abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39477499
Moeten ze die oude rommel maar niet houden
pi_39486405
Teletekst meldt zojuist dat de lancering morgen gewoon doorgaat, ondanks het scheurtje in het isolatiemateriaal van de tank.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 00:28:09 #103
82036 AstroStart
http://www.mushroomkingdom.nl
pi_39493368
De problemen rondom de lancering van de shuttle Discovery stapelen zich op. Vanavond zal de shuttle gelanceerd worden, maar gisteren is er een probleem ontdekt met een stuk isolatieschuim. Ingenieurs vonden op het lanceerplatform een stuk schuim dat van de ondersteuning van de vloeibare zuurstoflijn van de externe brandstoftank was afgevallen. Toch lijkt dit geen probleem te zijn voor de lancering vanavond.

De brede zuurstoflijn mist nu een stukje isolatieschuim. Het stuk weegt slechts 0,00285 kilo, wat vergelijkbaar is met het gewicht van een muntje van 1 eurocent. Was het stukje twee keer zo zwaar geweest, dan was de kans één op 100 dat het tijdens de lancering voor zware schade aan het hitteschild van de shuttle had kunnen zorgen.

"Stel, het zou eraf vallen tijdens de lancering. Zou het dan voor een ramp hebben kunnen zorgen," aldus John Shannon van NASA's Mission Management Team. "Het antwoord is nee. Het zou absoluut geen bedreiging zijn."

Toch zit er nu een scheur in de isolatieschuim van de brandstoftank. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat er voor de lancering teveel ijs wordt opgebouwd. Ook zou de onderliggende structuur te warm kunnen worden als de shuttle gelanceerd wordt.

NASA had naar aanleiding van dit probleem drie opties:

1. Gewoon doorgaan met de lancering vandaag.
2. Een dag het probleem onderzoeken en op woensdag de shuttle lanceren.
3. De brandstoftank maken en pas op een later tijdstip lanceren.

NASA wil echter vandaag gewoon lanceren. Ingenieurs zullen goed de brandstoftank onderzoeken voor de lancering. De lancering zal vandaag om 20:38 uur Nederlandse tijd plaatsvinden. De kans dat het weer meezit is 60%. Stel, er wordt vandaag toch een probleem ontdekt, dan wordt er woensdag gelanceerd. Dan is de kans op goed weer slechts 40%. De eerstvolgende lanceerpoging na woensdag is zaterdag. De brandstof zal dan namelijk vernieuwd moeten worden.

Mocht er vandaag toch iets misgaan tijdens de lancering, dan zal dit waarschijnlijk het einde voor de Space Shuttle betekenen. Het moet dus goed gaan. Gaat het goed, dan betekent dit de terugkeer van de shuttle. Er zullen dan nog 16 missies worden uitgevoerd. Het internationale ruimtestation zal dan af worden gebouwd en er zal nog een service missie komen voor de Hubble telescoop.

Bron: http://www.astrostart.nl/
De grootste Super Mario fansite van Nederland: Mushroom Kingdom.
pi_39493573
IImpact of Foam Crack On Shuttle Launch Still Uncertain

Image of the external fuel tank area showing the liquid oxygen feedline bracket.
The location of the foam crack is circled in red.
Credit: NASA

Shuttle's Foam Crack Could Delay Launch

ookal vermeldt in Ruimtevaart, foto's en missies
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  dinsdag 4 juli 2006 @ 14:32:26 #105
82036 AstroStart
pi_39506587
[14:06 uur] - GOED NIEUWS! Er heeft zich inderdaad, zoals verwacht, geen ijs gevormd op de Externe Tank waar gisteren een stuk losbrak.

[14:00 uur] - Het team heeft toestemming gekregen om het deel van de shuttle in te gaan waar de bemanning over enkele uren plaats moet gaan nemen.

[13.57 uur] - Het team onderzoekt nu het stuk van de Externe Tank waar gisteren een stuk isolatieschuim afviel. Ze onderzoeken of er zich ijs heeft gevormd.

[13.55 uur] - Normaal gesproken duurt de hold twee uur, maar omdat het inspectieteam de shuttle onderzoekt op ijs en afval en voornamelijk omdat dit de tweede missie is sinds het ongeluk met de Columbia, is de hold met een uur verlengd om het team meer tijd te geven.

[13.46 uur] - We zijn de hold in. Nu begint een 3 uur durende inspectie aan de shuttle. Als alles goed is wordt de klok over twee uur weer aangezet.

[13:41 uur] - Nog ongeveer 5 minuten tot de ingebouwde hold. Deze hold op T-3 uur duurt 3 uur.

[13:35 uur] - Officieel stopte het vullen van de tank om 13:28 uur. Vullen van de tank begon al om 10:33 uur.

[13:33 uur] - Ook de zuurstoftanks zijn nu gevuld. Ook hier begint nu de Stable Replenish.

[13:30 uur] - De waterstoftanks zijn gevuld. Er moet nu constant nieuwe bijgevuld worden om er voor te zorgen dat hij gevuld blijft. De temperaturen zijn natuurlijk erg laag en die lopen door de omgevingstemperatuur snel op. Daardoor zou waterstof verdampen, maar dat wordt dus voorkomen door constant bij te vullen: "Stable Replenish".

[13:26 uur] - Tests voor de controles van de hoofdmotoren van de shuttle zijn afgerond. Geen problemen zijn ontdekt. Het is nu nog ongeveer twintig minuten tot een ingebouwde hold.

[13:10 uur] - Er zijn geen lekken gevonden in de Externe Tank. Ook goed nieuws is dat de Engine Cut-Off (ECO) sensoren het naar behoren doen, in tegenstelling tot de lancering van Discovery van vorig jaar, toen die ervoor zorgden dat de lancering 13 dagen werd uitgesteld.

[13:00 uur] - De controles van de hoofdmotoren van de Space Shuttle worden getest. Ook vliegt er een regenbuitje langs het lanceerplatform waardoor het nu tijdelijk een no go is tot de bui is overgetrokken.

[12.40 uur] - Het tanken duurt nog iets minder dan een uur.

[12:20 uur] - Er komen wat regenbuien aan vanaf de Atlantische Oceaan. Onweer wordt niet verwacht uit deze buien en het is zelfs mogelijk dat de buien al oplossen voor ze het land op komen.

[11:45 uur] - De weersverwachting voor vanavond is erg verbeterd. Meteorologen maken zich alleen zorgen over mogelijke regenbuien. De kans op goed weer is 80 procent.

[11:35 uur] - Het vullen van de brandstoftank gaat volgens plan. De grote Externe Tank wordt gevuld met cryogene vloeibare waterstof (-253 graden Celsius) en vloeibare zuurstof (-183 graden Celsius). Er wordt al gevuld sinds vanmorgen 10.33 uur.

Bron: http://www.astrostart.nl
  dinsdag 4 juli 2006 @ 14:38:02 #106
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_39506762
Spam

Toffe site, dat wel
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 4 juli 2006 @ 15:03:44 #107
82036 AstroStart
pi_39507590
[15:01 uur] - De astronauten genieten nu van een hapje en een drankje alvorens ze naar het lanceerplatform vertrekken over een uur of anderhalf.

[14:47 uur] - Meer informatie over het technische mankement. Het gaat om een '100 amp circuit breaker' die alle verwarmers van de verbindingsstukken van de Solid Rocket Boosters (met de Externe Tank) regelt. Het probleem heeft het backup systeem getroffen, maar het primaire systeem werkt nog. NASA neemt het zekere voor het onzekere en heeft een team samengesteld om het te repareren, omdat er nog genoeg tijd is voor de lancering.

[14:39 uur] - Een klein technisch mankement is ontstaan. Er kan gevlogen worden zonder dat dit gerepareerd wordt, maar NASA denkt genoeg tijd te hebben om het te repareren en gaat dat dan ook doen. Op dit moment wordt een team samengesteld.

En p.s., tijdens zulke gebeurtenissen moet een site als AstroStart juist promotie maken
  dinsdag 4 juli 2006 @ 15:04:53 #108
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_39507633
Ik vind die minuten updates echt handig en leuk.
And now for something completely different, I'm on a horse.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 15:05:35 #109
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_39507659
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 15:03 schreef AstroStart het volgende:
[15:01 uur] - De astronauten genieten nu van een hapje en een drankje alvorens ze naar het lanceerplatform vertrekken over een uur of anderhalf.
Het klinkt echt alsof ze in die pakken even op een terras zijn gaan zitten dat ze onderweg naar de shuttle zijn tegengekomen om een witbiertje te pakken. .
And now for something completely different, I'm on a horse.
pi_39507736
* Marvin-THE-MARTiAN = present

Laat de countdown maar weer beginnen!
---------------------------------------------------
En natuurlijk weer eens een link dump!
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_program
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  dinsdag 4 juli 2006 @ 15:13:00 #111
120113 Tomasso
Lopen te kijken
pi_39507879
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 15:05 schreef NJ het volgende:

[..]

Het klinkt echt alsof ze in die pakken even op een terras zijn gaan zitten dat ze onderweg naar de shuttle zijn tegengekomen om een witbiertje te pakken. .
Zo zag ik het ook helemaal voor me ja

Maar dat NASA TV lijkt bij mij niet te werken. Hij buffert wel, maar ik krijg geen beeld (eergisteren en de dag ervoor).
"A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
pi_39508162
NASA TV werkt hier wel, wat is de launch time?
  dinsdag 4 juli 2006 @ 15:25:51 #113
52066 Mickeys
Mickeys is een zij!
pi_39508274
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 15:21 schreef SterkStaaltje het volgende:
NASA TV werkt hier wel, wat is de launch time?
20:38 nederlandse tijd als je dat bedoeld
The reward of a thing well done is to have done it.
Spelfouten en dialect daargelaten
Dat ik open, eerlijk en aardig ben, wil nog niet zeggen dat ik verliefd op je ben
  dinsdag 4 juli 2006 @ 15:27:16 #114
120113 Tomasso
Lopen te kijken
pi_39508327
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 15:13 schreef Tomasso het volgende:

Maar dat NASA TV lijkt bij mij niet te werken. Hij buffert wel, maar ik krijg geen beeld (eergisteren en de dag ervoor).
www.nasa.gov does the trick.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 16:06:37 #115
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_39509393
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 15:04 schreef NJ het volgende:
Vind ik ook (alleen jammer dat je van onder naar boven moet lezen , maar daar valt mee te leven ) .

Ik ben waarschijnlijk weg als ie gelanceerd wordt Moet om 7 uur weg en ben waarschijnlijk pas om 11 uur thuis . Denk dus dat ik het met het nieuws moet doen of via een stream oid op internet de herhaling moet kijken. Baal daar eigenlijk wel van, maarja het is niet anders.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_39510988
En de astronauten zijn weer op weg naar de spaceshuttle, poging 3...
pi_39511646
weet je.. ik denk eigenlijk dat er iets fout zal gaan en dat dit de laatste spaceshuttle vlucht ooit wordt omdat het risico/de kosten veel te groot gaan worden om het nog een keer te doen.

dacht ik zo even.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 17:54:16 #118
16715 Mylene
*schatje*
pi_39512763
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 15:27 schreef Tomasso het volgende:

[..]

www.nasa.gov does the trick.
of space.com
  dinsdag 4 juli 2006 @ 18:02:09 #119
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_39512950
Kennen die lui daar geen Pur-bussen?
Wie dit leest is gek
pi_39513225
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 15:04 schreef NJ het volgende:
Op de NASA site staan ook steeds updates:

http://www.nasa.gov/missi(...)121/launch-vlcc.html
  dinsdag 4 juli 2006 @ 18:14:39 #121
120113 Tomasso
Lopen te kijken
pi_39513269
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 17:12 schreef imported_sphinx het volgende:
weet je.. ik denk eigenlijk dat er iets fout zal gaan en dat dit de laatste spaceshuttle vlucht ooit wordt omdat het risico/de kosten veel te groot gaan worden om het nog een keer te doen.

dacht ik zo even.
Nee.

Mocht het wel zo zijn, ziet de toekomst voor het ISS er weer een stukje slechter uit...
pi_39513271
Hoeveel minuten nog?
  Donald Duck held dinsdag 4 juli 2006 @ 18:15:24 #123
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_39513283
zend cnn de lancering uit? nasatv kijken gaat hier nu niet lukken.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_39513353
Nog een uur en 24 minuten, was net te zien op het grote aftelbord.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 18:28:41 #125
82036 AstroStart
pi_39513689
De klok stopt nog wel een paar keer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')