abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39438927
quote:
Op zondag 2 juli 2006 00:40 schreef gronk het volgende:

[..]

Kun jij uberhaupt wel begrijpend lezen? Ik schrijf dat de prijs van die twee vaten olie gelijk is.
Zeker, ik geef aan dat je stelling onrealistisch is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 2 juli 2006 @ 00:44:03 #52
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_39438982
quote:
Op zondag 2 juli 2006 00:38 schreef raptorix het volgende:

[..]

Bron: wikipedia

Laat je vooral lekker brainwashen door greenpeace joh.
Don't even get me started...
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_39439019
Wat is je punt? Dat wikipedia niet betrouwbaar zou zijn? Ik kan je ook genoeg wetenschappelijk materiaal aandragen hoor.
  zondag 2 juli 2006 @ 00:46:09 #54
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39439042
quote:
Op zondag 2 juli 2006 00:41 schreef raptorix het volgende:

Oh gut, mijnheer heeft een keer een film gezien waarin een programmeur zat, en nu weet mijnheer er iets van af. Wat een baggeropmerking zeg.
Erm... foutje. Ik werk zelf in de ICT, en ik kom figuren met soortgelijke kenmerken als jij (teksten niet lezen, bij voorbaat al uitgaan van eigen meningen, halsstarrigheid, tunnelvisie, onwilligheid om iets te doen wat buiten de gebaande paden ligt) helaas al te vaak tegen. En dat soort mensen zijn ontzettend vermoeiend. en daarnaast leveren ze vaak ook niet-te-onderhouden code af

En jah, ik geef toe dat 't een sneue baggeropmerking is, maar hij is wel op z'n plaats.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_39439112
Ja je vergeet echter dat ik programmeur ben bij het beste internet bureau van nederland (bron:tns nipo).

Ik geef toe dat me oorspronkelijke betoog niet helemaal aansloot op de openingspost, in die zin heb je gelijk dat ik niet goed gelezen heb.
  zondag 2 juli 2006 @ 00:55:05 #56
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39439219
quote:
Op zondag 2 juli 2006 00:48 schreef raptorix het volgende:
Ja je vergeet echter dat ik programmeur ben bij het beste internet bureau van nederland (bron:tns nipo).
Al was je Richard Stallman zelf.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_39442573
Richard Stallman Rules!!

ok mensen, peak oil is net zoiets als geloven in jezus: of je gelooft t, of je gelooft t niet.
Ik geloof het bijvoorbeeld wel, maar wat mij betreft is de verwachte datum dat we de piek raken, vooralsnog niet bewezen. Wacht wel met wrijvende handen op het moment dat mijn SUV-loving mede-Californianen t licht gaan zien, zal nog lachen worden!
pi_39442615
Het is triest dat er over zoiets belangrijks als dit geen goede cijfers zijn. Zelfs de bewezen reserves van landen is niet of nauwelijks bekend
  zondag 2 juli 2006 @ 07:38:34 #59
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_39442675
Logisch. Zoals de OP al impliceert: er zijn zware politiek-economische gevolgen aan verbonden als je als land opeens toch minder olie blijkt te bezitten dan gedacht. Wie zal dat Saudische koningshuis nog steunen als zij zonder black gold komen te zitten om vrienden mee te kopen?

Die Canadese oil sands zijn al lang economisch rendabel met deze hoge barrel price, en volgens schattingen gaan deze minstens 40 jaar mee. Het probleem is dat exploitatie vrij riskant is, met het oog op mogelijke price drops in de olieprijs.
Die tar sands in Venezuela schijnen trouwens nóg meer olie te bevatten, en dat maakt dat land alleen nog maar machtiger... Ik denk dat we de komende decennia interessante geopolitieke machtsverschuivingen zullen gaan zien.
Bankiertje
pi_39452048
Ach Brazilie heeft de echte macht. Daar valt olie bij in het niet
  zondag 2 juli 2006 @ 17:25:06 #61
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39452139
pi_39452198
Tropisch regenwoud
  zondag 2 juli 2006 @ 17:32:50 #63
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39452310
Is 't nou zo moeilijk om in een keer te zeggen wat je bedoeld?
pi_39452476
Dat Brazilie alle macht heeft en binnen 10-20 jaar de wereld gaat chanteren om het tropisch regenwoud in stand te houden.

Daar valt olie of gas bij in het niet
  zondag 2 juli 2006 @ 17:41:04 #65
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39452526
Ik zie 't probleem niet zo.
pi_39452610
Nee, moet je eens wachten tot Brazilie het regenwoud gaat kappen. Dan kom je er vanzelf achter
  zondag 2 juli 2006 @ 17:45:10 #67
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_39452625
quote:
Op zondag 2 juli 2006 17:39 schreef Paul_NL het volgende:
Dat Brazilie alle macht heeft en binnen 10-20 jaar de wereld gaat chanteren om het tropisch regenwoud in stand te houden.

Daar valt olie of gas bij in het niet
in tegenstelling tot olie hebben we voor hardhout uitstekende alternatieven.

Ik dacht eerlijk dat het over de alcohol auto`s ging
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_39452638
Brazilie heeft ook een leger dat sterk genoeg is om andere landen op andere gedachte te brengen dan om Brazilie aan te vallen en een enorm potientieel aan strijdkrachten.
pi_39452675
quote:
Op zondag 2 juli 2006 17:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

in tegenstelling tot olie hebben we voor hardhout uitstekende alternatieven.

Ik dacht eerlijk dat het over de alcohol auto`s ging
Niet als het tropisch regenwoud verdwijnt want dat is de long van de wereld. De tijd is er nog niet rijp voor maar op het moment dat Brazilie geld gaat vragen om het tropisch regenwoud in stand te houden zal de wereld betalen
  zondag 2 juli 2006 @ 17:50:28 #70
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39452751
quote:
Op zondag 2 juli 2006 17:45 schreef Paul_NL het volgende:
Brazilie heeft ook een leger dat sterk genoeg is om andere landen op andere gedachte te brengen dan om Brazilie aan te vallen en een enorm potientieel aan strijdkrachten.
Ah, tijd voor de zondagmiddagrel.
  zondag 2 juli 2006 @ 17:52:40 #71
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_39452804
quote:
Op zondag 2 juli 2006 17:47 schreef Paul_NL het volgende:

[..]

Niet als het tropisch regenwoud verdwijnt want dat is de long van de wereld. De tijd is er nog niet rijp voor maar op het moment dat Brazilie geld gaat vragen om het tropisch regenwoud in stand te houden zal de wereld betalen
leuk en aardig en die bomen leveren heel wat zuurstof maar de longen van de wereld zijn de oceanen
en niet de bossen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_39452822
Je bent niet op de hoogte. Ga je eerst inlezen voor je reageert
  zondag 2 juli 2006 @ 17:54:12 #73
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_39452829
quote:
Op zondag 2 juli 2006 17:47 schreef Paul_NL het volgende:

[..]

ik denk van niet op het moment dat china gaat chanteren zullen de andere landen met hun nukes gaan chanteren (wat al half en half gebeurt zie NK en iran)
  zondag 2 juli 2006 @ 17:54:32 #74
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_39452835
quote:
Op zondag 2 juli 2006 17:53 schreef Paul_NL het volgende:
Je bent niet op de hoogte. Ga je eerst inlezen voor je reageert

bron en van iemand die ik eerder geloof dan een paul_NL
pi_39452871
Goed gedaan, jochie.

Kom over een paar uur maar weer terug
  zondag 2 juli 2006 @ 17:57:47 #76
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39452891
Volgens is het *werkelijke* gevaar dat zuid-tsadjikistan ontdekt dat yak-boter een onmisbare grondstof is in de wereldeconomie.
  zondag 2 juli 2006 @ 18:00:32 #77
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_39452947
quote:
Op zondag 2 juli 2006 17:56 schreef Paul_NL het volgende:
Goed gedaan, jochie.

Kom over een paar uur maar weer terug
en jawel de argumenten zijn weerlegt en de zwakkeling trekt zich terug
  zondag 2 juli 2006 @ 18:02:06 #78
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_39452979
quote:
Op zondag 2 juli 2006 17:57 schreef gronk het volgende:
Volgens is het *werkelijke* gevaar dat zuid-tsadjikistan ontdekt dat yak-boter een onmisbare grondstof is in de wereldeconomie.
pi_39453186
quote:
Op zondag 2 juli 2006 18:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

en jawel de argumenten zijn weerlegt en de zwakkeling trekt zich terug
Nee hoor, maar het schiet niet op om met een discussiepartner in discussie te gaan die niet op de hoogte is.

Dus we laten je maar in de waan
  zondag 2 juli 2006 @ 18:20:26 #80
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_39453343
quote:
Op zondag 2 juli 2006 18:13 schreef Paul_NL het volgende:

[..]

Nee hoor, maar het schiet niet op om met een discussiepartner in discussie te gaan die niet op de hoogte is.

Dus we laten je maar in de waan
daar heb je gelijk in ik heb jou nog maar weinig betrouwbare bronnen zien geven.
daar en tegen heb ik er 1van
Philip Stott is hoogleraar biogeografie en ecologie aan de Universiteit van Londen, en hoofdredacteur van het wetenschappelijke tijdschrift Biogeography.

maar goed die zal ook wel niet op de hoogte zijn

en ik weet niet wie we is maar volgens mij maak jij jezelf belachelijk
pi_39453625
Iemand die zegt dat er niks aan de hand is en dat er niks hoeft te veranderen neem ik niet serieus als bron.

Probeer het nog een keer
  zondag 2 juli 2006 @ 18:41:47 #82
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_39453873
quote:
Op zondag 2 juli 2006 18:31 schreef Paul_NL het volgende:
Iemand die zegt dat er niks aan de hand is en dat er niks hoeft te veranderen neem ik niet serieus als bron.

Probeer het nog een keer
dat ligt dan ten eerste aan jezelf

dat zegt hij niet hij zegt alleen dat het regenwoud grof overschat wordt als longen van de wereld.

en dat we zelfs zonder tropisch regenwoud kunnen overleven.

je hebt daar tabellen over, over hoeveel co2 wat opneemt oceanen,bomen,bacterien,etc.
maar die krijg ik zo snel niet gevonden en ik moet leren
pi_39454892
Nee, hij is iemand die ontkend dat er een probleem is met global warming. Dat is zoiets als iemand die de holocaust ontkent laten beweren dat Hitler een held is
  zondag 2 juli 2006 @ 19:56:36 #84
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_39455757
Wat een onzinnig geneuzel zeg. Wat nou, Brazilië gaat de wereld chanteren door te dreigen het hele Amazone-regenwoud om te kappen? Daar hebben ze toch in eerste instantie écht zichzelf mee...

Dat scenario van die yak-boter lijkt me nog meer realistisch.
Bankiertje
pi_39456102
quote:
Op zondag 2 juli 2006 19:56 schreef Denocorp het volgende:
Wat een onzinnig geneuzel zeg. Wat nou, Brazilië gaat de wereld chanteren door te dreigen het hele Amazone-regenwoud om te kappen? Daar hebben ze toch in eerste instantie écht zichzelf mee...

Dat scenario van die yak-boter lijkt me nog meer realistisch.
Beetje offtopic zo langzamerhand, niet?
pi_39456255
Brazilie zit er dicht bij
  maandag 3 juli 2006 @ 02:13:34 #87
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_39464849
quote:
Op zondag 2 juli 2006 00:40 schreef raptorix het volgende:
Heb je ooit economie gehad? Als er schaarste is zal de prijs van zelf omhoog gaan, en zullen dus mensen spaarzamer met bronnen omgaan, is dat zo moeilijk te begrijpen?
De prijs gaat al jaren omhoog, maar geleidelijk, da's niet het probleem. Het is niet de schaarste die de prijs nu opdrijft, maar speculaties over mogelijke leveringsproblemen. Momenteel is het zo dat er voldoende olie is voor iedereen die het nodig heeft, er is nu geen schaarste, want het aanbod is groter dan de vraag. Op het moment dat de vraag groter gaat worden dan het aanbod (de oliepiek) begint pas het spel van: 'de hoogste bieder mag het hebben', en dan schieten de prijzen omhoog. Er wordt dan niet alleen geld betaald voor verrichte arbeid, zoals winning, transport, raffinage en opslag, maar ook voor de schaarste. En dat bedrag kan explosief stijgen, en ook heel abrubt i.p.v. de matige stijging die we nu hebben.

Die wuppierage die je aanhaalt is een prachtvoorbeeld hoe een stukje pluche met een economische waarde van amper enkele euro's voor enkele tientallen euro's van de hand gaat. Of wat dacht je van de grondprijzen in Nederland? Een stuk weiland kost ¤2,60 per vierkantemeter, maar zodra deze een bouwbestemming krijgt dan is deze ineens ¤340 per vierkante meter waard. Vergis je niet in de prijsstijgingen die schaarste kan veroorzaken. Tuurlijk, er is aardolie zat, maar mijn auto rijdt niet op aardolie maar op een destilaat ervan welke diesel wordt genoemd. Als de aardolie met torenhoge kosten gewonnen moet worden, de raffinage veel meer kost vanwege de lastige verwerking van teerzand, waardoor mijn eindproduct diesel kapitalen kost; hoe moet ik dan mijn product 'diesel' nog kunnen veroorloven?

O ja, ik ben ook programmeur, tevens zelfstandig ondernemer, ik had je werkgever kunnen zijn. Als mijn energierekening mijn bedrijfsresultaten in het rood trekt, dan is mijn bedrijf niet meer levensvatbaar en dat is meteen exit voor jou. Dus lach maar niet te hard, ook al ga je met de fiets naar je werk. Elke rit kan de laatste zijn.......
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 3 juli 2006 @ 03:28:10 #88
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_39465336
Een tijd geleden de presentatie van Dr Colin J. Campbell bekeken/gedownload. En die presentatie loog er niet om (70+ slides of zo) met de nodige cynische humor.
quote:
Kleine samenvatting
PEAK OIL: A TURNING FOR MANKIND
Bron : GreatChange
by Colin J. Campbell

The fundamental driver of the 20th Century's economic prosperity has been an abundant supply of cheap oil. At first, it came largely from the United States as it opened up its extensive territories with dynamic capitalism and technological prowess. But U.S. discovery peaked around 1930, which inevitably led to a corresponding peak in production some forty years later. The focus of supply then shifted to the Middle East, as its vast resources were tapped by the international companies. They however soon lost their control in a series of expropriations as the host governments sought a greater share of the proceeds. In 1973, some Middle East governments used their control of oil as a weapon in their conflict with Israel's occupation of Palestine, giving rise to the First Oil Shock that rocked the world.

The international companies, anticipating these pressures, had successfully diversified their supply before the shock, bringing in new productive provinces in Alaska, the North Sea, Africa and elsewhere. These deposits were more difficult and costly to exploit, but production was rapidly stepped up when control of the traditional sources was lost. In part that was made possible by great technological advances in everything from seismic surveys to drilling. Geochemistry and better geological understanding made it possible to identify the productive trends, once the essential data had been gathered. The new knowledge showed both where oil was and where it was not, reducing the scope for good surprises.

The industry found and produced the expensive and difficult oil from the new provinces at the maximum rate possible, leaving the control of the abundant, cheap and easy oil in the hands of the Middle East OPEC countries. The latter were accordingly forced into a swing role, making up the difference between world demand and what the other countries could produce. It was contrary to normal economic practice and concealed the gradual impact of depletion, growing shortage and rising cost, which would otherwise have alerted us to what was happening.

But these new provinces faced the same depletion pattern that had already been demonstrated in the United States. The larger fields, which are found and exploited first, gave a natural discovery peak. Advances in technology and operating efficiency also reduced the time-lag from discovery to the corresponding production peaks. Whereas it took the United States forty years, the North Sea, which is now at peak, did it in just twenty-seven.

As discovery in the accessible areas dwindled to about one-quarter of consumption, the industry, which fully appreciated this obvious link between discovery and production, turned its attention to the last remaining frontier, namely the ocean depths. It is axiomatic that no one would look for oil in 6000 feet of water if there were anywhere else easier left. The deepwater domain is also subject to depletion with an even shorter time-lag between the peaks of discovery and production. Although much of the ocean is deep, only a few areas have the essential geology, giving a potential of not more than about 85 Gb (billion barrels) - enough to supply the world for less than four years. It is no panacea.

A combination of circumstances led to a dramatic fall in the price of oil in 1998. They included unseasonably warm weather; an Asian recession that reduced the demand for swing Middle East production; the collapse of the rouble, encouraging exports; over-estimation of supply by the International Energy Agency (IEA), which misled OPEC; and further turns in Iraq. Furthermore, there were motives to talk down the long-term price of oil as oil companies and their financial advisers planned acquisitions.

Major companies, plainly seeing that exploration could no longer underpin their future, took the opportunity of the price crisis to merge, successfully concealing their real predicament from the stockmarket. Budgets were slashed and staffs purged in a climate of uncertainty leading to an improvident draw on stocks.

The OPEC countries themselves did everything possible to foster the notion that they could flood the world with cheap oil at the flick of a switch. It was a strategy aimed to inhibit investments in gas, non-conventional oil, renewable energy or energy saving that they feared might undermine the market for their oil, on which they utterly depend.

But it was a short-lived price collapse. Before long, the underlying resource and depletion pressures manifested themselves again with prices rebounding in a staggering 300% increase in twelve months, when another anomalous fall occurred at the end of 2000. It was partly triggered by profit taking for year-end financial reporting and partly by the hope of a brief reprieve as spring demand traditionally falls.

The underlying trend is due to reassert itself, leading to the resumption of soaring oil prices. The Middle East is working flat out to try to offset the decline of its old fields. In large measure, new production in Venezuela can come only from infill drilling in old heavy oil fields, which is dependent on the amount of effort and investment. It does not sound as if it has many shut-in wells either. Its oilmen speak of reduced capacity.

The market may hope that some important recent discoveries tell a different story with a happier ending. The long-known Azadegan prospect on the Iraq-Iran border was at last tested, delivering some 5 Gb of reserves to Iran. Kashagan East in the north Caspian found about 7 Gb of high sulfur oil at great depth, demonstrating that the prospect was not one huge structure as hoped, but several independent reefs. The disappointment caused two major companies to withdraw from the venture, which is not a good omen. Promising deepwater finds continue to be made off West Africa, but it is becoming clear from the experience of the Gulf of Mexico that deep-water operations test technology and management to the absolute limit. Small accidents or setbacks can have devastating consequences in this extreme environment. Petroconsultants recently announced the total oil discovery for 2000 at 11.2 Gb, less than half consumption, and of that much was in the Former Soviet Union and in deepwater off West Africa.

The reality is that there is no real reprieve. Gradually the market – and not just the oil market - will come to realize that OPEC can no longer single-handedly manage depletion. It will be a dreadful realization because it means that there is no ceiling to oil price other than from falling demand. That in turn spells economic recession and a crumbling stock market, the first signs of which are already being felt.

The United States is perhaps the most vulnerable to the coming crisis having farther to fall after the boom years, which themselves were largely driven by foreign debt and inward investment. The growing shortfall in oil supply since its own peak of production was made good by soaring oil imports, now contributing more than half its needs, and a move to gas. The rate of import cannot, however, be maintained as other countries pass their own production peaks, putting ever more pressure on the Middle East. The North Sea is now at peak, with the UK being off 7% in 2000 and 16% off October to October, meaning that production is set to fall by one-half in ten years. For every barrel imported into the United States, there will be one less left for anyone else, a situation inevitably leading to international tensions.

The move to gas proved to be only a short-lived palliative. Gas depletes differently from oil. An uncontrolled gas well would blow it all away in one big puff. Production is, accordingly, capped by infrastructure and market, leaving a large, unseen balloon of readily available spare capacity. In a privatized market, trading on a daily basis, production becomes cheaper and cheaper as the original costs are written off and as this almost free spare capacity is drawn down. There were no market signals of the approach of the cliff at the end of the plateau. It accordingly came without warning, causing prices to surge through the roof, and bringing power blackouts to California. Canada is trying to make good the shortfall, but its stocks are falling fast too.

The US has to somehow find a way to cut its demand by at least five percent a year. It won’t be easy, but as the octogenarian said of old age “the alternative is even worse”. Europe faces the same predicament as North Sea production plummets. Although it may draw on gas from Russia, North Africa and the Middle East to see it over the transition, assuming that new pipelines can be built in time, that creates a new and unwelcome geopolitical dependency.

All of this is so incredibly obvious, being clearly revealed by even the simplest analysis of discovery and production trends. The inexplicable part is our great reluctance to look reality in the face and at least make some plans for what promises to be one of the greatest economic and political discontinuities of all time. Time is of the essence. It is later than you think.
Voor diegene die er wat meer over willen weten is het wel een aanrader om eens te downloaden..

OP aangepast, [WFL]-topic toegevoegd

[ Bericht 0% gewijzigd door Drugshond op 03-07-2006 03:34:36 ]
pi_39465520
Hoe lang zou Amerika nu vooruit kunnen als ze nergens anders olie zouden kopen?
pi_39467806
quote:
Op zondag 2 juli 2006 00:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
(Overigens is De Bilt natuurlijk niet representatief voor de rest van de wereld.)

Bron: wikipedia

Laat je vooral lekker brainwashen door greenpeace joh.
Had je dit ook niet dik kunnen maken? want volgens mij gaat het hier niet aleen over Nederland.
Dat de Aarde opwarmt door het broeikaseffect is algemeen anvaard door de overgrote meerderheid van de wetenschappers.
Kijk maar eens bij het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC):
  • Climate Change 2001: The Scientific Basis
  • SELECTION OF FIGURES FROM VARIOUS IPCC REPORTS

Of gewoon op wikipedia :
    quote:
    The detailed causes of this change remain an active field of research, but the scientific consensus identifies greenhouse gases as the primary cause of the recent warming. This conclusion can be controversial, especially outside the scientific community.
  • You realize that there's no point in doing anything if nobody's watching.
    You wonder, if there had been a low turnout at the crucifixtion, would they have rescheduled?
    pi_39468020
    quote:
    Op zaterdag 1 juli 2006 12:33 schreef raptorix het volgende:
    Ik zou je eens beter inlezen, en je niet laten brainwashen door mensen die zich niet beroepen om feiten, dan wel cijfers niet kunnen interpreteren.

http://www.meervrijheid.nl/cgi/index.php?PM=6&PA=C&PT=2&PUID=25356&PST=51
    Christus, wat een naieve gast
    pi_39468072
    quote:
    Op maandag 3 juli 2006 05:22 schreef Paul_NL het volgende:
    Niet lang, maar die lui hebben allerlei contracten e.d. Dat komt voorlopig wel goed.
    pi_39468610
    quote:
    Op maandag 3 juli 2006 10:49 schreef Dogbreath het volgende:

[..]

Niet lang, maar die lui hebben allerlei contracten e.d. Dat komt voorlopig wel goed.
    Contracten
    pi_39469980
    quote:
    Op maandag 3 juli 2006 05:22 schreef Paul_NL het volgende:
    gaat het op rantsoen (wat inhoud naar het leger) ik gok een maand of 2 dat ze aan reserves hebben.

en ik gok dat venezuela dan de sjaak is
      maandag 3 juli 2006 @ 12:00:25 #95
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_39470045
    quote:
    Op maandag 3 juli 2006 11:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

gaat het op rantsoen (wat inhoud naar het leger) ik gok een maand of 2 dat ze aan reserves hebben
    En binnen een maand liggen er of draaiboeken voor een 'hostile takeover' van een oliestaat, danwel een set lucratieve aanbiedingen.
    pi_39470056
    quote:
    Op zondag 2 juli 2006 19:20 schreef Paul_NL het volgende:
    Nee, hij is iemand die ontkend dat er een probleem is met global warming. Dat is zoiets als iemand die de holocaust ontkent laten beweren dat Hitler een held is
    ik ga niet zitten ontkennen dat de mens er geen rol in heeft maar de opwarming van de aarde is voor een groot deel een natuurlijk proces met op het einde een ijstijd.
    pi_39470077
    quote:
    Op maandag 3 juli 2006 12:00 schreef gronk het volgende:

[..]

En binnen een maand liggen er of draaiboeken voor een 'hostile takeover' van een oliestaat, danwel een set lucratieve aanbiedingen.
    zie mijn edit.

Veel landen hebben trouwens zulke voorraden NL denk ik wel wat meer omdat rotterdam een grote olie haven is
      maandag 3 juli 2006 @ 12:03:27 #98
    34775 Metro2005
    Mind explorer
    pi_39470124
    VOlgens mij is er nog olie genoeg op aarde om tot het jaar 2084 ofzo door te draaien op olie. Alleen het makkelijk te bereiken gedeelte vd olie is natuurlijk interessant (economisch rendabel). Olievelden blijven soms zelfs driekwart vol weer achter omdat dat te lastig te bereiken is. (kijk maar naar olie boren op zee. Alleen olie wat letterlijk de grond uit spuit wordt opgevangen, de rest blijft gewoon zitten).
    Olie is er genoeg. Alleen of het economisch interessant is om dat te blijven gebruiken als bv brandstof voor auto's , dat is natuurlijk de hamvraag.

Sowieso denk ik niet dat het een keiharde klap gaat worden maar meer een geleidelijk proces (waarvan ik hoop dat het een beetje opschiet, olie verbranden voor energie is niet bepaald milieuvriendelijk natuurlijk). Olie zal steeds duurder worden en alternatieven zullen steeds meer hun intrede gaan doen. De tijd van goedkope energie is echter wel voorbij. Milieuvriendelijke alternatieven zijn nu eenmaal een stuk duurder maar op een gegeven moment worden ze vanzelf interessant.
    Childhood is over the moment you know you're going to die.
    'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
      maandag 3 juli 2006 @ 12:04:42 #99
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_39470157
    quote:
    Op maandag 3 juli 2006 12:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

zie mijn edit.

Veel landen hebben trouwens zulke voorraden NL denk ik wel wat meer omdat rotterdam een grote olie haven is
    Maar wij zijn zo suf dat we dat doorleveren

Overigens denk ik dat de JNHS in zo'n geval eerst een kleine ICBM voor de kust van 't land naar keuze laten ploffen. Gewoon, om te laten zien wie ze voor zich hebben.
      maandag 3 juli 2006 @ 12:12:25 #100
    61421 icecreamfarmer_NL
    VOC mentaliteit
    pi_39470354
    quote:
    Op maandag 3 juli 2006 12:04 schreef gronk het volgende:

[..]

Maar wij zijn zo suf dat we dat doorleveren

Overigens denk ik dat de JNHS in zo'n geval eerst een kleine ICBM voor de kust van 't land naar keuze laten ploffen. Gewoon, om te laten zien wie ze voor zich hebben.
    wie?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')