abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39687612
quote:
De discussie is al zo oud als de politiek zelf: de parlementaire pers is te links. Al in de jaren zeventig was dat het verwijt van premier Dries van Agt. Ook rond de opkomst van Pim Fortuyn was het een veelgehoorde klacht. Deze week deed netcoördinator van Nederland 2, Ton F. van Dijk, een duit in het zakje. Hij vreest dat we tijdens de komende verkiezingstijd te veel linkse programma's met presentatoren zoals Marcel van Dam en Paul Rosenmöller voorgeschoteld zullen krijgen. En hij mist politieke tv-programma's uit de rechts-conservatieve hoek. Die zou de publieke omroep volgens Van Dijk wel moeten bieden want de omroep "moet en wil pluriform zijn". Heeft de netcoördinator een punt en is de parlementaire pers te links? Of valt het best mee en zijn de politieke tv-programma's objectief genoeg?
ff stemmen www.stand.nl

75% van de leerlingen op de school voor journalistiek geeft al aan links te stemmen dus ik vind het eigenlijk wel een logisch gevolg.
<b>Benedictam Dei omnipotentis,
Patris et Filii et Spiritu Sancti
descendat ad vos
et maneat in semper</b>
pi_39813149
Dat de parlementaire pers of de publieke omroep "te links" zou zijn, is de grootste dooddoener die er bestaat in dit land. Paul Rosenmöller presenteert een programma voor de IKON; een kerkelijke omroep, die zich ook met dergelijke thema's bezighoudt. En tja, bij het Lagerhuis van de VARA was Marcel van Dam een vaste gast. Maar hij was NIET de discussieleider. Hij ging slechts met iemand anders in discussie. Je hoort dus altijd TWEE verschillende geluiden. Zo ook bij het panel van Lagerhuisleden, waar bijvoorbeeld de Amsterdamse VVD-wethouder Frits Huffnagel deel van uitmaakte. Zo kun je eindeloos doorgaan.

Als er vlak voor de verkiezingen debatten op TV zijn, zie je zowel linkse als rechtse politici en ik durf m'n handen er voor in het vuur te steken dat ze even veel aan het woord komen. Verder hebben alle politieke partijen zendtijd voor spotjes. En tja, als er een regering zit, wordt deze door de pers kritisch gevolgd en volgen er kritische vragen. Dat was ten tijde van de kabinetten Kok net zo goed het geval.
pi_39816624
Het tegendeel is juist recentelijk bewezen. Hoeveel aandacht heeft deVVD niet van de publieke omroep gekregen, toen met de recentelijke lijstrekkerverkiezing? Die verkiezing ging bovendien nergens over, want het ging alleen maar over de poppenkast.

Bij de vorige lijsttrekerverkiezing bij de PVDA kregen zij niet half zoveel aandacht als bij de VVD...

Dat 75% van de kinderen op links stemt heeft mi vooral te maken met het feit dat jonge kinderen nog niet door het bedrijfsleven zijn besmet. In het bedrijfsleven wordt je met de geldgod besmet. Het over lijken gaan voor eigen gewin en zoveel mogelijk materialisme. Een paar jaar bedrijfsleven en je bent voorgoed bedorven..Sociaal denken is er dan niet meer bij. Althans bij de meesten....
  vrijdag 14 juli 2006 @ 12:03:01 #4
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_39816791
we zijn natuurlijk die oervervelende cartoonoorlog van Roos, waar zwalk je heen ? vergeten van de VVD he? Of het nog vervelendere idols programma Rita vs Rutte ?
In het kielzog daarvan kreeg je de partij van de arbeid die ironische spotjes maakten over een zwalkende sigaar als antwoord op de vvdspotjes en daarna van Dam die openlijk commentaar mocht leveren op de nivellerende aow plannen van Bos.
Daarna kreeg je D66 met Pechtold en van der Laan. Ik denk zo onderhand dat politieke partijen zelf voor de invulling van de programmering zorgen.

Ik heb destijds een klachtbrief geschreven naar de reklame code commissie, die mij een verontwaardigd antwoord terugstuurde dat dit de verantwoordelijkheid is van de publieke omroep.

De Nova redactie vond het niet de moeite waard om te reageren.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_39816901
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:57 schreef EchtGaaf het volgende:
Het tegendeel is juist recentelijk bewezen. Hoeveel aandacht heeft deVVD niet van de publieke omroep gekregen, toen met de recentelijke lijstrekkerverkiezing? Die verkiezing ging bovendien nergens over, want het ging alleen maar over de poppenkast.
Wat heeft de hoeveelheid aan aandacht te maken met de politieke kleur? Bin Laden krijgt ook veel aandacht in de media. Oh jee, zijn ze Moslim-extremistisch?
pi_39816983
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:03 schreef Harry_Sack het volgende:
Ik heb destijds een klachtbrief geschreven naar de reklame code commissie, die mij een verontwaardigd antwoord terugstuurde dat dit de verantwoordelijkheid is van de publieke omroep.
De publieke omroep gedraagt zich al heel lang niet meer publiekelijk
De publieke omroep gedraagt zich grenzeloos arrogant. Heb ik ook ervaring mee...
pi_39817039
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:06 schreef nikk het volgende:

[..]

Wat heeft de hoeveelheid aan aandacht te maken met de politieke kleur? Bin Laden krijgt ook veel aandacht in de media. Oh jee, zijn ze Moslim-extremistisch?
Het verwijt is nou net dat de parlementaire pers juist links zou zijn. Met het voorbeeldje van de VVD laat ik juist eerder het tegendeel zien. Wat dat met Bin Laden te maken heeft moet je mij maar eens uitleggen...
pi_39817172
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:11 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Het verwijt is nou net dat de parlementaire pers juist links zou zijn. Met het voorbeeldje van de VVD laat ik juist eerder het tegendeel zien. Wat dat met Bin Laden te maken heeft moet je mij maar eens uitleggen...
Je voorbeeldje van de VVD laat helemaal niets zien. Wat heeft de hoeveelheid aan aandacht immers te maken met de politieke kleur?
pi_39817206
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:16 schreef nikk het volgende:

[..]

Je voorbeeldje van de VVD laat helemaal niets zien. Wat heeft de hoeveelheid aan aandacht immers te maken met de politieke kleur?
Dat is nu net waar het om gaat. De TT opent met de stelling dat de parlementaire pers juist links zou zijn. ik breng met de VVD weer balans in het verhaal.
pi_39817285
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:17 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat is nu net waar het om gaat. De TT opent met de stelling dat de parlementaire pers juist links zou zijn. ik breng met de VVD weer balans in het verhaal.
Ik kan de vraag wel nog een keer voor je herhalen maar ik vrees dat je die niet snapt. Laat ik het anders proberen dan...

Dus wanneer een omroep veel aandacht besteed aan een onderwerp dan kan je daaruit de politieke kleur herleiden?
pi_39817748
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:21 schreef nikk het volgende:

[..]
Dus wanneer een omroep veel aandacht besteed aan een onderwerp dan kan je daaruit de politieke kleur herleiden?
Indien een omroep gemiddeld meer aandacht besteedt aan bepaalde politieke partijen dan aan andere partijen, dan zou er sprake KUNNEN zijn van voorkeur. Maar het is lastig om dat hard te kunnen maken....

Maar de hoeveel aandacht rond de VVD-lijsttrekkerverkiezing was hoe dan ook buitenproportioneel te noemen. Het ging bovenal inhoudelijk bijna nergens over, behalve om de 2 poppetjes. De publieke omroep onwaardig dus.
pi_39818500
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:33 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Indien een omroep gemiddeld meer aandacht besteedt aan bepaalde politieke partijen dan aan andere partijen, dan zou er sprake KUNNEN zijn van voorkeur. Maar het is lastig om dat hard te kunnen maken....

Maar de hoeveel aandacht rond de VVD-lijsttrekkerverkiezing was hoe dan ook buitenproportioneel te noemen. Het ging bovenal inhoudelijk bijna nergens over, behalve om de 2 poppetjes. De publieke omroep onwaardig dus.
Dat ben ik met je eens. Maar aandacht an sich zegt helemaal niets over de politieke kleur van de publieke omroep. Sterker nog, de LPF kreeg in 2002 ook buitensporig veel aandacht. Kan nou niet zeggen dat de publieken zo op de hand van Fortuyn waren...
  vrijdag 14 juli 2006 @ 13:42:36 #13
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_39819899
Ik verwacht van de publieke omroep, dat de actualiteiten programma's en het nieuws objectief gemaakt worden. Helaas is dat niet het geval. Er is teveel kleuring in deze programma's en deze is ook nog eens overwegend links. Als je niet capabel genoeg bent om het publiek een objectief verslag te geven, dan wordt het tijd dat je de publieke omroep verlaat of een ander type programma gaat maken. Uiteraard mogen programma's, die niet onder de eerste twee groepen vallen, gewoon gekleurd blijven.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
  vrijdag 14 juli 2006 @ 14:04:17 #14
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_39820614
Schijnbaar vinden rechtse mensen de publeike omroep niet boeiend genoeg om voor te werken. Maar dan moeten ze ook niet zeuren dat het er te links is. Het staat ze vrij om er te gaan werken tenslotte.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_39821066
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:57 schreef EchtGaaf het volgende:
Aandacht geven aan is natuurlijk heel wat anders dan "te links" zouden zijn, Ton van Dijk (zendercoordinator PO) heet onlangs nog bevestigd en geklaagd dat de programmavoorstellen die er liggen voor de komende verkiezingen een te linkse insteek zouden hebben en dat hij van de omroepen nog op andere voorstellen zat te wachten. Overigens vind ik het vrij logisch dat NoVa een wat linksere insteek zou hebben, de Vara bedient immers een linksere achterban wat de NPS er dan bij doet is dan wat vreemder te noemen.

Vreemde opmerking over de VVD, wat overigens ook nog off-topic is. Uiteraard is een lijsttrekkerverkiezing een poppenkast dat was overigens niet anders bij D66 (waar imo nog minder inhoud te vinden was) en bij de PvdA.
quote:
Bij de vorige lijsttrekerverkiezing bij de PVDA kregen zij niet half zoveel aandacht als bij de VVD...
Dit is dus niet waar, de actualiteiten rubrieken besteden net zoveel aandacht aan die verkiezingen dat het bij jou wat naar de achtergrond is verschoven zal wel te maken hebben met het feit dat dit alweer enkele jaren geleden was en wellicht dat de LPF toen nogal veel aandacht kreeg.
pi_39824585
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 14:18 schreef Chewie het volgende:

[..]

Aandacht geven aan is natuurlijk heel wat anders dan "te links" zouden zijn, Ton van Dijk (zendercoordinator PO) heet onlangs nog bevestigd en geklaagd dat de programmavoorstellen die er liggen voor de komende verkiezingen een te linkse insteek zouden hebben en dat hij van de omroepen nog op andere voorstellen zat te wachten.
Goed punt. Hoeveelheid aandacht niet te verwarren met de "kleur" insteek. Overigens zie ik niets liever een zo' n neutraal mogelijke PO. Qua hoeveelheid aandacht en uiteraard een zo neutraal mogelijke duiding. (dus niet met de vooringenomenheid zoals Andries Knevel dit doet..)
quote:
Overigens vind ik het vrij logisch dat NoVa een wat linksere insteek zou hebben, de Vara bedient immers een linksere achterban wat de NPS er dan bij doet is dan wat vreemder te noemen.
Dat is ook mijn ervaring. En inderdaad vanuit de hoek van de VARA te verklaren. Toch heb ik liever dat ze neutraler zijn...
quote:
Vreemde opmerking over de VVD, wat overigens ook nog off-topic is. Uiteraard is een lijsttrekkerverkiezing een poppenkast dat was overigens niet anders bij D66 (waar imo nog minder inhoud te vinden was) en bij de PvdA.
[..]
Met het voorbeeldje van de VVD-lijstrekkerverkiezing wilde ik aangeven dat de "linkse" parlementaire pers opvallend veel aandacht hadden voor die verkiezing. Juist met name ook NOVA. Ik vond dat erg opvallend....voor de vermeende linkse publieke parlementaire pers (wat best meevalt denk ik...)
quote:
Dit is dus niet waar, de actualiteiten rubrieken besteden net zoveel aandacht aan die verkiezingen dat het bij jou wat naar de achtergrond is verschoven zal wel te maken hebben met het feit dat dit alweer enkele jaren geleden was en wellicht dat de LPF toen nogal veel aandacht kreeg.
Een stukje subjectieve beleving kan zeker een rol hebben gespeeld. Prof. W. Wagenaar kan alles vertellen over herinneringen en getuigenissen van vroeger. Er kan idd sprake zijn van kleuring...Maar het was echt hoe ik het beleefd heb. Ik kan niet in uren uitdrukken of de PVDA toentertijd minder aandacht heeft gehad. Toch vond ik het wel opvallend dat hier meerder op FOK dit ook zo beleefd hebben.....

Maar al met al gaat het er mij om dat het "linkse" van de publiek parlementaire pers best wel meevalt. Al moet je ook differentieren naar omroep. Voorbeeld Andries Knevel is weer erg conservatief rechts en erg pro Balkenende. Ook dat komt de objectiviteit niet zo ten goede....
pi_39824748
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:55 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Maar aandacht an sich zegt helemaal niets over de politieke kleur van de publieke omroep. Sterker nog, de LPF kreeg in 2002 ook buitensporig veel aandacht. Kan nou niet zeggen dat de publieken zo op de hand van Fortuyn waren...
Inderdaad. Hoeveelheid aandacht niet te verwarren met "kleuring". Zeker de PO had inhoudelijk niet echt op met Fortuyn, meen ik mij te herinneren. Maar Fortuyn als persoon en ambitie en hoe stevig hij politiek correcte problematiek ter discussie stelde was onnederlands. Dit alles was best een novum en kreeg daarmee denk ik terecht zoveel aandacht....Goed voorbeeld....
pi_39826422
Dat de VARA links is, is alleen maar logisch. Het probleem is dat er geen rechtsere omroepen zijn, zoals Ton van Dijk ook al aangaf. Zo krijg je vanzelf een 'linkse' media, want omroepen vertegenwoordigen nu eenmaal hun achterban.
pi_39826803
De 'kenners' vinden dat sinds de opkomst van internet de media een ruk naar rechts hebben gemaakt. Dat kan eigenlijk alleen maar omdat 'de media' een aantal decennia geleden links waren.
Het is maar net wat je kiest: NRC Handelsblad of De Volkskrant, de KRO of de VARA.

Hier nog een artikel: waarom bloggers rechts zijn.
pi_39827010
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 17:16 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Dat de VARA links is, is alleen maar logisch. Het probleem is dat er geen rechtsere omroepen zijn, zoals Ton van Dijk ook al aangaf. Zo krijg je vanzelf een 'linkse' media, want omroepen vertegenwoordigen nu eenmaal hun achterban.
Tros, Avro, EO zijn links? Nieuws voor mij....
pi_39831224
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 17:16 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Advies: kijk naar Het Elfde Uur van Andries Knevel. Die is erg rechts en conservatief....
pi_39831543
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 17:34 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Tros, Avro, EO zijn links? Nieuws voor mij....
De EO is wel rechts, maar christelijk-rechts/conservatief. En de andere 2 houden zich helemaal niet bezig met politiek.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 20:34:03 #23
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_39831584
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 20:21 schreef EchtGaaf het volgende:
Advies: kijk naar Het Elfde Uur van Andries Knevel. Die is erg rechts en conservatief....
Ligt erg aan je definitie van "rechts". Ik hoor de EO heel vaak over "opvangen van de vreemdeling" en "zorgen voor de zwakke". Dat noem ik Links. Je zag bij de laatste gemeenteraadverkiezingen de CU en de pvda vaak samen coalities ingaan. Dat is niet logisch als ze rechts zouden zijn.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_39831763
ze hebben mij niet gevraagd wat ik stem dus hoe kunnen ze dit nou zeggen? Ze hebben volgens mij ook geen onderzoek gedaan naar de studenten op mijn school. TS, waar komt dat percentage vandaan?
pi_39832047
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 20:34 schreef Napalm het volgende:

[..]

Ligt erg aan je definitie van "rechts". Ik hoor de EO heel vaak over "opvangen van de vreemdeling" en "zorgen voor de zwakke". Dat noem ik Links.
ik weet niet of je Andries Knevel ook in Luxemburg kan ontvangen.....Hopelijk van wel (met schotel lukt het allicht). De heer Knevel is uiterst rechts en conservatief. Daar is niet op tegen, echter het komt zijn werk als "onafhankelijk" journalist niet echt van pas...(geldt natuurlijk ook voor links...)

Wat "opvangen van de vreemdeling" en "zorgen voor de zwakke" komt ook een boel HYPOCRISIE op de proppen .......vooral bij sommige partijen die zich christelijk noemen.. Ik noem dat ordinaire SCHIJNHEILIGHEID.
quote:
Je zag bij de laatste gemeenteraadverkiezingen de CU en de pvda vaak samen coalities ingaan. Dat is niet logisch als ze rechts zouden zijn.
CU is zeker niet rechts te noemen, maar die partij is WEL christelijk sociaal.(cda dus niet). Programmatisch liggen pvda en cu best dicht bij elkaar en ligt een coalitie best voor de hand.....

Maar links en recht hoeven elkaar niet te bijten: zie ook paars1 en paars2. VVD is best rechts en pvda redelijk links....

Maar bovenal: wat is links wat is rechts te noemen. Genoeg onderwerpen waarbij dit moeilijk laat indelen.....

vb: als je wilt dat het je fatsoenlijk van a naar b moet kunnen: is dat links of rechts denken?

[ Bericht 5% gewijzigd door EchtGaaf op 15-07-2006 12:49:56 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')