abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 augustus 2006 @ 02:29:28 #276
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_40407007
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 02:19 schreef cultheld het volgende:

Dat is wel erg kort door de bocht. Natuurlijk is de kans op een intelligente kroost groter bij hoger opgeleide families dan bij "doorsnee families", maar er zijn genoeg gezinnen waarvan de ouders beiden academisch opgeleid zijn, maar waarvan de kinderen niet verder komen dan het VMBO.
Ga nou niet je eigen VMBO-opleiding op deze manier verdedigen, Cultje?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 2 augustus 2006 @ 10:53:37 #277
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_40411834
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 02:19 schreef cultheld het volgende:

[..]

Dat is wel erg kort door de bocht. Natuurlijk is de kans op een intelligente kroost groter bij hoger opgeleide families dan bij "doorsnee families", maar er zijn genoeg gezinnen waarvan de ouders beiden academisch opgeleid zijn, maar waarvan de kinderen niet verder komen dan het VMBO.
Intelligentie is grotendeels erfelijk en door opvoeding bepaald, de situatie die jij schetst is er één van redelijk hoge uitzondering.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 10:56:28 #278
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_40411911
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 02:29 schreef golfer het volgende:

[..]

Ga nou niet je eigen VMBO-opleiding op deze manier verdedigen, Cultje?
Mijn vader's vader was een havenarbeider. Mijn moeder's vader was lage ambtenaar. Mijn vader heeft Uni gedaan, mijn moeder VWO. Dus afkomst zegt niet zoveel.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 2 augustus 2006 @ 10:59:52 #279
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_40412026
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 10:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Mijn vader's vader was een havenarbeider. Mijn moeder's vader was lage ambtenaar. Mijn vader heeft Uni gedaan, mijn moeder VWO. Dus afkomst zegt niet zoveel.
Toen hing het er ook meer vanaf of je geld had, niet zo zeer de intellectuele capaciteiten.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 11:00:46 #280
66444 Lord_Vetinari
pi_40412071
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 10:59 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Toen hing het er ook meer vanaf of je geld had, niet zo zeer de intellectuele capaciteiten.
Toen? Wanneer? Mijn opa en oma hadden echt geen geld hoor. (Was het maar waar)
  woensdag 2 augustus 2006 @ 11:05:41 #281
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_40412216
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 11:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Toen? Wanneer? Mijn opa en oma hadden echt geen geld hoor. (Was het maar waar)
In de tijd van je opa en oma, was het academisch onderwijs alleen bestemd voor de rijkere/hogere klasse, ondanks hun mogelijke hoge intelligentie, konden zij niet naar de uni. In de tijd van jouw vader en moeder was het onderwijs inmiddels veel toegankelijker voor iedereen die het aankon.

Vroeger is er dus wss veel sprake geweest van verborgen en dus verloren intelligentie, mensen met een groot intellect, die in de fabriek moesten werken.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 11:07:54 #282
66444 Lord_Vetinari
pi_40412286
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 11:05 schreef Pracissor het volgende:

[..]

In de tijd van je opa en oma, was het academisch onderwijs alleen bestemd voor de rijkere/hogere klasse, ondanks hun mogelijke hoge intelligentie, konden zij niet naar de uni. In de tijd van jouw vader en moeder was het onderwijs inmiddels veel toegankelijker voor iedereen die het aankon.

Vroeger is er dus wss veel sprake geweest van verborgen en dus verloren intelligentie, mensen met een groot intellect, die in de fabriek moesten werken.
Oh ja, dat zeker. Maar dat heeft niks te maken met het feit of zlimme mensen met slimme mensen trouwen en dus slimme kinderen krijgen. Ik heb teveel keer voorbij horen en zien komen dat een kind geprest werd door ouders die een hogere opleiding hadden om ook een hogere opleiding te doen, terwijl het kind maximaal Havo-niveau had. De drama's die je dan krijgt...
  woensdag 2 augustus 2006 @ 11:15:18 #283
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_40412531
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 11:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Oh ja, dat zeker. Maar dat heeft niks te maken met het feit of zlimme mensen met slimme mensen trouwen en dus slimme kinderen krijgen. Ik heb teveel keer voorbij horen en zien komen dat een kind geprest werd door ouders die een hogere opleiding hadden om ook een hogere opleiding te doen, terwijl het kind maximaal Havo-niveau had. De drama's die je dan krijgt...
Dat niet persé, nee.

Idd, daar kan ik mij ook flink aan ergeren. Maar dat past allemaal in de hedendaagse maatschappij, waar je van je kind een soort supermens moet maken, zonder gebreken en met de mogelijkheden om zich volledig te kunnen ontplooien.

Het valt mij idd op, dat het voornamelijk de balletjes op de uni zijn, die eigenlijk helemaal niet op academisch niveau functioneren. Ze zijn d.m.v. particuliere scholen in het bezit van een VWO diploma gekomen, omdat de rest van de familie ook gestudereerd heeft, zitten ze dus op de uni.
Veel geniale studenten zijn gewoon afkomstig uit de hogere middenklasse, zonder ouders als professoren/wetenschappers etc.
pi_40422043
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 21:17 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

je hebt helemaal gelijk. toen ik in indonesië was waren er idd hoofdzakelijk chinezen die de bedrijven hadden. eigenlijk alles daar wordt betaald door de chinezen. misschien is china wel de grote geldschieter om de moslims tegen de christenen op te zetten. en natuurlijk hebben ze rusland al jaren in hun zak.

---> tru
China heeft in Oos en Zuid-Oost Azie een regionale politiek. China is daar wat Amerika is in het westen; een kernstaat. Dit houdt in dat men toewerkt naar samenwerking om de druk van Westerse landen van zich af te houden.

Ik geloof dat China Indonesie jaren terug wapens en voorzieningen leverden en expertise in ruil voor intensievere handel die verricht wordt met name door allochtone Chinezen die vanuit het thuisland de middelen kregen om in Indonesie te investeren. In Indonesie is meer dan 50% van het BNP in handen van een klein groepje allochtone Chinezen. Op twee multinationals na zijn alle grote bedrijven in Indonesie in Chineze handen.

China is ook bezig om landen als Hong Kong, Maleisie, Zuid-Korea, Vietnam en nog vele andere Confusionistische landen in te lijven. Het wordt een grote jongen daaro en dit is al lang aan de gang.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 16:11:45 #285
66444 Lord_Vetinari
pi_40422079
Zullen we China erbuiten houden?
  woensdag 2 augustus 2006 @ 17:26:42 #286
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_40424428
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 11:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Daar ken ik ook nog wel een paar voorbeeldjes van. Om het kort te houden. Ouders moesten en zouden kun zoon naar de havo sturen. Kind kon de havo niet doen en ging naar de mavo. Tegen die tijd was ie al zo gedemotiveerd om nog iets aan school te doen dat ie uiteindelijk zonder diploma van school is gegaan... Sja, dan heb ik toch liever dat zo'n meteen een lagere opleiding gaat doen.
(Un)masking for the greater good.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 17:57:05 #287
119078 McCarthy
communistenjager
pi_40425076
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 20:51 schreef Maerycke het volgende:
Te triest voor woorden inmiddels, maar zo wordt wel duidelijk waarom ene A.H. zoveel aanhangers heeft kunnen krijgen. Er zijn gewoon nog steeds individuen (laat ik het netjes houden) die zijn theorie aanhangen.
wie hangt in dit topic dan wat aan? Niet om de hete brei heen draaien!
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 2 augustus 2006 @ 17:59:31 #288
119078 McCarthy
communistenjager
pi_40425122
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 02:06 schreef zhe-devilll het volgende:
Als slimme mensen, met slimme mensen trouwen en kinderen krijgen, krijg je ook slimme kinderen en die kinderen...
etc etc etc
vandaar al die luzac snotapen in dit land
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 2 augustus 2006 @ 22:03:57 #289
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_40432452
http://www.blackjews.org/
Ook geen joden?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  woensdag 2 augustus 2006 @ 23:07:29 #290
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_40434876
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 22:03 schreef RonaldV het volgende:
Ook geen joden?
Volgens onze rassenleerdeskundige McCarthy natuurlijk niet.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 3 augustus 2006 @ 00:24:02 #291
118003 Azathoth
Boundless Deamon Sultan
pi_40437313
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 20:39 schreef McCarthy het volgende:
mensen, deze discussie heeft niks met religie te maken. In dat geval moet er in dat lijstje nobelprijswinnnaars flink geschrapt worden. Dit gaat om "ras", dat dat vaag gedefinieerd is snap ik maar met religie heeft dit niks te maken.
Het heeft er alles mee te maken. Omdat joden van oudsher gediscrimineerd werden op religieuze redenen, mochten ze een heleboel beroepen niet uitoefenen, waardoor ze de niche beroepen (i.e. diamandslijpen) moesten bekleden. Beroepen waar ze makkelijk rijk van werden. En daardoor goede, duurbetaalde opleidingen konden volgen. En omdat ze om elkaar gaven als minderheidsgemeenschap, en "close" waren, konden ze elkaar helpen. En dan lijkt het lijkt het alsof ze succesvoller zijn.
Amorphous blight of nethermost confusion which blasphemes and bubbles at the center of all infinity
  donderdag 3 augustus 2006 @ 09:35:23 #292
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_40441607
Mja, ik kan me eigenlijk wel vinden in wat Azathoth zegt.
pi_40442028
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 00:24 schreef Azathoth het volgende:

[..]

Het heeft er alles mee te maken. Omdat joden van oudsher gediscrimineerd werden op religieuze redenen, mochten ze een heleboel beroepen niet uitoefenen, waardoor ze de niche beroepen (i.e. diamandslijpen) moesten bekleden. Beroepen waar ze makkelijk rijk van werden. En daardoor goede, duurbetaalde opleidingen konden volgen. En omdat ze om elkaar gaven als minderheidsgemeenschap, en "close" waren, konden ze elkaar helpen. En dan lijkt het lijkt het alsof ze succesvoller zijn.
Kan me hier helemaal niet in vinden

Ten eerste, hoezo 'lijkt' het slechts alsof ze succesvoller zijn?

Ten tweede: over welke goede, duurbetaalde opleidingen heb je het? Dat joden bepaalde beroepen niet mochten uitoefenen, speelde al lang niet meer op het moment dat joden in West-Europa in de wetenschap en burgerij sterk op kwamen zetten (tweede helft 19e eeuw). Je kan eerder zeggen dat ze hun sluimerende talenten toen eindelijk vrij konden ontplooien.

Ik blijf bij de oorzaak die ik eerder in dit topic noemde: het succes heeft een culturele oorzaak. In zoverre heeft McCarthy gelijk dat het niet om religie gaat - veel succesvolle joden waren immers atheïst. Maar zelfs de atheïsten waren producten van een eeuwenoude joodse cultuur die ongelofelijk veel nadruk legt op ontwikkeling van het intellect. Bijbel- en Talmudstudie van jongs af aan, eindeloze discussies over de juiste uitleg van die teksten - het is een eeuwenlange traditie van hoogstaande intellectuele activiteit die zich uitstrekt tot ver buiten het religeuze. Die cultuur is uniek in de wereld en heeft imo als gevolg gehad dat joden (religieus of niet) sterk intellectueel gericht zijn.

Niet voor niets hebben joden de halve wereldliteratuur bij elkaar geschreven
  donderdag 3 augustus 2006 @ 10:09:28 #294
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_40442207
Ik ben het er wel mee eens dat onderdrukking van welke soort dan ook kan leiden tot de spirit om te proberen jezelf steeds weer te overtreffen en dit ook over te brengen op je nageslacht en de mensen om je heen. Zoiets kan een mens stimuleren het beste uit zichzelf te halen. Het kan je een drive geven, maar alleen als je het ook echt wil. Voor iedereen is dat weer anders. Voor de één geeft het verleden de aanleiding voor de prestaties, voor de ander zal het 't doel zijn waarvoor ie strijdt.

Weet niet of je zoiets wel moet proberen in te delen in hokjes.
pi_40443220
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 10:09 schreef Natalie het volgende:
Ik ben het er wel mee eens dat onderdrukking van welke soort dan ook kan leiden tot de spirit om te proberen jezelf steeds weer te overtreffen en dit ook over te brengen op je nageslacht en de mensen om je heen. Zoiets kan een mens stimuleren het beste uit zichzelf te halen. Het kan je een drive geven, maar alleen als je het ook echt wil. Voor iedereen is dat weer anders. Voor de één geeft het verleden de aanleiding voor de prestaties, voor de ander zal het 't doel zijn waarvoor ie strijdt.

Weet niet of je zoiets wel moet proberen in te delen in hokjes.
Maar ik denk dus niet dat dat de reden is, in elk geval niet de voornaamste. In West-Europa en de VS zijn joden nu al ruim anderhalve eeuw grotendeels vrij van onderdrukking en zeker een halve eeuw vrij van stelselmatige discriminatie. Toch blijven ze in intellectueel opzicht sterk presteren, terwijl de religieuze binding steeds minder wordt.
  donderdag 3 augustus 2006 @ 11:47:10 #296
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_40444992
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 10:49 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Maar ik denk dus niet dat dat de reden is, in elk geval niet de voornaamste. In West-Europa en de VS zijn joden nu al ruim anderhalve eeuw grotendeels vrij van onderdrukking en zeker een halve eeuw vrij van stelselmatige discriminatie. Toch blijven ze in intellectueel opzicht sterk presteren, terwijl de religieuze binding steeds minder wordt.
Het feit dat die binding minder wordt, maar het intellectuele lijkt te blijven, zou dus in theorie niets te maken hoeven hebben met het verleden. Het zouden gewoon luitjes kunnen zijn die om de een of andere reden interesse hebben op dat gebied, net als mensen met een niet-Joodse afkomst kunnen hebben.
  donderdag 3 augustus 2006 @ 11:55:05 #297
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_40445288
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 11:47 schreef Natalie het volgende:

[..]

Het feit dat die binding minder wordt, maar het intellectuele lijkt te blijven, zou dus in theorie niets te maken hoeven hebben met het verleden. Het zouden gewoon luitjes kunnen zijn die om de een of andere reden interesse hebben op dat gebied, net als mensen met een niet-Joodse afkomst kunnen hebben.
Ik zou eerder denken dat het iets te maken heeft met een ethos dat ontstaan is in de eeuwen dat joden niet mochten deelnemen aan gilden en dergelijke. Als je (als groep) al sinds de Middeleeuwen bent uitgesloten, en je je alleen maar kunt onderscheiden door flink te studeren (op godsdienstige of wereldlijke zaken, dat maakt niet uit), dan slijt dat vanzelf in in de moraal. Ik ben er niet van overtuigd dat de binding zo veel minder wordt dat de joodse moraal (specifiek: hard leren en werken) er onder lijdt. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 3 augustus 2006 @ 17:24:20 #298
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_40456204
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 09:58 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Kan me hier helemaal niet in vinden

Ten eerste, hoezo 'lijkt' het slechts alsof ze succesvoller zijn?

Ten tweede: over welke goede, duurbetaalde opleidingen heb je het? Dat joden bepaalde beroepen niet mochten uitoefenen, speelde al lang niet meer op het moment dat joden in West-Europa in de wetenschap en burgerij sterk op kwamen zetten (tweede helft 19e eeuw). Je kan eerder zeggen dat ze hun sluimerende talenten toen eindelijk vrij konden ontplooien.

Ik blijf bij de oorzaak die ik eerder in dit topic noemde: het succes heeft een culturele oorzaak. In zoverre heeft McCarthy gelijk dat het niet om religie gaat - veel succesvolle joden waren immers atheïst. Maar zelfs de atheïsten waren producten van een eeuwenoude joodse cultuur die ongelofelijk veel nadruk legt op ontwikkeling van het intellect. Bijbel- en Talmudstudie van jongs af aan, eindeloze discussies over de juiste uitleg van die teksten - het is een eeuwenlange traditie van hoogstaande intellectuele activiteit die zich uitstrekt tot ver buiten het religeuze. Die cultuur is uniek in de wereld en heeft imo als gevolg gehad dat joden (religieus of niet) sterk intellectueel gericht zijn.

Niet voor niets hebben joden de halve wereldliteratuur bij elkaar geschreven
Juist. Niks aan toe te voegen.
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 10:56:47 #299
119078 McCarthy
communistenjager
pi_40473762
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 22:03 schreef RonaldV het volgende:
Ook geen joden?

wat die afrikanen allemaal niet bedenken om tot het rijke westen toegelaten te worden
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 11:00:24 #300
119078 McCarthy
communistenjager
pi_40473846
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 00:24 schreef Azathoth het volgende:

[..]

https://www.cia.gov/cia/p(...)korder/2004rank.html

welk joods succes? Er zijn 39 landen welvarender. Ik durf wel te spreken van een angel-saksisch succes. In economisch/cultureel/militair opzicht zwaar dominerend. Ik ga daar maar eens een topic over openen. Lekker veren in onze eigen (angel saksen zijn gewoon een duitse stam, ik voel me verbonden ) kont stoppen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')