Ik ben een beetje pissig op Christans oude school. Ik kreeg gisteren de papieren voor de nieuwe school mee, maar daar zaten alleen de citotoetsen voor de jongste kleuters bij (allemaal A). Dus ik aan zijn juf 1 gevraagd waarom de toetsen van de oudste kleuters er niet bij zaten, want die lijken me toch van meer belang voor de nieuwe school. Ja, was het vage antwoord, ik heb een beetje een zootje gemaakt van de grafieken en blabla... Maar ze zou dan wel een nieuw overzicht maken.
Ik ben gisteren dus maar met incomplete papieren naar de nieuwe school gegaan, waar ik tussen de verhuisdozen een prima gesprek had met een IB-er
![]()
Ik heb de hele situatie uitgelegd en ook verteld dat de papieren nog niet volledig waren. Was niet zo'n punt want ze zijn nu toch druk aan het verhuizen en als dat klaar was zou ze alles bekijken, de ontbrekende papieren kan ik na de vakantie aan haar geven. Ze vond op basis van wat ik vertelde moeilijk te bepalen of Christan nou het beste naar groep 2 of groep 3 kon gaan, maar ze zou hem na de vakantie observeren en kijken wat het beste voor hem is. Klonk allemaal erg positief en ik heb voorlopig een goed gevoel over de school en de begeleiding
![]()
Krijg ik vanmorgen een dichte envelop met cito-uitslagen aangereikt van Christans juf 2. Die bleef natuurlijk niet lang dicht
![]()
Hierin zaten inderdaad de uitslagen van de toetsen van de oudste kleuters; de uitslagen van januari had ik al gezien, die van juni zijn helemaal niet bekend gemaakt (had ik me samen met de moeder van Christans vriendje al over verbaasd). Blijkt er een enorme verbetering in de scores te zitten. Ordenen weliswaar nog steeds een C maar wel meer punten gescoord, Taal van D naar B, Tijd en Ruimte van C naar A.
Ik vind het zó raar dat ze die uitslagen niet bekend maken en ik vind het helemaal vreemd dat ze ook in het gesprek over het al dan niet overgaan helemaal niets over deze toetsen hebben gezegd. Ik had er al eerder bij juf 2 naar gevraagd en die zei alleen maar dat ze "wel goed" waren. Ik krijg toch geen prettige indruk van de school zo, ze houden dingen achter die ik toch behoorlijk belangrijk vind
![]()
Ook van andere ouders vang ik dergelijke signalen op. Ik krijg steeds meer de indruk dat ze toch simpelweg de 30 oudste kleuters over laten gaan omdat ze zo prat gaan op die twee groepen 3 van 15 kinderen. Ik vind het niet normaal dat testresultaten zo ondergeschikt worden gemaakt dat je ze als ouders niet eens te zien krijgt.
Ik ga nu met Christan maar eens een beetje aan dat ordenen werken (iemand tips waarmee we dat kunnen doen, Moonah misschien? Morgen krijg ik Loco van Troel, dat is daar ook goed voor natuurlijk
![]()
).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">
http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!