abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:42:09 #26
24188 Belana
kloon van belana
pi_39585841
Ik heb een medela mini electric plus, een dubbele is dat. Vorige keer had ik een enekel daarvan en dat beviel mij goed, maar die was oud en stuk, dus nu een nieuwe gekocht.
stormy waters...
sailin'
pi_39585923
Over de Isis Q hoor ik goede verhalen ET! Geen eigen ervaring verder.

Ook over de Medela Pump in style Advanced voor echt full-time kolvende moeders hoor ik veel goeds.
Variety is the spice of life
pi_39585997
Ik heb de Avent Isis handkolf en ben 2 keer 20 minuten kwijt met kolven en schoonmaken tijdens werkdagen. Heb in het begin de medela te leen gehad, maar dat was voor mij niet goed voor de productie. Het trekken van een electrische vind ik niet prettig. De handkolf vind ik fijner omdat ik het tempo beter zelf kan bepalen. Erg veel knijp ik niet tijdens het kolven, meestal knijp ik en als het toeschiet kan ik het even vasthouden. Het fijne is natuurlijk ook van een handkolf, minder lawaai en geen stopcontact nodig.
pi_39586053
Met de handkolf ik de week 2 tot en met 4, 5 voedingen per dag gekolfd omdat het live niet ging.
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:52:43 #30
1762 YPPY
Yppiaans
pi_39586238
Die van Medela heb ik nog ook liggen, denk ik. Of een deel ervan. Ik moet er wat dingen bij kopen ivm hygiene, maar het meeste heb ik.

Als het goed gaat, hoop ik op m'n werk ook te gaan kolven, maar dat is maar drie dagen per week. En eerst maar zien of ik die drie maanden haal.

Handige link nebelung, alleen weet ik nog niet of ik handmatig of elektisch ga. Dat lijkt me ook iets dat je moet proberen wat het beste gaat.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 6 juli 2006 @ 21:54:16 #31
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_39586298
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 21:44 schreef nebelung het volgende:
Over de Isis Q hoor ik goede verhalen ET! Geen eigen ervaring verder.

Ook over de Medela Pump in style Advanced voor echt full-time kolvende moeders hoor ik veel goeds.
Pump in Style hoor ik al jaren goede verhalen over idd Een goede voor de veelkolvers
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_39586420
ik heb een dubbele mini electric van medela en ben daar nog steeds heel tevreden mee.
  Jubileum moderator donderdag 6 juli 2006 @ 22:11:41 #33
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_39587002
Ik heb een Ameda, electrische pomp en ben daar altijd zeer tevreden mee geweest.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 6 juli 2006 @ 22:23:37 #34
3011 E.T.
pi_39587466
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 22:11 schreef Lois het volgende:
Ik heb een Ameda, electrische pomp en ben daar altijd zeer tevreden mee geweest.
Dat was degene die ik een paar weken had gehuurd
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 10:32:30 #35
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39598282
Avent Isis hier en die bevalt prima! Ik heb in het begin ook nog de Medelamini-electric gebruikt maar die vond ik niet prettig (het zuigen voelde niet prettig aan) en te luidruchtig soms zat ik met het dekbed over de kolf heen te kolven.
Ik heb de Isis een tijd gebruikt zonder het siliconenschild omdat mijn toeschietreflex zo hard was dat het er langs liep. Nu werkt het wel met schild.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_39598403
volgens mij is 't ook maar net waar je aan went. ik vond dat zuigen van de electrische eerst ook vervelend en pijnlijk, maar nu heb ik daar helemaal geen last meer van. en toen ik vorig jaar toch maar eens een handkolf had aangeschaft ivm vakantie (ook zo'n avent isis) kreeg ik daarmee zo goed als niks eruit. ik was blijkbaar inmiddels echt helemaal geconditioneerd op dat motortje. (hoewel ik 't ook een rotlawaai vind hoor, ik gooi er vaak ook iets overheen om het geluid wat te dempen). maar ik ben meestal wel lekker snel klaar. 10 minuten in totaal.
pi_39605821
Ik baal als een stekker. Tinka is wéér niet genoeg gegroeid. Vorige keer 220 gram in 3 weken, nu 135 gram in 2 weken. Terwijl ik het idee had dat het hartstikke goed ging. Ze drinkt beter door en drinkt tegenwoordig ook wel vaak 2 borsten. Ze is tussen de voedingen door heel tevreden en vrolijk en slaapt steeds langer door (vannacht 8 uur, mijn tieten klapten zowat!!!). Ik voed op verzoek en soms maak ik haar tussentijds wel eens wakker omdat ik het anders te lang vind duren dat ze weer drinkt. Hoe kan dat nou? Ik snap er niets van... Ze wil dus kennelijk gewoon niet meer. Flesje kv ernaast geven is ook geen optie; want wanneer dan? Ik heb altijd voldoende melk... Ik weet het ff niet meer hoor...
Shit.. en ik ging nog heen met de opmerking: "Even zorgen dat ik een goed weekend heb, want ik weet zeker dat ze nu wel voldoende gegroeid is..."
pi_39607088
Hè balen Mammietje, denk je er heen te gaan voor de leuk, krijg je dit *knuffel*
Tips heb ik helaas niet, maar zou het niet ook een beetje aan het warme weer kunnen liggen?
pi_39607840
Als ze uit zichzelf niet vaak genoeg komt voor een voeding om echt goed te groeien kun je haar misschien op een 3- of 4-uursschema zetten (en wil ze eerder dan gewoon doen natuurlijk)? Ook 's nachts dus. Hoe vaak drinkt ze nu ongeveer?
Heb je al contact gehad met een VBN- of LLL-vrijwilligster? Of op het bv-forum je verhaal verteld (lopen ook vrijwilligers rond en soms lactatiekundigen)?
Als je denkt dat ze echt genoeg binnenkrijgt en toch niet genoeg groeit zou je een lactatiekundige kunnen bellen, die kan dan verder kijken wat verstandig is om te doen. Misschien lijkt het haar dan goed om een paar dagen alles te kolven zodat je de cc's weet maar dat is niet gebruikelijk.
Lastig zo, sterkte ermee!
  vrijdag 7 juli 2006 @ 15:28:19 #40
1762 YPPY
Yppiaans
pi_39608019
Bedankt voor jullie kolfervaringen, nu weet ik het nog niet, maar ik kan wat georganiseerder twijfelen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_39609899
Niet fijn mammietje!

Wel een aantal positieve puntjes: ze is verder vrolijk, wakker en alert. En ze groeit wél, al is het dan net niet voldoende.

Loop de volgende puntjes eens na: Hoe zijn de plasluiers? Hoe zijn jij en je man qua bouw? Hoeveel voedingen kom je op, op een dag? Drinkt ze dan echt efficient? Wat weegt ze nu eigenlijk, heb je haar al op de nieuwste WHO-curves gezet?

De metingen op het CB zijn momentopnames gelukkig. Volgende week kan het weer anders zijn. Ga vooral op je gevoel af. Leg desnoods veel vaker aan dan je doet, zeker nu met warmte, ze zweet er ook een hoop uit nu.. (Ik weet dat dat lastig is met nog een knulletje in huis, hoor!) Of voedt haar 's nachts wel, sommige babies halen 's nachts in en groeien juist daarop.

Ik zou echt even een vrijwilligster bellen om allerlei dingen na te lopen. Die dames lepelen zo een hoop dingen op waar je echt wat aan hebt en ze zijn ervoor!
pi_39617740
Bedankt voor de reacties (en de knuffel!)
Haar plasluiers zijn prima. Ik voed om 7.30, om 10.00 ff, om 12.00, om 14.30, om 17.00 en dan om 19.00 óf 20.30 (omdat ze om 19.00 niet wil) daarna de nacht in en dan wisselt het nogal, meestal komt ze om 3.00 (of ik maak haar dan wakker) en om 5.30 vaak. 'sNachts en om 10.00 en 14.30 voedt ik wat korter omdat we in slaap vallen of ze de rust niet kan vinden met Randy om zich heen. De overige tijden neem ik alle tijd voor haar. Ze weegt nu 4705 gram met 2,5 maand. Ze heeft wel een groeispurt in de lengte gemaakt, al minstens 7 cm. vanaf geboorte.
De metingen zijn idd. momentopnames maar ze groeit al vanaf geboorte iedere keer nét ff te weinig. En iedere keer zeggen ze weer 'ff aankijken' en over 2 weken weer wegen, deze keer zei ze volgende week.
Op een schema voeden heb ik dus ook over nagedacht, maar als je dus alles op een rijtje zet, krijgt ze dus al vaker dan om de 3 uur. Alleen snachts zou ik dat kunnen doen en nou zegt die muts van het CB dat ze gewoon door mag slapen! Nah.. mooi niet dus!
Ik ben kennelijk slecht in afkortingen... wat is VBN en LLL en zit ik hier niet op het BVforum dan? En wat is een WHO-curve? *voelt zich muts*
  vrijdag 7 juli 2006 @ 21:56:08 #43
3011 E.T.
pi_39618933
VBN is de afkorting voor 'Vereniging Borstvoeding Natuurlijk' en LLL voor La Leche League. Dat zijn twee grote borstvoedingsorganisaties in Nederland (LLL is internationaal). Zij hebben vrijwilligers die je altijd kunt bellen voor advies of peptalk of watdanook.
Dit is het borstvoedingstopic op fok, het borstvoedingsforum (www.borstvoedingsforum.nl) is een heel apart iets. Daar lopen ook lactatiekundigen rond en nog heel veel meer ervaringsdeskundigen. Vandaar dat daar meer kennis rondloopt dan hier

succes!
pi_39621046
Mammietje, ik denk dat ik als ik in jouw schoenen zou staan met niet veel zorgen zou maken zolang ze actief drinkt, allert is, goed slaapt maar ook goed wakker is en niet afvalt of helemaal stilstaat in groei.
Maar goed, ik ben geen lactatiekundige! Een consult bij een lactatiekundige kan denk ik veel twijfels wegnemen, al was het alleen maar omdat die alle ervaring hebben met BV en de bijbehorende groeicurves. In tegenstelling tot de meeste consultatiebureau's!
Succes!
pi_39621873
'een statisticus waadde door een rivier van gemiddeld anderhalve meter diep. Hij verdronk'

Ik kom even als leek hier lurken, maar wordt er niet erg veel aan die gemiddelden en curves opgehangen? Zoals hierboven al staat; voor een gemiddelde moet je uitschieters naar boven en naar beneden hebben...Als een kindje het goed doet, tevreden er uit ziet, waarom wordt er dan zoveel waarde gehecht aan die curves?
Just wondering...
Eva
pi_39624217
Linda, Met name de CB's (of eigenlijk juist die CB's, want die volgen je kind de eerste jaren) doen dat. Je kind wordt (letterlijk) langs de meetlat gehouden.

Als ouder kun je je daar aan vasthouden: mijn kind doet het goed of mijn kind gaat wat minder (moet daar iets mee). Of je legt het naast je neer en zegt: ok mijn kind groeit wat minder snel dan een ander en zolang dit en dit nog goed is doe ik er niets mee. Het CB adviseert je daarin. Dat advies mag je naast je neerleggen.

Bovenstaande geldt natuurlijk voor alle kindjes. Maar voor borstgevoede kindjes ligt het soms wat lastig omdat de CB's de curves hanteren waarin borstgevoede kindjes eigenlijk niet in passen. Het zijn de gemiddelden van flesgevoede babies. Borstgevoede kinderen groeien anders dan flesgevoede kindjes. Borstgevoede babies groeien gemiddeld de eerste 4 maanden harder en rond die 4 maanden vlakt de curve af. Flesgevoede kindjes groeien gemiddeld na die 4 maanden harder. Kortom, daar heb je dan al wat verschillen.

Met borstvoeding weet je niet wat er je kind ingaat en het moet ook allemaal uit jouw lijf komen, dat kan heel eng zijn voor moeders, zeker als je net begint. Dan wil je echt wel weten of je kind gegroeid is, snap je?

Wat Mammietjes Tinka betreft: borstgevoede kindjes 'moeten' zo'n minimaal 90 gram per week groeien. Daar zit Tinka net iets onder steeds. Ze groeit dus wel en ze is alert, tevreden en heeft goede plasluiers (die zijn erg belangrijk). Het gemiddelde CB weet weinig af van borstvoeding, hanteren bovengenoemde curves, zeggen dat ze te weinig groeit en laten vervolgens Mammietje weer gaan zonder goede tips (ik heb mij heus heel boos gemaakt vanmiddag daarover )

Nu heeft de WHO (Wereld Gezondheids Organisatie) onlangs nieuwe curves uitgebracht waarin borstgevoede babies wel passen. Als Tinka naast die curve zou worden gelegd zit ze daar wellicht goed in, wellicht onderaan de curve, maar toch.. vandaar ik vroeg naar gewicht.

Ik heb dus even gekeken naar die curve en Tinka zit vrijwel midden in de curve. Qua gewicht zit ze prima en dat is mooi om te weten. Dan kan je je verder richten op het feit dat ze iets te weinig per week groeit. Daar kan je dan wat aan doen, zoals kijken of Tinka wel efficient drinkt bijvoorbeeld.

De CB's zullen je daar niet mee helpen, maar een lactatiekundige wel. En alvorens je een echte professional belt zou je ook je licht op kunnen steken bij een vrijwilligster van 1 van de borstvoedingsorganisaties.

VBN: 0343-576626 http://www.vbn.borstvoeding.nl
LLL: 0111-413189 http://www.lll.borstvoeding.nl/
http://www.borstvoedingsforum.nl/
http://www.nvl.borstvoeding.nl/bereiken/index.html (Nederlandse Vereniging voor lactatiekundigen)
WHO curves http://www.who.int/childg(...)irls_z/en/index.html
pi_39627589
Nebelung

Succes weer Mammietje
pi_39628348
Duidelijke uitleg. Maar raar ook, foute curves hanteren....

k heb al van mijn moeder begrepen dat je van een CB vaak niet veel wijzer wordt, en dat dr voornamelijk veel naar elkaars kinderen wordt gekeken

Op dit moment denk ik dat ik als moeder toch nog altijd beter kan beoordelen of mijn kind een beetje gedijdt, dan dat een CB dat kan in een kwartiertje (of wat is het...) maar misschien schiet ik straks ook helemaal in de stress...
Eva
  zaterdag 8 juli 2006 @ 11:15:02 #49
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39628392
Nebelung blijf je hier voorlopig nog ff hangen, mocht ik nou ineens problemen met mijn bv krijgen dan weet ik je te vinden!
En een potje zelfBVvertrouwen erbij voor Mammietje
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_39629246
Nebelung, wat een fijn antwoord en wat fijn dat Tinka dus eigenlijk helemaal niet zo dramatisch onder een curve bungelt.
Consultatiebureau's..... grrrrr.....zucht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')