abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39079006
Hallo!

Ik ben bezig om mijn badkamer volledig te vernieuwen, maar zit nog een beetje met de vraag wat nu de beste methode is om mijn acryl bad te plaatsen... ik ben erg benieuwd naar jullie tips en ideeen.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

• het bad is waterpas gezet, afgetekend op de muren (bad ligt links, rechts en aan de lange zijde tegen een muur aan)
  • Op de muren heb ik met balken een frame gemaakt

Naar ik begreep moet ik nu het bad plaatsen, de poten stellen, afvoer aansluiten, vol laten lopen met water, dan de poten met een kwak cement vastzetten op de vloer, en dan aan de voorzijde met gasbeton een muurtje metselen.... maar hoe kan dat? want het bad heeft een overhangende rand, die over de gasbetonblokken moet vallen, dus hoe kan ik dat muurtje maken als ik het bad niet meer omhoog kan tillen (afvoer zit vast en poten zitten vast).... wie kan mij helpen?

Alvast bedankt,
    Jor
  •   woensdag 21 juni 2006 @ 16:11:57 #2
    56387 Bob-B
    In Bob we trust
    pi_39079252
    Volgens mij kan je valsspelen met de tegels, dus zo hoog mogelijk opmetselen en dan van bovenaf naar beenden tegelen en dan zorgen dat bovenste rij onder rand steekt. Zo zou ik het doen.
    pi_39079295
    Eerst het muurtje metselen, en dan het bad plaatsen en vast zetten.
      woensdag 21 juni 2006 @ 16:16:30 #4
    56387 Bob-B
    In Bob we trust
    pi_39079455
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 16:12 schreef SterkStaaltje het volgende:
    Eerst het muurtje metselen, en dan het bad plaatsen en vast zetten.
    ja die is al vast gemetseld, het bad, dus verzin een list.
    pi_39079592
    Acryl bad? Een doorzichtig bad?
    pi_39079607
    Kunt ook ipv een muurtje een houten frame aan de open kant plaatsen en die afwerken met groene gipsplaat, eurocol en dan betegelen. Hoe rekening met dikte van de lijmlaag en de tegel zodat je badrand over de tegel uitsteekt.
    Als het goed is heeft je acryl bad aan de vrije kant onder de rand houten montage klossen die je op het frame kunt laten rusten want een ophanging aan drie zijden is niet genoeg.
    Supra Groningam Nihil
    Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
    Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
    Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
      woensdag 21 juni 2006 @ 16:21:40 #7
    80536 Jig
    Klere kachel!
    pi_39079609
    Door een monteur.
    asd
    pi_39079733
    Ik zou de rand van het bad op het muurtje laten rusten, het muurtje gewoon even hoog als de balken metselen dus. Gasbeton betegelen (eventueel ook nog aan de bovenkant van het gasbeton), kieren dichtkitten, en klaar.

Ook al heeft het bad een overhangende rand, zou ik het op het muurtje laten rusten, eventueel met wat blokjes hout aan de binnenkant om te voorkomen dat er teveel spanning op de badrand komt te staan.
    Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
    Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
      woensdag 21 juni 2006 @ 16:38:30 #9
    22794 Enchanter
    Right you are Ken!!!
    pi_39080349
    Ik zou 'm eerst vullen met water en dan pas waterpas stellen
    Ik ben inmiddels overleden
      woensdag 21 juni 2006 @ 16:44:45 #10
    56387 Bob-B
    In Bob we trust
    pi_39080568
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 16:24 schreef Casparovvv het volgende:
    Ik zou de rand van het bad op het muurtje laten rusten, het muurtje gewoon even hoog als de balken metselen dus. Gasbeton betegelen (eventueel ook nog aan de bovenkant van het gasbeton), kieren dichtkitten, en klaar.

Ook al heeft het bad een overhangende rand, zou ik het op het muurtje laten rusten, eventueel met wat blokjes hout aan de binnenkant om te voorkomen dat er teveel spanning op de badrand komt te staan.
    ja dat gaat er vast netjes uitzien als je het muurtje daarna gaat betegelen.
    pi_39082372
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 16:44 schreef Bob-B het volgende:

[..]

ja dat gaat er vast netjes uitzien als je het muurtje daarna gaat betegelen.
    Zo zit het hier ook, en dat is super netjes gedaan door het bedrijf wat de badkamer gezet heeft. Heb het idee dat jij een verkeerd beeld hebt van wat ik uit probeer te leggen.
    pi_39084159
    Heren bedankt voor de snelle reacties! ik begrijp alle tips, maar even nog de volgende twee kanttekeningen:

1. Van de houten klosjes was er bij aanvang al 1 gesneuveld, de rest hebben we op aanraden van de medewerkers van de praxis verwijderd (vond ik al ietwat dubieus)
    2. het probleem is niet zozeer hoe ik het muurtje moet metselen, maar wanneer ik het bad nu op de balken leg, de pootjes netjes stel (met water in het bad), de afvoer vastzet EN de pootjes vastmetsel.....dan kan het bad niet meer omhoog.... hoe kan je dan een muurtje maken waar de badrand op rust??? dat gaat toch niet?? je hebt geen ruimte om het laatste gasbetonblok onder de badrand te krijgen......het metselen van een muurtje tot aan de hoogte van de balken lijkt wel handig, maar als je dan het bad erin zet kan je nergens meer bij !!!!!!!

Ik ben benieuwd waar we op uit komen... de variant met volledig hout is me afgeraden door gebrek aan stevigheid...
    pi_39085444
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 18:25 schreef jorman het volgende:
    Heren bedankt voor de snelle reacties! ik begrijp alle tips, maar even nog de volgende twee kanttekeningen:

1. Van de houten klosjes was er bij aanvang al 1 gesneuveld, de rest hebben we op aanraden van de medewerkers van de praxis verwijderd (vond ik al ietwat dubieus)
    2. het probleem is niet zozeer hoe ik het muurtje moet metselen, maar wanneer ik het bad nu op de balken leg, de pootjes netjes stel (met water in het bad), de afvoer vastzet EN de pootjes vastmetsel.....dan kan het bad niet meer omhoog.... hoe kan je dan een muurtje maken waar de badrand op rust??? dat gaat toch niet?? je hebt geen ruimte om het laatste gasbetonblok onder de badrand te krijgen......het metselen van een muurtje tot aan de hoogte van de balken lijkt wel handig, maar als je dan het bad erin zet kan je nergens meer bij !!!!!!!

Ik ben benieuwd waar we op uit komen... de variant met volledig hout is me afgeraden door gebrek aan stevigheid...
    Een houten raamwerk is best stevig te maken. Het hoeft immers maar maximaal een paar honderd kilo (water+persoon) te dragen, en dit is zelfs verdeeld over 4 kanten. De balken tegen de muur en achterwand zijn toch ook gewoon van hout?

Een houten raamwerk waar je de rand overheen/op laat rusten, terwijl je nog steeds alle ruimte onder het bad hebt. Als laatst platen tegen het hout en betegelen.
    pi_39101497
    Ik ga dit het weekend verder met mijn badkamer en dan pas beginnen met het plaatsen van het bad, maar zit er wel over te denken om een compleet houten frame te maken. Aan de kanten bij de muur met slagpluggen de muur in en aan de voor en andere zijkant een frame van balken van ongeveer 60 bij 40, deze maat stond bij klusidee. En dan gewoon om de 60 of 40 cm een dwarsbalk om de bovenste balk te ondersteunen, zo ongeveer.
    1
    2
    3
    ------------------
    |   |    |    |   |   
    ------------------

Maar laat jij dan aan de muurkant van je bad, alleen de rand van het bad op het hout rusten? En wat doe je tussen het hout en het bad? Iets van kit. Ik heb, volgens mij bij lucille gelezen dat dat het kraken kan tegengaan. Wat je ook nog kunt doen, volgens eigen huis en tuin is isolatiemateriaal rond je bad doen. Dan blijft het langer warm

[ Bericht 3% gewijzigd door Schimmetje op 22-06-2006 08:23:52 ]
    pi_39101553

[ Bericht 100% gewijzigd door Schimmetje op 22-06-2006 08:23:21 (quote ipv edit) ]
    pi_39103724
    Ik snap niet waarom ze hier niet badkuipen verkopen zoals in Duitsland, namelijk met bijpassende piepschuim bak! Is een kwestie van tegellijm op de vloer, bak erop, bad erin, tegels tegen de bak plakken en afkitten! Supersnel en goed geisolleerd!
      donderdag 22 juni 2006 @ 11:12:34 #17
    12765 Tan
     Isilindil Tasardur
    pi_39105108
    Wij hebben destijds eerst de ombouw gemetseld van gipsbeton, en daarna pas het bad geplaatst (niet vastgezet met cement, het bad rust enkel op het raamwerk en de poten.

Achteraf was het daardoor wel een heel gedoe om het isolatiemateriaal te plaatsen, maar het is wel gelukt alles erin te proppen (deels door het serviceluikje heen).

Achteraf bezien blijkt dus, zag ik in een klusprogramma, dat je eerst het raamwerk maakt, dan het bad plus iso plaatst en daarna het muurtje metselt, het bad iets oplicht, laatste rij blokken erop, bad weer laten zakken en later pas tegelen en vastkitten.

Maar of dat bij jou werkt weet ik niet. Zowel eerst bad als later bad plaatsen is dus mogelijk.
    pi_39108399
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 10:23 schreef hugo2406 het volgende:
    Ik snap niet waarom ze hier niet badkuipen verkopen zoals in Duitsland, namelijk met bijpassende piepschuim bak! Is een kwestie van tegellijm op de vloer, bak erop, bad erin, tegels tegen de bak plakken en afkitten! Supersnel en goed geisolleerd!
    omdat isoleren met acryl baden niet nodig is?

vroegah hadden we nog een ijzerachtige badkuip, wel lekker maar o zo snel koud! dus dat was helemaal vol gespoten met PUR er onder

nu een Acryl bad zonder verdere isolatie, werkt perfect,
    wel hebben we gewoon aan 3 kanten houten balken horizontaal,met vertikale stutten er onder :/
    oude bad hing namelijk gewoon op klossen die aan de gipswand zaten

en de laatste kant is van Hout gemaakt, ivm dat je dan nog es bij je afvoer kan..

en we hebben gewoon de rand breder gemaakt, dus de echte rand rust op een balk, welke op een andere balk rust ( breder ) en dat is gewoon betegelt dus nu een randje van 3 cm extra wat iets lager ligt dan de badrand
      donderdag 22 juni 2006 @ 12:51:40 #19
    12765 Tan
     Isilindil Tasardur
    pi_39108590
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 12:44 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

omdat isoleren met acryl baden niet nodig is?
    Wij hebben wel een acrylbad geisoleerd, maar we hebben een gezin met vier kinderen. Op een bad-dag ga ik eerst in bad, of mijn vriend, en daarna de oudste, daarna die daarna, enz. Tot ze allemaal in bad zijn geweest. Dat allemaal in hetzelfde water (lekker fris hè ), maar als je bedenkt dat ik er zelf zo drie kwartier tot een uur in lig en het water na de laatste nog lekker warm is, dan denk ik dat dat toch door de isolatie komt.
    Momenteel ligt een deel van de isolatie eruit, omdat we bij de afvoer moesten en daarna het glaswol niet hebben teruggeplaatst en de laatste paar keren koelde het bad beduidend sneller af.
    pi_39109502
    zo goed zal zo'n paar mm dun laagje kunststof inderdaad niet isoleren! Ik durf ook wel te beweren dat mijn piepschuim bak wel zorgt voor een langer warm blijvend bad! Bovendien blijft het een stuk handiger qua installeren dan werken met frames en pur e.d.
    pi_39110113
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 13:18 schreef hugo2406 het volgende:
    zo goed zal zo'n paar mm dun laagje kunststof inderdaad niet isoleren! Ik durf ook wel te beweren dat mijn piepschuim bak wel zorgt voor een langer warm blijvend bad! Bovendien blijft het een stuk handiger qua installeren dan werken met frames en pur e.d.
    dit bad blijft stukken langer warm dan de vorige en die had bakken pur isolatie :p
    pi_39114014
    Je kan twee dingen doen als je jouw methode wilt uitvoeren:

- methode 1: je kit een houten lat in de badrand, die onder de badrand uitsteekt. Vervolgens metsel je je badwand tegen deze houten lat aan.

- methode twee: je begint links in de hoek, en metselt hem helemaal omhoog, en schuift vervolgens de hoogste steen schuin vanaf rechts erin, en baggert deze vervolgens vol met een kleine voegspijker oid. Zo doe je ze allemaal, en ik neem aan dat je ergens een inspectie-luikje maakt, dus vanaf daar kan je tot en met de laatste steen ze er allemaal tussen frutten
      donderdag 22 juni 2006 @ 16:46:29 #23
    56387 Bob-B
    In Bob we trust
    pi_39116984
    bad vastzetten, opmetselen en dan de laatste rij blokken eerst onder de rand kantelen en dan naar binnen duwen aan de onderkant...
    pi_39139600
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 16:46 schreef Bob-B het volgende:
    bad vastzetten, opmetselen en dan de laatste rij blokken eerst onder de rand kantelen en dan naar binnen duwen aan de onderkant...
    Dat kan opzich wel, maar dan zal het bad er niet op rusten....als het blok er strak onder zou passen, kan je die kantelbeweging niet maken, net als bij het metselen van een muurtje met gasbeton tot aan het plafond... het profiel zorgt ervoor dat de laatste rij vastzit aan het plafond...ik ben er nog niet helemaal uit!
    pi_39139702
    Kun je anders niet boven de gasbetonblokken pur spuiten. Wel je bad afplakken, maar daar kan het wel op steunen
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')