Ik zit zelf in Groningen, dus ik kan wel even het belangrijkste voordeel en nadeel opnoemen van geneeskunde in Groningen.
Voordeel:Weinig verplichte uren. Je kan praktisch je hele tijd zelf indelen - handig voor als je niet van verplichtingen houdt (zoals ik) of er verenigingen e.d. op na houdt.
Nadeel:Beroepsvoorbereiding. Dit door 99% van de studenten gehate onderdeel is verplicht (als je het niet haalt, haal je je jaar niet) en neemt een hoop tijd in beslag. Zo moet je - en ik overdrijf nu niet - in het tweede jaar 100 uur besteden aan o.a. opstellen schrijven "wat voor soort arts" je later wilt worden. Het gevolg hiervan is ook dat er minder tijd overblijft voor echt medisch onderwijs.
Anderen zouden misschien andere voordelen noemen, zoals dat er elke week een patiëntcollege is - dat lijkt leuk aan het begin van het jaar, maar omdat het elke week is halen ze de meest saaie patiënten van stal. Een ander nadeel zal je niet snel horen: beroepsvoorbereiding neemt een dermate groot onderdeel van de tijd in en is tegelijkertijd zo vervelend dat het echt hét nadeel van Groningen is. Het jammere is vooral dat het niet alleen voor 90% onzinnig is, het neemt ook nog eens tijd weg die besteed had kunnen worden aan nuttigere zaken. Ik las op - denk ik - geneeskundestudent.nl ook dat afgestudeerde Groningers vaak klagen dat hun kennis "van alles een beetje is" in plaats van de "alles precies weten"-kennis die veel mensen ambiëren.
Just my 2 pence.
edit: met "alles precies weten" bedoel ik niet dat je bijvoorbeeld elk carpaal botje moet kennen, maar dat je wel iets meer mag weten dan "er lopen een paar zenuwen in de arm" - als medicus mag je i.m.o. best de namen van alle belangrijke anatomische structuren kennen. Als je in een artsentijdschrift bv. de term n. trigeminus tegenkomt vind ik dat je als arts hoort te weten dat het de 5de hersenzenuw is. Om maar eens een voorbeeld te noemen. Dat het o. triquetrum het carpale botje bij de pink is hoef je van mij dan weer niet te weten.
[ Bericht 17% gewijzigd door m021 op 15-07-2006 23:59:57 ]