quote:De collectie boeken bestaat uit 7 handschriften, 85 incunabelen (boeken gedrukt voor 1500), 501 titels uit de zestiende eeuw, 134 onderwerpen uit de zeventiende eeuw en tenslotte 13 uit de achttiende eeuw, in totaal 741 titels. De belangrijkste onderwerpen van de collectie zijn: theologie, kerkelijk en wereldlijk Recht, klassieke letterkunde en geschiedenis.
De incunabelen zijn hoofdzakelijk gedrukt in Venetie, Bazel, Straatsburg, Deventer, Keulen, Lyon, Mainz of Neurenberg. De zestiende-eeuwse collectie is in grote meerderheid van Duitse herkomst, vooral uit Keulen en Bazel. Nederlandse drukken komen vooral uit Antwerpen, Leuven en Deventer. Franse drukken uit Lyon en Parijs. De zeventiende-eeuwse collectie is in de meerderheid van Nederlandse herkomst, vooral uit Amsterdam en Leiden, daarnaast Duits en Frans.
Vele boekbanden zijn nog voorzien van de oorspronkelijke, fraai gestempelde banden. Bijzondere exemplaren in de collectie zijn onder meer een handgeschreven missaal, afkomstig uit een Deventer scriptorium, maar geschreven voor het Zutphense convent Isendoorn, een tweetal liturgische handschriften uit de vijftiende eeuw en een eerste druk van Copernicus, "De revolutionibus orbium coelestium". Sommige incunabelen en vroeg zestiende-eeuwse drukken zijn uiterst zeldzaam. Van enkele tientallen schoolboekjes heeft de Librije zelfs het enig bekende exemplaar.
De unieke waarde van de Librije ligt echter niet zozeer in de decoratie van de boeken als wel in het feit dat een in haar kern zestiende-eeuwse collectie grotendeels in haar oorspronkelijke gedaante, niet door latere generaties "gerestaureerd", op de oorspronkelijke plek, met de oorspronkelijke inrichting bewaard is gebleven.
De wetenschappelijke betekenis van de collectie blijkt uit regelmatige raadplegingen of verzoeken om inlichtingen door boekrestauratoren, codicologen, boekhistorici en andere wetenschappers uit binnen- en buitenland.
Op dit moment wordt gewerkt aan de opstelling van een moderne wetenschappelijke catalogus.
Geplande verschijningsdatum: 2006
Inderdaad een aanrader. Ik dacht dat het vorige zomer gesloten is ivm restauratiewerkzaamheden, is het al weer open??quote:Op vrijdag 7 juli 2006 13:46 schreef Dagonet het volgende:
Het Paleis op de Dam, voor velen slechts bekend als die grote grijze moloch op de Dam is aan de binnenkant een gebouw dat niet onderdoet voor iets als Fontainebleau of een van de vele andere beroemde paleizen. In Frankrijk of Engeland zou je struikelen over de toeristen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Nee, helaas nog gesloten. Het boekje van Geert Mak erover is érg leuk leesvoer.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 14:01 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Inderdaad een aanrader. Ik dacht dat het vorige zomer gesloten is ivm restauratiewerkzaamheden, is het al weer open??
okay, thanksquote:Op vrijdag 7 juli 2006 14:18 schreef Dagonet het volgende:
Ik heb even de url van het schilderij vervangen, wikimedia was érg traag of down.
Naar hellevoetsluis? Wat leuk!quote:God, waar waren we ook alweer met C&H naar toe geweest in 2004? Was érg leuk, jammer genoeg was de rondleiding bagger.
Wow.quote:
Bedoel je dat kasteel in Haarzuijlens?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 14:18 schreef Dagonet het volgende:
Ik heb even de url van het schilderij vervangen, wikimedia was érg traag of down.
God, waar waren we ook alweer met C&H naar toe geweest in 2004? Was érg leuk, jammer genoeg was de rondleiding bagger.
Nee, was een kasteel bij Utrecht. Nou ja, een slot meer. Hellevoetsluis ziet er ook tof uit, misschien iets voor een appeltaartmeet van TRV uit.quote:
quote:De begraafplaats aan de Groenesteeg
Tot de Franse Tijd werd in Leiden begraven in de Pieters-, Hooglandse- en Vrouwekerk en op enkele bolwerken. In 1811 verbood Napoleon nog langer in de kerken te begraven en in overleg met de burgemeester werd beslist dat er een begraafplaats bij moest komen.
Op de bolwerken werden de armen en kleine neringdoenden begraven, de Leidse notabelen vonden nog steeds hun laatste rustplaats in de grafkelders van de grote kerken. Er werd nu een terrein gezocht waar leden van gegoede families hun doden konden begraven. Hiervoor bleek het bolwerk aan het einde van de Groenesteeg uitermate geschikt en zo begon de Hervormde Kerk met de inrichting van deze begraafplaats.
Na de Franse overheersing meenden de Leidenaars dat de dwingende eisen van de bezetter niet meer golden. Zij wilden weer in de kerken begraven. Dit werd echter in 1827 door koning Willem I ten strengste verboden. De inrichting van de begraafplaats kwam vanaf dat jaar pas goed op gang. Stadsarchitect Salomon van der Paauw maakte plannen voor het uitgraven van de wandelpaden, het beplanten van het bolwerk en de bouw van een aula met bovenwoning. Volgens zijn berekening konden er 1138 graven gemaakt worden. Er werden vier soorten graven onderscheiden: gemetselde en zandgraven in eigendom, huurgraven en een algemeen graf.
Een enkel graf kostte fl. 60,-, een dubbel fl. 80,-; daarbij kwam dan nog fl. 25,- voor het delven van een graf voor volwassenen, terwijl voor kinderen fl. 12.50 gerekend werd. Pasgeborenen werden voor fl. 6.25 in het graf gelegd. Ter vergelijking: op het Valkebolwerk, bij molen de Valk, waren de kosten voor het delven slechts fl. 2.50.
En dan te bedenken dat een arbeider met vrouw en zes kinderen slechts een
weekloon van zes gulden te verteren hadden!
Dat was 'm dus wel!quote:Op vrijdag 7 juli 2006 14:26 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, was een kasteel bij Utrecht. Nou ja, een slot meer. Hellevoetsluis ziet er ook tof uit, misschien iets voor een appeltaartmeet van TRV uit.
Ah, gevonden, Haarzuilens
Kasteel-meet!
Kasteel meet nalul topic
Oe, jeugdsentiment. Wij hadden een stacaravan in Ouwehands Dierenpark. Ik heb tussen 74 en 88 heel wat weken in die omgeving doorgebracht. Heel indrukwekkend is ook het Ereveld op de top van de berg, vooral op 4 mei.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 14:08 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, helaas nog gesloten. Het boekje van Geert Mak erover is érg leuk leesvoer.
De Cunerakerk in Rhenen trouwens (sowieso zijn Rhenen en daarbij de Grebbeberg een dag uitstap wel waard) zag ik eens opdoemen in de mist en ik was meteen geïntrigeerd. Wat een mooie kerk is dat. De googlefoto's vind ik wat minder dus even zoeken waar ik de mijne heb.
google:
[afbeelding]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |