Me dunkt dat rewimo én haar notaris heus wel weten of haar moeder wettelijk als erfgenaam gezien wordt omdat ze al dan niet van haar vader gescheiden is, hoor.quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:01 schreef hroswith het volgende:
Gaat er om of je moeder wettelijk als erfgenaam gezien wordt. Dus als zij niet van tafel en bed gescheiden was van je vader was zij dat.
quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:01 schreef hroswith het volgende:
Gaat er om of je moeder wettelijk als erfgenaam gezien wordt. Dus als zij niet van tafel en bed gescheiden was van je vader was zij dat.
Wordt zij wettelijk niet als erfgenaam gezien dan was jij de enige erfgenaam. Je legitieme portie is dan de helft van de nalatenschap. (je moet er wel een beroep op doen).
quote:Op donderdag 13 juli 2006 14:52 schreef Rewimo het volgende:
Nee, mijn moeder is geen erfgenaam.
Ik geef alleen maar weer hoe de wettelijke regeling is, hóór.quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:11 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Me dunkt dat rewimo én haar notaris heus wel weten of haar moeder wettelijk als erfgenaam gezien wordt omdat ze al dan niet van haar vader gescheiden is, hoor.
Heeft ook nogal veel zin als al is aangegeven dat dat niet uitmaakt, omdat mams geen erfgenaam is.quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:14 schreef hroswith het volgende:
[..]
Ik geef alleen maar weer hoe de wettelijke regeling is, hóór.
Prima!quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:19 schreef Rewimo het volgende:
En ik zeg nu al drie keer dat ze geen erfgenaam is, hóór.
Aangezien in de OP al duidelijk stond dat mijn ouders al jaren gescheiden zijn was dit tamelijk overbodig. Maar toch bedankt.quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:22 schreef hroswith het volgende:
Prima!
Ik probeer alleen maar te helpen door te reageren op jouw vraag.![]()
Zal het niet meer doen.
![]()
quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:24 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Aangezien in de OP al duidelijk stond dat mijn ouders al jaren gescheiden zijn was dit tamelijk overbodig. Maar toch bedankt.
quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:29 schreef hroswith het volgende:
[..]
oké. mijn fout.
stuk mbt werking testament blijft echter staan.
(en legitieme is dus 1/2 nalatenschap)
quote:Op woensdag 12 juli 2006 17:29 schreef Rewimo het volgende:
Zoals te begrijpen valt, hangt hier voor mij nogal wat van af. Een halve erfenis namelijk, of ik alles krijg of alleen mijn legitieme portie.
Yep. Veel geld.quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:29 schreef hroswith het volgende:
oké. mijn fout.
stuk mbt werking testament blijft echter staan.
(en legitieme is dus 1/2 nalatenschap)
Snap ik.. maar ik bedoel meer of het handgeschreven testament hierboven gaat.quote:Op donderdag 13 juli 2006 15:51 schreef Rewimo het volgende:
De notaris kan niks roepen tot de inhoud van het testament bekend is. Dat is opgevraagd.
De notaris heeft deze brief nog niet gezien. Dit omdat ik niets van het testament wist en de brief daarom overbodig achtte.quote:Plaats, 19 september 1990
TESTAMENT
Alles gaat naar mijn dochter [naam, geboortedatum, adres enz.]
Mocht ons samen iets overkomen dan komt alles aan de Stichting [naam van de school waar hij gewerkt heeft, adres enz.]
Geschreven bij volle bewustzijn op 19 september 1990 te plaats.
Naam, handtekening
Waarmee hij zegt dat later krijgen van kinderen een eerder testament buiten werking doet treden?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:49 schreef Marloes het volgende:
Volgens m'n vader erf jij alles, omdat toen je vader dat tekende, hij nog geen kinderen had (toch?)
Alles?quote:en alles in die tijd ''anders was''. Daar kwam het op neer....
Doen? Als in: we kijken niet meer naar het oude testament of zo?quote:Zo doen ze dat bij hem althans :p
Ik weet wel dat mijn vader zijn testament destijds moest schrappen om mijn moeder en mij tot erfgenaam te kunnen maken, het verbaast me dus een beetje dat volgens je vader het krijgen van kinderen een testament zonder meer buiten werking stelt (en als dat als regel zo is, zou de notaris van rewimo die informatie ook zonder meer op moeten kunnen hoesten en zou er dus niks aan de hand zijn). En in die tijd was wel alles anders, maar voor zover ik weet is er geen periodieke herzieningsplicht voor wat betreft je testament; een testament uit die tijd zou dus nog moeten kunnen gelden, imho. Ik heb maar een bron gevonden die over het huwelijk (en dus niet over kinderen) zegt: "gewoonlijk wordt een eerder opgemaakt testament ongeldig wanneer u in het huwelijk treedt", maar ik neem aan dat dat dan als bepaling opgenomen moet zijn in het testament (het staat er wat vaag).quote:Op vrijdag 14 juli 2006 13:11 schreef Marloes het volgende:
Ja miss_dynastie, ik weet er het fijne ook niet van. Het is erg ingewikkeld, maar daar kwam het op neer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |