waarom alleen moslims?quote:Minister Ben Bot van Buitenlandse Zaken heeft gisteren gezegd dat de moslims in Europa en Nederland een 'maatschappelijk contract' zouden moeten sluiten met de landen waarin ze wonen. De CDA-bewindsman sprak tijdens een bijeenkomst met Turkse en Marokkaanse imams in Nederland. Een maatschappelijk contract is eerder al bepleit door de Groot-Mufti van Bosnië-Herzegovina, de hoogste moslimgeestelijke ten westen van de Bosporus.
Volgens Bot moet het contract tweeledig zijn: De moslimmigranten leren de taal van hun nieuwe land, participeren in de samenleving en investeren in een toekomst in hun nieuwe land. Aan de andere kant betekent het dat moslims net als christenen, joden, hindoes, boeddhisten en anderen ''vrij hun religie kunnen beleven en als volwaardig burger kunnen participeren in de samenleving.''
Bot zei tegen de imams verder dat moslims moeten begrijpen dat Europa en ook Nederland, geen huis van de islam (Dar al-Islam) is, maar ook geen huis van oorlog (Dar al-Harb). Nederland moet het huis van het maatschappelijk contract zijn (Dar al-Sulh).
Positief
Dat het in het verleden mis is gegaan op het gebied van integratie en immigratie, komt volgens de minister omdat zowel migranten als de Nederlandse overheid er te veel van uitgingen dat migranten hier waren voor een tijdelijk verblijf.
Bot sprak verder zijn waardering uit voor het werk van de de aanwezige imams. De opleidingen voor islamitische theologie aan universiteiten en een hogeschool in Nederland zijn volgens hem ''een teken van acceptatie van de islam in ons land.'' Over de toekomst is de CDA'er positief gestemd, zeker als meer moslims/allochtonen een voorbeeldfunctie gaan vervullen. Hij sprak zelfs zijn vertrouwen uit in de multiculturele samenleving. ''Die zal de komende twintig tot vijftig jaar de meest creatieve blijken de zijn, de samenleving die het best weet in te spelen op globalisering'', aldus onze minister van Buitenlandse Zaken.
Hoe wil je het anders bevestigd zien?quote:Op zondag 25 juni 2006 14:06 schreef DaveHarris het volgende:
Hij zal toch niet echt een contract bedoelen waar je je handtekening voor moet zetten?
Ik vind dit zo vanzelfsprekend dat ik niet kan geloven dat er een afspraak nodig is om het te bevestigen.quote:immigranten leren de taal van hun nieuwe land, participeren in de samenleving en investeren in een toekomst in hun nieuwe land
Eh, wát? En als je dat contract breekt (omdat je geen werk vindt o.i.d.), dan ben je als moslim géén 'volwaardig burger' meer?quote:De moslimmigranten leren de taal van hun nieuwe land, participeren in de samenleving en investeren in een toekomst in hun nieuwe land. Aan de andere kant betekent het dat moslims net als christenen, joden, hindoes, boeddhisten en anderen ''vrij hun religie kunnen beleven en als volwaardig burger kunnen participeren in de samenleving.''
Denk dat je theorie vaak praktijk is.quote:Op zondag 25 juni 2006 14:36 schreef Triggershot het volgende:
Accepteren ze niet, "moslims mogen liegen tegen niet moslims toch? " theorie.
Du contrat social.quote:Op zondag 25 juni 2006 14:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hoe wil je het anders bevestigd zien?
Ken je uberhaupt wel een moslim? Ik ken er namelijk wel een paar. Stuk voor stuk hard werkende lieve en leuke mensen. Ik ben niet zo naief dat ik niet weet dat er ook klootzakken tussen zitten. Maar gelukkig ben ik wel zo verstandig te weten dat je mensen per individu moet beoordelen.quote:Op zondag 25 juni 2006 16:25 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Mag ik dan antwoorden dat je een naief gansje bent?
Dat gaat ook helemaal niet lukken. Persoonlijk vind ik assimilatie niet eens wenselijk. Dus daar houdt het dan al bij op.quote:Op zondag 25 juni 2006 16:27 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Hoe weet je zo zeker dat hij geen gelijk heeft? Moslims hebben door de eeuwen heen niet erg uitgeblonken in keurige assimilatie. Waarom zou dat nu wel lukken?
Oh jij beoordeelt mensen of ze lief zijn of niet.quote:Op zondag 25 juni 2006 16:29 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ken je uberhaupt wel een moslim? Ik ken er namelijk wel een paar. Stuk voor stuk hard werkende lieve en leuke mensen. Ik ben niet zo naief dat ik niet weet dat er ook klootzakken tussen zitten. Maar gelukkig ben ik wel zo verstandig te weten dat je mensen per individu moet beoordelen.
Jij vindt assimilatie niet wenselijk? Jij denkt dus dat verschillende culturen vreedzaam in een samenleving kunnen bestaan? Ik weet iets teveel van de geschiedenis om te kunnen geloven dat dat ooit kan werken. Het is om die reden dat ik een voorstander van assimilatie ben, het alternatief lijkt sociaal, maar is het zeer zeker niet.quote:Op zondag 25 juni 2006 16:30 schreef djenneke het volgende:
[..]
Dat gaat ook helemaal niet lukken. Persoonlijk vind ik assimilatie niet eens wenselijk. Dus daar houdt het dan al bij op.
Gewoon negeren die hap, lukt prima. Kijk maar:quote:Op zondag 25 juni 2006 16:25 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ik zou bijna medelijden met je krijgen... Maar nee, het lukt me toch ook weer niet, zoveel domheid.
Feit is alleen dat ze niet in de meerderheid zijn, en dat voorlopig ook niet zullen worden. Dan hebben we nog het feit dat een ruime meerderheid niet fundamentalistisch is, en de kans dat ik in een burqa zal moeten gaan rondsjouwen bijzonder, bijzonder klein is.quote:Op zondag 25 juni 2006 16:30 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Oh jij beoordeelt mensen of ze lief zijn of niet.
Zolang ze in de minderheid zijn zullen ze inderdaad lief voor je zijn, maar dat is afgelopen als ze de meerderheid hebben, dan loop jij in een burka.
Ik word zo moe van die domme wijven hier.
Ik ben voor vrijheid, en pas voor ingrijpen bij dreigen van het verliezen (van een gedeelte) daarvan. Daarnaast moet je nog begrijpen dat assimilatie generaties lang duurt. Je kunt niet tot assimilatie dwingen, zo werkt dat gewoon niet.quote:Op zondag 25 juni 2006 16:33 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Jij vindt assimilatie niet wenselijk? Jij denkt dus dat verschillende culturen vreedzaam in een samenleving kunnen bestaan? Ik weet iets teveel van de geschiedenis om te kunnen geloven dat dat ooit kan werken. Het is om die reden dat ik een voorstander van assimilatie ben, het alternatief lijkt sociaal, maar is het zeer zeker niet.
Ik ben ook niet voor dwang hoor (Iintegendeel zelfs), maar een beetje sturing in de juiste richting is natuurlijk wel mogelijk. Een belangrijk onderdeel daarvan is het afleggen van de postmoderne overtuigingen en het pal staan voor een Leitkultur. De moslims moeten er zelf voor kiezen, uit volle overtuiging. Ik heb daar overigens alle vertrouwen in, mits de tegenwerking uit bepaalde hoeken wat afneemt.quote:Op zondag 25 juni 2006 16:39 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ik ben voor vrijheid, en pas voor ingrijpen bij dreigen van het verliezen (van een gedeelte) daarvan. Daarnaast moet je nog begrijpen dat assimilatie generaties lang duurt. Je kunt niet tot assimilatie dwingen, zo werkt dat gewoon niet.
Bij mijn weten hebben we daar wetgeving al voor. Het wordt alleen tijd voor een betere en strengere handhaving daarvan.quote:Op zondag 25 juni 2006 16:45 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik ben ook niet voor dwang hoor (Iintegendeel zelfs), maar een beetje sturing in de juiste richting is natuurlijk wel mogelijk. Een belangrijk onderdeel daarvan is het afleggen van de postmoderne overtuigingen en het pal staan voor een Leitkultur. De moslims moeten er zelf voor kiezen, uit volle overtuiging. Ik heb daar overigens alle vertrouwen in, mits de tegenwerking uit bepaalde hoeken wat afneemt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |