abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39428429
Alle discussies weggelaten is er maar één basis: binnenkort kan Nederland weer naar de stembus. Iedereen heeft wel een zondebok voor zichzelf gevonden, na al het gedoe de laatste paar weken.

Persoonlijk weet ik zelf absoluut niet meer, waar ik op zou willen/kunnen stemmen. Het is allemaal snel, maar ook weinig open gebeurd (vind ik zelf dan). Balkenende vind ik achterbaks, omdat uiteindelijk bleek hoe het zat toen hij zich versprak. Verdonk vertrouw ik niet door die brief die ondertekend moest worden. Van D66 kan ik geen helder beeld krijgen, Bos bekritiseert vooral bestaand beleid, maar wat betreft zichzelf geeft hij over de ideeen van de PvdA alleen maar antwoorden op vragen die nog alle kanten op kunnen, SP vind ik te links, SGP fundamentalistisch, CU te principieel en respectloos voor bepaalde bevolkingsgroepen....

Kortom: er zijn genoeg mensen die even niet meer weten waar ze het moeten zoeken. Nu zijn de lijsttrekkers vooral aan het moddergooien en daarbij hebben de media een enorme invloed op de maatschappelijke opinie.

Iedereen vindt wát, maar wát vinden ze nu eigenlijk? Omdat er nog geen stemwijzer voor de nieuwe verkiezingen online staat én ook om de PR-machines een béétje voor te zijn, is dit topic geopend. Zie: Op wie moet ik nu stemmen en waarom?

Met grote dank aan Asmodian!

Dit idee is misschien meer een verlengde van dat lopende topic, maar aangezien dat al op pagina zes zit, is dit misschien een geschikte opvolger. Of in ieder geval aanvulling.

Asmodian heeft al e.e.a. opgezocht op Internet:
quote:
Er is een heleboel gebeurd. Maarja: wat nu?!
  zaterdag 1 juli 2006 @ 20:09:10 #2
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_39430610
SP!
binnenkort ff die standpunten lzen
pi_39430936
D66!
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_39430994
tvp!
Sorry jongens, tegen Tazmanian Devil kan niemand op :D -MaJo
Iedereen weet gewoon dat de Asmoclopedie niet is in te halen -Daffodil31LE
pi_39431130
Iig op een partij die z'n beleid ook uit wil voeren.
pi_39431394
Ik ga op de SP stemmen. De enige partij die een beetje realistisch is. De VVD vind ik alles behalve realistisch, ze geloven altijd dat marktwerking werkt, maar bij heel veel sectoren werkt privatisering voor geen flikker, vooral doordat de lui/ bedrijven die rijk zijn alleen maar rijker willen worden. De service word slechter en de prijzen gaan omhoog, lees eens de klachtensite over het nieuwe zorgstelsel en je tanden vallen je uit de mond. Kinderen met gebroken benen die uren moeten wachten omdat er maar 1 kinderarts is door bezuinigingen.
De SP geeft me ook een positief gevoel, van het gaat weer beter en leuker worden in dit land. Minder zeiken, meer doen!
Hebt u een oorlog in Irak besteld?
Onie da?!
pi_39431522
Waarom zou je op een partij stemmen? Het is een grote poppenkast! Laat liever merken dat je dat zat bent en ga naar het stemburo om je stem ongeldig te laten verklaren.

Misschien herkent u zichzelf in een van onderstaande redenen;

- geen enkele partij / politici verdient mijn stem.
- ik heb toch geen invloed.
- wat ik ook kies, politici zitten er voor hun eigen belang.
- die spelletjes in Den Haag ben ik zat.
- ze houden mekaar toch de hand boven het hoofd.
- macht corrumpeert.

Als U niet stemt dan;

- wordt U tot de zwijgende meerderheid gerekend.
- geeft U eigenlijk aan dat U het wel best vind zo.

Om te laten zien dat U het anders wil, maakt U toch de gang naar de stembus! Maar geeft U aan dat U uw stem ongeldig wilt laten verklaren! Dit is iets anders dan blanco stemmen, ook dan is uw stem ongeldig! Maar wordt uw komst wel in het opkomstpercentage meegenomen en doet U mee aan de poppenkast. Ook is het mogelijk dat op basis van kiesdrempel en opkomstpercentage toch nog "rest" zetels verdeeld worden.

Op deze wijze kunt U aan de politiek in Den Haag de boodschap overbrengen dat het anders moet!

Bron: Link
pi_39431610
Met niet of blanco stemmen steunt je bepaalde partijen meer dan anderen dacht ik. Iig, wachten tot de verkiezingsprogramma's gemaakt zijn.
pi_39431712
tvp
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
pi_39431817
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 20:09 schreef Manke het volgende:
SP!
binnenkort ff die standpunten lzen
Typerend voor een SP-kiezer.

Eerst kiezen en dan pas de kleine lettertjes lezen.
pi_39431839
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 20:47 schreef NightH4wk het volgende:
Met niet of blanco stemmen steunt je bepaalde partijen meer dan anderen dacht ik. Iig, wachten tot de verkiezingsprogramma's gemaakt zijn.
Een blanco stem word wel in het opkomstpercentage meegenomen en doe je mee aan de poppenkast. Ook is het mogelijk dat op basis van kiesdrempel en opkomstpercentage toch nog "rest" zetels verdeeld worden.

Niet stemmen is natuurlijk ook een optie, maar daarmee zet je jezelf buiten spel!
pi_39431947
Maar waarom dan niet op de minst slechte partij stemmen? Daarmee geef je die partij iig een fractie meer steun tegenover de rest die je nog matiger vindt. Overheden blijven vaak een noodzakelijk kwaad.

Iig, imo zouden we gewoon personen moeten kiezen ipv partijen. Maar licht offtopic nu.
pi_39432170
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 20:58 schreef NightH4wk het volgende:
Maar waarom dan niet op de minst slechte partij stemmen? Daarmee geef je die partij iig een fractie meer steun tegenover de rest die je nog matiger vindt. Overheden blijven vaak een noodzakelijk kwaad.

Iig, imo zouden we gewoon personen moeten kiezen ipv partijen. Maar licht offtopic nu.
Dat kun je ook. Op je stembiljet staan allemaal personen. Alleen kruisen de meesten de bovenste aan en vergeten de mensen die er onder staan.
pi_39432258
@NightH4wk

Het kiezen uit twee kwaden is geen keuze! Begrijp me niet verkeerd ik ben voor de parlementaire democratie. Maar ik ben tegen politieke spelletjes, politiek eigenbelang etc. Misschien is het dus tijd voor een nieuwe partij. Vermoedelijk dat dit sentiment ook het succes en de ondergang van de LPF heeft betekend.
pi_39432299
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 21:05 schreef AntonDingeman het volgende:

[..]

Dat kun je ook. Op je stembiljet staan allemaal personen. Alleen kruisen de meesten de bovenste aan en vergeten de mensen die er onder staan.
Yep, maar ze zijn nog wel aan de partij gebonden met meestemmen enzo.

@kiesverstandig

Ik ben ook anti-lobbyist en meer van die onzin, maar er is denk ik geen nieuwe partij met genoeg potentie om het te fixen. Of ze moeten wat revolutionairs doen of gewoon extreem marketen, anders heeft het ook weinig zin om op te stemmen als ze nog geeneens in de TK komen.
  Forum Admin zaterdag 1 juli 2006 @ 21:10:33 #16
58651 crew  murp
murp
pi_39432315
we hebben nu toch centrum rechtse partijen gehad?

ik denk nu op links te stemmen.... kijken hoe dat gaat
pi_39432487
Ik vind het zelf heeeeeeellll moeilijk....

SP: te links
VVD: iig het integratiebeleid te rechts en ik heb het idee dat de mensen die het beleid uitvoeren, als mens minder rechts zijn dan hun werk (volg je 't nog? )
CDA: achterkamertjes en onvolledig naar buiten toe
PvdA: glad, alleen maar anti-geluiden laten horen ipv concrete eigen ideeën, plus de ideeEen díe ze naar buiten brengen, geven mij een gevoel van bureaucratie en daarbij zie ik de wouden aan regeltjes al helemaal voor me
SGP: hun discriminatie van vrouwen vind ik zelfs erger dan het feit dat ze mij (homo ) nooit zullen accepteren als volwaardig mens
CU: ook wel een beetje als de SGP, maar dan minder extreem en ik sta hartstikke open voor welk geloof dan ook, maar ik stop wanneer je je hele laten en doen aan de Bijbel moet linken
PvdD: ....weet ik weinig van... Hoor ik ook nooit iets over
Wilders: vaag en te rechts, of eigenlijk meer té snel conclusies trekkend
LPF: te rechts, te kortzichtig.
GroenLinks: specifiek weet ik er (nog) niet veel van, maar ik schat in dat ze voor mij te links zijn. Daarbij hoor ik van deze club ook meer tegenargumenten dan eigen ideeën.
D66: hoewel ik hun eigen keuze kan waarderen (en daarbij, welke partij ook - bij iedereen draait uiteindelijk alles om eigenbelang), weet ik buiten bestuurlijke vernieuwing (nog) niet echt goed waar ze voor staan.

Dit is zo ongeveer waar ik mee dub.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 21:15:45 #18
148691 Asmodian
Vox Populi
pi_39432497
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 20:55 schreef www.kiesverstandig.eu het volgende:

[..]

Een blanco stem word wel in het opkomstpercentage meegenomen en doe je mee aan de poppenkast. Ook is het mogelijk dat op basis van kiesdrempel en opkomstpercentage toch nog "rest" zetels verdeeld worden.

Niet stemmen is natuurlijk ook een optie, maar daarmee zet je jezelf buiten spel!
Waarom ik tegen tactisch stemmen, blanco stemmen, niet stemmen en ook ongeldig stemmen ben:

We leven in een democratie. Ik heb het niet altijd zo met dit systeem (heb het wel eens de 'dictatuur van de massa' genoemd, naar Aristoteles) maar we moeten er mee leven en er is nou eenmaal nog geen systeem dat beter is. Doordat we in een democratie leven hebben we grote vrijheden die mensen in andere, niet-democratische, landen niet hebben. We krijgen erg veel rechten en vrijheden dankzij de democratie, en ik vind dat we daar tegenover ook enkele (morele) plichten jegens de democratie hebben. Het stemmen is daarvan het beste voorbeeld.

Democratie werkt als de belangen van de meerderheid worden behartigd. Omdat een directe democratie (Denk aan het oude Athene) bureaucratisch onmogelijk is en beslissingen teveel tijd innemen hebben we een parlement. De partijen daarin vertegenwoordigen de belangen van hun kiezers naar aanleiding van het verkiezingsprogramma, het handvest waarnaar de mensen hun verkozen hebben. Daarin ligt hun mandaat.

Wat gebeurt er als mensen niet stemmen? De stemmen van andere (wel stemmende) mensen wegen dan zwaarder en hun belangen worden dus in zwaardere weging genomen. Een coalitie die gesloten wordt op basis van een draagvlak van de meerderheid van de bevolking (dus tenminste 76/150 zetels) vertegenwoordigt dan niet altijd de feitelijke meerderheid van de bevolking. De enige manier om te verzekeren dat jouw mening wordt vertegenwoordigd is dus om te stemmen. Ik vind overigens dat mensen die niet stemmen ook absoluut geen recht hebben om te zeiken over politici of kabinetten. Dat hadden ze zelf kunnen voorkomen.

Natuurlijk zegt men wel dat 1 stem er niet veel toe doet. Dat klopt, maar als alle mensen die dit dachten op 1 partij zouden stemmen, zou die partij veel meer zetels krijgen. Ook is er het argument dat geen enkele partij goed genoeg lijkt. Ik ken dat probleem en ondervind het momenteel zelf. Een eigen partij oprichten is vaak ook geen reele optie. Ik zou die mensen aanraden om hun prioriteiten te rangschikken en te stemmen op de partij waarmee ze het meest eens zijn op (voor hen) belangrijke fronten.

Een andere reden om te stemmen is dit: de niet-stemmers zijn veelal mensen van het midden. Mensen met extreme meningen voelen hier zo sterk voor dat ze bijna altijd gaan stemmen. Er zitten dus altijd disproportioneel veel mensen met extreem rechtse en extreem linkse meningen in de kamer, alleen omdat de mensen die op gematigde partijen willen stemmen minder gauw naar de stembus gaan.

Ik zie absoluut geen verschil tussen niet stemmen en je stem ongeldig laten verklaren. Als je niet eens in het opkomstpercentage mee wordt geteld, wat is dan de toegevoegde waarde? Dat je in jezelf kan gniffelen dat je een piepklein middelvingertje hebt opgestoken naar de gevestigde politiek? Is dat niet nog kinderachtiger dan blanco stemmen? Maar misschien kan de meneer/mevrouw van de website mij dat beter uitleggen.

En wat dan van tactisch stemmen? Het is een bijzonder logisch verschijnsel. Je vindt het idee dat links of rechts aan de macht komt zo eng dat je maar op de grootste partij van jouw kant kiest. Mooi, maar dat betekent dat je in feite jouw stem geeft aan het volledige programma van die partij, en dat het programma van die partij dus, door jou, meer macht heeft. Veel beter zou het zijn als iedereen op de partij zou stemmen die hun belangen het best behartigt. Krijgen we ten minste kamerdebatten en vragen die ergens op slaan en kunnen we zien hoe de meningen in het land werkelijk verdeeld zijn.

Goed, ik heb lang genoeg geluld. Ik hoop dat de sites die ik hierboven heb gezocht een paar mensen kunnen helpen met een partij te vinden waar ze zich goed bij voelen. Het kan me geen donder schelen op welke partij je stemt, als je maar stemt en stemt naar je eigen verstand/gevoel
Sorry jongens, tegen Tazmanian Devil kan niemand op :D -MaJo
Iedereen weet gewoon dat de Asmoclopedie niet is in te halen -Daffodil31LE
pi_39432527
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 21:10 schreef NightH4wk het volgende:

Ik ben ook anti-lobbyist en meer van die onzin, maar er is denk ik geen nieuwe partij met genoeg potentie om het te fixen. Of ze moeten wat revolutionairs doen of gewoon extreem marketen, anders heeft het ook weinig zin om op te stemmen als ze nog geeneens in de TK komen.
Vandaar mijn oproep om wel van je stemrecht gebruik te maken, maar dan om je stem ongeldig te lagen verklaren! Op protesteren met een spandoek op het binnenhof na lijkt mij dit de enige mogelijkheid!
pi_39432579
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 21:10 schreef murp het volgende:
we hebben nu toch centrum rechtse partijen gehad?

ik denk nu op links te stemmen.... kijken hoe dat gaat
Ja dat vind ik ook al zoiets, dat gebeurt altijd en volgens mij krijg je juist daardóór geen stabiele situatie! Dit is absoluut geen kritiek op jou of op wie dan ook, maar gewoon een gedachte bij het feit dat het meestal wel zo gaat! Van links naar rechts en weer terug.... Dus constant die ellenlange disuccies over beleidsvoering enzo... En als het ene dan voor elkaar is, is het weer tijd voor de volgende verkiezingen...
  Forum Admin zaterdag 1 juli 2006 @ 21:20:25 #21
58651 crew  murp
murp
pi_39432645
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 21:18 schreef Waxxer het volgende:

[..]

Ja dat vind ik ook al zoiets, dat gebeurt altijd en volgens mij krijg je juist daardóór geen stabiele situatie! Dit is absoluut geen kritiek op jou of op wie dan ook, maar gewoon een gedachte bij het feit dat het meestal wel zo gaat! Van links naar rechts en weer terug.... Dus constant die ellenlange disuccies over beleidsvoering enzo... En als het ene dan voor elkaar is, is het weer tijd voor de volgende verkiezingen...
ja, dat begrijp ik ook van je, maar heb totaal geen idee wat ik moet kiezen.... Je ziet dat iedereen maar iets beloofd en niets of weinig waarmaakt... hoe kan je dan een campange voeren als alle nederlanders dit eigenlijk alllemaal al weten?
pi_39432670
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 21:15 schreef Asmodian het volgende:

[..]

[.... .....]

Goed, ik heb lang genoeg geluld. Ik hoop dat de sites die ik hierboven heb gezocht een paar mensen kunnen helpen met een partij te vinden waar ze zich goed bij voelen. Het kan me geen donder schelen op welke partij je stemt, als je maar stemt en stemt naar je eigen verstand/gevoel
Helemaal mee eens! En ook met die laatste alinea! Je haalt me de woorden uit de mond!
pi_39432831
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 21:20 schreef murp het volgende:

[..]

ja, dat begrijp ik ook van je, maar heb totaal geen idee wat ik moet kiezen.... Je ziet dat iedereen maar iets beloofd en niets of weinig waarmaakt... hoe kan je dan een camange voeren als alle nederlanders dit eigenlijk alllemaal al weten?
Door met allerlei wilde ideeën te komen, zoals D66 met hun gekozen burgemeester. Ideeën die dus e.e.a. fundamenteel veranderen. Dus geen Betuwelijn ofzo, maar hypotheekrenteaftrek ja/nee, enz. enz. Of zoals het CDA eens deed met 'het gezin is de hoeksteen van de samenleving'. Mensen worden onrustig van veel discussies in de landelijke politiek, en dan kun je relatief makkelijk scoren zonder dat je heel radicaal bezig bent. Als Marijnissen zich nog meer gedraagt als die coole buurman om de hoek zullen ook echt meer mensen op hem stemmen (met als gevolg dat veel gezinnen opeens in een belastinggroep van 75% belanden, een tweede auto thuis amper meer kan, en dat de uitslag na de verkiezingen die dáárop volgen weer heel anders zijn). Kortom, ik heb drie keer zoveel tekst nodig om eigenlijk precies hetzelfde te zeggen als jij. *kuch*
pi_39432873
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 21:15 schreef Asmodian het volgende:
Ik zie absoluut geen verschil tussen niet stemmen en je stem ongeldig laten verklaren. Als je niet eens in het opkomstpercentage mee wordt geteld, wat is dan de toegevoegde waarde? Dat je in jezelf kan gniffelen dat je een piepklein middelvingertje hebt opgestoken naar de gevestigde politiek? Is dat niet nog kinderachtiger dan blanco stemmen? Maar misschien kan de meneer/mevrouw van de website mij dat beter uitleggen.
Het ongeldig verklaren van je stem wordt in de rapportage van het kiesburo vermeld. Hiermee hoop ik een signaal af te geven naar de gevestigde politiek. Natuurlijk besef ik, om met jouw termen te spreken, dat dit een piepklein middelvingertje is. Echter ik hoop meer mensen te overtuigen van de mogelijkheid om te protesteren d.m.v. het ongeldig laten verklaren van je stem. En daarmee een reuze middelvinger op te steken. Met blanco stemmen doe je mee aan de poppenkast.
pi_39432916
Als k blanco zou stemmen, zou ik "bang" zijn voor het gevoel achteraf, als de nieuwe regering is gevormd: "Hád ik maar..."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')