ff stemmen www.stand.nlquote:De discussie is al zo oud als de politiek zelf: de parlementaire pers is te links. Al in de jaren zeventig was dat het verwijt van premier Dries van Agt. Ook rond de opkomst van Pim Fortuyn was het een veelgehoorde klacht. Deze week deed netcoördinator van Nederland 2, Ton F. van Dijk, een duit in het zakje. Hij vreest dat we tijdens de komende verkiezingstijd te veel linkse programma's met presentatoren zoals Marcel van Dam en Paul Rosenmöller voorgeschoteld zullen krijgen. En hij mist politieke tv-programma's uit de rechts-conservatieve hoek. Die zou de publieke omroep volgens Van Dijk wel moeten bieden want de omroep "moet en wil pluriform zijn". Heeft de netcoördinator een punt en is de parlementaire pers te links? Of valt het best mee en zijn de politieke tv-programma's objectief genoeg?
Wat heeft de hoeveelheid aan aandacht te maken met de politieke kleur? Bin Laden krijgt ook veel aandacht in de media. Oh jee, zijn ze Moslim-extremistisch?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:57 schreef EchtGaaf het volgende:
Het tegendeel is juist recentelijk bewezen. Hoeveel aandacht heeft deVVD niet van de publieke omroep gekregen, toen met de recentelijke lijstrekkerverkiezing? Die verkiezing ging bovendien nergens over, want het ging alleen maar over de poppenkast.
De publieke omroep gedraagt zich al heel lang niet meer publiekelijkquote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:03 schreef Harry_Sack het volgende:
Ik heb destijds een klachtbrief geschreven naar de reklame code commissie, die mij een verontwaardigd antwoord terugstuurde dat dit de verantwoordelijkheid is van de publieke omroep.
Het verwijt is nou net dat de parlementaire pers juist links zou zijn. Met het voorbeeldje van de VVD laat ik juist eerder het tegendeel zien. Wat dat met Bin Laden te maken heeft moet je mij maar eens uitleggen...quote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:06 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat heeft de hoeveelheid aan aandacht te maken met de politieke kleur? Bin Laden krijgt ook veel aandacht in de media. Oh jee, zijn ze Moslim-extremistisch?
Je voorbeeldje van de VVD laat helemaal niets zien. Wat heeft de hoeveelheid aan aandacht immers te maken met de politieke kleur?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:11 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het verwijt is nou net dat de parlementaire pers juist links zou zijn. Met het voorbeeldje van de VVD laat ik juist eerder het tegendeel zien. Wat dat met Bin Laden te maken heeft moet je mij maar eens uitleggen...
Dat is nu net waar het om gaat. De TT opent met de stelling dat de parlementaire pers juist links zou zijn. ik breng met de VVD weer balans in het verhaal.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:16 schreef nikk het volgende:
[..]
Je voorbeeldje van de VVD laat helemaal niets zien. Wat heeft de hoeveelheid aan aandacht immers te maken met de politieke kleur?
Ik kan de vraag wel nog een keer voor je herhalen maar ik vrees dat je die niet snapt. Laat ik het anders proberen dan...quote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat is nu net waar het om gaat. De TT opent met de stelling dat de parlementaire pers juist links zou zijn. ik breng met de VVD weer balans in het verhaal.
Indien een omroep gemiddeld meer aandacht besteedt aan bepaalde politieke partijen dan aan andere partijen, dan zou er sprake KUNNEN zijn van voorkeur. Maar het is lastig om dat hard te kunnen maken....quote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:21 schreef nikk het volgende:
[..]
Dus wanneer een omroep veel aandacht besteed aan een onderwerp dan kan je daaruit de politieke kleur herleiden?
Dat ben ik met je eens. Maar aandacht an sich zegt helemaal niets over de politieke kleur van de publieke omroep. Sterker nog, de LPF kreeg in 2002 ook buitensporig veel aandacht. Kan nou niet zeggen dat de publieken zo op de hand van Fortuyn waren...quote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:33 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Indien een omroep gemiddeld meer aandacht besteedt aan bepaalde politieke partijen dan aan andere partijen, dan zou er sprake KUNNEN zijn van voorkeur. Maar het is lastig om dat hard te kunnen maken....
Maar de hoeveel aandacht rond de VVD-lijsttrekkerverkiezing was hoe dan ook buitenproportioneel te noemen. Het ging bovenal inhoudelijk bijna nergens over, behalve om de 2 poppetjes. De publieke omroep onwaardig dus.
Aandacht geven aan is natuurlijk heel wat anders dan "te links" zouden zijn, Ton van Dijk (zendercoordinator PO) heet onlangs nog bevestigd en geklaagd dat de programmavoorstellen die er liggen voor de komende verkiezingen een te linkse insteek zouden hebben en dat hij van de omroepen nog op andere voorstellen zat te wachten. Overigens vind ik het vrij logisch dat NoVa een wat linksere insteek zou hebben, de Vara bedient immers een linksere achterban wat de NPS er dan bij doet is dan wat vreemder te noemen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:57 schreef EchtGaaf het volgende:
Het tegendeel is juist recentelijk bewezen. Hoeveel aandacht heeft deVVD niet van de publieke omroep gekregen, toen met de recentelijke lijstrekkerverkiezing? Die verkiezing ging bovendien nergens over, want het ging alleen maar over de poppenkast.
Dit is dus niet waar, de actualiteiten rubrieken besteden net zoveel aandacht aan die verkiezingen dat het bij jou wat naar de achtergrond is verschoven zal wel te maken hebben met het feit dat dit alweer enkele jaren geleden was en wellicht dat de LPF toen nogal veel aandacht kreeg.quote:Bij de vorige lijsttrekerverkiezing bij de PVDA kregen zij niet half zoveel aandacht als bij de VVD...
Goed punt. Hoeveelheid aandacht niet te verwarren met de "kleur" insteek. Overigens zie ik niets liever een zo' n neutraal mogelijke PO. Qua hoeveelheid aandacht en uiteraard een zo neutraal mogelijke duiding. (dus niet met de vooringenomenheid zoals Andries Knevel dit doet..)quote:Op vrijdag 14 juli 2006 14:18 schreef Chewie het volgende:
[..]
Aandacht geven aan is natuurlijk heel wat anders dan "te links" zouden zijn, Ton van Dijk (zendercoordinator PO) heet onlangs nog bevestigd en geklaagd dat de programmavoorstellen die er liggen voor de komende verkiezingen een te linkse insteek zouden hebben en dat hij van de omroepen nog op andere voorstellen zat te wachten.
Dat is ook mijn ervaring. En inderdaad vanuit de hoek van de VARA te verklaren. Toch heb ik liever dat ze neutraler zijn...quote:Overigens vind ik het vrij logisch dat NoVa een wat linksere insteek zou hebben, de Vara bedient immers een linksere achterban wat de NPS er dan bij doet is dan wat vreemder te noemen.
Met het voorbeeldje van de VVD-lijstrekkerverkiezing wilde ik aangeven dat de "linkse" parlementaire pers opvallend veel aandacht hadden voor die verkiezing. Juist met name ook NOVA. Ik vond dat erg opvallend....voor de vermeende linkse publieke parlementaire pers (wat best meevalt denk ik...)quote:Vreemde opmerking over de VVD, wat overigens ook nog off-topic is. Uiteraard is een lijsttrekkerverkiezing een poppenkast dat was overigens niet anders bij D66 (waar imo nog minder inhoud te vinden was) en bij de PvdA.
[..]
Een stukje subjectieve beleving kan zeker een rol hebben gespeeld. Prof. W. Wagenaar kan alles vertellen over herinneringen en getuigenissen van vroeger. Er kan idd sprake zijn van kleuring...Maar het was echt hoe ik het beleefd heb. Ik kan niet in uren uitdrukken of de PVDA toentertijd minder aandacht heeft gehad. Toch vond ik het wel opvallend dat hier meerder op FOK dit ook zo beleefd hebben.....quote:Dit is dus niet waar, de actualiteiten rubrieken besteden net zoveel aandacht aan die verkiezingen dat het bij jou wat naar de achtergrond is verschoven zal wel te maken hebben met het feit dat dit alweer enkele jaren geleden was en wellicht dat de LPF toen nogal veel aandacht kreeg.
Inderdaad. Hoeveelheid aandacht niet te verwarren met "kleuring". Zeker de PO had inhoudelijk niet echt op met Fortuyn, meen ik mij te herinneren. Maar Fortuyn als persoon en ambitie en hoe stevig hij politiek correcte problematiek ter discussie stelde was onnederlands. Dit alles was best een novum en kreeg daarmee denk ik terecht zoveel aandacht....Goed voorbeeld....quote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:55 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Maar aandacht an sich zegt helemaal niets over de politieke kleur van de publieke omroep. Sterker nog, de LPF kreeg in 2002 ook buitensporig veel aandacht. Kan nou niet zeggen dat de publieken zo op de hand van Fortuyn waren...
Tros, Avro, EO zijn links? Nieuws voor mij....quote:Op vrijdag 14 juli 2006 17:16 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Dat de VARA links is, is alleen maar logisch. Het probleem is dat er geen rechtsere omroepen zijn, zoals Ton van Dijk ook al aangaf. Zo krijg je vanzelf een 'linkse' media, want omroepen vertegenwoordigen nu eenmaal hun achterban.
Advies: kijk naar Het Elfde Uur van Andries Knevel. Die is erg rechts en conservatief....quote:Op vrijdag 14 juli 2006 17:16 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Dat de VARA links is, is alleen maar logisch. Het probleem is dat er geen rechtsere omroepen zijn, zoals Ton van Dijk ook al aangaf. Zo krijg je vanzelf een 'linkse' media, want omroepen vertegenwoordigen nu eenmaal hun achterban.
De EO is wel rechts, maar christelijk-rechts/conservatief. En de andere 2 houden zich helemaal niet bezig met politiek.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 17:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tros, Avro, EO zijn links? Nieuws voor mij....
Ligt erg aan je definitie van "rechts". Ik hoor de EO heel vaak over "opvangen van de vreemdeling" en "zorgen voor de zwakke". Dat noem ik Links. Je zag bij de laatste gemeenteraadverkiezingen de CU en de pvda vaak samen coalities ingaan. Dat is niet logisch als ze rechts zouden zijn.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:21 schreef EchtGaaf het volgende:
Advies: kijk naar Het Elfde Uur van Andries Knevel. Die is erg rechts en conservatief....
ik weet niet of je Andries Knevel ook in Luxemburg kan ontvangen.....Hopelijk van wel (met schotel lukt het allicht). De heer Knevel is uiterst rechts en conservatief. Daar is niet op tegen, echter het komt zijn werk als "onafhankelijk" journalist niet echt van pas...(geldt natuurlijk ook voor links...)quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:34 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ligt erg aan je definitie van "rechts". Ik hoor de EO heel vaak over "opvangen van de vreemdeling" en "zorgen voor de zwakke". Dat noem ik Links.
CU is zeker niet rechts te noemen, maar die partij is WEL christelijk sociaal.(cda dus niet). Programmatisch liggen pvda en cu best dicht bij elkaar en ligt een coalitie best voor de hand.....quote:Je zag bij de laatste gemeenteraadverkiezingen de CU en de pvda vaak samen coalities ingaan. Dat is niet logisch als ze rechts zouden zijn.
Wat een linkse propaganda weer hequote:Op vrijdag 21 juli 2006 20:28 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hoezo linkse publieke omroepen. Zometeen bij Netwerk over het zogenaamde paradijs op aarde waar Wouter Bos altijd naar verwijst als hij bedoelt waar hij met Nederland naar toe wil gaan, namelijk het Zweedse model.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |