abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39716072
Wij hebben gister een Cavia gevonden en meegenomen naar huis, hem een kooitje gegeven met stroo water en goenvoer.

Alleen nu wilt de Cavia niet veel eten en drinken, of het moet snachts gebeurd zijn dat hij wel iets gegeten en gedronken heeft.

Veel lopen doet hij ook niet.

Vanavond gaan we er mee naar de dierenarts om eens na te laten kijken.
En dan word er een foto gemaakt en opgehangen in de winkel en dierenwinkel op het dorp.

Heeft er verder iemand nog tips hoe met een Cavia beetje om te gaan.
ik heb voor de makkelijkheid de Cavia de naam Pim gegeven
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_39716108
Kan stres zijn he, als ie op straat heeft gelopen...
Veel hooi geven. Liksteentje enz. En even laten bijkomen.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 10:39:26 #3
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_39716117
Asiel?
pi_39716178
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 10:39 schreef Keiichi het volgende:
Asiel?
Nee ik wil eerst de eigenaars de kans geven om Pim op te komen halen.
En gebeurd dat niet dan is dit Pim zijn nieuwe onderkomen, en gaan wij voor hem zorgen.
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
pi_39716222
[centraal] Cavia's met foto's deel 6 Hier heb je wellicht iets aan.

Voor de rest vind ik het top wat je doet .
ijs_beer fan!
pi_39716251
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 10:43 schreef NanKing het volgende:
[centraal] Cavia's met foto's deel 6 Hier heb je wellicht iets aan.

Voor de rest vind ik het top wat je doet .
thx voor de link ga ik ook daar eens even spieken.

enne het is een kleine moeite, zo'n beestje hoort niet moederziel alleen op straat te leven.
pi_39716293
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 10:45 schreef Bar_en_Mar het volgende:

[..]

thx voor de link ga ik ook daar eens even spieken.

enne het is een kleine moeite, zo'n beestje hoort niet moederziel alleen op straat te leven.
Voor jou (en mij) misschien een kleine moeite maar lang niet iedereen denkt er zo over.
Jammergenoeg .
ijs_beer fan!
  dinsdag 11 juli 2006 @ 10:49:07 #8
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_39716342
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 10:42 schreef Bar_en_Mar het volgende:

[..]

Nee ik wil eerst de eigenaars de kans geven om Pim op te komen halen.
En gebeurd dat niet dan is dit Pim zijn nieuwe onderkomen, en gaan wij voor hem zorgen.
Ik bedoel meer dat je bij het asiel ook kan melden dat er verloren dieren gevonden zijn. Als mensen slim zijn vragen ze het bij een asiel ook na over er dieren gevonden zijn.
pi_39716383
Misschien kun je ook even contact opnemen met Amivedi
ijs_beer fan!
pi_39716458
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 10:49 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Ik bedoel meer dat je bij het asiel ook kan melden dat er verloren dieren gevonden zijn. Als mensen slim zijn vragen ze het bij een asiel ook na over er dieren gevonden zijn.
Ow sorry voor het misverstand, maar idd dat zou ook een optie zijn idd
pi_39716464

Hopelijk melden de eigenaars zich snel en is hij idd ontsnapt en niet door iemand op straat gezet.
pi_39716549
ik zoek nog wel een knuffelmaatje
M'n signature, wat doe je :{
pi_39717412
Vakantie tijd he
gooi maar op straat
Twinning = boring
pi_39718571
Hoi Bar en Mar! Wat goed dat jullie de cavia hebben opgevangen! Even beknopt wat praktische tips:

- zet de cavia op een kooi met zaagsel (of houtkorrels, of beukensnippers, maar dat is wat duurder). Gebruik geen stro, stro kan lelijk letsel veroorzaken aan voornamelijk de oogjes. Cavia's hebben 24 uur per dag hooi nodig. Hooi kun je bij vrijwel iedere supermakt kopen, zelf vind ik het hooi van de Boerenbont/Welkoop altijd erg fijn (en niet zo duur).

- Geef de cavia speciaal caviavoer, bij voorkeur Hope Farms (anders eventueel Gerty of XtraCital bv). Een cavia, zeker een zieke cavia die op straat heeft gelopen, heeft goed voer nodig om aan te sterken.

- Een cavia heeft vitamine C nodig, zeker deze cavia, in verband met zijn weerstand. Net als mensen kunnen cavia's geen vitamine C aanmaken. De druppels voor in het water zijn onzin, maar geef de cavia goed caviavoer met vitamine C of, als je het zelf in huis hebt, geef de cavia iedere dag 1 vitamine C tabletje van roter (met citroensmaak, ook voor mensen, soms lusten cavia's ze eerst niet, dan moet je even doorzetten en het in hun bekje blijven duwen).

- Groenvoer is van belang. Iedere dag moeten ze een beetje. Ik kan me voorstellen dat je nu niet echt zin hebt om speciaal voor de cavia groenvoer te halen, maar ze kunnen ook aardig wat restjes hebben van je eigen eten. het mogen alleen groentes of fruit zijn, geen andere dingen proberen. Erg goed voor de vitamine C is witlof en paprika, op andijvie zijn ze ook dol. Een goedkope optie: cavia's houden van gras en paardenbloembladeren. Wel zorgen dat je zeker weet dat de bladeren schoon zijn.

- geen likstenen of ander speelgoed aan cavia's geven. Likstenen veroorzaken een verhoogde kans op blaasproblemen (en dat wil je er nu niet bij hebben). Speelgoed als loopballen en wieltjes zijn niet aan cavia's besteed,

- Veel cavia's zijn dol op nachthokjes. Je hoeft niks te kopen, maar als je nog een oude kartonnen doos hebt staan, knip er een gat in en je doet een cavia een groot plezier, zeker als hij al schuw is heeft hij behoefte aan een veilig plekje.

- Een gezonde cavia: heeft schone ogen, korte nagels, een droge, schone neus waar geen verdikte snotrandjes op de haartjes rondom zitten, een glanzende, zachte vacht en voelt lekker mollig aan.
- Belangrijk: een cavia MOET eten. Een cavia die niet eet is een dode cavia. Hooi is het voornaamste. Verder moet je goed op de keutels letten. Deze moeten hard en mooi van vorm zijn. Cavia's eten een deel van hun keutels op, dat is normaal, maar je moet zeker keutels in de kooi zien.

Als je de cavia wilt verkopen, zet deze NIET gratis op marktplaats. Of laat het diertje achter bij een vestiging van www.stichtingcavia.nl, of kijk op www.kuufke.com en www.knoevel.nl of zet het diertje te koop op een forum als www.europeancavieclub.com/caviababbels .

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat je er wat dingetjes uit kunt pikken om het diertje goed te verzorgen,waar hij nu allicht behoefte aan heeft. Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Zeewolde woont, kan ik je wel goed caviavoer geven en een kooi uitlenen, en een kleine check doen van de cavia. Zelf opvangen kan even niet, ik zit nu vol...

Edit: Zie ik dat ik in de eerste zin toch 'beknopt' heb geschreven

[ Bericht 1% gewijzigd door zoeperzazke op 11-07-2006 12:12:33 ]
I had a signature once. It was awful.
pi_39718627
Hmm dat noemen ze dan beknopt

Netjes gedaan zoeper
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39718779
Ohja: als je besluit de cavia te houden, koop dan een soortgenootje voor hem. Cavia's kunnen niet alleen zitten, het zijn echt groepsdieren. Zorg dat je eerst zeker weet welk geslachte het diertje heeft.

Bij een ouder mannetje (vanaf 6 weken) dat niet geholpen is kun je duidelijk balletjes zien. Een zeugje heeft dit niet. Kijk ook even op deze site.

Een ouder mannetje kun je het beste aan een jong mannetje koppelen. Twee oudere beertjes samen kan goed gaan, maar dat is nooit een garantie.

Een zeugje kun je koppelen aan een gecastreerde beer, of aan een ander zeugje. De leeftijd maakt niet zo uit, het koppelen van zeugen aan elkaar gaat vrijwel altijd goed.
pi_39718846
Dit is zeeuws-vlaanderen, dus beetje ver van Zeewolde vandaan, maar bedankt voor het aanbod en de vele tips
pi_39718940
Misschien kun je anders contact opnemen met Esther, van deze site: http://www.rexcavia.nl/
Zij heeft veel ervaring met cavia's en kan ook even naar het diertje kijken en je misschien aan een tweedehands kooi en voer helpen. Probleem met caviavoer is dat het beste voer (zoals Kasper) enkel in 25 kg te koop is. Misschien dat je dus een kleine hoeveelheid bij haar over kunt nemen.
pi_39720456
Op verzoek van Bar_en_Mar een slotje

Helaas is pimmetje toch overleden
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')