quote:
Op woensdag 12 juli 2006 13:49 schreef Pizza_Shooter het volgende:Een tweede, zeker niet minder belangrijk punt is het tegemoet komen aan de wensen van het volk. Zelfs de hardwerkende arbeider rijdt al in een modern uitgerust voertuig met voldoende veiligheidsvoorzieningen. Zodoende is het verantwoord om op de snelweg het gaspedaal net iets verder in te trappen en bijvoorbeeld te rijden met een gemiddelde cruisesnelheid van 130 km/h. Uit een enquête op
www.at5.nl blijkt dat maar liefst 65.5% van de 659 stemmen een verhoging naar 130 km/h ‘een heel goed idee’ vindt. Aangenomen dat deze enquête representatief is voor de gehele samenleving, betekent dat dat door het krampachtig vasthouden aan een achterhaalde snelheid 10.480.000 mensen benadeeld worden.
Wat mij betreft een punt wat van minder belang is. Vraag 10.000 mensen of ze een belastingverlaging willen en 90% zal ja zeggen. Vraag 660 mensen of er harder gereden moet worden op de snelweg en het merendeel zegt ja. Kortom, de wens van het volk is niet direct ook het beste voor het volk omdat de negatieve kanten niet goed genoeg meegewogen worden.
quote:
Bovendien levert een hogere maximumsnelheid op de snelweg een niet te onderschatten tijdwinst op voor de automobilist. Met een verhoging naar 130 km/h bent u als bestuurder van een auto gemiddeld 10 km per uur verder dan zonder een verhoging.
Dat is 5 minuten op een uur. Waarbij je niet moet vergeten dat je niet overal 130km/h kan rijden. Het grootste gedeelte van de zakelijke wereld zich af speelt in de Randstad en daaar is 130km/u rijden op veel stukken een illusie. Natuurlijk maakt 5 minuten voor 100 mensen in totaal een winst van 500 minuten maar dan nog is het geen wereldschokkende verbetering en dat dit in het meest optimistische geval is.
quote:
Op grote afstanden is dit verschil van onschatbare waarde voor onder meer de zakelijke gebruiker van het Nederlandse wegdek. Tijd is immers geld. Dat neemt niet weg dat de recreatieve automobilist geen baat heeft bij deze verhogingen. Integendeel, op vakanties met de auto naar het zonnige Zuiden kan de tijdwinst behoorlijk oplopen.
Nederland rijd je misschien in een km of 300 ruim gezien wel door. In plaats van in 2:30 doe je dat dan in 2:18. Dan ga je er vanuit dat je ook daadwerkelijk het gehele stuk 130km/u kan rijden en dat je van Zeeland/Brabant naar Groningen/Leeuwarden moet.
quote:
Al met al is de verhoging van de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen van 120 km/h naar 130 km/h een interessant punt waar de politiek zich nog wel eens over mag buigen. Het is goed voor de doorstroming en heeft daardoor een positief effect op het milieu. Verder is het de bedoeling dat de Nederlandse regering het volk vertegenwoordigt, en daarmee ook aan de wensen van het volk tegemoet komt. Dat is op het moment van schrijven niet het geval. Ander lichtpunt is de tijdwinst die het op zal leveren voor alle mensen in het bezit van een automobiel.
Ben wel benieuwd naar de bron
![]()
Het enige wat ik kon vinden is iets van milieudefensie, iets wat natuurlijk niet 100% objectief hoeft te zijn.
MilieudefensieHet milieu heeft wel degelijk te lijden onder een verhoging van de maximumsnelheid tot 130 kilometer per uur, heeft Milieudefensie betoogd. Onderzoek toonde aan dat een verlaging van de maximumsnelheid van 120 naar 100 km. de uitstoot van broeikasgassen met 7 procent terugdringt. Daarop voortredenerend leidt een verhoging tot zo'n 4 procent meer uitstoot.
en nog een ander
stukjequote:
Op woensdag 12 juli 2006 13:41 schreef HansU het volgende:De max. snelheden in de bebouwde kom ben ik het overigens wel eens, op een aantal uitzonderings wegen waar het 50km/u is met riant zicht naar alle kanten en geen enkele mogelijkheid van overstekende kids.
Alleen jammer dat veel gemeenten er alles aan doen om het verkeer zo langzaam mogelijk te laten gaan. Hele dorpen worden 30km/u zones. In woonerven a la maar op een fatsoenlijk doorgaande weg kan 50km/u best.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server