abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 juli 2006 @ 19:54:10 #101
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_39731432
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 19:48 schreef Stali het volgende:

[..]

Ga jij ook?

Veld aande Heistraat in Hoeven, ik moet nog even uitzoeken waar het nu precies is.
www.routenet.nl, bij etten-leur. Zo te zien.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 20:23:37 #102
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_39732341
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 17:50 schreef Lilith-Wicca het volgende:
"De Waarheid" .................zijn er dan mensen die de echte waarheid weten?
Nouja, er zijn in ieder geval een groot aantal mensen hier die denken de waarheid in pacht te hebben.

Maar met "thruth" geef je mijn inziens een wetenschappelijke insteek weer, terwijl het hier -no offence- in het algemeen over het meer 'zweverige' gaat.
Ik ga naar huis.
pi_39732484
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 19:48 schreef Stali het volgende:

[..]

Ga jij ook?

Veld aande Heistraat in Hoeven, ik moet nog even uitzoeken waar het nu precies is.
Zijn er al mensen heen? Ik wil op zich ook best nog wel, tis wel 3 kwartier fietsen ong. en het is al bijna half 9 .
  dinsdag 11 juli 2006 @ 20:29:17 #104
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_39732536
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 20:27 schreef Lynx666 het volgende:

[..]

Zijn er al mensen heen? Ik wil op zich ook best nog wel, tis wel 3 kwartier fietsen ong. en het is al bijna half 9 .
Spring maar gauw op de fiets dan want de rest is al onderweg
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_39732610
Ik neem wel ff een kijkje, zover is het nou ook weer niet en het is nog lekker weer
  † In Memoriam † dinsdag 11 juli 2006 @ 20:35:34 #106
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_39732734
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 20:23 schreef nietzman het volgende:

[..]

Nouja, er zijn in ieder geval een groot aantal mensen hier die denken de waarheid in pacht te hebben.

Maar met "thruth" geef je mijn inziens een wetenschappelijke insteek weer, terwijl het hier -no offence- in het algemeen over het meer 'zweverige' gaat.
Wetenschap is in beginsel een methode, geen "waarheid".

Waarheid is hetgeen je waarde aan toekent, en dat is altijd subjectief.

En zweverig? Als je daarmee paranormale of spirituele onderwerpen en benadering bedoelt, eugh.. ja. Dat zijn enkele hoofdthema's van dit forum.

Kijk je ook gek op dat er zoveel katten in F&F staan?
  dinsdag 11 juli 2006 @ 20:45:50 #107
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_39732989
Nou, waarheid is niet altijd subjectief. Als je twijfelt, probeer de tien hoog test. Je zult zien dat je binnen zo'n 2,87 seconden met zo'n 87 km/uur de stoep raakt. Ook dat kun je subjectief vinden, maar dat is dan wel de laatste keer dat je iets subjectief vindt. Dat is waarheid EN werkelijkheid.

Verder heb je wel gelijk: er zijn bepaalde situaties waar waarheid niet universeel is. Als ik zeg: vis is lekker, is dat voor mij waarheid. Maar Piet hoeft vis niet lekker te vinden. Zijn waarheid is anders.
Of wat ik vind ook daadwerkelijk de werkelijkheid is, DAAR heb je een methode als de wetenschap voor om dat zo objectief mogelijk vast te leggen.
pi_39733136
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 20:23 schreef nietzman het volgende:

[..]

Die zitten er in POL nog veel meer, net als in NWS en WFL.
quote:
Kwestie van focus. Je kan het ook zien als zoeken naar 'the truth' vanuit een occulte insteek.

Overigens heeft 'de' wetenschap ook 'last' van voortschrijdend inzicht. Een tijdje geleden las ik in (ik meen) Quest dat RSI niet tussen de oren zat, terwijl een paar weken eerder in Psychologie Magazine te lezen was dat het wél tussen de oren zou zitten en voort zou komen uit spanningen. Dat was het eindresultaat van een maandenlang onderzoek waarop zelfs iemand (ik meen)gepromoveerd zou zijn.

Waarmee ik maar wil zeggen dat wetenschap bijzonder nuttig is en ik het ook zeker niet onderschat, maar ze is niet heilig.
pi_39733175
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 20:45 schreef StupidByNature het volgende:
Nou, waarheid is niet altijd subjectief. Als je twijfelt, probeer de tien hoog test. Je zult zien dat je binnen zo'n 2,87 seconden met zo'n 87 km/uur de stoep raakt. Ook dat kun je subjectief vinden, maar dat is dan wel de laatste keer dat je iets subjectief vindt. Dat is waarheid EN werkelijkheid.

Verder heb je wel gelijk: er zijn bepaalde situaties waar waarheid niet universeel is. Als ik zeg: vis is lekker, is dat voor mij waarheid. Maar Piet hoeft vis niet lekker te vinden. Zijn waarheid is anders.
Of wat ik vind ook daadwerkelijk de werkelijkheid is, DAAR heb je een methode als de wetenschap voor om dat zo objectief mogelijk vast te leggen.
Dus vis is niet lekker want de wetenschap spreekt er zich niet over uit?
  † In Memoriam † dinsdag 11 juli 2006 @ 20:59:11 #110
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_39733368
quote:
Schopje >> Filosofie

Ja je zou dat 'waarheid' kunnen noemen misschien. Of 'een feit'.
quote:
En stel dat Piet in CUL een topic opent met de vraag hoe hij vis lekkerder kan laten smaken en vervolgens kom jij langs om te vertellen dat vis helemaal niet vies is en Piet daarom niet goed bij zijn hoofd is.

En het geeft niet dat het een keer gezegd wordt van "ik geloof er niet in" (hoewel men zich kan afvragen wat de waarde is van zo'n opmerking of waarom iemand dat zo nodig kenbaar wil maken, maar goed), het is vooral het eindeloos doordrammen over dingen die zoals je terecht zegt 'niet universeel zijn' maar gewoon afhankelijk van de persoon.

Er is zo weinig tolerantie voor afwijken van de norm. Dat is vrij algemeen trouwens.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 21:19:46 #111
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_39733960
Helaas moet ik dit erbij zeggen: de beperktheid van waarheid (dus waarheid in subjectieve vorm) betreft vaak alleen meningen (tenzij je een aandoening hebt, zoals kleurenblindheid. Dan is mijn rood niet hetzelfde als jouw rood. Ook psychoses vallen hieronder.) Dat is in principe ook waarheid, maar je kunt er weinig mee. Het blijft beperkt tot de persoon en anderen hebben er niets mee te maken.

Als iemand zegt dat er paarse onzichtbare konijnen op aarde bestaan, is dat geen mening meer maar een claim. Een claim naar de werkelijkheid. Daar gaat het altijd fout. Zonder bewijs is die claim niets waard. Je analogie gaat dus niet geheel op hier.

Maar goed, genoeg gepraat. Je begrijpt mijn punt neem ik aan. We gaan te ver off topic.

PS: ja, waarheid is een verdomd filosofisch woord.
pi_39734129
Als hier iets staat zonder bewijs, is het niet goed. Staat hier iets met bewijs, dan staat het hier ook niet goed want dan moet het naar WFL.

Het gaat fout -denk ik- omdat mensen het doel van TRU uit het oog verliezen. Dat zijn nou eenmaal wat kwetsbaardere onderwerpen.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 21:28:24 #113
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_39734163
Ja, goed punt! Misschien kan dat nou juist duidelijk in de TRU FAQ gezet worden of iets dergelijks. Dan kan men daar altijd op terugvallen.
  woensdag 12 juli 2006 @ 09:30:09 #114
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_39744916
quote:

Waarheid blijft subjectief, ook met de 10-hoog test. Ik kan je nu namelijk al voorspellen dat zowel jouw genoemde tijd als snelheid niet zullen kloppen als we je van 10 hoog naar beneden zouden knikkeren. Je zou dan (ook de laatste keer in je leven) uitvinden dat er nogal wat omstandigheden zijn zoals luchtweerstand etc die opeens een duit in het zakje doen. Jouw berekeningen zijn alleen geldig onder zekere aannames en het nadeel van een dergelijke theorie is dat bij veranderende aannamen je redenering niet meer overeind hoeft te blijven.

In je tweede passage verwar je 'waarheid' met mening. Een mening is een 'persoonlijke' waarheid die niet gedeeld hoeft te worden met anderen. Dat betekent dat die ander dus een andere mening ofwel een afwijkende persoonlijke waarheid kan hebben. Vaak is dat voor veel mensen al een reden om een moderne variant van de 10-hoog test met die ander uit te voeren.

Anyway, om discussies een beetje vorm te geven, zou het goed zijn om eerst met alle partijen overeenstemming over 'feiten' te bereiken. Dit zijn dan wetenswaardigheden die door alle discussieerders (hmmm... niet helemaal een net Nederlands woord, maar ja) worden geaccepteerd en daardoor buiten de discussie blijven. De echte discussie kan zich dan richten op de interpretatie van de erkende feiten. Dan ben je meteen van het geneuzel over 'waarheid' etc. af.
pi_39744964
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 09:30 schreef Circle het volgende:

[..]

Waarheid blijft subjectief, ook met de 10-hoog test. Ik kan je nu namelijk al voorspellen dat zowel jouw genoemde tijd als snelheid niet zullen kloppen als we je van 10 hoog naar beneden zouden knikkeren. Je zou dan (ook de laatste keer in je leven) uitvinden dat er nogal wat omstandigheden zijn zoals luchtweerstand etc die opeens een duit in het zakje doen. Jouw berekeningen zijn alleen geldig onder zekere aannames en het nadeel van een dergelijke theorie is dat bij veranderende aannamen je redenering niet meer overeind hoeft te blijven.

In je tweede passage verwar je 'waarheid' met mening. Een mening is een 'persoonlijke' waarheid die niet gedeeld hoeft te worden met anderen. Dat betekent dat die ander dus een andere mening ofwel een afwijkende persoonlijke waarheid kan hebben. Vaak is dat voor veel mensen al een reden om een moderne variant van de 10-hoog test met die ander uit te voeren.

Anyway, om discussies een beetje vorm te geven, zou het goed zijn om eerst met alle partijen overeenstemming over 'feiten' te bereiken. Dit zijn dan wetenswaardigheden die door alle discussieerders (hmmm... niet helemaal een net Nederlands woord, maar ja) worden geaccepteerd en daardoor buiten de discussie blijven. De echte discussie kan zich dan richten op de interpretatie van de erkende feiten. Dan ben je meteen van het geneuzel over 'waarheid' etc. af.
Schitterende discussie dit, een eigen topic waard! (hint )
  woensdag 12 juli 2006 @ 10:00:26 #116
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_39745542
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 21:27 schreef Beaudillard het volgende:
Als hier iets staat zonder bewijs, is het niet goed. Staat hier iets met bewijs, dan staat het hier ook niet goed want dan moet het naar WFL.

Het gaat fout -denk ik- omdat mensen het doel van TRU uit het oog verliezen. Dat zijn nou eenmaal wat kwetsbaardere onderwerpen.
De FAQ is op zich redelijk duidelijk en stelt dat juist alle aspecten van paranormale en/of esoterische ervaringen hier kunnen worden gedeeld. TRU biedt daardoor juist het platform om eigen ervaringen, hoe bizar dan ook, bespreekbaar te kunnen maken. Wel is het zo dat als je over verschijnselen praat, er bij de meeste mensen ook de vraag opkomt naar het hoe en waarom van die waarnemingen of gebeurtenissen. Je stapt dan al snel over de lijn richting het zoeken van verklaringen. Zelf ben ik van mening dat ook verklaringen (al dan niet gebaseerd op een wetenschappelijke methode) een toegevoegde waarde aan de topics in TRU hebben. Er moet echter wel voor worden gemaakt dat het geen 'believer bashing' wordt vanuit de hoek van de 'niet-gelovigen' naar de gelovigen toe en andersom.

Om bij mezelf te blijven: als ik iets zou meemaken wat ik vreemd vind en wat voor mij niet verklaarbaar zou zijn, dan zou ik erg blij zijn om dit kwijt te kunnen op TRU. Het is dan OK indien anderen hun ervaringen zouden melden om te zien in hoeverre meerder mensen in dezelfde situatie zitten. Mocht er echter een reguliere verklaring voor te vinden zijn, dan zou ik het zeker op prijs stellen als iemand mij die zou willen geven. Niemand is er bij gebaat dat TRU topics alleen maar zelfversterkende, navelstarende en elkaar naar de mond pratende gelovers zou trekken die zich verbazen over al die magische toestanden, terwijl er een hele normale uitleg beschikbaar is. Je maakt jezelf ongeloofwaardig als TRU-er als je niet open staat voor de mening van mensen die verklaringen proberen te geven. Het is nog altijd aan jezelf om waarde aan zo'n verklaring te hechten.

Just my five cents...
  woensdag 12 juli 2006 @ 10:03:03 #117
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_39745591
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 09:32 schreef iteejer het volgende:
Schitterende discussie dit, een eigen topic waard! (hint )
Hi Iteejer..... thanks, maar hoezo discussie ? Ik heb toch gewoon gelijk, waar moeten we het dan nog over hebben... . Ik zal kijken of ik dit in een leuke topic omschrijving kan vangen,

Greetz,
( )
  woensdag 12 juli 2006 @ 14:12:40 #118
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_39753433
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 09:30 schreef Circle het volgende:

[..]

De gegevens staan vermeld als een schatting (er staat niet voor niets "zo'n" voor). Als je de omstandigheden kunt meeberekenen krijg je een precieze voorspelling, met een voorspelbaar eind. Ik begrijp je punt, maar waarom waarheid dan volgens jou subjectief is, is me een raadsel. Jij zult als persoon x de 10-hoogtest uitvoert hetzelfde meten als wanneer ik dat tegelijkertijd doe in dezelfde setting met dezelfde meetapparatuur.
quote:
Ja, dat is precies wat ik bedoel. Ik verwar niets, wat iemand vindt (zijn mening) valt ook onder waarheid. Het voorbeeld wat ik gaf staat op wikipedia als voorbeeld wanneer waarheid subjectief zou kunnen zijn en daarom zijn geldigheid in laat perken. Ik denk dat het zeer nuttig zal zijn om eerst waarheid te definiëren, want dit is een behoorlijk lastig begrip.
quote:
Goed idee, naar dit soort punten ben ik op zoek. Anders blijft men in herhaling vallen of wordt er langs elkaar heen gesproken.

Er is overigens al een tijdje behoorlijk diepe discussie gaande op WFL over het onderwerp "waarheid: objectief of subjectief?". Wel erg droge stof werd daar opgehaald.
  woensdag 12 juli 2006 @ 23:20:36 #119
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_39771961
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:12 schreef StupidByNature het volgende:
De gegevens staan vermeld als een schatting (er staat niet voor niets "zo'n" voor). Als je de omstandigheden kunt meeberekenen krijg je een precieze voorspelling, met een voorspelbaar eind. Ik begrijp je punt, maar waarom waarheid dan volgens jou subjectief is, is me een raadsel. Jij zult als persoon x de 10-hoogtest uitvoert hetzelfde meten als wanneer ik dat tegelijkertijd doe in dezelfde setting met dezelfde meetapparatuur.
Hi StupidByNature, ik heb me niet helemaal duidelijk uitgedrukt, lijkt me. Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat je dit experiment x keer kan herhalen om telkens net iets andere uitkomsten te vinden. Door de veelheid aan factoren die zo´n meting in de praktijk beinvloeden, krijg je een kansverdeling als uitkomst en niet zozeer een enkele concrete waarde. Wat is dan de waarheid als je nog over kansen praat ? In dit geval begrijpt iedereen wel wat het probleem is met het meten van valsnelheden en de factoren die daarop van invloed zijn. Lastiger wordt het als je juist over grensgebieden van de wetenschap praat, dus over materie die helemaal niet zo´n gesneden koek is. Ook dan krijg je uitkomsten, maar hoe ´waar´zijn die dan ? Ik zal vannacht een voorbeeld proberen te bedenken en dat morgen hier posten.

Greetz,
( )
  donderdag 13 juli 2006 @ 00:09:16 #120
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_39773597
Ik begrijp waar je heen wilt. Uiteindelijk komt het erop neer wat voor filosofie je aanhangt en of je materialistisch ingesteld bent of misschien meer een absurdistise filosofie aanhangt (of misschien nog iets anders). Ik vind dit echter niet de plaats om hier verder op door te gaan. We zitten in de TRU feedback. Waarheid is en blijft een lastig begrip.

PS: mijn voorbeeld was er maar een. het kan veel makkelijker, zonder cijfertjes. Je zin over randwetenschap is trouwens zeer terecht naar mijn mening, en is ook o.a. een definitieprobleem. Aan de basis van mijn verhaal lag de uitspraak "waarheid is altijd subjectief" als ik mij niet vergis. En met het woord "altijd" ben ik het niet mee eens. Tenzij je wanneer een apparaat een meting doet, en dit getal met je ogen moet aflezen, subjectief noemt. Maar wanneer je dit stelt komen er weer andere problemen om de hoek kijken.
Als je hier over door wilt gaan en een voorbeeld wilt noemen, lijkt het me verstandig om dit voort te zetten in het desbetreffende topic op WFL.
  donderdag 13 juli 2006 @ 19:15:07 #121
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_39796605
soms vraag ik mij af waarom sommige mensen denken dat TRUTH een peer reviewed Forum is
  donderdag 13 juli 2006 @ 20:19:30 #122
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_39798593
wel weer leuk zo'n oude truth feel !!!!
pi_39804486
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 20:19 schreef merlin693 het volgende:
wel weer leuk zo'n oude truth feel !!!!
Ja he, komt weer terug
pi_39806522
Zou mooi zijn!