De KPN is gewoon normaal hoor, aangezien je zegt: de Koninklijke PTT Nederlandquote:Op donderdag 29 juni 2006 22:38 schreef veldmuis het volgende:
Zo stom is dat. 'Ja, de KPN zei dat....en toen ging ik naar de Primafoon...'
Ik geef een voorbeeld he, maar het komt verrekte vaak voor!' de Casema' wordt hier ook veel uitgesproken. Stom.
Bah.
Buh.
Het is een naam, wat toevallig een afkorting is. KPN op zich is gewoon een geregistreerde handelsnaam, en dat behoeft geen lidwoord!quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:41 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
De KPN is gewoon normaal hoor, aangezien je zegt: de Koninklijke PTT Nederland
De Casema klinkt inderdaad voor geen meter.
Gelukkig is dit dan ook niet het 'Waar lig je wakker van-forum', maar gewoon KLB.quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:43 schreef Houniet het volgende:
gelukkig lig ik daar niet wakker van
Top! Daddebedankzedawidde! Ofzoiets.quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:44 schreef Rekkie het volgende:
Ik doe het nooit... goed hè
Nu moet ik morgen wel even naar de Appie en daarna even naar de Mediamarktquote:Op donderdag 29 juni 2006 22:46 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Top! Daddebedankzedawidde! Ofzoiets.
Neen.quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:49 schreef NiteSpeed het volgende:
Met 'de' ervoor bedoel ik vaak een winkel of vestiging, en zonder 'de' ervoor heb ik het over het bedrijf zelf. Simpel toch?
KPN is ooit begonnen als afkorting, maar de lange naam hebben ze allang afgeschaft.quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:41 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Zelfde principe dan toch, dunkt mij.quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:55 schreef Light het volgende:
[..]
KPN is ooit begonnen als afkorting, maar de lange naam hebben ze allang afgeschaft.
Gewoon KPN en primafoonquote:Op vrijdag 30 juni 2006 01:36 schreef Palomar het volgende:
Wat wou je dan zeggen? Het KPN? Het Primafoon?
Da kan toch nie??![]()
Ok, maar dat geldt toch zeker niet voor alle bedrijven. Ik zeg inderdaad niet "de Microsoft", maar wel "de Albert Heijn", of "de McDonald's".quote:Op vrijdag 30 juni 2006 01:37 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Gewoon KPN en primafoon
Ik bel even met KPN. Ik loop even bij Primafoon binnen.
En toch ga ik naar de Hema, de Gamma en naar de Albert Heyn.....quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:42 schreef veldmuis het volgende:
Het is een naam, wat toevallig een afkorting is. KPN op zich is gewoon een geregistreerde handelsnaam, en dat behoeft geen lidwoord!
De Aldi? Of een Aldi?quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:52 schreef Clourhide het volgende:
Stel je gaat naar de supermarkt, Veldmuis. Zeg jij dan: "Ik ga even naar Aldi, schat, tot over een half uurtje!"
neequote:Op vrijdag 30 juni 2006 01:39 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Ok, maar dat geldt toch zeker niet voor alle bedrijven. Ik zeg inderdaad niet "de Microsoft", maar wel "de Albert Heijn", of "de McDonald's".
Dat is weer logischerquote:Op vrijdag 30 juni 2006 09:09 schreef KillerRabbit75 het volgende:
d'n Aldi en d'n Edah
Erger, niet irriteer. En ja, mijn leven is goed, en nee, ik erger me niet aan onzinnige dingen, een topic als deze kan ik niet bepaald onzinnig noemenquote:Op vrijdag 30 juni 2006 10:37 schreef Charizma het volgende:
Is jou leven zo goed of irriteer je je gewoon altijd aan de meest onzinnige dingen ?
quote:Op vrijdag 30 juni 2006 09:09 schreef KillerRabbit75 het volgende:
d'n Aldi en d'n Edah
die klinken zonder 'de' ook al raarquote:Op vrijdag 30 juni 2006 12:56 schreef Igen het volgende:
Maar wat ik wel heel raar vind klinken:
- de Scheer en Foppen
- de Schaap en Citroen
Yep, ik doe hetzelf ook altijdquote:Op vrijdag 30 juni 2006 12:08 schreef Levitation het volgende:
[..]
![]()
Betrap mezelf erop dat ik dit ook zeg sinds ik mij in Braboland heb gevestigd.![]()
De gemeentehuis???quote:Op vrijdag 30 juni 2006 12:56 schreef Igen het volgende:
Ik vind niks mis met:
- de Aldi
- de MediaMarkt
- de IKEA
- de HEMA
- de V en D
Maar wat ik wel heel raar vind klinken:
- de Casema
- de London
- de KPN
- de Scheer en Foppen
- de Schaap en Citroen
Wat nou alleen het verschil is? Ik denk dat sommige winkels zo bekend zijn geworden dat de naam ervan op dezelfde manier wordt gebruikt als "gemeentehuis" of "bibliotheek" of "juwelier". En daar zet je ook "de" voor.
Probeer eens "De Centrale Antenne Systemen Exploitatie Maatschappij". Casema is namelijk ook een afkortingquote:Op donderdag 29 juni 2006 22:41 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
De Casema klinkt inderdaad voor geen meter.
'de MSN'quote:Na verhoor bleek dat het slachtoffer van de tasjesroof door het 15-jarige meisje te zijn mishandeld en zou er een vechtpartij tussen hen beiden zijn ontstaan. Zij zouden via de MSN al eerder onenigheid hebben gehad.
Dat komt omdat dat winkels zijn, het pand waar je heen gaat heet 'Hema' en dus ga je naar 'de Hema'. Dat is anders. Als je het hebt over de woordvoerder van een bedrijf heb je het over de woordvoerder van Hema en niet over de woordvoerder van DE Hema.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 08:05 schreef maartena het volgende:
[..]
En toch ga ik naar de Hema, de Gamma en naar de Albert Heyn.....
quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:51 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Retardicus magnificus, dat ben jij!
en anderen schrijven 'es' in plaats van 'eens' en 'me moeder' i.p.v. 'mijn moeder'quote:Op zondag 2 juli 2006 22:39 schreef Moonlight_Drive het volgende:
Heeft volgens mij ook te maken met waar je vandaan komt. Hier in Leiden is het gebruikelijk om overal 'de' voor te zetten, bij mijn ouders in het oosten des lands juist niet.
Ook in bepaalde bladen hebben ze hier een handje van, bv. 'de Windows Messenger' en 'de Windows Explorer'... doe toch es normaal![]()
Dat kan wel zijn, hier gaat het om 'de' ervoorquote:Op maandag 3 juli 2006 12:03 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
en anderen schrijven 'es' in plaats van 'eens' en 'me moeder' i.p.v. 'mijn moeder'![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |