewegen'. En dat lijkt me een letterlijke vervloeking voor de slang als dier, en niet voor een Satan.quote:Op maandag 17 juli 2006 19:30 schreef Triggershot het volgende:
Had satan niet vorm van een slang aangenomen dan toen hij Adam en Eva kwam beproeven
Daar kan ik me geen slang herinneren.quote:net zoals Jezus op de berg?
Ik zelf heb me ook niet echt verdiept in de christelijke variant buiten de groten richtlijnen, en verschilt het wel beetje met de islamitische versie, maar volgens mij was Satan gewoon de slang.quote:Op maandag 17 juli 2006 19:33 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Jawel, maar bij de vervloeking hoorde dacht ik het 'op de buik door het stof voortbewegen'. En dat lijkt me een letterlijke vervloeking voor de slang als dier, en niet voor een Satan.
Denk dat die Satan al eerder vervloekt zou zijn... op het moment dat hij door een stel aartsengelen de hemel uit werd gemept.
(Ik geloof sowieso niet in een letterlijke uitleg van die verhalen, ze zijn té onlogisch en sprookjesachtig.)
In een film van Jezus zijn leven kwam hij voor als slangquote:Daar kan ik me geen slang herinneren.
Omdat het zo staat.quote:Op maandag 17 juli 2006 19:34 schreef Ludger het volgende:
waarom dogmatisch?
Hij zou de gedaante van een slang hebben aangenomen, of misschien wel de slang 'bezeten' hebben. Net zoals ook later in de bijbel wel dieren bezeten worden door boze geesten.quote:Op maandag 17 juli 2006 19:36 schreef Triggershot het volgende:
Ik zelf heb me ook niet echt verdiept in de christelijke variant buiten de groten richtlijnen, en verschilt het wel beetje met de islamitische versie, maar volgens mij was Satan gewoon de slang.
Dichterlijke vrijheid denk ik.quote:In een film van Jezus zijn leven kwam hij voor als slang
minuut 11quote:Op maandag 17 juli 2006 19:39 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Hij zou de gedaante van een slang hebben aangenomen, of misschien wel de slang 'bezeten' hebben. Net zoals ook later in de bijbel wel dieren bezeten worden door boze geesten.
[..]
Dichterlijke vrijheid denk ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |