Ik heb mezelf vaak afgevraagd of ik ADHD heb. Vooral omdat veel mensen in mijn omgeving mij nogal onrustig en springerig vinden. Regelmatig worden er door collega's Ritalin-grapjes en aanverwante opmerkingen geplaatst. Hierbij wel even de opmerking dat ADHD nooit officieel bij mij is gediagnoticeerd, ook nog nooit bij een arts geweest. Als ik ergens niet goed in ben is het luisteren of stil zitten. Ik loop niet de hele dag gillend door het huis te rennen, maar zit meestal met m'n voeten te tikken of vreemde geluiden te maken. Ik ben een groot cabaretfan en ken hele stukken uit mijn hoofd, en die loop ik dan constant hardop te roepen, ook als ik alleen ben. En ik loop constanct allerlei accenten en stemmetjes te doen, Leids, Haags, Amsterdams, etc.
Maar soms ben ik ook wel eens rustig. Dan zit ik als het ware in mijn eigen wereld te filosoferen over van alles en nogwat (meestal hardop), en voor ik het weet is het 3 uur later.
Ondanks dat ben ik er toch in geslaagd een studie af te ronden. Met fikse vertraging, weliswaar, maar toch. Maar toen brak de lastige fase van werk zoeken aan. Dat is tot nu toe een ramp gebleken. Kantoorwerk is niets voor mij, de hele dag binnen achter een buro zitten is een ramp. Bij mijn vorige baan was ik vooral de trappen op en neer aan het rennen van en naar de kantine en de wc, en heb ik diverse bureaustoelen in elkaar gezet, de vissekom schoongemaakt, maar van het werk waarvoor ik was aangenomen kwam weinig terecht. Daar ben ik ook snel ontslagen.
Ook voor leidinggevende functies ben ik vooralsnog ongeschikt. Ik krijg dan te horen dat ik daar te springerig en jongehonderig voor ben, en niet de rust en de autoriteit uitstraal die nodig is voor de functie. Komt ook doordat ik standaard 5/7 jaar jonger wordt geschat, behalve als ik me een tijdje niet scheer, dat scheelt.
Inmiddels ligt die studie ook weer achter me, en werk ik al zo'n 9 jaar bij TPG Post. Officieel als zaterdagkracht (ze mogen geen deeltijd- of volletijders aannemen), maar meestal draai ik ook de nodige uren doordeweeks. Leuk werk, en ik kan lekker m'n energie er in kwijt, maar toch knaagt het aan me dat het ergens zonde is van mijn opleiding. Ik ben best wel intelligent al zeg ik het zelf (qua IQ dan, m'n EQ is denk ik vrij laag), en die studie heeft ook een hoop geld gekocht, ben nog steeds de IBG aan het terugbetalen.
Dus dat zijn dan de vragen die me geregeld bezig houden. Heb ik nou ADHD of niet, of ben ik gewoon een beetje gedrags- en contactgestoorde figuur. En is een normale baan op mijn denkniveau nog voor me weggelegd, of zit ik over 10 jaar nog bij de post?
Sorry voor de lange lap tekst, 10 tegen 1 ben je na drie zinnen al afgehaakt (attention deficit), maar ik moest het toch ff kwijt.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...