ehm, kinderen een diplomatiek paspoort geven of iig via diplomatiek vervoer naar Nederland brengen?quote:Kinderen vluchten naar ambassade
Twee Nederlandse kinderen hebben hun toevlucht gezocht op de Nederlandse ambassade in Syrië. Ze werden in 2004 door hun vader meegenomen naar Syrië. De kinderen, van 11 en 13,zeggen dat ze door de man worden mishandeld.
De kinderen wisten te vluchten naar de ambassade in Damascus. Daar zitten ze nu al 10 dagen. De moeder heeft volgens het Nederlandse recht de ouderlijke macht.
De vader staat geregistreerd als kinderontvoerder, maar dat geldt niet in Syrië. De kinderen lopen het risico dat ze worden opgeëist door de vader zodra ze de ambassade verlaten. Buitenlandse Zaken probeert een oplossing te vinden.
Dat kan nog altijd, het is handiger om eerst met de Syrische overheid hierover te onderhandelen, want als men de syriers zover krijgen om te erkennen dat de moeder meer recht heeft op die kinderen, schep je een president precedent Zo dus, dank je Rewimo Anyways, dat zou erg mooi zijn voor een zelfde soort geval in de toekomst.quote:Op donderdag 6 juli 2006 09:20 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ehm, kinderen een diplomatiek paspoort geven of iig via diplomatiek vervoer naar Nederland brengen?
Inderdaad, eerst proberen om het via een politiek correcte manier te doen. Mocht dat niet lukken, dan gewoon naar Nederland smokkelen.quote:Op donderdag 6 juli 2006 09:27 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat kan nog altijd, het is handiger om eerst met de Syrische overheid hierover te onderhandelen, want als men de syriers zover krijgen om te erkennen dat de moeder meer recht heeft op die kinderen, schep je een president Spelling?Anyways, dat zou erg mooi zijn voor een zelfde soort geval in de toekomst.
Kijk, als die syriers voet bij stuk houden, dan smokkel je die kids gewoon het land uit...heb je wel een politieke rel, maar in dit geval denk ik niet dat dat belangrijker is dan die kids.
quote:Ontvoerde Nederlandse kinderen vluchten naar ambassade
Uitgegeven: 6 juli 2006 07:50
Laatst gewijzigd: 6 juli 2006 09:14
AMSTERDAM - Twee Nederlandse kinderen uit Oude Pekela, die indertijd door hun vader naar Syrië zijn ontvoerd, zijn naar de Nederlandse ambassade in Damascus gevlucht. De 13-jarige jongen Ammar en het 11-jarige meisje Sara, verblijven al anderhalve week dag en nacht in het ambassadegebouw.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigde donderdag een bericht hierover in De Telegraaf. Volgens een woordvoerder van Buitenlandse Zaken zijn de kinderen vorige week uit eigen beweging, smekend om hulp, binnen komen lopen op de ambassade.
"In de Syrische pers is geschreven dat ze ontvoerd zouden zijn door personeel van de ambassade maar dat is absoluut onjuist", aldus de woordvoerder. De roosters van de ambassademedewerkers zijn aangepast zodat er dag en nacht iemand bij de kinderen is.
Gevoelige kwestie
Volgens Nederlands recht heeft de moeder recht op het ouderlijk gezag over haar kinderen. Volgens Syrisch recht heeft de vader recht op de kinderen, zodra ze een stap buiten de ambassade doen. "De ambassadeur, de directeur-generaal en de minister zijn druk bezig met het vinden van een goede oplossing waarbij het belang van de kinderen voorop staat", zegt de woordvoerder in de krant. "Diplomatiek is dit een heel gevoelige kwestie."
Volgens Buitenlandse Zaken staat de vader geregistreerd als kinderontvoerder. De moeder van de kinderen woont in Nederland.
daarom zeg ik; als ze die kinderen in een diplomatiek voertuig vervoeren mag de Syrie niets doen lijkt mequote:Op donderdag 6 juli 2006 09:40 schreef Vhiper het volgende:
Probleem is ze het ambassadeterrein af krijgen. Syrië ziet de vader als rechtmatig ouder en de moeder als de ontvoerder. Als Nederland de kids dus naar Nederland vervoert, ziet Syrië dat dus als medeplichtigheid van de Nederlandse staat aan ontvoering van Syrische staatsburgers.
Daarom moet er ook een diplomatieke oplossing komen, maar de Syriers moeten wel in zien, dat die kids blijkbaar niet bij PA wilde blijven...maar goed, ze hebben het al over dat het ambasade personeel die kids hebben ontvoert....maar goed...gewoon in een ambasade auto zetten, naar het vliegveld en direct op een regerings vliegtuig zetten naar nederland, wilt Syrie niet inzien dat de kids terug naar mams willen.quote:Op donderdag 6 juli 2006 09:40 schreef Vhiper het volgende:
Probleem is ze het ambassadeterrein af krijgen. Syrië ziet de vader als rechtmatig ouder en de moeder als de ontvoerder. Als Nederland de kids dus naar Nederland vervoert, ziet Syrië dat dus als medeplichtigheid van de Nederlandse staat aan ontvoering van Syrische staatsburgers.
Dat klopt op zulke auto's zit diplomatieke onschendbaarheid...ofzo iets....daar zal zelfs Syrie niet mee gaan klooien...omdat anders hun ambasadeurs in het buitenland "vogelvrij" zijn...als in dat die dan om de haverklap lastig gevallen worden door de politie ofzow.quote:Op donderdag 6 juli 2006 09:44 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
daarom zeg ik; als ze die kinderen in een diplomatiek voertuig vervoeren mag de Syrie niets doen lijkt me
Heel moedig van die kids. Kleine helden.quote:Ontvoerde Nederlandse kinderen vluchten naar ambassade
Uitgegeven: 6 juli 2006 07:50
Laatst gewijzigd: 6 juli 2006 09:37
AMSTERDAM - Twee Nederlandse kinderen uit Oude Pekela, die indertijd door hun vader naar Syrië zijn ontvoerd, zijn naar de Nederlandse ambassade in Damascus gevlucht. De 12-jarige jongen Ammar en het 10-jarige meisje Sara, verblijven al anderhalve week dag en nacht in het ambassadegebouw.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigde donderdag een bericht hierover in De Telegraaf. Volgens een woordvoerder van Buitenlandse Zaken zijn de kinderen vorige week uit eigen beweging, smekend om hulp, binnen komen lopen op de ambassade.
"In de Syrische pers is geschreven dat ze ontvoerd zouden zijn door personeel van de ambassade maar dat is absoluut onjuist", aldus de woordvoerder. De roosters van de ambassademedewerkers zijn aangepast zodat er dag en nacht iemand bij de kinderen is.
Gevoelige kwestie
Volgens Nederlands recht heeft de moeder recht op het ouderlijk gezag over haar kinderen. Volgens Syrisch recht heeft de vader recht op de kinderen, zodra ze een stap buiten de ambassade doen. "De ambassadeur, de directeur-generaal en de minister zijn druk bezig met het vinden van een goede oplossing waarbij het belang van de kinderen voorop staat", zegt de woordvoerder in de krant. "Diplomatiek is dit een heel gevoelige kwestie."
Volgens Buitenlandse Zaken staat de vader geregistreerd als kinderontvoerder. De moeder van de kinderen, Janneke Schoonhoven, woont in Nederland. Ze wacht gespannen af of ze haar kinderen op korte termijn weer in de armen kan sluiten.
Wanhopig
"Ze hebben het heel erg zwaar gehad, anders hadden ze nooit zo'n grote stap genomen om te vluchten", aldus Schoonhoven. "Ze waren echt wanhopig. Er wordt op dit moment op hoog niveau onderhandeld om een oplossing te vinden. Maar makkelijk is dat niet omdat er in Syrië heel andere wetten gelden."
De moeder heeft elke middag telefonisch contact met haar kinderen. "Dat zijn altijd vrij korte gesprekken omdat het anders te emotioneel voor ze wordt", aldus Schoonhoven.
Verjaardag
Sara en Ammar geven volgens haar keer op keer aan dat ze zo snel mogelijk terug willen naar Nederland. "Ammar wordt volgende week dertien jaar oud. 'Ik heb maar een wens voor mijn verjaardag, mamma', zegt hij steeds. 'Dat is dat ik mijn verjaardag weer in Nederland kan vieren.'
De moeder probeerde eerder via het Tros-programma Vermist in contact te komen met haar kinderen in Syrië. Presentator Jaap Jongbloed werd daarbij in Damascus samen met zijn cameraploeg opgepakt na een confrontatie met de vader. Na bemiddeling door de Nederlandse ambassade, werd de ploeg na enkele uren weer vrijgelaten.
Zeg dat maar niet te hard, deze informatie is nu bekend gemaakt met het hele verhaal eromheen. Wat denk jij dat de pers van over de hele wereld schrijft als zij die kinderen terugsturen?quote:Op donderdag 6 juli 2006 10:03 schreef Megumi het volgende:
Binnen de gronden van de ambassade geld in principe het Nederlands recht. Maar aangezien Nederland de geheime dienst van Syrië bijvoorbeeld hier toegang tot vluchtelingen geeft zie ik het somber in voor die kinderen.
misschien hun moeder gesproken over de foon die ze dat heeft verteld?quote:Op donderdag 6 juli 2006 09:53 schreef Gia het volgende:
Wat goed van die kinderen dat ze wisten dat ze daar veilig zouden zijn.
Hoop dat ze snel naar hun moeder kunnen. Wat zal die blij zijn.
Tja, maar dat gebeurd al snel in landen waar iets als dit gezichtsverlies kan opleveren, althans, waarbij het voor hun voelt als gezichtsverlies...dan gaan ze heel star doen.quote:Op donderdag 6 juli 2006 09:57 schreef PeRi het volgende:
Dat ze het niet inzien dat de kinderen gewoonweg niet bij pa willen blijven en de feiten verdraaien..
Nederland heeft in het buitenland nou niet de reputatie een land te zijn wat goed zorgt voor zijn burgers in het buitenland. Dit probleem bestaat met meerdere kinderen en Nederland deed er tot voor kort helemaal niks aan. Op dat gebied zou dit wel eens een stimulans kunnen zijn.quote:Op donderdag 6 juli 2006 10:08 schreef Europees het volgende:
[..]
Zeg dat maar niet te hard, deze informatie is nu bekend gemaakt met het hele verhaal eromheen. Wat denk jij dat de pers van over de hele wereld schrijft als zij die kinderen terugsturen?
Daarbij, als ze ze toch terugwillen sturen, waarom zitten ze er dan al 10 dagen? Wachten op een taxi oid?
Yeah right, de kinderen zijn nu op Nederlands grondgebied en daar geld Nederlands recht, als de kinderen aan de moeder zijn toegewezen dan kan en mag de ambassade ze niet aan de vader teruggeven.quote:Op donderdag 6 juli 2006 10:20 schreef buachaille het volgende:
Ik hoorde vanmorgen ook op het nieuws dat een ambassademedewerkster met haar baby dusdanig bedreigd is, dat ze is teruggekomen naar Nederland. Pa is dus niet al te aardig.
Om een diplomatiek probleem te voorkomen zou ik die kinderen toch maar gewoon teruggeven aan de vader. De Syrische overheid moet er maar op toezien dat pa z'n handjes niet te los zitten.
Om een diplomatiek probleem te voorkomen? Toe ff zeg. Denk je nou echt dat daarna de Syrische overheid er op toe gaat zien dat ie de kinderen niet meer aankomt. Die kerel is geschift. Nederland moet er alles aan doen de kinderen terug te laten keren naar Nederland.quote:Op donderdag 6 juli 2006 10:20 schreef buachaille het volgende:
Ik hoorde vanmorgen ook op het nieuws dat een ambassademedewerkster met haar baby dusdanig bedreigd is, dat ze is teruggekomen naar Nederland. Pa is dus niet al te aardig.
Om een diplomatiek probleem te voorkomen zou ik die kinderen toch maar gewoon teruggeven aan de vader. De Syrische overheid moet er maar op toezien dat pa z'n handjes niet te los zitten.
Tja en die overheid heeft ook zo een geweldige reputatie waarneer het gaat om de mensenrechten. En de rechten van vrouwen en kinderen.quote:Op donderdag 6 juli 2006 10:20 schreef buachaille het volgende:
Al was het een land met een perfecte reputatie, de kinderen zijn op Nederlands grondgebied en zullen dus volgens Nederlands recht verder behandeld worden. Het probleem wat rest is dat men nu een manier dient te vinden waarop ze naar Nederland kunnen reizen.quote:Op donderdag 6 juli 2006 10:27 schreef Megumi het volgende:
[..]
Tja en die overheid heeft ook zo een geweldige reputatie waarneer het gaat om de mensenrechten. En de rechten van vrouwen en kinderen.
Dus jij bent van mening dat het voorkomen van een diplomatieke rel, met een land waar we opzich niet veel economische/politieke banden mee hebben, belangrijker is dan het welzijn van die kids? Beetje raar imho.quote:Op donderdag 6 juli 2006 10:20 schreef buachaille het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |