abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60932529
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 14:08 schreef bluesparkle het volgende:
In Nederland betaal je bij de toko ongeveer 1,40 of 1,50 voor een Singha (33cl).
Beerlao is te koop in nederland http://www.beerlao.nl/ voor ongeveer dezelfde prijs.
Je moet wel 2 dozen in bestelling plaatsen dus je bent al gauw ¤ 68 zonder verzendkosten kwijt.
en waar zijn de jerry-cans Lao-Lao te koop?
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:04:19 #252
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_60946636
Hee Dino...

Daar had jij toch een recept van?
Explore the World
pi_60962541
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:04 schreef bluesparkle het volgende:
Hee Dino...

Daar had jij toch een recept van?
da's waar....
van de winter maar eens de fijne kneepjes leren
  donderdag 21 augustus 2008 @ 09:20:52 #254
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_61001557
Mijn nieuwe LP Cambodja (August 2008) is binnen! De boekhandels hier gingen allemaal heel moeilijk kijken als ik zei dat ik de 7e september wegging, maar online besteld bij LP (nu met 30% korting, die dan wel weer in je verscheping gaat zitten) en ik had 'm binnen 5 dagen in huis. Toch leuk, kan ik eindelijk eens echt uitgaan van de prijzen en beschrijvingen die er staan

Overigens kreeg ik gisteren heel rare blikken: was voor werk onderweg naar Tanzania en zat de LP Cambodja te lezen. Volgens mij dacht men dat ik op het verkeerde vliegtuig was gestapt...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 09:22:59 #255
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_61001590
Overigens kreeg ik gelijk een leuke ingeving (met de nieuwe LP in de hand): terwijl lief aan het duiken is, ga ik een kookles nemen in Shianoukville...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  zondag 24 augustus 2008 @ 15:15:34 #256
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_61085866
Druk hier...

Gisteren nog maar eens de Killing Fields zitten kijken. Had hem lang geleden wel eens gezien, maar hij kwam deze keer, na het net lezen van de beknopte historie van Cambodja, nog harder aan. Wat mensen elkaar toch aandoen, het is ongelooflijk. Kan me voorstellen dat het museum daar ook niet echt een prettige ervaring is.
pi_61087754
nee, is ook geen echt leuk vooruitzicht om te gaan bekijken, maar het hoort er echt wel bij vind ik, dan weet je tenminste iets beter hoe het was en wat er gebeurd is allemaal. Je snapt de geschiedenis van het land dan wat beter.
Maar in ieder geval succes gewenst met je kookcursus en heel veel plezier in je vakantie alvast. Ik weet niet precies wanneerdat is maar dat moet ik dalijk effe kijken.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_61087850
weet iemand trouwens waarom ik de foto's die hier geplaatst zijn niet kan bekijken? Ik heb alleen maar rode kruisjes. Is bij andere forums ook, keiirritant!!
pi_61088105
Ik denk dat de meesten gewoon oude fotos zijn en inmiddels al door diegene van de server verwijderd en dus niet meer beschikbaar
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_61100860
@Hik, neem wel goed de tijd om het een plekje te geven (dus: geen andere dingen plannen voor die dag). Heeft op mij erg veel indruk gemaakt. Ik heb ook nog een boek gekocht van die ene Fransman die 't overleefd heeft (om in de gevangenis te zitten), maar daar heb ik nog niet meer dan een paar bladzijden van durven lezen.
  maandag 25 augustus 2008 @ 09:35:04 #261
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_61103614
Ik heb ook een boek gekocht inderdaad, "after the war", schijnt erg goed te zijn.
En goed punt inderdaad van die andere plannen. Afgelopen December heb ik een bezoek gebracht aan zo'n Nederlands slavenfort in Ghana... daar was ik achteraf echt ziek van. Op de een of andere manier voel je de zwaarte op zo'n plek.
pi_61119477
meest cynische vond ik nog dat bij de uitgang van Tuol Sleng museum een horde touts op je staan te wachten als je daar met tranen in je ogen uit komt, om je mee te nemen naar een plek waar je met een AK-47 kunt schieten (meestal gecombineerd met een tour van de kiling fields).

absoluut onbegrijpelijk vind ik dat er ook nog toeristen zijn die daar op in gaan......
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 15:31:32 #263
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_61140583
Het boek "First they killed my father" van Loung Ung is ook een aanrader.
http://www.amazon.com/Fir(...)embers/dp/0060931388

Is er ook in het Nederlands
http://www.boekenarena.nl/result-titel.asp?ISBN=9789069748764

lezen met een brok in je keel....
Explore the World
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 15:53:32 #264
62913 Blik
The one and Only!
pi_61141176
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 20:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
meest cynische vond ik nog dat bij de uitgang van Tuol Sleng museum een horde touts op je staan te wachten als je daar met tranen in je ogen uit komt, om je mee te nemen naar een plek waar je met een AK-47 kunt schieten (meestal gecombineerd met een tour van de kiling fields).

absoluut onbegrijpelijk vind ik dat er ook nog toeristen zijn die daar op in gaan......
Sowieso dat er toeristen zijn die in Cambodja en/of Vietnam met wapens gaan schieten. Niemand weet wat er vroeger met dat wapen gebeurt is en wat voor geschiedenis er aan vast kleeft
  woensdag 27 augustus 2008 @ 10:42:53 #265
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_61160995
mja na tuol sleng zou ik dat zelf ook net kunnen doen..maar in vietnam wel geschoten met AK. Wat er voor geschiedenis aan dat wapen zou zitten..? niet eens over nagedacht.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 20:55:12 #266
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_61202702
Schieten...
Echt te sneu voor woorden.
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 07:59:02 #267
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_61211271
Even een quote uit mijn Cambodja dagboek...
Bij de poort van het paleis raak ik in gesprek met een “cyclo”chauffeur. “Waar kom je vandaan?” vraagt hij nieuwsgierig. “From the Netherlands” antwoord ik. “Have you been shooting?” vraagt de jongen. “No i don’t like that”, in Cambodja kun je voor enkele tientallen dollars een halve dag schieten met een AK-47, M60 of raketwerper.
De chauffeur zegt: ‘I like shooting’, dus ik vraag hem “How can you say that after all what happened here in Cambodia?” Er komt geen antwoord meer terug.
Explore the World
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 12:14:11 #268
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_61242223
Nog een weekje!
Even een vraagje: ik neem vaak een (fleece) slaapzakje mee op reis, omdat ik een ontzettende koukleum ben. Ik gebruik het in het vliegtuig (veel te koud voor mij) en ook vaak ik lokale bussen. Nu vroeg ik me af hoe het in Cambodja en Laos zit met de bussen. Ik ga er vanuit dat ik niets warms nodig heb in de kippenbussen zoals op Dino's foto's , maar hoe zit het met andere bussen: hebben ze daar, net als sommige bussen in Afrika/Latijns-Amerika/Midden-Oosten de neiging de airco op 10 te zetten zodat je ongeveer blauw aanloopt van de kou? Als dat het geval is, dan ga ik misschien toch mijn Charlie Brown doekje, meeslepen...
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 15:43:55 #269
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_61246062
Het ligt er net aan welke bus je hebt.
De lokale bussen hebben open ramen ipv airco
Ik neem altijd een fleece jack mee voor het vliegtuig en koude momenten. Misschien is dat een idee?
Explore the World
  zondag 31 augustus 2008 @ 15:33:42 #270
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_61266524
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 15:43 schreef bluesparkle het volgende:
Het ligt er net aan welke bus je hebt.
De lokale bussen hebben open ramen ipv airco
Ik neem altijd een fleece jack mee voor het vliegtuig en koude momenten. Misschien is dat een idee?
Ik neem sowieso wel een trui mee natuurlijk, maar dat is in de bussen waar ik het over heb voor mij in elk geval niet genoeg...
  zondag 31 augustus 2008 @ 15:42:07 #271
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_61266733
Ik ben in Cambodja en Laos nooit zo'n luxe aircobus tegengekomen. Mijn tip is wel om oordopjes/mp3speler mee te nemen tegen de (soms) keiharde karaokevideo's .
  zondag 31 augustus 2008 @ 15:45:55 #272
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_61266804
Yeah! Karaoke!
Het kan bijna niet zo erg zijn als nagesynchroniseerde karatefilms of Nollywoodfilms op vol volume
pi_61266866
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 15:42 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik ben in Cambodja en Laos nooit zo'n luxe aircobus tegengekomen. Mijn tip is wel om oordopjes/mp3speler mee te nemen tegen de (soms) keiharde karaokevideo's .
ik ben in een soort dinseyslaapbus van Vientiane naar pakse gereisd...sjee zeg wat een belevenis (zorg wel dat je iemand naast je hebt, waarmee je lepeltje lepeltje wil liggen) maar ik had nog nooit bedden gezien in een bus

en idd die f*ck karaoke...ik vinnut wel komisch hoor, ook als er een comedy wordt uitgezonden, de hele bus leeft mee!Mooi!
  zondag 31 augustus 2008 @ 16:01:59 #274
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_61267217
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 15:45 schreef Hik het volgende:
Yeah! Karaoke!
Het kan bijna niet zo erg zijn als nagesynchroniseerde karatefilms of Nollywoodfilms op vol volume
Hahaha. Ik spreek je na je vakantie wel . Thaise/Laotiaanse/Cambodjaanse foute covers van foute 80's nummers op max volume zijn geen pretje. Geef mij dan maar de nagesynchroniseerde karatefilms . Maar het was zeker een ervaring! .
pi_61268260
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 15:42 schreef BlaatschaaP het volgende:
Dan moet je in Phom Penh toch eens een bus in Street 106 nemen en een klein beetje meer betalen. Dan heb je dus een hele confortabele Aircon bus.

En vergeet die LP prijzen maar. Die zijn alweer 2 jaar oud. LP is aardig om een GH op te zoeken maar als je denkt voor die prijzen te kunnen overnachten zul je een hoop frustraties hebben. Het is er met 2 jaar geleden nu kei duur geworden, maar nog steeds goedkoop.
pi_61269333
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 16:42 schreef titanio het volgende:En vergeet die LP prijzen maar. Die zijn alweer 2 jaar oud. LP is aardig om een GH op te zoeken maar als je denkt voor die prijzen te kunnen overnachten zul je een hoop frustraties hebben. Het is er met 2 jaar geleden nu kei duur geworden, maar nog steeds goedkoop.
vooral als de prijzen uit de LP van twee jaar geleden de prijzen van zeven jaar geleden zijn. LP blinkt niet echt uit door degelijke research, en is imho alleen bedoeld voor back up als je eens 's avonds laat aankomt, of als contra indicator (HET backpack hotel is veelal het hotel wat de beste commissie betaalt ). In Laos en Cambodja geldt volgens mij bijna zonder uitzondering dat de beste acomodatie simpelweg is wat het meest recent gebouwd is. Met name in Cambodja zijn gebouwen na een paar jaar zwart geblakerd van het vocht.....

Wij reisden in Combodja met bussen van Hoa Genting, maar ik geloof niet dat die extreem koud waren. Vooral stoffig En een lekkende accu in de bagageruimte
De bussen in Laos kon ik niet betrappen op drie dingen: airco, beladinglimiet en enige vorm van snelheid. Maar we hebben daar dan ook vooral met local busses gereisd, omdat we allemaal van die rare tussenstops wilden maken die niet passen in het Luang Prabang - Vientiane - eilandjes in twee weken schema van de wereldreizigers
Ik heb het idee dat de langeafstandsbussen redelijk modern zijn, maar hey..... waarom ga je dan naar Laos.... toch om Laos te zien en ervaren?
pi_61270275
quote:
Ik heb het idee dat de langeafstandsbussen redelijk modern zijn, maar hey..... waarom ga je dan naar Laos.... toch om Laos te zien en ervaren?
Persoonlijk ga ik dit jaar in mijn 1e keer Laos/Cambodja toch echt ook voor de standaard dingen. Vooral wereldreizigers weten toch niet wat ze moeten verwachten, en verdiepen zich minder in elk individueel land wat ze aandoen. Ik weet in ieder geval zeker dat mijn 1e keer in die regio niet mijn laatste keer zal zijn, dus kan ik nu wat wennen aan het hele gedoe daar, om de 2e keer wat more in-depth de streek te verkennen.
pi_61270753
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 18:00 schreef NegaSado het volgende:

[..]

Persoonlijk ga ik dit jaar in mijn 1e keer Laos/Cambodja toch echt ook voor de standaard dingen. Vooral wereldreizigers weten toch niet wat ze moeten verwachten, en verdiepen zich minder in elk individueel land wat ze aandoen. Ik weet in ieder geval zeker dat mijn 1e keer in die regio niet mijn laatste keer zal zijn, dus kan ik nu wat wennen aan het hele gedoe daar, om de 2e keer wat more in-depth de streek te verkennen.
zit wat in, maar soms is de verhouding tourist - locale nogal merkwaardig uit verhouding.... vooral in Laos merk je dat de meesten op een standaardroute zitten, met standaard trourist vervoer etc. Ik heb het idee dat je dan toch behoorlijk afgeschermd bent van de lokale bevolking, en imho zijn juist de mensen (en dan bedoel ik niet zozeer de collega reizigers) die het reizen zo leuk en verrassend maken.

Voorbeeld. Champasak, Laos. Vong Praseud guesthouse. Voor aan de straat is een soort binnenpleintje met ingang, en de keuken. Een gang loopt naar achteren waar de bungalows staan. Daar is ook weer een soort pleintje met een paar tafels. Elke gast gaat achter zitten en de vervolgens de hele dag en avond met elkaar lullen. Vaak weer over andere bakcpackers.

Als je voor gaat zitten, zie je wat er op straat gebeurt. Buren komen even langs om met Vong Preseud te ouwehoeren. Komen even iets lenen, of een kopje koffie bietsen. Je ziet wat er in de keuken gebeurt, hoe de familie met elkaar omgaat. Hoe een oude baas voorbij komt geslofd. Je leert iets over de hierarchie in zo'n dorp. Wat respect overlevert, en wat niet. Etc.

Begrijp je, achter zijn de touristen onder elkaar. Heel vertrouwd.

Maar voor is het leven.

Begrijp me niet verkeerd, het is heel fijn dat er veel toeristen zijn. Het zorgt voor een infrastructuur, het maakt reizen makkelijker en comfortabeler. Als we na 9 uur stofhappen 150 kilometer verder zijn, vinden we het ook fijn om een keer een airco bus te hebben die de sokken erin zet. Maar in dit soort landen is het heel makkelijk om onder een kaasstolp van package tours te leven. En ook voor een eerste bezoek is dat zonde
  maandag 1 september 2008 @ 12:54:50 #279
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_61289345
Mooi geschreven Dino...
Ik weet niet in hoeverre we eraan toe komen om het heel veel te doen tijdens deze reis, maar het is zeker wel de bedoeling. En op de één of andere manier gebeurt het op "mijn" manier van reizen altijd wel, al dan niet gewenst en gepland (meestal dat laatste ): door bussen die het begeven (Bolivia), verkeerd lopen (Rio, onder andere ) , uit de trein gezet worden (Turkije), de trein missen (Griekenland), kansloos op een kruispunt terecht komen door geen idee van de vertrektijden van de bus (Mozambique), verkeerd begrepen (of gegeven ) uitleg van lokalen (Rusland, Libanon, Hongarije, Peru, Colombia)... Ongeplande bestemmingen, geen toeristen, mooie verhalen, een idee van het echte leven... check, check, check, check!
  maandag 1 september 2008 @ 12:59:34 #280
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_61289474
By the way: de LP van Cambodia is niet langer twee jaar oud, maar van Augustus 2008 (die heb ik liggen in elk geval). Over de zin en onzin van de gids hadden we laatst in HTL al een hele discussie. Mijn idee: heerlijk lees/voorpret materiaal vooraf, leuke souvernir (inclusief aantekeningen en volgekraste kaartjes) achteraf. Tussendoor: inderdaad back-up bij laat aankomen of ergens net alleen aankomen (om een idee te krijgen van de "sfeer" van een wijkje/straatje met kroegjes/hotels. Ofwel: kan ik daar als vrouw alleen gaan eten/rondlopen). Hotels gebruik ik een stuk vaker dan restaurants moet ik zeggen. Maar vooral ook vaak het hotel dat er nét naast zit... Ik blijf het een fijne gids vinden, verder.
  maandag 1 september 2008 @ 13:10:51 #281
62913 Blik
The one and Only!
pi_61289743
quote:
Op maandag 1 september 2008 12:59 schreef Hik het volgende:
By the way: de LP van Cambodia is niet langer twee jaar oud, maar van Augustus 2008 (die heb ik liggen in elk geval). Over de zin en onzin van de gids hadden we laatst in HTL al een hele discussie. Mijn idee: heerlijk lees/voorpret materiaal vooraf, leuke souvernir (inclusief aantekeningen en volgekraste kaartjes) achteraf. Tussendoor: inderdaad back-up bij laat aankomen of ergens net alleen aankomen (om een idee te krijgen van de "sfeer" van een wijkje/straatje met kroegjes/hotels. Ofwel: kan ik daar als vrouw alleen gaan eten/rondlopen). Hotels gebruik ik een stuk vaker dan restaurants moet ik zeggen. Maar vooral ook vaak het hotel dat er nét naast zit... Ik blijf het een fijne gids vinden, verder.
over de zin en onzin van een LP ben ik het helemaal met je eens. Fijn leesmateriaal vooraf en een leuk souvenir na de trip (incl. aantekeningen etc )
  maandag 1 september 2008 @ 13:12:44 #282
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_61289783
Ik heb net een paar van die cheatsheets uitgeprint (www.oanda.com) met de wisselkoersen. Is altijd de eerste dagen wel handig om een beetje gevoel te krijgen voor een nieuwe munteenheid. Maar nu heb ik dus een heel boekje in één keer: Euro-Baht (vv), Euro-Kip (vv), Euro-Riel (vv), Dollar-Baht (vv), Dollar-Riel (vv), Dollar-Kip (vv), Baht-Kip (vv), Baht-Riel (vv)...
pi_61304883
Je hebt zeker gelijk met je betoog, Dino. Ik ben ook persoonlijk wel iemand die als het even kan de onbekende streekjes opzoek. Echter zoek ik het nooit direct bewust op. Meestal laat ik me maar een beetje leiden. Dan kom je vanzelf wel op plekken uit. Soms loop je daardoor achter de andere backpackers aan, en soms kom je er achter dat je de enige bent in de omgeving. Voor mij is het allebei even leuk, want ik reis toch vooral voor de mensen, en dan niet alleen de locals, maar ook voor verhalen van andere reizigers, hoe onuitstaanbaar deze figuren af en toe ook kunnen zijn.
pi_61444977
Hoi, eind december ben ik drie dagen in pakse en begin januari volgend jaar ben ik twee of drie dagen in vientiane, is het dan aan te raden om een hostel ofzo vooraf te boeken of kan ik daar makkelijk iets vinden dan? Ik heb wel iets geboekt voor vang vieng en luang prabang. Dat vind ik persoonlijk iets makkelijker (zul je zien dat het als ik eenmaal daar ben heel makkelijk is een overnachting te regelen, maar ja dat is dan weer handig voor de volgende keer) vooral omdat het de 1e keer is dat ik ga.

[ Bericht 4% gewijzigd door sieske op 08-09-2008 14:54:33 ]
  maandag 15 september 2008 @ 11:35:32 #285
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_61640890
Hai allemaal! Groeten uit nat en snikheet Battambang! Tot nu toe zeer naar onze zin. Genoten van PP en Sihanoukville is in het laagseizoen en ondanks wat regen ook leuk. Heb een Cambodjaanse kooksursus gedaan van een dag en lief heeft gedoken (niet heel bijzonder maar wel leuk). Vandaag aangekomen hier en gaan morgen met een motortje de omgeving verkennen.
Duimen jullie oor een beetje goed weer de komende dagen? Regentijd is tot nu toe echt regentijd geweest hier: geen hele dagen, maar wel vaal en veel regen. We hopen op beter weer voor morgen en in Angkor.

En verslag komt natuurlijk als ik weer thuis ben!
  maandag 15 september 2008 @ 11:51:10 #286
62913 Blik
The one and Only!
pi_61641257
In Battambang hebben wij gegeten langs het water bij een eettentje (staan er een heleboel langs het water), was erg lekker en het was echt megagoedkoop. Kregen natuurlijk bier met ijs, rare Aziaten (maar in dit geval logisch omdat het bier lauw was). 2 dollar moeten betalen volgens mij voor een topmaaltijd.
pi_61642133
Veel plezier verder in Battambang en ik duim voor goed weer!!
pi_61773835
quote:
Op zondag 7 september 2008 12:14 schreef sieske het volgende:
Hoi, eind december ben ik drie dagen in pakse en begin januari volgend jaar ben ik twee of drie dagen in vientiane, is het dan aan te raden om een hostel ofzo vooraf te boeken of kan ik daar makkelijk iets vinden dan? Ik heb wel iets geboekt voor vang vieng en luang prabang. Dat vind ik persoonlijk iets makkelijker (zul je zien dat het als ik eenmaal daar ben heel makkelijk is een overnachting te regelen, maar ja dat is dan weer handig voor de volgende keer) vooral omdat het de 1e keer is dat ik ga.
Ik zie dat je een interessante reis gaat maken, zei een ervaren Laos ganger.

Ik zou maar niet teveel vooruit plannen. Pakse is nu niet zo bijzonder om daar drie dagen te vertoeven. Of je moet wat leuke mensen tegenkomen. Kies je relax momenten maar beter in Vang vieng en Luang Prabang. Overal zul je op een busstation "bestormd" worden door een horde jochies die je allemaal het beste guesthouse van het dorp proberen in te trekken. Laat het rustig over je heen komen en kies uit de plaatjes die ze je laten zien. Bevalt het niet, ga je naar de volgende. In Laos is er altijd en overal een goede en schone kamer te vinden voor een schappelijke prijs.

Reizen via Birma kun je vergeten. Je mag gewoon niet op eigen gelegenheid van Noord naar Zuid langs de grens. Maar als je toch nog veel van die invloeden wil zien, neem je in LP een vlucht naar Chiang Mai en reis je naar Mae Sai. Daar kun je wel een dagje Birma doen voor 10 dollar. Gewoon de brug over lopen. En van Mae Sai kun je weer heel makkelijk tot aan Mae Sot reizen per bus of mini bus. Maar dat allemaal in één maand? Wilde ik de eerste keer ook maar kwam nog niet tot de helft. 200km reizen in Laos duurt vaak 6 uur.
Veel plezier. 23 oktober ben ik weer in Vientiane
pi_61897791
ik ben niet van plan om drie dagen in pakse te blijven, ik blijf hooguit een nacht daar slapen, ik wil namelijk van daaruit naar de si phan don eilanden en naar het bolaven plateau. Dan zijn die drie dagen voorbij en ga ik met de bus naar Savannaketh.
Ik snap Birma enzo niet helemaal, ik ven plan drie weken in laos te zijn en te eindigen in luang prabang en dan met de slowboat terug te gaan naar huey xai en dan chang rai en het vliegtuig naar bangkok. Weet jij trouwens hoe laat de grens opengaat (voor het geval dat ik de 17e te laat bij de grens aankom) en komen de vluchten van airasia aan op Suvar...... Bangkok, dan kan ik daar mijn aansluitende vlucht pakken, wel zo makkelijk namelijk. De 1e vlucht van CR naar Bangkok gaat om 8.50 smorgens maar die zal ik wel niet kunnen halen, de volgende gaat om 13.40 ofzoiets.
Hoe vaak ben jij al naar laos geweest, ervaren laos-ganger? En wat vindt je het leukste gedeeltte vh land? Of is alles leuk/mooi?

[ Bericht 7% gewijzigd door sieske op 25-09-2008 10:06:32 ]
pi_61902103
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 20:49 schreef sieske het volgende:
Daarna naar het uiterste noorden en de grens over met China om daar door de reizen (mits de visa weer wat soepeler gaan). Anders is terug naar Thailand een optie en vanuit daar door Birma. Als iemand advies heeft voor me dan is dat altijd welkom!

Hieruit maakte ik op dat je langs de grens tussen Birma en Thaland, maar dan aan de Birmeese kant van Noord-Oost, dus Thasilek naar het zuiden wilde reizen en dan mogelijk bij Mae Sot of Sanklaburi weer in Thailand dacht te komen.

Met de Slowboat going west.... Zelf nog nooit gedaan maar boek in Luang Prabang maar eens een trip(je) naar de grotten van Pak Ou op 2 uur varen met een stop tussendoor. En realiseer je na afloop dan eens dat je 2 dagen 8 tot 9 uur op zo'n plankje moet zitten. Iedereen die ik gesproken heb zegt eens maar nooit meer zo'n slowboat. Ik zou in LP een vliegticket kopen naar Chiang Mai want bij Loas Air kost een enkeltje de helft van een retour. Was vorig jaar iets van 90 dollar all in. En wil je dan toch nog naar Chiang Rai of Mae Sai, koop dan een ticket voor de VIP bus, 24 stoelen heel comfortabel voor 300 baht reis je binnen 3 uur naar CR en 3,5 uur naar Mae Sai. Waar je dan weer een dagje Birma kunt doen voor 10 dollar visum kosten.

Het leukste van Laos? Ontegenzeggelijk Luang Prabang. Is altijd weer een heel relaxed stadje voor mij. Mountainbike huren en er zelf in alle windrichtingen op uittrekken. Anderen zullen Vang Vien weer super relaxed vinden met z'n river bars etc. Maar dat is zo persoonlijk. Het ligt er aan wat je zoekt en wat jou het beste bevalt.

Overigens denk ik dat je een beetje krap schema hebt om van de slowboat naar Chiang Rai te reizen en dan dezelfde dag nog een vlucht naar Bangkok te nemen. Nachtje CR en dan de vlucht van 8:50 gaat prima. Altijd wel een tuktuk te vinden die je naar het vliegveld op 10km buiten CR brengt. Wanneer je daar om 8:00 aankomt is vroeg genoeg. Oh en kijk uit met de late vlucht, die wordt nog wel eens gecancelled. Bij AirAsia moet je, indien er meerdere vluchten per dag zijn nooit op de laatste vlucht boeken. Wanneer er vluchten niet helemaal vol zitten willen ze nog wel eens twee vluchten samenvoegen en er een cancellen. Ik heb dit al vaker meegemaakt en met name vanuit Chiang Rai.
  donderdag 25 september 2008 @ 15:28:22 #291
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_61906356
Ik ben vorig jaar ook met de slowboat geweest van Luang Prabang naar (vervolgens) Chiang Rai. Ik weet niet of het normaal druk is, maar bij ons was het prima te doen hoor. Iedereen had ongeveer zo'n bankje voor zichzelf, daar kon ik lekker op liggen met een trui als kussentje en m'n benen over de rand van de boot. Erg mooi uitzicht onderweg ook! Enige jammere was dat ze (natuurlijk expres) 5 minuten nadat de grenspost gesloten was pas aankwamen in dat grensdorpje tussen Laos en Thailand. Konden we daar in een of ander butthotel verblijven. Maar ach, ook een ervaring .
pi_61907894
Wat is het praktische om te doen als je graag Vietnam in wilt maar niet exact weet welke datum? Wil in Bangkok mijn visum proberen te verkrijgen, fluitje van een cent of...? Ben overigens van plan vanuit Cambodja via Mekong Vietnam in te komen. Hebben ze in Cambodja geen consulaat waar terecht kunt, bijvoorbeeld?
  donderdag 25 september 2008 @ 17:16:35 #293
62913 Blik
The one and Only!
pi_61909283
quote:
Op donderdag 25 september 2008 16:25 schreef NegaSado het volgende:
Wat is het praktische om te doen als je graag Vietnam in wilt maar niet exact weet welke datum? Wil in Bangkok mijn visum proberen te verkrijgen, fluitje van een cent of...? Ben overigens van plan vanuit Cambodja via Mekong Vietnam in te komen. Hebben ze in Cambodja geen consulaat waar terecht kunt, bijvoorbeeld?
Het is een makkie om dat in Bangkok of in Cambodja te laten doen. Alleen moet je wel een datum geven, want je visum is maar 30 dagen geldig. In Cambodja is het een service die bijna ieder guesthouse aanbied, verder is er in Sihanoukville een consulaat van Vietnam te vinden.
  donderdag 25 september 2008 @ 20:48:10 #294
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_61914352
In Bangkok is het inderdaad in een dag of 2/3 te regelen. Erg makkelijk en niet duur. In Cambodja is het een ander verhaal. Wij hadden best wel moeite met dat consulaat in Sihanoukville en z'n achterlijke openingstijden. Hebben daar toen helaas 4 dagen extra moeten verblijven. Kutstad .
pi_61915368
Bedankt voor de tips.

Ik regel liever ter plekke mijn visum, omdat ik geen zin heb om op een bepaalde datum de grens over te moeten steken. Dan maar wat langer in Cambodja zitten, probeer hem zo snel mogelijk daar te regelen.
  donderdag 25 september 2008 @ 21:24:42 #296
62913 Blik
The one and Only!
pi_61915396
quote:
Op donderdag 25 september 2008 20:48 schreef BlaatschaaP het volgende:
In Bangkok is het inderdaad in een dag of 2/3 te regelen. Erg makkelijk en niet duur. In Cambodja is het een ander verhaal. Wij hadden best wel moeite met dat consulaat in Sihanoukville en z'n achterlijke openingstijden. Hebben daar toen helaas 4 dagen extra moeten verblijven. Kutstad .
Vreemd, toen wij in Pnomh Penh waren was het in 1 dag geregeld, via het consulaat in Sihanoukville. doodsimpel
pi_61925794
er zal ergens wel iets fout zijn gegaan maar dat stukje van birma is niet van mij, maar toch bedankt voor de tips over de terugweg van LP naar CR en dan naar Bangkok.
Ik boek denk ik de middagvlucht van CR naar Bangkok. Dan zal ik het wel redden neem ik aan. Mijn vlucht uit Bangkok vertrekt om 01.30 snachts. Misschien kan ik nog wel boeken als ik in Laos ben maar voor de zekerheid doe ik het toch al vanaf hier, dan ben ik tenminste redelijk zeker dat ik een vlucht heb.
  vrijdag 26 september 2008 @ 10:54:10 #298
62913 Blik
The one and Only!
pi_61926247
quote:
Op donderdag 25 september 2008 21:24 schreef NegaSado het volgende:
Bedankt voor de tips.

Ik regel liever ter plekke mijn visum, omdat ik geen zin heb om op een bepaalde datum de grens over te moeten steken. Dan maar wat langer in Cambodja zitten, probeer hem zo snel mogelijk daar te regelen.
Gewoon in Cambodja doen als je in Pnomh Penh zit, ben je één dag je paspoort kwijt en een dag later heb je je visum. Ieder guesthouse heeft die service wel
  zondag 28 september 2008 @ 10:02:28 #299
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_61965379
Sabaideeee en groeten uit Luang Prabang! We hebben een uurtje te doden voor we naar het vliegveld gaan en richting Vientiane. Erg naar onze zin gehad hier. Genoten van de stad, het specifieke eten, de markten (met name de weekend-food-market!), de monniken, de olifanten (vandaag) en de winkeltjes.
Zo langzamerhand ben ik toch wel heel tevreden dat we hier in de regentijd zijn. We hebben een paar keer pech gehad (eerste dag hier heeft het de HELE dag geregend en dat is echt niet leuk als je relatief weinig tijd hebt) en veel modder. Het grote voordeel vind ik wel dat het overal relatief rustig is. Vergeleken met Colombia, Mozambique en Libanon (onze vorige bestemmingen) zijn er nog steeds veel toeristen, maar als je zit waar plaatsen zoals deze en Siem Reap op zijn ingesteld dan is het echt heeel rustig! Vraag me af of is Angkor en LP net zo sfeervol had gevonden met zoveel meer publiek.
That said: heerlijke tijd gehad ook hier en er volgt natuurlijk nog een uitgebreid verslag. Voor nu gaan we ons nog even vermaken in Vientiane en nog even zeer wild shoppen in Bangkok...

PS: Misschien las ik het verkeerd, maar Blik, ik zou "in dit soort landen" nooit of te nimmer aankomsten plannen vlak voor je internationale vlucht. Geen idee hoe vaak het in de praktijk gebeurd in Azie, maar in Afrika en Latijns Amerika worden zo vaak vluchten en bussen gecanceled of er zijn stakingen, lekke banden, stenen door ruiten, lekke olieleidingen.... etc. etc....
pi_61965585
quote:
Op donderdag 25 september 2008 21:24 schreef NegaSado het volgende:
Bedankt voor de tips.

ook de Vietnam visa die in Cambodja uitgegeven worden zijn 'op datum' (btw in Sihanoukville duurt het een kwartiertje ). Alls je een visum voor Vietnam wil hebben dat niet op datum is, moet je dat in NL op het consulaat regelen

Overigens hoef je niet op de opgegeven datum in te reizen. Je kan alleen niet eerder inreizen, en niet later uitreizen dan 30 dagen na die datum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')