abonnement Unibet Coolblue
pi_39063881
Vorige week stond er in Intermediair >dit artikel<

Onder de titel: "Samen op weg: Hoe overleef ik een groepsreis?" wordt er een beeld geschetst van groepsreizen.

Enkele types die geschetst worden:
quote:
Tergende types

De klager
Kiest voor een lichamelijk veel te zware fiets- of wandelreis, zodat de hele groep telkens op hem of haar moet wachten en er geen tijd meer is om echt te pauzeren. Zoekt echter de oorzaak van dit probleem niet bij zichzelf, maar beschuldigt anderen ervan te hard te gaan. Roept dan verontwaardigd: ‘We zijn toch op vakantie?!’

Het ongeleide projectiel
Is bijvoorbeeld net gescheiden en nog eufoor van de plotselinge vrijheid. Is half overspannen, betrekt de groep in de lopende therapie en zet zo de hele boel op stelten. Is zeer direct en daagt uit tot discussie en persoonlijke ontboezemingen. Opent bijvoorbeeld het eerste het beste gesprekje met de vraag: ‘Wil jij kinderen?’

De vrouwelijke eind-veertiger, single
Zuur type, emancipatie is een belangrijk thema; heeft zwaar voor de onafhankelijkheid moeten vechten, is gedurende die strijd echter teleurgesteld geraakt in het leven en in de liefde. Vraagt in een berghut die per pakezel bevoorraad moet worden om kruidenthee, ‘maar geen venkel’, en waakt ervoor dat ze niet te veel meebetaalt aan de pot wanneer anderen een glas wijn meer plegen te drinken dan zij.

De mannelijke vijftiger, single
Is vastbesloten een nieuwe vrouw te vinden en blijft net zo lang pijlen afschieten tot het een keer raak is. Geneert zich daar niet voor. Waant zich een begerenswaardige partij en plukt graag een jonge blom.

De Nepal-ganger
Ziet niet waar hij is, maar ratelt aan een stuk door over vroegere reizen. De permanente vergelijking met Himalaya-panorama’s valt negatief uit voor de arme Alpen. Verheugt zich op een toekomstige tocht naar de Kilimanjaro.
Herkennen jullie je in dit verhaal? Past het bij het beeld dat je hebt van groepsreizen? Of ben je zelf een groepsreiziger en spreken jouw ervaringen dit helemaal tegen?

Bediscussieer het hier
  woensdag 21 juni 2006 @ 13:19:29 #2
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39072462
Tja, mijn voorkeur is geloof ik wel bekend....
Iedere keer dat ik met een groep op stap ga merk ik weer dat ik gewoon geen groepsdier ben. Ik zie mezelf als een behoorlijk sociaal persoon, maar op de één of andere manier wordt bij mij de roep naar "alleen" altijd erg groot. Nog even afgezien van bovenstaande "types", kan ik met de volgende dingen slecht omgaan bij het reizen in een groep:

  • De massatraagheid: er is altijd wel iemand z'n pas vergeten, iemand die nog naar de wc moet, peesontsteking heeft, z'n boek nog niet uit heeft, moeite heeft met opstaan, geld moet wisselen of een volslagen oninteressante winkel wil bekijken. Om maar te zwijgen over de schier eindeloze discussies over "de korste weg naar" of "ik ga tich liever ergens anders eten want hier schenken ze geen whiskey/kan ik het voetballen niet zien/is het te rokerig/vrouwonvriendelijk/vol/leeg".

  • Groepen zijn zeer effectief tegen gesprekken of ontmoetingen met de lokale bevolking. Nederlanders ontmoet ik iedere dag. Als ik in een land ben ben ik benieuwd naar de verhalen van dáár, de ervaringen van de mensen zelf en als het even kan niet via een gids. Als je ergens met een groep aankomt gebéúrd dat gewoon niet. Al helemaal niet omdat de beste plek om mensen te ontmoeten (het openbaar vervoer) meestal niet wordt aangedaan.

  • Ik ben tè stronteigenwijs voor een groepsreis: ik wil lekker zelf uitvinden waar de bus gaat, bepalden welk hotel voor mij geschikt is, waar ik een foto van neem, dat ik misschien helemaal niet naar musea wil en of ik water uit de kraan drink. Ik lees bovengemiddeld veel over de landen die ik bezoek en krijg al naar gelang mijn humeur lachstuipen of pukkels van mensen die uitspraken doen als: "Ach ze wonen wel in kleine hutjes maar ze weten ook niet beter", "Dat is in Nederland veel beter geregeld/schoner/goedkoper", "Zijn dat geweerschoten?", "Heeft u géén Fristi?" en "Was er hier een burgeroorlog dan?"

    Gezien het laatste punt denk ik ook niet dat mensen überhaupt met mij op groepsreis moeten wíllen!
  • Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
      woensdag 21 juni 2006 @ 13:24:35 #3
    151036 Gluckskafer
    How would it be?
    pi_39072722
    Vooral de centenkakkers zijn een gruwel.

    Bij een restaurant ofzo, tot op de laatste cent nauwkeurig berekenen wat ieder apart moet betalen. Ipv de rekening gewoon te delen door het aantal personen.

    Wat boeit dat nou dat het ene gerecht een euro duurder was dan die van jou.
    Het is verdomme vakantie gierigaard
    pi_39081911
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 13:24 schreef Gluckskafer het volgende:
    Vooral de centenkakkers zijn een gruwel.

    Bij een restaurant ofzo, tot op de laatste cent nauwkeurig berekenen wat ieder apart moet betalen. Ipv de rekening gewoon te delen door het aantal personen.

    Wat boeit dat nou dat het ene gerecht een euro duurder was dan die van jou.
    Het is verdomme vakantie gierigaard
    Dat is inderdaad ook mijn grootste ergernis!
    Ben nu een aantal keer met een groepsreis weg geweest en op zich bevalt dat goed, alleen sommige mensen zijn echt onvoorstelbaar zeikerig. Dan denk ik: "was toch lekker thuis gebleven, daar kun je mooi alles precies regelen zoals je mama je dat geleerd heeft." Bah.

    Nu ben ik 4 keer met een groepsreis mee geweest (3x Summum, 1x Djoser) en dat zijn gelukkig reizen met behoorlijk wat vrijheid. Reizen waarbij je met 50 man in een touringcar van de ene "attractie" naar de andere wordt versjouwd lijken me echt afschuwelijk. We hebben nu helaas 1 keer een ellendige groep getroffen, dat was de afgelopen vakantie in Zuidelijk Afrika, echt (bijna) allemaal van die mierenneukers... Hotel is niet goed, het is te warm (gek hè, in de Kalahari Woestijn ), "alweer lopend buffet?", "jouw toetje was duurder dan het mijne". Blijf dan thuis, ga naar Centerparcs ofzo! Sfeer was op het laatst om te snijden, en juist bij deze reis was er vrij weinig vrijheid, er was vaak niet meer dan het hotel waar we sliepen, dus even weglopen en ergens anders eten was er meestal niet bij. Zo zonde, want de reis zelf was absoluut fantastisch... deze groep had ik graag langs de weg in Zimbabwe (ofzo) gedropt, kijken of een paar honderd km lopen bij 43C leuk is...

    We waren bij thuiskomst zo gefrustreerd door deze wereldvreemde bejaarden dat we besloten hebben dit jaar maar op eigen houtje te gaan. Eventjes geen groep, we gaan nu naar Nieuw Zeeland. Misschien volgend jaar weer een groepsreis, dan naar China, ik hoop met mijn hele hart dat het dan een jongere groep is (zoals de voorgaande jaren).
    Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
    ***Levi was here***
    pi_39083928
    Ik heb 1x een groeps reis gedaan. Opzich best makkelijk omdat je zelf niks hoeft te regelen. De personen met wie ik in de groep zat waren ook best ok. Toch heeft die reis mij zeker doen besluiten voortaan gewoon alles lekker zelf te plannen. Veel meer vrijheid en inderdaad geen gezeik van mensen over een paar euro als je uit eten gaat.
    pi_39089713
    Ah, het zoveelste topic over dit onderwerp.

    Het heeft allebei z'n voor- en nadelen en eens worden we het toch nooit. Slotje!
    pi_39090013
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 20:41 schreef k_man het volgende:
    Ah, het zoveelste topic over dit onderwerp.

    Het heeft allebei z'n voor- en nadelen en eens worden we het toch nooit. Slotje!
    * DutchTrain deelt k_man in in de categorie 'klager'

    Serieus: een vorig topic stond vol met voorstanders van alleen reizen en tegenstanders van groepsreizen. Opvallend dat er toch nog altijd veel groepsreizen aangeboden worden, maar de gemiddelde FOK!'er zich daar niet (meer) aan waagt (of er niet voor uit durft te komen).
    pi_39090248
    Ik maak er anders niet bepaald een geheim van dat ik de voordelen van groepsreizen wel kan waarderen. Sommige soorten groepsreizen althans. Maar goed, dat is in vorige topics al tot in de details besproken.
    pi_39090417
    De types uit de OP herken ik trouwens niet, de al genoemde cententellers wel. Hoewel ik vind dat je daar wat genuanceerder mee om moet gaan. Als mensen niet veel te besteden hebben, echt hebben moeten sparen voor een reis en dan op reis nog steeds geen gekke dingen kunnen doen, moet je dat wel respecteren. Het is best lullig als je expres een goedkoop gerecht neemt, glaasje water erbij, terwijl je buurman vijf gangen en een fles wijn neemt en na afloop lekker roept 'zullen we de rekening gewoon door twaalven delen?'

    Overigens gebeurt het bij de reizen die ik doe vaker niet dan wel dat de hele groep gezamelijk gaat eten. Je zoekt toch de mensen op die je liggen.

    [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2006 21:00:47 ]
    pi_39090572
    Ik wil nog wel een type toevoegen; de psycholoog.
    Is erg geïnteresseerd in de groep, de achtergronden van de andere deelnemers en de redenen voor deze reis te kiezen. Heeft al snel door wat voor type de andere deelnemers zijn, gebaseerd op slecht een enkele waarneming. Mensen die een zwart t-shirt kopen houden van sombere kleren en zijn vast depressief, mensen die een keer een kritische opmerking maken hebben een uiterst negatieve instelling en moeten eens leren gewoon te genieten.
      FOK!fotograaf woensdag 21 juni 2006 @ 21:13:29 #11
    73911 ultra_ivo
    pi_39090776
    Ik organiseer vaker groepsreizen, meestal fietstochten voor m'n club.
    Als groepsleider geniet ik van een ander type:

    De hulpvaardige. Klaagt niet, komt met goede suggesties. Ziet wanneer er werk is, en pakt dat direct aan. Vaak iemand met ontzettend veel ervaring waar ie niet teveel prat op gaat. Dit type komt zowel onder mannen als vrouwen voor.
    pi_39090987
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 21:00 schreef k_man het volgende:
    De types uit de OP herken ik trouwens niet, de al genoemde cententellers wel. Hoewel ik vind dat je daar wat genuanceerder mee om moet gaan. Als mensen niet veel te besteden hebben, echt hebben moeten sparen voor een reis en dan op reis nog steeds geen gekke dingen kunnen doen, moet je dat wel respecteren. Het is best lullig als je expres een goedkoop gerecht neemt, glaasje water erbij, terwijl je buurman vijf gangen en een fles wijn neemt en na afloop lekker roept 'zullen we de rekening gewoon door twaalven delen?'
    Zeker als je bedenkt dat het vaak dezelfden zijn die maar één of twee glaasjes fris nemen, en ook dezelfden die met twee man een fles wijn leegdrinken. En dan toch 'gelijk' delen in de kosten betekent dat die eersten vrij veel betalen naar rato van hun consumpties.
    in a crowd you lose humanity
    pi_39091268
    De expert
    Weet alles van de bestemming af, hoewel hij er nooit eerder geweest is. Begrijpt de bevolking exact, kent ze door en door, hem maak je niks wijs. Als de reisbegeleider iets vertelt vult hij het graag nog even aan met wat triviale informatie (uit zijn reisgids) of stelt de ene vraag na de andere. Probeert invloed uit te oefenen op de route: 'als we toch morgen naar X rijden, kunnen we dan niet even Y meepakken? daar schijnt nog een authentieke folkoristische dansgroepschoenenreparateur te wonen'. Zit graag voorin de bus, dichtbij de reisbegeleider en de chauffeur. Neemt de groep graag even op sleeptouw als de reisbegeleider dat om wat voor reden dan ook even niet kan.
    pi_39095367
    haha k_man, vooral die laatste is een mooie aanvulling

    Ik ben al heel vaak met een groepsreis meegeweest en herken zelf de types welke helemaal bovenaan worden genoemd eigenlijk totaal niet.
    Waarschijnlijk hangt het ook wel van de organisatie af welk publiek er meegaat.
    Ben heel veel keren met Sawadee meegeweest, een kleinere en minder bekende organisatie bij het grote publiek, en daar heb ik altijd uitstekende groepen gehad. De reizigers waren bijna zonder uitzondering uiterst flexibel, geinteresseerd in de bestemming waarvoor ze gekozen hebben, en een goede sfeer in de groep.
    En al helemaal niet de wanhopigen welke op zoek zijn naar een partner tijdens zo'n reis.

    Maar ik kan me ook voorstellen dat er bij bepaalde reisgroepen/organisaties al die genoemde types in één groep kunnen voorkomen.
    Niet alle reisgezelschappen over één kam scheren is mijn mening.
    pi_39126452
    Eeen groep is vrijwel altijd traag. Alles duurt lang. Al is iedereen vlot en doet mee dan blijft het feit dat je met een groep vaak op hetzelfde moment wat moet doen. Dus kost het veel tijd.... = langzaam
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_39128039
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 21:22 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    Eeen groep is vrijwel altijd traag. Alles duurt lang. Al is iedereen vlot en doet mee dan blijft het feit dat je met een groep vaak op hetzelfde moment wat moet doen. Dus kost het veel tijd.... = langzaam
    Een groep is soms langzamer. Voor iedereen 'ns een keer is ingechekt in het hotel en de sleutels heeft bijv.

    Maar een groep is vaak ook veel sneller dan als je alleen bent. Je stapt in de bus, en hup, in no time ben je in de volgende stad. Als je alleen reist moet je eerst maar eens zien dat je bij het station komt, het juiste kaartje koopt, het perron vinden, wachten op de trein, dan de treinreis maken en in de volgende stad weer van station naar hotel. Nou is dat best charmant hoor, maar snel is het niet.
    pi_39128220
    Klopt, het is in een groep vaan grote slagen, snel thuis.... Dit kan je als voordeel danwel nadeel zien.
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
      vrijdag 23 juni 2006 @ 10:20:05 #18
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_39140750
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 21:54 schreef k_man het volgende:
    Maar een groep is vaak ook veel sneller dan als je alleen bent. Je stapt in de bus, en hup, in no time ben je in de volgende stad.
    Punt is echter dat ik de reis zélf als essentieel ondereel zie van mijn vakantie. Iets dat niet gezegd kan worden van het wachten op inchecken, het wachten tot iemand zijn paspoort heeft gevonden, het wachten tot iemand is uitgeplast....
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_39142843
    quote:
    Op vrijdag 23 juni 2006 10:20 schreef Hik het volgende:

    [..]

    Punt is echter dat ik de reis zélf als essentieel ondereel zie van mijn vakantie. Iets dat niet gezegd kan worden van het wachten op inchecken, het wachten tot iemand zijn paspoort heeft gevonden, het wachten tot iemand is uitgeplast....
    Dat kan natuurlijk. Ik wil me juist ten volle kunnen concentreren op het land zelf, zonder me daarbij te hoeven bezig houden met praktische zaken als herbevestigen van vluchten, vinden van een hotel, dienstregelingen, treinkaartjes kopen etc. Nou kun je betogen dat dat soort dingen ook horen bij het leren kennen van een bestemming, maar ik vind het niet de meest aangename manier.
      Moderator vrijdag 23 juni 2006 @ 13:28:48 #20
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_39146869
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 21:19 schreef Wombcat het volgende:

    [..]

    Zeker als je bedenkt dat het vaak dezelfden zijn die maar één of twee glaasjes fris nemen, en ook dezelfden die met twee man een fles wijn leegdrinken. En dan toch 'gelijk' delen in de kosten betekent dat die eersten vrij veel betalen naar rato van hun consumpties.
    Wow! Die moeten dan zeker het restaurant uitgedragen worden.
    Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
      Moderator vrijdag 23 juni 2006 @ 13:35:37 #21
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_39147065
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 21:28 schreef k_man het volgende:
    De expert
    Weet alles van de bestemming af, hoewel hij er nooit eerder geweest is. Begrijpt de bevolking exact, kent ze door en door, hem maak je niks wijs. Als de reisbegeleider iets vertelt vult hij het graag nog even aan met wat triviale informatie (uit zijn reisgids) of stelt de ene vraag na de andere. Probeert invloed uit te oefenen op de route: 'als we toch morgen naar X rijden, kunnen we dan niet even Y meepakken? daar schijnt nog een authentieke folkoristische dansgroepschoenenreparateur te wonen'. Zit graag voorin de bus, dichtbij de reisbegeleider en de chauffeur. Neemt de groep graag even op sleeptouw als de reisbegeleider dat om wat voor reden dan ook even niet kan.
    Ghehehe
    Geen ervaring met groepsreizen, maar op verjaardagen kom je het bovenstaande type ook wel tegen.
    Als ze vragen stellen, dan is het vooral om daarna zelf hun kennis te kunnen etaleren. Of de vraag zélf is al een poging om indruk te maken ("mooie foto zeg, maar is het niet zo dat de Etrusken eigenlijk eerder waren met het bouwen van aquaducten?")
    De expert gaat ook niet op vakantie. Hij/zij is geen toerist, maar een reiziger.

    Ze zijn ook dol op het geven van (ongevraagde) tips, waaruit de bereisdheid van Expert blijkt. "Als je toch in het zuiden van Thailand bent, wip dan ook een paar dagen de grens met Cambodja over voor een bezoek aan Angkor Wat. Magnifiek!")
    Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
    pi_39152163
    Ik ben nog nooit met een groepsreis meegeweest. Volgend jaar de eerste keer en meteen voor een maand. Maar misschien is het wel leuk. Dat kan natuurlijk ook. Een collega van mij is een paar jaar geleden op groepsreis geweest naar Afrika, geweldige groep (zei die). Ik ga gewoon van het positiefste uit. Alleen naar India gaan wordt me afgeraden door iedereen, terwijl ik dat eigenlijk wel heel spannend vind en ik kan doen en laten waar ik zin in heb. Aan de andere kant is dat natruurlijk wel gevaarlijker als meisje alleen, ik zie altijd het goede in mensen. Durf niet echt voor mezelf op te komen. Een groepsreis lijkt me dan toch beter. Maarja, je weet maar nooit...
    Je bent nooit te oud om te leren....toch?
      vrijdag 23 juni 2006 @ 17:36:43 #23
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_39155214
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 13:24 schreef Gluckskafer het volgende:
    Vooral de centenkakkers zijn een gruwel.

    Bij een restaurant ofzo, tot op de laatste cent nauwkeurig berekenen wat ieder apart moet betalen. Ipv de rekening gewoon te delen door het aantal personen.

    Wat boeit dat nou dat het ene gerecht een euro duurder was dan die van jou.
    Het is verdomme vakantie gierigaard
    Daar kan ik me inderdaad zoooo aan ergeren! Nu ga ik niet vaak op groepsreizen (eigenlijk maar 1 keer geweest ooit), maar ook gewoon als we met een groep uit eten gaan ofzo.... Er zitten dan altijd wel een paar van die gasten bij die het precies uitgerekend willen zien. Deel gewoon het totaal door het aantal groepsmensen, 10% er bovenop voor de fooi, en hoppa. Niet zeuren.
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      vrijdag 23 juni 2006 @ 20:41:00 #24
    61447 Douwe
    Ik heb gelijk
    pi_39159774
    Ben nog nooit 'op groepsreis' geweest, maar het meest vervelende lijkt me eigenlijk dat je het allemaal minder in de hand hebt. Als ik een dagje wil luieren wil ik dat vandaag doen, en niet morgen omdat dat zo op de planning staat

    En ook wat Hik al zegt, ik zie de reis zelf ook als onderdeel van het hele gebeuren, en vind trams, bussen, metro's en obscure taxi's juist ook leuk in het buitenland. Een 'luxe touringcar met airconditioning' vind ik dan toch minder
      zaterdag 24 juni 2006 @ 13:12:36 #25
    96922 Public_NME
    Come on you Whites!
    pi_39175195
    Er staan heel veel redenen waarom ik nooit op groepsreis ga, soms is het zelfs lekker in je eentje te reizen. Aan niemand heb je verplichtingen en je bent lekker op je eigen missie.
    Al die zeikerds heb ik echt een schurfthekel aan!
    The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
    'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')