Jaja, ik weet, ik deel te veel in in genres blabla en dr is al een Metal topic, maar het probleem met het algemene Metalheads topic is dat er wat mij betreft niet genoeg specifiek wordt gesproken over de vele subgenres die het Metal genre kent, dus daarbij ook mijn eigen favoriete subgenre; Melodic Death Metal.
Melodic Death Metal zeg je?, ja Melodic Death Metal, een genre wat is ontstaan uit "normale" Death Metal maar wat zichzelf onderscheid in het gebruik van clean vocals en zo nu en dan akoestische stukken in nummers vooral ook als soort van interlude in de nummers, terwijl de "normale" Death Metal in de hoogste versnelling blijft steken neemt Melo-Death zo nu en dan gas terug voor wat bochten.
Het origine van dit genre kan natuurlijk toe worden geschreven aan het Heartwork album van Carcass maar vooral de band At The Gates en later Dark Tranquillity, In Flames en Edge Of Sanity (een beetje de vergeten band in de Melo-Death begin-bands) hebben dit genre laten ontstaan en groot gemaakt.
Later is dit genre zich vooral gaan uitbreiden in de Göthenburg scene (de 2de stad van Zweden) met notable bands zoals:
Arch Enemy, Dan Swäno, Darkane (Thrash-y Melo-Deaht), Dimension Zero, Dissection (al dan wel Melodic Black Metal maar genoeg raakvlakken met Melo-Death zeker ook vanwege het feit dat ze de zelfde oefenzaal deelde als At The Gates), Epoch Of The Unlight, Eternal Tears Of Sorrow, Hatesphere, Hypocrisy (latere albums), Skyfire en Soilwork.
En andere bands die niet uit Zweden (/Göthenburg) komen: Disillusion (wellicht ook geheel Melo-Death maar zeker zoveel raakvlakken), Into Eternity, Holymarsh (Zuid-Koreaans), Kalmah (Fins), Kryoburn (Thrash-y Melo-Death), Mors Principium Est, Shadow (Japans) en Scar Symmetry.
Tot dusver mijn bijdrage aan de zeer notabele en goede bands binnen dit genre, maar met dit topic hoop ik vooral te berijken dat men dit kan aanvullen met andere zeer goede bands die Melo-Death maken of soort gelijke Metal die aan dit genre raken zodat mijn al dan redelijke aardige kennis van bands binnen dit genre exponetiëel groeit en natuurlijk zeer zeker ook voor anderen.
Mijn dank en bespreek. \m/
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!http://www.last.fm/user/OFfSprngr.
.