Nou, ik heb het gevoel dat iedereen het opgegeven heeft, terwijl het volgens mij niet zo moeilijk meer is, bij dezen dan toch de oplossing.
De keizer was inderdaad Sigismund van het Heilige Roomse Rijk en de zin was: "Caesar non supra grammaticos".
Als ik in Google sigismund schisma (uit de opgave) en error intype, is de derde match de zin die ik zoek. (Dat intypen + de naam van Sigismund bevestigt de boel herhaaldelijk.)
De Grote van Dale (ter extra info) verhaalt het als volgt:
quote:
Caesar non supra grammaticos (Lat.), de keizer gaat niet boven de spraakkunstenaars (volgens de anekdote is het spreekwoord ontstaan doordat keizer Sigismund eens het onzijdige woord schisma ten onrechte als vrouwelijk gebruikte, en daar door de kardinaal van Piacenza opmerkzaam gemaakt werd).
Op Everything2 wordt de aartsbisschop Placentinus genoemd – dat lijkt me incorrect. Een aartsbisschop kan uiteraard wel een kardinaal zijn, dat is geen probleem, maar de Latijnse naam van Piacenza is Placentia, dus ik denk dat daar iets mis is gegaan. Degene die het gezegd moet hebben zal dan
Branda Castiglione geweest moeten zijn volgens informatie uit de Katholieke Encyclopedie.
Edoch, zesje zat er heel dicht bij, dus wat mij betreft geldt: [b]+1 zesje[/i] en gaan we met een volgende vraag door.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.