abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39422742
USQUERT

Usquert (Gronings Oskert) is een plaats in de gemeente Eemsmond, in de provincie Groningen in Nederland.

Voor 1990 was het de hoofdplaats van de gelijknamige gemeente. In dat jaar is het samen met Warffum, Kantens en Hefshuizen opgegaan in de gemeente die tegenwoordig de naam Eemsmond draagt.

Usquert is de meest noordelijke plaats van de rij wierden Westerwijtwerd, Middelstum, Toornwerd, Kantens, Eelswerd, Rottum, Helwerd, Kloosterwijtwerd en Usquert.

Ten noorden van het dorp ligt de Noordpolder met het vissershaventje van Noordpolderzijl. De schepen die hier hun thuishaven hebben, hebben als de lettercode UQ van Usquert.

Het voormalige gemeentehuis is in 1930 gebouwd door Berlage. Het heeft een toren met twee klokken, die door Berlage zijn bekostigd, toen bleek dat de kosten boven de begroting zouden uitkomen en de raad ze wilde schrappen.

De koren- en pelmolen "Eva" stamt oorspronkelijk uit 1818 en is na een brand die de molen gedeeltelijk verwoeste in 1891 herbouwd. De op 30 december 1890 verbrande molen was oorspronkelijk uit Bedum afkomstig en stond daar als poldermolen samen met 'echtgenoot' "Adam", eveneens een poldermolen. "Adam" verhuisde naar Delfzijl en is daar nog steeds als korenmolen aanwezig. De molen heeft na dat zij buiten gebruik raakte drie ingrijpende restauraties gehad, namelijk in 1953-'56, begin jaren '80 en in 2000-2001. Voor de tweede restauratie werden voor de destijds deplorabele molen acties gehouden met de leus 'Laat Adam geen weduwnaar worden.' De molen wordt regelmatig door vrijwillige molenaars bediend.

Even ten westen van Usquert ligt, aan het Usquerdermaar, de boerderij Groot Kruisstede, die zijn naam op een wonderlijke manier heeft gekregen.

-----------------------------------

Ik kom daar erg vaak, omdat mijn vriendin daar woont.
Ik vind het een leuk dorpje en het is daar ook lekker rustig.
Foto's van Usquert zien jullie volgende week, want dan ga ik weer daar naartoe
Love is a difficult thing, but you can not without it!
pi_45227215
damn, lange week Robin

en je wil foto's maken van die ene kerk en die 3 huizen die dat boerendorp heb ?
  zaterdag 30 juni 2007 @ 05:52:25 #3
129124 BeautifulXSecrets
Love me if you can!
pi_50993475
lol... mijn zus werkt er....en we wonen er niet ver vandann...maar heuj! Usquert sucks
En wat mijn voorganger zei...
NOG een half jaar later....
Dit topic is bijna jubileum...ik vind dattie als kadootje een slotje mag
www.debbykrans.nl ...mijnfotografie website
Usericon made by Xilantof
<||..Nobody is Perfect...Nobody is Imperfect..||>
  † In Memoriam † zondag 8 juli 2007 @ 14:43:59 #4
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_51259755
Goed topic.
Een jaar later en nog steeds geen pics.
pi_51467365

Het voormalige gemeentehuis.

Het station.

Het begin is er.
  † In Memoriam † zaterdag 14 juli 2007 @ 18:53:08 #6
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_51467402
Hoe ziet het nieuwe gemeentehuis er uit?
pi_51553649
er is geen nieuw gemeentehuis .
usquert was tot 1990 een zelfstandig gemeente vanaf 1990 horen we bij de grote gemeente eemsmond
If you Kanye me, I will Chris Brown your girlfriend and Tiger Woods your mother!
  dinsdag 17 juli 2007 @ 13:19:16 #8
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_51555845
Mooi gebouw, dat gemeentehuis, jaren 20, 30 schat ik?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_51560344
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:19 schreef Dagonet het volgende:
ja jaren 30 de architect was berlage beroemd om zijn gebouwen in amsterdam zoals de beurs van berlage
If you Kanye me, I will Chris Brown your girlfriend and Tiger Woods your mother!
  Admin vrijdag 18 februari 2011 @ 17:04:17 #10
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_92971274
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 juli 2007 13:19 schreef Dagonet het volgende:
Berlage dus:
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 16:46 schreef yvonne het volgende:
Echt hoor, ze zijn nog erger dan Zeeuwen:

Het voormalige Raadhuis van Usquert is in 1930 gebouwd door Berlage. Het heeft een toren met twee klokken.Tijdens de bouw van de toren bleken de vormen niet aan de verwachte esthetische verwachtingen te voldoen. Dit probleem werd opgelost door de toren iets hoger te maken. De meerkosten werden door de aannemer begroot op fl. 1200,-. De Raad van de gemeente Usquert was niet bereid deze meerkosten te betalen, waarop Berlage dit bedrag uit eigen portemonnee beschikbaar stelde.[1]
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 14:36:40 #11
37202 3rdRock
Don't keep it all inside
pi_93012163
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juli 2007 18:51 schreef Socios het volgende:
[ afbeelding ]
Het voormalige gemeentehuis.

[ afbeelding ]
Het station.

Het begin is er. :+
dat station ziet er al jaren niet meer zo uit :)
And if you think that I've been loosing my way
That's because I'm slightly blinded
And if you think that I don't make too much sense
That's because I'm broken minded
pi_93477720
Oskert? Nee man, Usquert heet in 't Gronings Sodom. Den Andel is Gomorra.

Verder prachtig gebied, ' Hogelaand.
pi_93808151
Mijn vriendin woont op het hogelaand, en ik ook straks!!!!
In de gemeente Loppersum welliswaar, maar toch op het hogelaand.
En idd prachtige omgevingen met de weidse landschappen, waar je je vrij gaat voelen.

Edit: Ik vind Usquert niet zo mooi eigenlijk, sorry.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')