Oh ja, inderdaad vergeten te reageren op Jorikjet. Het klinkt best tof, beetje hendrixesque slagpartijtjes, en ook leuke akkoorden. De solo vind ik wat minder, beetje suf.
Dat brengt mij bij het volgende: veel mensen (amateurs zoals wij) die een solo spelen, pingelen een beetje binnen de pentatonische ladder, continu achtste noten spelende. Redelijk suf en ongeïnspireerd. Dus hier een tip van mij voor een goede solo
![]()
:
Er zijn in principe twee basissolo's: de mooie melodische en de toffe.
- Bij de eerste is het van belang dat je mooie noten speelt. Ga op zoek naar de akkoordnoten (wijk dus af van de pentatonische ladder! Maar speel ook de rest van de mineur- of majeurladder). Probeer noten wat langer aan te houden dan achtste noten, en plaats ook her en der wat rusten. Niet te veel, enkel wanneer je denkt dat het nodig is (zie het als een zang-melodie: de zanger zingt ook nooit constant).
- De toffe solo. Hier gaat het dus niet zozeer om de mooie noten, maar meer om de attitude in je stijl. Sla hard aan, speel bijvoorbeeld ook twee-klanken, gebruik een stevige en brede vibrato in je spel. Daarnaast is het ook handig als je wat licks kent, die je snel kan spelen. Een veel gebruikt trucje is beginnen met een redelijk simpele lick, die je daarna versnelt.
Dit type solo is lastig, omdat t meer om techniek draait, maar na wat oefenen kan je toch redelijk snel een solo met ballen neerzetten.
Dit onderscheid heeft mij veel geholpen. Probeer dus voor de solo te bepalen wat het doel van de solo is, en waar je heen wilt. Doe je dit niet, dat blijf je dus altijd hangen in dat pentatonische gefriemel.
Hoop dat jullie er wat aan hebben, mijn solo's zijn in ieder geval sterk verbeterd sinds ik me dit realiseerde
![]()
.