abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41654936
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 01:26 schreef Iblis het volgende:
Rutherford dan? Die komt uit Nieuw-Zeeland en staat op de $100.
is goed Iblis +1
| ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^|
| who gives a fuck-truck | '|""";.., ___.
|_... _ ... _11:11__ = = = | = _|__|..., ]
"(@ )'(@ )" " " " * | (@ )(@ )* * * * * (@ )
  maandag 11 september 2006 @ 17:03:31 #272
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_41710886
Mijn verontschuldigingen dat de vervolgvraag wat lang op zich liet wachten, maar ik heb er één.

We maken allemaal weleens een taalfout, en er is ook altijd – helaas soms – wel iemand in de buurt om op te merken dat het bijvoorbeeld 'dan' in plaats van 'als' moet zijn. Eeuwen geleden deed zo'n situatie zich ook al voor. Te midden van een een concilie dat het moeilijke probleem behandelde van de crisis in het pausdom: er waren namelijk destijds drie pausen, eentje in Rome en Avignon, en nog eens eentje in Bologna (alleen de paus van Bologna was op het concilie aanwezig), maakte de daar aanwezige keizer van het Heilige Roomse Rijk een taalfout. Hij gebruikte het woord schisma ten onrechte als een vrouwelijke woord, waar men hem prompt op attendeerde. Irritant natuurlijk, dus de kezier dacht slim te zijn en beval subiet dat voortaan het woord voortaan wél vrouwelijk zou zijn, zodat hij geen fout had gemaakt. Een daar aanwezige kardinaal merkte toen echter in het Latijn op dat zelfs de keizer niet boven de grammatici staat.

Wie was deze keizer en hoe luidt deze gevleugde uitspraak in het Latijn?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_41737652
De keizer was Sigismund
De Uitspraak is "Ego sum rex Romanus et super grammaticam"

maar dat zei Sigismund dus "ik ben de keizer en sta boven de grammatica", ik kan niks over een kardinaal vinden die zei dat een keizer NIET boven taal staat

Bron
Life is all about *Ass*...You're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it, or behaving like one!
  dinsdag 12 september 2006 @ 17:58:35 #274
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_41742469
Ja, Sigismund is goed. Die zin niet, maar met een paar goed gekozen zoekwoorden waaronder zijn naam, het foute woord, etc. krijg ik het heel hoog in Google.

[edit]
De door jou gevonden zinssnede vind ik ook in Google, zo ken ik het verhaal niet, en de zin die ik zoek is volgens mij ook aanmerkelijk bekender.

[ Bericht 35% gewijzigd door Iblis op 12-09-2006 18:13:21 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_41743976
I give up... geen kardinaal die zei dat een keizer niet boven de grammatica staat kunnen vinden
quote:
bron
"Right Reverend Fathers, date operam ut illa nefanda schisma eradicetur," exclaims Sigismund, intent on having the Bohemian Schism well dealt with, - which he reckons to be of the feminine gender. To which a Cardinal mildly remarking, "Domine, schisma est generis neutrius (Schisma is neuter, your Majesty)," -Sigismund loftily replies, "Ego sum Rex Romanus et super grammaticam (I am King of the Romans, and above Grammar)!" [Wolfgang Mentzel, Geschichte der Deutschen, i. 477.] For which reason I call him in my Note-books Sigismund SUPER GRAMMATICAM, to distinguish him in the imbroglio of Kaisers.

[ Bericht 1% gewijzigd door zesje op 12-09-2006 19:04:47 ]
Life is all about *Ass*...You're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it, or behaving like one!
  dinsdag 12 september 2006 @ 20:13:06 #276
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_41747115
Ik denk dat het zoeken met kardinaal de boel in de war schopt. Ik vind nu namelijk ook dat het een aartsbisschop geweest zou zijn geweest...
  woensdag 13 september 2006 @ 22:54:57 #277
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_41786600
Nou, ik heb het gevoel dat iedereen het opgegeven heeft, terwijl het volgens mij niet zo moeilijk meer is, bij dezen dan toch de oplossing.

De keizer was inderdaad Sigismund van het Heilige Roomse Rijk en de zin was: "Caesar non supra grammaticos".

Als ik in Google sigismund schisma (uit de opgave) en error intype, is de derde match de zin die ik zoek. (Dat intypen + de naam van Sigismund bevestigt de boel herhaaldelijk.)

De Grote van Dale (ter extra info) verhaalt het als volgt:
quote:
Caesar non supra grammaticos (Lat.), de keizer gaat niet boven de spraakkunstenaars (volgens de anekdote is het spreekwoord ontstaan doordat keizer Sigismund eens het onzijdige woord schisma ten onrechte als vrouwelijk gebruikte, en daar door de kardinaal van Piacenza opmerkzaam gemaakt werd).
Op Everything2 wordt de aartsbisschop Placentinus genoemd – dat lijkt me incorrect. Een aartsbisschop kan uiteraard wel een kardinaal zijn, dat is geen probleem, maar de Latijnse naam van Piacenza is Placentia, dus ik denk dat daar iets mis is gegaan. Degene die het gezegd moet hebben zal dan Branda Castiglione geweest moeten zijn volgens informatie uit de Katholieke Encyclopedie.

Edoch, zesje zat er heel dicht bij, dus wat mij betreft geldt: [b]+1 zesje[/i] en gaan we met een volgende vraag door.
  donderdag 14 september 2006 @ 14:32:37 #278
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_41801290
Wie nu? Of maakt dat niet uit?
Denk dat zesje nu is, .
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
pi_41801657
Ik had 'm niet goed hoor heb het echt niet kunnen vinden. Zonder het woord error kom je er dus echt niet. Hij was uitdagend Iblis
Jij mag als je wil Sitethief, en anders kijk ik of ik vanavond iets kan verzinnen. Zit nu op mijn werk en is niet handig.
  donderdag 14 september 2006 @ 14:50:24 #280
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_41801809
quote:
Op donderdag 14 september 2006 14:45 schreef zesje het volgende:
Ik had 'm niet goed hoor heb het echt niet kunnen vinden. Zonder het woord error kom je er dus echt niet. Hij was uitdagend Iblis
Jij mag als je wil Sitethief, en anders kijk ik of ik vanavond iets kan verzinnen. Zit nu op mijn werk en is niet handig.
Okay, .

*denkt*
pi_41980945
tvp
Op dinsdag 16 maart 2010 18:45 schreef henrydg het volgende:
Wat is er mis met de Prius?
[ afbeelding ]
Ik vind 't een hele mooie auto.
pi_41981638
quote:
Op donderdag 14 september 2006 14:50 schreef Sitethief het volgende:

[..]

Okay, .

*denkt*
duurt het nog lang, dat denken?
  woensdag 20 september 2006 @ 13:58:25 #283
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_41982054
Ja doe er maar eentje, ben beter in oplossen, .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')