quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 20:21 schreef Drive-r het volgende:[..]
@Walrik: Ik val juist voor Londen door die opzet van kleine dorpen, dat maakt het voor mij heel relaxed, vriendelijke en lekker struinen over straat. NY is geweldig, maar uiteindelijk voor mij persoonlijk minder. Daarnaast staat de hele Amerikaanse mentaliteit mij minder aan, hoewel dat ik NY natuurlijk veel minder naar voren komt dan in andere gebieden van de VS. Ik ben op zich enorm thuis in grote steden, maar Londen vond ik juist weer eens anders en meer 'thuis'.
Begrijp wel wat je bedoelt!
![]()
Wat die Amerikaanse mentaliteit betreft: ligt eraan waar in Amerika je woont natuurlijk, maar in steden als San Francisco of New York, en in de echte internationale 'hubs' zoals hier Silicon Valley, merk je weinig of niets van wat wij Nederlanders verstaan onder 'Amerikaanse mentaliteit', zo internationaal is het sociale verkeer, zowel op je werk als daarbuiten. Ik woon dus in San Francisco, en merk echt dat in Californie nog niet de helft van de inwoners blank is bijvoorbeeld. Je hebt hier aan afkomst echt alles, van Chinese amerikanen tot en met een van de grootste Afgaanse gemeenschappen buiten Afganistan, en ga zo maar door. Want let's face it: Wat is een Amerikaan?
Als ik wel mag generaliseren: in hun eigen land zijn Amerikanen echt gewoon vriendelijk, t is niet eens gespeeld: mensen hier hebben over t algemeen een goed hart en tonen dat, geen volk ter wereld dat bijvoorbeeld zoveel uren besteedt aan vrijwilligerswerk als t Amerikaanse volk. Maar de schaduwzijde van die vriendelijkheid is dat t wel voortkomt uit een vorm van naiviteit: een ding waar ik me hier in Californie vaak aan kan ergeren is t aantal mensen dat in allerlei conspiracies gelooft--Californiers hebben over t algemeen een hekel aan Bush en schrijven allerlei duistere krachten aan de man toe waar ik nogal om moet lachen, maargoed.
Wat ik aan werken in de VS zo makkelijk vind is dat het in wezen niet veel verschilt van de Nederlandse werkmentaliteit (behalve dat men hier echt meer uren maakt, maar Nederlanders zijn meer gefocused). Organisaties en bedrijven hier hebben meestal een zeer platte hierarchie--wie met een idee komt, mag t uitvoeren.
In Engeland vond ik het veel en veel hierarchischer(sp?!) dan in of Nederland of de VS. Je kunt hier merken dat Amerika echt op de leest is geschoeid van zeg maar Peter Stuyvesant: die Nederlanders die ooit New york veroverden, die handelsgeest heeft de VS omarmd, en misschien komt t daardoor dat er zo veel Nederlanders successvol zijn hier in de VS. Nogmaals, Londen was ook leuk, maar gek genoeg en opvallend genoeg in t dagelijks gebruik zeg maar veel hierarchiescher (sp??) dan waar dan ook (ben nog nooit in Kiev geweest by the way haha). Niets tegen Londen, t is een unieke stad en heb er veel lol gehad, t is maar een observatie
Dat wil zeggen, als ik wel 1 ding tegen Londen mag hebben
![]()
...dat t lijkt op Los Angeles in verband met de gigantische afstanden in beide steden. K heb op zich niks tegen autorijden maar liever niet in de stad..tuurlijk, je hebt de 'tube' en zo, maar dat vergoedt die gigantische Londense afstanden niet..al ben ik het zeer met je eens dat die dorpjes/communities erg leuk kunnen zijn..enfin, je zult gegarandeerd een fascinerende tijd hebben, twijfel ik niet aan!
![]()
De grote vraag is eerder of je ooit weer terugkeert naar Nederland...er is een brain drain aan de gang uit NL die verontrustend is maargoed--t is een verlies voor een land om jonge daadkrachtige mensen te verliezen..
[ Bericht 5% gewijzigd door Walrik op 12-07-2006 06:48:57 ]