en een tak van een fruitboom of wilg? Daar kunnen ze ook aan knagen en is veel gezonder.
Overigens heb ik de OP even uitgebreid met een aantal linkjes. Als jullie nog tips of aanvullingen hebben zijn die welkom, het lijkt me wel handig om in iedere OP te hebben staan
![]()
Nog cavianieuws van mijn front: maandag wordt Iwi gesteriliseerd. Dit is een heel bijzondere keuze aangezien een sterilisatie geen standaardoperatie is als een castratie. Een sterilisatie is heel heftig en wordt vrijwel alleen uitgevoerd bij een medische noodzaak.
Bij Iwi is geen medische noodzaak gebleken, maar toch laat ik het na lang wikken en wegen en overleggen met veel caviadeskundigen het doen. Iwi is namelijk een vreselijk dominant krengetje. Ze woonde eerst bij 3 dames en dat ging een tijdje goed. Toen is ze daar weggehaald vanwege Jewels zwangerschap en heb ik haar bij castraat Owen gezet. Later wilde ik haar terugkoppelen aan de dames maar dit lukte niet: Iwi ging enorm vechten (bijtwondjes en plukken haar overal).
Iwi toch weer bij Owen gezet. Leek weer een poos goed te gaan, totdat ze ook met Owen ging vechten. Op het eind had Owen geen seconde rust meer, Iwi gedroeg zich als een uitdagend slettebakje maar Owen mocht niet in haar buurt komen, tsja, vind je het gek dat Owen dan in de war raakt. Het werd steeds meer klappertanden en uiteindelijk zaten dus ook die twee te vechten.
Iwi zit nu tijdelijk alleen, maar ze is niet gelukig. Ze eet niet veel en is de hele dag een beetje down en uit haar hummetje. Ze valt ook af. Ze is veel gelukkiger bij andere caafs, maar ze verpest het voor zichzelf. Vandaar de keuze voor een sterilisatie. Er is een goede kans aanwezig dat ze kleine eierstokcystes heeft, die haat gedrag zo fel kunnen beïnvloeden. Als dat niet het geval is, bestaat nog steeds de kans dat Iwi minimaal ietsjes milder in gedrag wordt. Een garantie is het niet, maar het is het enige wat ik nog voor haar kan doen.
Dus: duimen draaien maandagochtend, dat Iwi de operatie goed doorstaat en eindelijk weer te koppelen is aan andere cavia's...
I had a signature once. It was awful.