abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41095309
Het werd pas een strijd tegen terroristen toen Amerika ervoor koos Irak te bezetten. Daarvoor had Irak niets te maken met terreur, in ieder geval zeker niet de War on Terror, wat almaar werd gesuggereerd door het regime, en eindelijk beginnen de Amerikanen dat een beetje te begrijpen.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 15:15:31 #152
70154 klez
100 million+ death and countin
pi_41095586
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:05 schreef Monidique het volgende:
Het werd pas een strijd tegen terroristen toen Amerika ervoor koos Irak te bezetten. Daarvoor had Irak niets te maken met terreur, in ieder geval zeker niet de War on Terror, wat almaar werd gesuggereerd door het regime, en eindelijk beginnen de Amerikanen dat een beetje te begrijpen.
Dat is jouw interpretatie. Het staat er niet.
quote:
De krant peilde deze maand opinies met de zender CBS en concludeerde dat 51 procent geen verband ziet tussen de strijd tegen het terrorisme en de in 2003 begonnen oorlog in Irak.
"They have invented a myth that Jews were massacred "
Ahmadinejad, leader of Iran
pi_41095632
Het klopt gewoon wat Monidique zegt, er valt niks te interpreteren.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 23 augustus 2006 @ 15:21:56 #154
70154 klez
pi_41095783
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:16 schreef Mutant01 het volgende:
Het klopt gewoon wat Monidique zegt, er valt niks te interpreteren.
Nou, ten eerste vind ik het hoogst twijfelachtig te stellen dat Saddam niets met terreur te maken heeft.
Ten tweede blijkt uit het geposte stukje niet of de vraag is dat de huidige strijd in Irak niets met terrorisme te maken (wat wel degelijk wel het geval is), of dat men vind dat Bush destijds niet had mogen aanvoeren dat men vanwege de "War on Terror" Irak aan heeft gevallen, of om die reden Irak had mogen aanvallen.
Het tweede ben ik het wel mee eens.
pi_41095792
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:15 schreef klez het volgende:

[..]

Dat is jouw interpretatie. Het staat er niet.
[..]
Dus jij denkt dat de Amerikanen nog steeds niet begrijpen dat het land door het regime erin is geluisd toen gesuggereerd werd dat Irak iets te maken had met Al-Kaida? Ik denk dat ze heel goed begrijpen dat Irak niets met terrorisme te maken had en dat dus de strijd tegen terreur -War on Terror-, die al gevoerd werd voor de bezetting van Irak, onafhankelijk moet worden gezien van die bezetting. Er is in ieder geval hoop dat de Amerikaanse burgers gaan inzien dat het hele terrorisme-probleem in Irak daar is dankzij de idioot in het Witte Huis. En dat hij gestraft zal worden.
pi_41095809
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:21 schreef klez het volgende:

[..]

Nou, ten eerste vind ik het hoogst twijfelachtig te stellen dat Saddam niets met terreur te maken heeft.
"in ieder geval zeker niet de War on Terror, wat almaar werd gesuggereerd door het regime,"
pi_41095861
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:21 schreef klez het volgende:

[..]

Ten tweede blijkt uit het geposte stukje niet of de vraag is dat de huidige strijd in Irak niets met terrorisme te maken (wat wel degelijk wel het geval is), of dat men vind dat Bush destijds niet had mogen aanvoeren dat men vanwege de "War on Terror" Irak aan heeft gevallen, of om die reden Irak had mogen aanvallen.
Het tweede ben ik het wel mee eens.
Saddam heeft nooit wat met terreur te maken gehad nee. Het was weliswaar geen lieverdje, maar hij had voor de rest niets met de terreur in Amerika te maken gehad.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 23 augustus 2006 @ 15:28:07 #158
70154 klez
pi_41095953
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Saddam heeft nooit wat met terreur te maken gehad nee. Het was weliswaar geen lieverdje, maar hij had voor de rest niets met de terreur in Amerika te maken gehad.
Volgens Putin wel.
pi_41095964
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:28 schreef klez het volgende:

[..]

Volgens Putin wel.
Leuk. Is Poetinpedia nu opeens het orakel geworden?
  woensdag 23 augustus 2006 @ 15:37:43 #160
70154 klez
pi_41096171
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:22 schreef Monidique het volgende:

Er is in ieder geval hoop dat de Amerikaanse burgers gaan inzien dat het hele terrorisme-probleem in Irak daar is dankzij de idioot in het Witte Huis. En dat hij gestraft zal worden.
Dat stel jij elke keer maar ik vind het nogal gemakkelijk om degene die het deksel van de put aftrekt de schuld te geven van alle rotzooi die eruit komt.
pi_41096254
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:37 schreef klez het volgende:

[..]

Dat stel jij elke keer maar ik vind het nogal gemakkelijk om degene die het deksel van de put aftrekt de schuld te geven.
Ja, dat vind jij ongetwijfeld.

Bush, de Poppenmeester en hun handlangers hebben de situatie gecreëerd, ze hebben met hun bombardementen duizenden Irakezen vermoord, ze hebben een situatie gecreëerd waarin honderdduizenden Irakezen zijn gestorven en ze hebben ervoor gezorgd dat Irak een terroristenbroedplaats is geworden. Ze zijn verantwoordelijkheid voor de rotzooi, ongeacht de verantwoordelijkheden van anderen.
pi_41096319
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:37 schreef klez het volgende:

[..]

Dat stel jij elke keer maar ik vind het nogal gemakkelijk om degene die het deksel van de put aftrekt de schuld te geven van alle rotzooi die eruit komt.
kom op dude zelfs de amerikanen worden worden wakker
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 23 augustus 2006 @ 15:44:01 #163
70154 klez
pi_41096349
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:40 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja, dat vind jij ongetwijfeld.

Bush, de Poppenmeester en hun handlangers hebben de situatie gecreëerd, ze hebben met hun bombardementen duizenden Irakezen vermoord, ze hebben een situatie gecreëerd waarin honderdduizenden Irakezen zijn gestorven en ze hebben ervoor gezorgd dat Irak een terroristenbroedplaats is geworden. Ze zijn verantwoordelijkheid voor de rotzooi, ongeacht de verantwoordelijkheden van anderen.
Lulkoek. De eerste verantwoordelijkheid voor doden door geweld ligt altijd bij de plegers van dat geweld. Inmiddels een keer of vier zoveel door terroristen en sektarisch geweld dan door Amerikaanse soldaten veroorzaakt.
Jouw redenering volgend kom je in een onontwarbare kluwen van oorzaak en gevolg, waarbij uiteindelijk Eva of Mohammed de schuld krijgt.
pi_41096426
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:44 schreef klez het volgende:

[..]

Lulkoek.
Ongetwijfeld.
quote:
De eerste verantwoordelijkheid voor doden door geweld ligt altijd bij de plegers van dat geweld.
Mooi, dan is dat duidelijk.
quote:
Jouw redenering volgend kom je in een onontwarbare kluwen van oorzaak en gevolg, waarbij uiteindelijk Eva of Mohammed de schuld krijgt.
Nee, mijn redenering volgend kom je uit bij Sadr, Zarkawi en Bush.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 15:46:08 #165
70154 klez
pi_41096432
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:42 schreef Slayage het volgende:

[..]

kom op dude zelfs de amerikanen worden worden wakker
Interesseert me nauwelijks. Een meerderheid van de Amerikanen houdt er net zulke idiote standpunten op na soms als een meerderheid van de Nederlanders of de Aboriginals. Of het over JFK of 9/11 of Irak gaat.
Dus nu ze Bush niet meer geloven is het opeens wel relevant?
  woensdag 23 augustus 2006 @ 15:47:16 #166
70154 klez
pi_41096477
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:45 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ongetwijfeld.
[..]

Mooi, dan is dat duidelijk.
[..]
Ben je het er dan mee eens?
quote:
Nee, mijn redenering volgend kom je uit bij Sadr, Zarkawi en Bush.
En welk excuus heeft Sadr? Of Zarkawi?
pi_41096535
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:47 schreef klez het volgende:

[..]

Ben je het er dan mee eens?
Waarmee eens? Dat zij die mensen vermoorden daarvoor verantwoordelijk zijn? Wat denk je zelf?
quote:
En welk excuus heeft Sadr? Of Zarkawi?
Sorry?
pi_41096607
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:46 schreef klez het volgende:

[..]

Interesseert me nauwelijks. Een meerderheid van de Amerikanen houdt er net zulke idiote standpunten op na soms als een meerderheid van de Nederlanders of de Aboriginals. Of het over JFK of 9/11 of Irak gaat.
Dus nu ze Bush niet meer geloven is het opeens wel relevant?
het is relevant dat ze de waarheid onder ogen beginnen te zien, dat ze genaait zijn door bush uiteraard
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 23 augustus 2006 @ 15:56:15 #169
70154 klez
pi_41096752
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:48 schreef Monidique het volgende:

[..]

Waarmee eens? Dat zij die mensen vermoorden daarvoor verantwoordelijk zijn? Wat denk je zelf?
[..]
Ok duidelijk. Dan mag je mijn vraag daaronder vergeten.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 15:57:33 #170
70154 klez
pi_41096784
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:51 schreef Slayage het volgende:

[..]

het is relevant dat ze de waarheid onder ogen beginnen te zien, dat ze genaait zijn door bush uiteraard
Mwahhh. Ik schat zo in dat het afzetten van Saddam niet belangrijker is voor de gemiddelde Amerikaan als de farce van Srebrenica of de betuwelijn voor de gemiddelde Nederlander. Dus genaait...
pi_41096861
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:44 schreef klez het volgende:

[..]

Lulkoek. De eerste verantwoordelijkheid voor doden door geweld ligt altijd bij de plegers van dat geweld. Inmiddels een keer of vier zoveel door terroristen en sektarisch geweld dan door Amerikaanse soldaten veroorzaakt.
Ah dan komen we op de zogenaamde erfzonde uit als we zo door redeneren.

Saddam was ook geen lievertje maar zou deze dicator ook zoveel slachtoffers in zijn eigen land gemaakt hebben in de afgelopen jaren als hij in het zadel was blijven zitten.

En die zogenaamde vrijheid die de amerikanen daar de mensen willen brengen die zie ik voorlopig er nog niet van komen. En die vrijheid is een van de laatste strohalmen van legitieme redenen die niet te ontkrachten zijn als leugens.
pi_41096922
Uit peilingen blijkt dat de oorlog een van de belangrijkste punten is bij de aankomende verkiezingen. Dus ja, voor de gemiddelde Amerikaan is het iets belangrijker.
pi_41097030
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:01 schreef Monidique het volgende:
Uit peilingen blijkt dat de oorlog een van de belangrijkste punten is bij de aankomende verkiezingen. Dus ja, voor de gemiddelde Amerikaan is het iets belangrijker.
Heeft men in de VS ook al last van linkse media

Ach ook al blijkt dat uit peilingen, als de puppets van beide partijen er geen aandacht aan besteden zal er ook weinig meer mee gebeuren.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 16:05:55 #174
70154 klez
pi_41097069
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:01 schreef Monidique het volgende:
Zou kunnen. Ik durf er wel een wedje om te leggen dat de Amerikanen ook na de verkiezingen daar blijven...
Wereldmachten durven gerust beslissingen te nemen die de publieke opinie trotseren.
Die is nogal vergankelijk namelijk.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 16:07:11 #175
70154 klez
pi_41097113
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:59 schreef Basp1 het volgende:

En die zogenaamde vrijheid die de amerikanen daar de mensen willen brengen die zie ik voorlopig er nog niet van komen. En die vrijheid is een van de laatste strohalmen van legitieme redenen die niet te ontkrachten zijn als leugens.
Zeker is in ieder geval dat als de Amerikanen niet ingegrepen hadden die vrijheid er zeker niet was geweest.
pi_41097123
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:05 schreef klez het volgende:

[..]

Zou kunnen. Ik durf er wel een wedje om te leggen dat de Amerikanen ook na de verkiezingen daar blijven...
O RLY?
quote:
Wereldmachten durven gerust beslissingen te nemen die de publieke opinie trotseren.
Die is nogal vergankelijk namelijk.
Dat kan allemaal wel zo zijn, het is dus wél een issue voor de Amerikanen.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 16:10:10 #177
70154 klez
pi_41097202
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:07 schreef Monidique het volgende:

[..]

O RLY?
[..]

Dat kan allemaal wel zo zijn, het is dus wél een issue voor de Amerikanen.
Mediahype...
  woensdag 23 augustus 2006 @ 16:19:33 #178
70154 klez
pi_41097498
Ik denk wel dat de Amerikanen Bush beu zijn. Zou ook tijd worden ook...
Maar ik blijf de beslissing om Saddam af te zetten een goede vinden.
De shit die we nu in Irak zien had waarschijnlijk gedeeltelijk voorkomen kunnen worden door andere beslissingen op bepaalde momenten te nemen, dat wel.
Voorbeeld: ontmanteling van de republikeinse garde aan het einde van de militaire campagne.
Er waren echter weinig tot geen mensen die op dat moment voorzagen dat dat geen goede beslissing was.
pi_41097763
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:07 schreef klez het volgende:

[..]

Zeker is in ieder geval dat als de Amerikanen niet ingegrepen hadden die vrijheid er zeker niet was geweest.
Ik kan nu toch niet zeggen dat men nu echte vrijheid heeft, waneer er zoveel bomaanslagen en geweld is. Wat is de verwachting op dit moment dat het eindelijk eens wat rustiger gaat worden in irak.

Zonder goed functionerende overheid met een goede politie en defensie macht zie ik het irakgezwel alleen nog heel lang dooretteren. Wanneer we de VS propaganda praatjes hadden moeten geloven in eerste instantie zou irak nu al een westers land geweest moeten zijn , met zijn allen aan de cola en marlboro . Een groot gedeelte van de infrastructuur ligt nog steeds in puin, daaraan had al veel meer gedaan moeten zijn. Gelukkig draait de olie redelijk door, alhoewel er mag nog wel wat meer reserve capaciteit bij opec landen gemaakt worden.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 16:32:43 #180
70154 klez
pi_41097983
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik kan nu toch niet zeggen dat men nu echte vrijheid heeft, waneer er zoveel bomaanslagen en geweld is. Wat is de verwachting op dit moment dat het eindelijk eens wat rustiger gaat worden in irak.

Zonder goed functionerende overheid met een goede politie en defensie macht zie ik het irakgezwel alleen nog heel lang dooretteren. Wanneer we de VS propaganda praatjes hadden moeten geloven in eerste instantie zou irak nu al een westers land geweest moeten zijn , met zijn allen aan de cola en marlboro . Een groot gedeelte van de infrastructuur ligt nog steeds in puin, daaraan had al veel meer gedaan moeten zijn. Gelukkig draait de olie redelijk door, alhoewel er mag nog wel wat meer reserve capaciteit bij opec landen gemaakt worden.
Dat is allemaal waar, en dat is Bush en co zeker aan te rekenen. Maar het ging erom of de oorlog in Irak niets met terrorisme te maken heeft (volgens mij wel).
Het is ook terecht dat Bush als incompetent wordt gezien. Maar incompetent is nog niet hetzelfde als "puppetmaster" of moordenaar of soortgelijke ronkende retoriek, dan kunnen we Wim Kok ook gelijk wel opsluiten...
Er is nu eenmaal een verschil tussen politiek domme beslissingen nemen en bewuste genocide zoals Saddam die bijvoorbeeld gepleegd heeft.
pi_41098100
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:32 schreef klez het volgende:

"puppetmaster"
quote:
of moordenaar
George W. Bush is een autoritaire, semi-communistische massamoordenaar, die eigenlijk naast Milosevic had moeten zitten.
quote:
of soortgelijke ronkende retoriek, dan kunnen we Wim Kok ook gelijk wel opsluiten...
Uhhh... nee?
pi_41098966
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:32 schreef klez het volgende:
Dat is allemaal waar, en dat is Bush en co zeker aan te rekenen. Maar het ging erom of de oorlog in Irak niets met terrorisme te maken heeft (volgens mij wel).
Als we zo doorredeneren hebben wij door het willen opdringen van onze westerse normen en waarden in landen ook net zoveel met terrorisme te maken als irak.

Oh nee we willen het niet opdringen het gaat vanzelf door de globalisatie. Dat gaat ook vanzelf, maar dat heeft in landen die nog jaren achterlopen met democratiseringsprocessen wat meer tijd nodig. De tijd die het duurt vinden we te langzaam gaan om de globalisering op hetzelfde tempo door te laten gaan dus moet het maar met wat andere methodes. Dat is heel kort samengevat mijn visie op ons westers beleid.
quote:
Er is nu eenmaal een verschil tussen politiek domme beslissingen nemen en bewuste genocide zoals Saddam die bijvoorbeeld gepleegd heeft.
Dan zullen we het maar niet over het sebrinica (heel bewuste genocide) en de afwikkeling daarvan door het internationale gerechtshof hebben.

Over bewust genocide, hoeveel doden zijn er alweer onder de hutsies en de tutsies gevallen de afgelopen jaren en hoeveel doen we daar aan als westerse wereld. Maar daar zit ook niet zoveel olie, dat zal wel een samenloop van omstandigheden zijn.

En nu de bevolkingsgroepen in irak tegen elkaar aan het vechten zijn noemen we het geen genocide als soenieten weer een bomaanslag bij sjiieten plaatsen en vice versa?

Nee als westerse wereld met amerika als hoofdman voorop zijn we zo hypocriet als de pest en zoeken we gewoon soms naar redenen om bepaalde gedragingen voor onszelf moreel te proberen te verantwoorden. Maar er zijn zoveel dingen die we niet doen dat het in mijn optiek veelal drogredeneringen zijn die we gebruiken om mistappen goed te praten.
pi_41100851
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 15:57 schreef klez het volgende:

[..]

Mwahhh. Ik schat zo in dat het afzetten van Saddam niet belangrijker is voor de gemiddelde Amerikaan als de farce van Srebrenica of de betuwelijn voor de gemiddelde Nederlander. Dus genaait...
wat denk je van de families van al die slachtoffers en niet te vergeten de miljarden dat in irak verdampt en voor wat? dat is nog steeds niet helemaal duidelijk iig niet voor wat er op 9/11is gebeurd
-Rabia Al-Basri
  woensdag 23 augustus 2006 @ 20:25:00 #184
70154 klez
pi_41105369
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als we zo doorredeneren hebben wij door het willen opdringen van onze westerse normen en waarden in landen ook net zoveel met terrorisme te maken als irak.

Oh nee we willen het niet opdringen het gaat vanzelf door de globalisatie. Dat gaat ook vanzelf, maar dat heeft in landen die nog jaren achterlopen met democratiseringsprocessen wat meer tijd nodig. De tijd die het duurt vinden we te langzaam gaan om de globalisering op hetzelfde tempo door te laten gaan dus moet het maar met wat andere methodes. Dat is heel kort samengevat mijn visie op ons westers beleid.
Nou nee, heel veel mensen vonden dat het tijd was om met Saddam af te rekenen, niet in de laatste plaats de overgrote meerderheid van de Irakezen zelf. De Amerikanen is 10 jaar lang nagedragen dat ze de Shi'iten en de Kurden in de steek hadden gelaten, weet je nog?
quote:
Dan zullen we het maar niet over het sebrinica (heel bewuste genocide) en de afwikkeling daarvan door het internationale gerechtshof hebben.
Waarom denk je dat ik aan Wim Kok refereerde (een politicus voor wie ik nog steeds veel respect heb, overigens)?
quote:
Over bewust genocide, hoeveel doden zijn er alweer onder de hutsies en de tutsies gevallen de afgelopen jaren en hoeveel doen we daar aan als westerse wereld. Maar daar zit ook niet zoveel olie, dat zal wel een samenloop van omstandigheden zijn.

En nu de bevolkingsgroepen in irak tegen elkaar aan het vechten zijn noemen we het geen genocide als soenieten weer een bomaanslag bij sjiieten plaatsen en vice versa?

Nee als westerse wereld met amerika als hoofdman voorop zijn we zo hypocriet als de pest en zoeken we gewoon soms naar redenen om bepaalde gedragingen voor onszelf moreel te proberen te verantwoorden. Maar er zijn zoveel dingen die we niet doen dat het in mijn optiek veelal drogredeneringen zijn die we gebruiken om mistappen goed te praten.
Zoveel verschillen we niet van de rest van de wereld in deze, dat is een feit. Maar we verschillen ook niet zoveel in het roepen dat we dat wel doen...
Ik prefereer nog steeds de VS als "superpower" boven andere. Maar als het ff kan met een iets intelligentere president. Maar denk maar niet dat die niet de confrontatie met Saddam was aangegaan...

[ Bericht 0% gewijzigd door klez op 23-08-2006 20:34:34 ]
pi_41292276
quote:
At least 100 die as militia force Iraqi troops out of town
By Jerome Taylor
Published: 29 August 2006

At least 100 people were killed across Iraq yesterday in a day of intense gun battles and suicide bombings, contradicting US military claims that the security situation in the war-torn nation was improving.

A total of 34 bodies, including seven civilians and 25 Iraqi government soldiers, were brought into the central hospital in the town of Diwaniyah, 80 miles south of Baghdad, after fighting between government forces and gunmen of the Mehdi Army, a Shia militia loyal to the radical cleric Muqtada al-Sadr. Fifty militiamen were also killed in the gunfight, according to the Iraqi defence ministry.

In a separate development, a suicide bomber rammed a car packed with explosives into the Interior Ministry in Baghdad during the midmorning rush hour, killing 16 people, including 13 policemen, and wounding up to 62.

On Sunday, a further 60 people were killed in attacks across the country from Kirkuk in the Kurdish-held north to Basra in the south.

The latest violence was a reminder of how easily Iraq could slip back into the type of endemic sectarian violence that characterised much of the first half of this year after the destruction in February of a Shia shrine in the town of Samarra.

More than 10,000 Iraqis - the vast majority in Baghdad - have been killed in the past four months alone, a figure that would send shockwaves through the international community were it in any other part of the world.

The US military admitted that there had been a spike in violence in Baghdad, but insisted that things were improving since US-led forces launched Operation Forward Together last month in an attempt to pacify the capital.

Maj-Gen William Caldwell, a US military spokesman, said violence in Baghdad had dropped by half since July, and that life was returning to normal in some areas of the capital.

The British Defence Secretary, Des Browne, echoed such sentiments during a visit to Iraq yesterday to meet key Iraqi politicians including the Prime Minister, Nouri al-Maliki.

"I recognise there are continuing challenges and I've seen some violence over this weekend which suggests there's much more work to be done," Mr Browne told a joint news conference with the Iraqi Defence Minister, Abdul Qader Jassim. "But as Prime Minister Maliki said in an interview this weekend, things are improving and the challenge is to maintain that improvement."

The intense fighting in Diwaniyah will be of particular concern to British forces stationed in the Shia-dominated south of Iraq. Reports suggested that militiamen had driven government forces out of the city and had set up checkpoints in the suburbs. If the Mehdi Army has pushed the government out of the Shia-dominated city it will be a major snub to Mr Maliki, who has promised to rid Iraq of militias.

Confronting Mr Sadr's Shia militias was never going to be an easy task. His movement holds 30 parliamentary seats and five cabinet posts, and his militiamen are well-armed and dedicated. The cleric is also undeniably popular among Iraq's Shia majority, particularly the poorer classes.

In 2004, Mr Sadr led an uprising against the American-led coalition which threatened to draw the post-Saddam government and US military into a bitter conflict with Iraq's Shia while simultaneously trying to subdue what was then an emerging Sunni insurgency. The fighting was only stopped when the head of Iraq's Shia community, Grand Ayatollah Ali al-Sistani, ordered the Mehdi Army fighters to lay down their arms.

At least 100 people were killed across Iraq yesterday in a day of intense gun battles and suicide bombings, contradicting US military claims that the security situation in the war-torn nation was improving.

A total of 34 bodies, including seven civilians and 25 Iraqi government soldiers, were brought into the central hospital in the town of Diwaniyah, 80 miles south of Baghdad, after fighting between government forces and gunmen of the Mehdi Army, a Shia militia loyal to the radical cleric Muqtada al-Sadr. Fifty militiamen were also killed in the gunfight, according to the Iraqi defence ministry.

In a separate development, a suicide bomber rammed a car packed with explosives into the Interior Ministry in Baghdad during the midmorning rush hour, killing 16 people, including 13 policemen, and wounding up to 62.

On Sunday, a further 60 people were killed in attacks across the country from Kirkuk in the Kurdish-held north to Basra in the south.

The latest violence was a reminder of how easily Iraq could slip back into the type of endemic sectarian violence that characterised much of the first half of this year after the destruction in February of a Shia shrine in the town of Samarra.

More than 10,000 Iraqis - the vast majority in Baghdad - have been killed in the past four months alone, a figure that would send shockwaves through the international community were it in any other part of the world.

The US military admitted that there had been a spike in violence in Baghdad, but insisted that things were improving since US-led forces launched Operation Forward Together last month in an attempt to pacify the capital.

Maj-Gen William Caldwell, a US military spokesman, said violence in Baghdad had dropped by half since July, and that life was returning to normal in some areas of the capital.

The British Defence Secretary, Des Browne, echoed such sentiments during a visit to Iraq yesterday to meet key Iraqi politicians including the Prime Minister, Nouri al-Maliki.

"I recognise there are continuing challenges and I've seen some violence over this weekend which suggests there's much more work to be done," Mr Browne told a joint news conference with the Iraqi Defence Minister, Abdul Qader Jassim. "But as Prime Minister Maliki said in an interview this weekend, things are improving and the challenge is to maintain that improvement."

The intense fighting in Diwaniyah will be of particular concern to British forces stationed in the Shia-dominated south of Iraq. Reports suggested that militiamen had driven government forces out of the city and had set up checkpoints in the suburbs. If the Mehdi Army has pushed the government out of the Shia-dominated city it will be a major snub to Mr Maliki, who has promised to rid Iraq of militias.

Confronting Mr Sadr's Shia militias was never going to be an easy task. His movement holds 30 parliamentary seats and five cabinet posts, and his militiamen are well-armed and dedicated. The cleric is also undeniably popular among Iraq's Shia majority, particularly the poorer classes.

In 2004, Mr Sadr led an uprising against the American-led coalition which threatened to draw the post-Saddam government and US military into a bitter conflict with Iraq's Shia while simultaneously trying to subdue what was then an emerging Sunni insurgency. The fighting was only stopped when the head of Iraq's Shia community, Grand Ayatollah Ali al-Sistani, ordered the Mehdi Army fighters to lay down their arms.
-Rabia Al-Basri
pi_41427746
Nog meer goed nieuws...
quote:
BAGHDAD, Iraq - Four years ago this was a city where people mixed freely — where, in most parts of town, no one cared if a neighborhood was majority Sunni or Shiite. Loyalty to Saddam Hussein was more important than religious identity.

But now a battle for Baghdad is well under way between the two major Muslim sects. Death squads are slaughtering people daily, and an estimated 160,000 Iraqis have fled their homes — mostly here in the capital.

Out of that violence, a new but not better city is emerging. Many Iraqis fear that the result will be a Sunni west and a Shiite east, with the broad Tigris River snaking through the middle as the sectarian boundary.
[ bron ]
quote:
Kurdistan president Massoud Barzani has ordered the Iraqi national flag to be replaced with the Kurdish one in his northern autonomous region in what appeared to be another move toward more self-rule in the north, local officials said Friday.
ADVERTISEMENT

The order was issued Thursday and applies to the Kurdish region, said Beshraw Ahmed, a spokesman for the Sulaimaniyah municipality.

According to Azad Jundiyanim, a member of President Jalal Talabani's Patriotic Union of Kurdistan in Sulaimaniyah, Barzani issued a formal message asking for the Iraqi flag to be lowered. The message was also broadcast on Kurdish radio.
[ bron ]
quote:
In a dismal assessment, the Pentagon reported to Congress today that the number of attacks and civilian deaths in Iraq have risen sharply in recent months — with casualties increasing by 1,000 a month — as sectarian violence has engulfed larger areas of the country.

The quarterly report, based on new government figures, shows that the number of attacks in Iraq over the last four months increased 15% and the number of Iraqi casualties grew by 51%. In the last three months, the report says, the number of deaths and injuries increased by 1,000 people a month over the previous quarter — to more than 3,000 each month.

Over a longer time horizon, the spike is even more grim. The number of weekly attacks has increased from just over 400 in the spring of 2004 to nearly 800 during recent weeks. And the number of daily casualties has increased from just under 30 a day in 2004 to more than 110 a day in recent weeks.
[ bron ]
pi_41454300
quote:
I no longer have power to save Iraq from civil war, warns Shia leader
By Gethin Chamberlain and Aqeel Hussein in Baghdad
(Filed: 03/09/2006)

The most influential moderate Shia leader in Iraq has abandoned attempts to restrain his followers, admitting that there is nothing he can do to prevent the country sliding towards civil war.

Aides say Grand Ayatollah Ali al-Sistani is angry and disappointed that Shias are ignoring his calls for calm and are switching their allegiance in their thousands to more militant groups which promise protection from Sunni violence and revenge for attacks.

Grand Ayatollah Ali al-Sistani
Grand Ayatollah Ali al-Sistani

"I will not be a political leader any more," he told aides. "I am only happy to receive questions about religious matters."

It is a devastating blow to the remaining hopes for a peaceful solution in Iraq and spells trouble for British forces, who are based in and around the Shia stronghold of Basra.

The cleric is regarded as the most important Shia religious leader in Iraq and has been a moderating influence since the invasion of 2003. He ended the fighting in Najaf between Muqtada al-Sadr's Mehdi army and American forces in 2004 and was instrumental in persuading the Shia factions to fight the 2005 elections under the single banner of the United Alliance.

However, the extent to which he has become marginalised was demonstrated last week when fighting broke out in Diwaniya between Iraqi soldiers and al-Sadr's Mehdi army. With dozens dead, al-Sistani's appeals for calm were ignored. Instead, the provincial governor had to travel to Najaf to see al-Sadr, who ended the fighting with one telephone call.

Al-Sistani's aides say that he has chosen to stay silent rather than suffer the ignominy of being ignored. Ali al-Jaberi, a spokesman for the cleric in Khadamiyah, said that he was furious that his followers had turned away from him and ignored his calls for moderation.

Asked whether Ayatollah al-Sistani could prevent a civil war, Mr al-Jaberi replied: "Honestly, I think not. He is very angry, very disappointed."

He said a series of snubs had contributed to Ayatollah al-Sistani's decision. "He asked the politicians to ask the Americans to make a timetable for leaving but they disappointed him," he said. "After the war, the politicians were visiting him every month. If they wanted to do something, they visited him. But no one has visited him for two or three months. He is very angry that this is happening now. He sees this as very bad."

A report from the Pentagon on Friday said that the core conflict in Iraq had changed from a battle against insurgents to an increasingly bloody fight between Shia and Sunni Muslims, creating conditions that could lead to civil war. It noted that attacks rose by 24 per cent to 792 per week – the highest of the war – and daily Iraqi casualties soared by 51 per cent to almost 120, prompting some ordinary Iraqis to look to illegal militias for their safety and sometimes for social needs and welfare.

A Moqtada Al Sadr supporter
An Iraqi Shi'ite supporter of cleric Moqtada Al Sadr celebrates near a burning US Army truck

Hundreds of thousands of people have turned away from al-Sistani to the far more aggressive al-Sadr. Sabah Ali, 22, an engineering student at Baghdad University, said that he had switched allegiance after the murder of his brother by Sunni gunmen. "I went to Sistani asking for revenge for my brother," he said. "They said go to the police, they couldn't do anything.

"But even if the police arrest them, they will release them for money, because the police are bad people. So I went to the al-Sadr office. I told them about the terrorists' family. They said, 'Don't worry, we'll get revenge for your brother'. Two days later, Sadr's people had killed nine of the terrorists, so I felt I had revenge for my brother. I believe Sadr is the only one protecting the Shia against the terrorists."

According to al-Sadr's aides, he owes his success to keeping in touch with the people. "He meets his representatives every week or every day. Sistani only meets his representatives every month," said his spokesman, Sheik Hussein al-Aboudi.

"Muqtada al-Sadr asks them what the situation is on the street, are there any fights against the Shia, he is asking all the time. So the people become close to al-Sadr because he is closer to them than Sistani. Sistani is the ayatollah, he is very expert in Islam, but not as a politician."

Even the Iraqi army seems to have accepted that things have changed. First Lieut Jaffar al-Mayahi, an Iraqi National Guard officer, said many soldiers accepted that al-Sadr's Mehdi army was protecting Shias. "When they go to checkpoints and their vehicles are searched, they say they are Mehdi army and they are allowed through. But if we stop Sistani's people we sometimes arrest them and take away their weapons."

Western diplomats fear that the vacuum will be filled by the more radical Shia clerics, hastening the break-up of the country and an increase in sectarian violence.

Sir Jeremy Greenstock, Britain's former special representative for Iraq, said the decline in Ayatollah al-Sistani's influence was bad news for Iraq.

"It would be a pity if his strong instincts to maintain the unity of Iraq and to forswear violence were removed from influencing the scene," he said.
http://www.telegraph.co.u(...)006/09/03/wirq03.xml
-Rabia Al-Basri
pi_41479346
quote:
IRAK:
Kirkuk wacht een onzekere toekomst
Mohammed A. Salih

KIRKUK, 3 september (IPS) - Door toenemend geweld lopen de spanningen tussen etnische groepen in de Noord-Iraakse stad Kirkuk op. In de media klinken geruchten over een burgeroorlog, met Kirkuk als startpunt. Maar de inwoners zelf geloven daar niet in.

Rahman Aziz (37) is met zijn vriend Sa’ad in een vrolijk gesprek verwikkeld. Rahman is Koerdisch, Sa’ad (34) is Turkmeen. “Wij zijn al jaren goede vrienden en we geloven niet dat politiek onze vriendschap kan aantasten”, zegt Rahman.

Kirkuk wordt geclaimd door Koerden, maar telt ook veel Arabieren die zich er vestigden tijdens het bewind van Saddam Hoessein. Daarnaast wonen er veel Turkmenen, Iraki’s van Turkse afkomst.

De Koerden in Kirkuk hadden het onder Saddam Hoessein zwaar te verduren. Saddams troepen dwongen Rahmans familie tien jaar geleden te vluchten uit de voornamelijk Koerdische wijk Imam Qasim. Ze konden maar een handvol bezittingen meenemen.

Een paar dagen na hun vertrek, werd het huis platgewalst door een bulldozer. De familie verhuisde naar Sulaimaniya, 120 kilometer ten oosten van Kirkuk.

Onder de ‘arabiseringspolitiek’ van de Baath-regering, werden tienduizenden Koerden en Turkmenen verdreven uit Kirkuk. Duizenden Arabische families uit het zuiden en de centraal-Arabische regio’s werden aangemoedigd zich in Kirkuk te vestigen om de grip van de regering op de olievelden in de regio te versterken.

Veel Koerdische vluchtelingen keren nu terug naar Kirkuk en hopen op een beter leven. “We willen allemaal graag een nieuwe start maken”, zegt Rahman. Hij wil ten koste van alles conflicten vermijden. “Als we weigeren te vechten tegen elkaar, dan kan niemand ons dwingen.”

Toch is de situatie niet rooskleurig. Kirkuk was na de val van Saddam Hoessein in mei 2003 lange tijd een relatief rustige stad. Maar sinds kort is er sprake van een sterke toename van het aantal moorden. Functionarissen in Kirkuk wijzen al-Qaida en verwante groepen aan als de schuldigen van het geweld, maar ze sluiten ook niet uit dat de breinen achter het geweld sektarische motieven hebben.

Het geweld schaadt de verhouding tussen de verschillende bevolkingsgroepen in de stad. De ingewikkelde sociale structuur in de stad – waar Koerden, Arabieren (soennieten en sji’iten), Turkmenen en christenen wonen – geeft sommige diplomaten en analisten aanleiding te speculeren over een burgeroorlog met Kirkuk als startpunt.

De meeste inwoners van Kirkuk geloven daar echter niet in. Veel van hen beweren dat de geruchten over een burgeroorlog de wereld in geholpen worden door degenen die er belang bij hebben verdeeldheid te zaaien. “Als er een burgeroorlog had gedreigd, dan was die al veel eerder uitgebroken, in de chaotische periode na de val van Saddam Hoessein”, denkt Jawad al-Janabi, een Arabisch lid van de provinciale raad in Kirkuk. “Ik denk dat de gezamenlijke geschiedenis en sociale banden tussen de verschillende nationaliteiten in Kirkuk zo’n oorlog zullen verhinderen.”

Koerdische functionarissen ontkennen eveneens dat er sprake is van etnische conflicten in de stad. “Sommige mensen beweren al drie jaar dat Kirkuk een tijdbom is”, zegt Hasib Rojbayani, eveneens lid van de provinciale raad. “De realiteit in de stad is anders. De situatie is volledig onder controle.”

De meeste inwoners van Kirkuk willen niets liever dan een beter leven. “We willen vreedzaam samenleven en het ongelukkige verleden vergeten”, zegt een christelijke inwoner.

De nieuwe Iraakse grondwet kent een driestappenplan om de situatie in Kirkuk te normaliseren. Artikel 140 staat Koerdische en Turkmeense vluchtelingen toe terug te keren naar de stad. Arabieren die tijdens het regime van Saddam Hoessein naar Kirkuk kwamen, worden opgeroepen de stad te verlaten. Zij krijgen daarvoor compensatie.

De tweede stap is een volkstelling, die eind 2007 gevolgd moet worden door een provinciaal referendum over de vraag of Kirkuk een federale regio blijft of onderdeel wordt van Koerdistan. IPS (JS)(EINDE/2006)
http://www.ipsnews.be/news.php?idnews=7618

dat driestappenplan vindt hoofdzakelijk in 2007 plaats:
quote:
The government commits itself to the implementation of article 140 of the constitution, that relies on article 58 of the TAL that specifies 3 stages: normalization, census, and referendum in Kirkuk and other areas of unresolved status. Following its formation, the government will start taking the necessary steps for the normalization procedures which include returning towns and villages that were originally part of Kirkuk , this stage ends on March 29, 2007, then the census stage starts from July 31, 2007 and the last stage which is the referendum will be finalized on Nov. 15, 2007. (This point deals with resolving territorial issues created by the tyranny of the former regime of Saddam Hussein.)
http://www.mnf-iraq.com/archive/government-34-point-program.htm
pi_41633659
'Geen banden Saddam en al-Qaeda'

Uitgegeven: 8 september 2006 22:58

WASHINGTON - Er is geen bewijs dat de voormalige Iraakse dictator Saddam Hussein voor de oorlog in Irak banden onderhield met de terreurorganisatie al-Qaeda. Dat stelt de commissie voor de inlichtingendiensten van de Amerikaanse Senaat in een rapport dat vrijdag is gepubliceerd.

Deze conclusie staat haaks op de verklaringen van de Amerikaanse regering, dat die band een van de beweegredenen was voor de inval in het land.

"Saddam wantrouwde al-Qaeda en zag islamitische extremisten als een bedreiging voor zijn regime. Daarom weigerde hij alle verzoeken van al-Qaeda om materieel of operationele steun te leveren", aldus het rapport.

Ook op andere punten die moesten dienen als rechtvaardiging voor de Amerikaans-Britse aanval op Irak in 2003, wordt de regering-Bush tegengesproken door het onderzoek van de Senaat. Zo was Irak niet bezig met het bouwen van atoombommen en had het ook geen rijdende laboratoria voor de productie van biologische wapens.

Bron: Nu.nl

---------------------------------------------------

Ik had dus ook niks anders verwacht, Bush wilde gewoon het werk van zijn vader afmaken.
  Moderator vrijdag 8 september 2006 @ 23:31:19 #190
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_41633867
ik schaam me rot maar ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik met totaal niet meer met Irak bezig houd sinds de Nederlanders weg zijn

hoe staan de zaken er nu eigenlijk over het algemeen?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_41640715
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 23:31 schreef sp3c het volgende:
ik schaam me rot maar ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik met totaal niet meer met Irak bezig houd sinds de Nederlanders weg zijn

hoe staan de zaken er nu eigenlijk over het algemeen?
Om een antwoord te geven op je vraag, sp3c, het dreigt een burgeroorlog te worden, de Koerden willen een afscheiding.

Sorry dat ik zo laat was.

Newsie
pi_41641710
Nou ja, het ís al een burgeroorlog. Alleen om politieke redenen (en het ego van Bush) wordt het nog niet zo genoemd over het algemeen. Daar zijn mensen het dan niet mee eens, maar hoe dan ook is het nu een failed state.
pi_41642871
Hulde voor de mensen die daar zo graag een oorlog wilden starten!
pi_41642961
Bagdad zou zo goed als geen gezag meer hebben in de overwegend soennitische provincie al-Anbar
quote:
IRAK:
VS-troepen verliezen controle over Irak
Dahr Jamail en Ali Al-Fadhily

RAMADI, 5 september (IPS) - De Amerikaanse troepen in Irak verliezen hun greep op de woelige provincie al-Anbar. Dat zeggen de Iraakse ordediensten en gewone Irakezen. Eigenlijk hebben de Amerikanen daardoor zowat een derde van Irak niet meer onder controle.

In al-Anbar, de provincie ten westen van Bagdad, liggen Falluja, Ramadi en andere steden die het zwaarst hebben geleden onder de bezetting door de Amerikaanse interventiemacht en waar het verzet tegen de nieuwe orde in Irak het grootst is. Falluja en delen van Haditha en Ramadi werden grotendeels verwoest door offensieven tegen het verzet, en toch lijken de rebellen er nu weer de lakens uit de delen. Dat geldt ook voor de rest van de provincie, zegt Abu Ghalib, een regeringsmedewerker in Ramadi. “Geen enkele ambtenaar kan iets ondernemen zonder eerst het verzet te contacteren.”

“Zelfs de gouverneur vroeg eerst altijd hun toelating. Toen hij daarmee ophield, vaardigden de rebellen de doodstraf tegen hem uit. Nu kan hij zich alleen nog onder Amerikaanse bescherming verplaatsen.”

“Er zal geen einde komen aan de opstand in al-Anbar zolang er Amerikaanse soldaten rondlopen”, voorspelt Ahmed Salman, een historicus uit Falluja. Hij wijst erop dat de brandhaard grenst aan Jordanië, Syrië en Saudi-Arabië, wat de opstandelingen nagenoeg ongrijpbaar maakt.

Volgens Salman schiet het Amerikaanse leger zichzelf in de voet. “Bij hun hevige offensieven komen zoveel burgers om, dat de rust niet kan terugkeren onder de inwoners van al-Anbar.”

De voorbije weken voerden de rebellen talloze aanvallen uit op Amerikaanse soldaten in Haditha, Ramadi en Falluja. Op de snelweg tussen Bagdad en Amman, die door al-Anbar voert, werden verscheidene legervoertuigen opgeblazen. Daarbij vielen langs Amerikaanse kant tientallen doden.

Grote delen van de 550 kilometer lange snelweg tussen Bagdad en Amman zijn nu in handen van het verzet. Langs andere stukken zijn misdadigers actief. “Als we voorraden voor het Amerikaanse leger of de Iraakse regering aanvoeren, leggen de rebellen er beslag op”, klaagt de handelaar Hayder al-Mussawi. Als we goederen voor de lokale bevolking vervoeren, vallen die in handen van de rovers.”

Ooggetuigen uit Ramadi zeggen dat er ook veel overvallen in hun stad plaatsvinden. De Amerikaanse troepen in Ramadi beloofden onlangs zich terug te trekken naar hun kampen in Haditha en Habaniyah, bij Fallujah. Hun werk in Ramadi zou worden overgenomen door Iraakse ordediensten.

“Ik denk niet dat dat mogelijk is”, zegt de voormalige Iraakse politiechef Kahtan al-Dulaimi. “Iraakse eenheden zijn niet opgewassen tegen het verzet in al Anbar. Al-Anbar zal de laatste provincie zijn die wordt overgedragen aan de Iraakse ordediensten.

Volgens Iraq Coalition Casualty Count, een groep die bijhoudt hoeveel buitenlandse soldaten er in Irak sneuvelen, zijn er in al-Anbar al 964 soldaten van de bezettingsmacht gestorven, meer dan in gelijk welke andere provincie. Bagdad komt op de tweede plaats met 665 slachtoffers.

Het Amerikaanse leger lijkt niet bij te leren. Inwoners van Ramadi zeggen dat de Amerikanen over een afstand van 500 meter lage huizen aan het slopen zijn in de buurt van de regeringsgebouwen in de stad - Ramadi is de hoofdstad van al-Anbar. Vanuit verlaten huizen in die wijk werden al geregeld aanvallen uitgevoerd op de zetel van de regering. De mensen in Ramadi zijn boos over dat sloopwerk.

In Falluja zijn er dagelijks confrontaties tussen rebellen en Amerikaanse troepen of de Iraakse politie. “Eerder bleef de politie buiten schot”, zegt Abu Mohammed, een inwoner. “Maar nu hebben honderden agenten hun ontslag ingediend omdat ze als doelwit gelden.”

Ook in Haditha, Hit, al-Qa'im en Abu Ghraib worden er bijna dagelijks aanslagen gepleegd op Amerikaanse soldaten of Iraakse regeringstroepen. Volgens een recent rapport van het Amerikaanse ministerie van Defensie is het aantal Iraakse slachtoffers van dat geweld de laatste maanden met 50 procent gestegen, tot 120 per dag. Tussen mei en augustus vonden er gemiddeld 800 aanslagen per week plaats. Het Pentagon noemt de opstand onder de Iraakse soennieten “machtig en duurzaam”. IPS (PD)(EINDE/2006)
http://www.ipsnews.be/news.php?idnews=7625
pi_41642988
Mja, dat is volgens mij al twee jaar zo.
pi_41643020
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 11:12 schreef Monidique het volgende:
Mja, dat is volgens mij al twee jaar zo.
toch konden daar eerder toch verkiezingen georganiseerd worden dacht ik? lijkt mij dat dat nu ook minder zeker is
pi_41643045
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 11:15 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

toch konden daar eerder toch verkiezingen georganiseerd worden dacht ik? lijkt mij dat dat nu ook minder zeker is
Dat waren alleen de verkiezingen in december en toen hebben de soennietische rebellen hun strijd tijdelijk gestaakt om tegenwicht in het parlement te kunnen bieden aan de sji'ieten.
pi_41648876
quote:
Senaat VS: geen relatie Saddam-al Qaeda

Er zijn geen banden geweest tussen de Iraakse oud-dictator Saddam Hoessein en het terreurnetwerk al-Qaeda.

Bedreiging
Dat is de conclusie van een onderzoek door de Amerikaanse Senaat. Saddam Hoessein heeft al-Qaeda altijd buiten de deur gehouden omdat hij extremistische moslims als een grote bedreiging van zijn regime zag.

President Bush
Het oordeel van de Senaat staat loodrecht tegenover beweringen van de Amerikaanse president Bush. Die heeft altijd beweerd dat Saddam steun gaf aan al-Qaeda-kopstuk al-Zarqawi. Dat beeld wordt nu door de Senaat omvergehaald.
pi_41673737
quote:
What is certain is the wretched state of health care in Iraq. In March 2006 the campaign group Medact reported that 18,000 physicians have left since 2003; an estimated 250 of those that remained have been kidnapped and, in 2005 alone, 65 killed. Medact also said that "easily treatable conditions such as diarrhoea and respiratory illness caused 70 per cent of all child deaths", and that "of the 180 health clinics the US hoped to build by the end of 2005, only four have been completed and none has been opened". In May, a survey by the Iraq government and Unicef reported that a quarter of all Iraqi children suffer from malnutrition.
[ bron ]

Het artikel heeft een wat ander onderwerp, maar deze alinea past hier goed.
pi_41708946
quote:
One Army officer summarized it as arguing that in Anbar province, "We haven't been defeated militarily, but we have been defeated politically — and that's where wars are won and lost."
[ bron ]

Amerika heeft dus al verloren in Anbar. Was eigenlijk al bekend, natuurlijk, maar nu geeft het leger het toe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')