abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 juni 2006 @ 08:24:33 #1
149291 PauldeMunnik
Niets kan mij nog stoppen..
pi_39063067
Nieuwegein is een gemeente en voormalige groeikern in de Nederlandse provincie Utrecht, ten zuiden van de stad Utrecht, aan de rivier de Lek. Nabij IJsselstein in het westen en Vianen in het zuiden (aan de overkant van de Lek). Het is met 61.609 inwoners na Utrecht zelf de grootste gemeente van de agglomeratie Utrecht. Nieuwegein is ontstaan op 1 juli 1971 na samenvoeging van de vroegere gemeenten Jutphaas en Vreeswijk.

Ontstaan
In de jaren '60 en '70 vond in Nederland een golf van suburbanisatie plaats; bewoners uit de grote steden in de randstad trokken naar de omliggende gemeenten. De regering wou echter voorkomen dat het Groene Hart zou verstedelijken. Plaatsen in het Groene Hart werd verboden grote bouwprojecten te starten. Er was echter compensatie nodig, met als gevolg dat de regering een aantal plaatsen aanwees voor grootschalige woningbouw. Rond de stad Utrecht zou dit plaats moeten vinden ten zuiden van de stad. Uiteindelijk is besloten het gebied tussen de dorpen Jutphaas en Vreeswijk, waar beide dorpen al de wijken Zandveld en Wijkersloot aan het bouwen waren, volledig te gebruiken voor grootschalige woningbouw. Hierbij zou een nieuwe stad ontstaan waarin beide dorpen volledig in op zouden gaan.

Naam
In het gebied tussen Jutphaas en Vreeswijk stond vroeger een nederzetting genaamd Geyne. Deze nederzetting heeft in 1294 stadsrechten gekregen maar werd korte tijd later, in 1333 verwoest in een oorlog tussen de bischop van Utrecht en de graaf van Holland. Vandaag herinnert alleen Huis Oudegein nog aan deze tijd. Nadat het bestuur van Vreeswijk en Jutphaas enige tijd gedebatteerd heeft over de nieuwe naam van de stad hebben ze besloten de nieuwe stad te noemen naar deze oude nederzetting. Nieuwegein is een samentrekking van "nieuw" en Gein.

Openbaar vervoer en geografie
Amsterdam-Rijnkanaal vanaf de Nieuwegeinse BrugNieuwegein is ingesloten door drie autosnelwegen, de A2, de A12 en de A27. Het staat daarom ook bekend om zijn centrale ligging. Een sneltram verzorgt het openbaar vervoer met de stad Utrecht en ook met IJsselstein. Met Vianen bestaat een bus en voet- en fietsveerverbinding over de Lek.

Door en langs Nieuwegein lopen enkele kanalen, zoals het Amsterdam-Rijnkanaal, het Lekkanaal en het Merwedekanaal. Vanuit het Merwedekanaal ontspringt de rivier de Hollandse IJssel en vanuit de Hollandse IJssel het riviertje de Kromme IJssel.

Provincie Utrecht
Hoofdplaats Nieuwegein
Oppervlakte: 25,65 km²
- Land 23,25 km²
- Water 2,40 km²
Inwoners bevolkingsdichtheid 61.609 (2006), 2611 inw./km²
Belangrijke verkeersaders A2, A12, A27
Netnummer 030
Postcodes 3430-3439
Officiële website www.nieuwegein.nl
Burgemeester C.M. De Vos

Ik wilde weg, zo werd ik gek
En de zee en ik hadden een grandioos gesprek
pi_39063616

Vertek wel binnenkort... heb er veel zin in, maar JusNieuwegein klinkt toch beter als JusLeeuwarden :S
  woensdag 21 juni 2006 @ 09:09:13 #3
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_39063777
Interessante geschiedenis-ik was er gisteren voor mijn werk.
En waar staat dat Huis Oudegein??
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_39064121
wikipedia gekopieerd?
pi_39064261
Nieuwegein is geen stad, heeft naar ik weet geen stadsrechten, verder word het hoog tijd dat ze dat Cityplaza eens opleuken.
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
pi_39064292
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 09:31 schreef Mangoworks2002 het volgende:
Nieuwegein is geen stad, heeft naar ik weet geen stadsrechten, verder word het hoog tijd dat ze dat Cityplaza eens opleuken.
op wikipedia kun je dus lezen dat een deel van nieuwe gein het oude geyn is en dat heeft ergens in 1273 stadsrechten verkregen en die zijn overgenomen
pi_39064330
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 09:32 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

op wikipedia kun je dus lezen dat een deel van nieuwe gein het oude geyn is en dat heeft ergens in 1273 stadsrechten verkregen en die zijn overgenomen
Stadsrechten kun je niet overnemen
pi_39064351
zijn dus verlengd of hoe je het noemt stad met stadsrechten gaat samen met dorp, noemen zich dus het dus de nieuwestadsnaam
pi_39064353
Nieuwegein, een droevig oord.
pi_39064789
stadsrechten man die zijn al vijfhonderd jaar lang afgeshcaft; dat bepaald echt niet of een plaats een stad is of niet.

Nieuwgein ik werk er en vind het maar niets; al moet ik zeggen dat vreeswijk en dat ouwe gedeelte langs het merwedekanaal wel erg mooi is.
pi_39064812
Ik woon er ook, is prima dorp(idd geen stadsrechten)
Lekker rustig en toch binnen no-time in utrecht of andere delen van de randstad.
pi_39064849
Enige nadeel vind ik dat als je naar Bijv. het zuiden van Nederland wilt, je altijd via utrecht moet met de tram en met de bus en dat die er zo ontzettend lang over doen.en dat je eigenlijk niet kan stappen in Nieuwegein, dus altijd langer moet reizen...
pi_39064901
Nieuwegein is kut! Ik woon(de) er vlakbij en er is geen hol te beleven..
It's Nice To Be Important, But It's More Important To Be Nice!
pi_39065444
vreeswijk is leuk , werk er sinds 2 maanden , leuk aan het water , helaas wel veel nieuwbouw wat er niet tussen past
pi_39066543
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 09:55 schreef DrunkenMuncky het volgende:
Nieuwegein is kut! Ik woon(de) er vlakbij en er is geen hol te beleven..
d'r valt idd niets te beleven maar het is zo ideaal icm verbinding op de snelwegen (A2, A12, A27), precies in het midden van nederland wat dat betreft. Daarnaast ben je ook heul snel in hartje Utrecht dusss.. ik heb t er prima naar mn zin
pi_39066564
  woensdag 21 juni 2006 @ 11:10:08 #17
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_39067568
Nieuwegein is idd een slaapstadje, maar ik woon er nu al vrijwel heel mijn leven met plezier. Enorm dichtbij het Park Oudegein. Heerlijk veel groen en zoals R0b1n ook al zei dichtbij alle snelwegen en erg centraal gelegen.

Wil je wel wat bruisends opzoeken dan ben je zo in Utrecht.
Wat ik nog wel een gemis vind zijn echt leuke restaurantjes. In Vreeswijk zit de Bovenmeester en Restaurant de Wiers, maar dan houd het wel op. Verder zijn het voornamelijk de standaard restaurants zoals een Italiaan en Chinees restaurant.

Mij zal je de komende jaren niet zien vertrekken uit Nieuwegein.

Binnenkort ook weer Geinbeat. Lekker vanaf mijn balkon meegenieten als de wind goed staat. Anders paar meter lopen en ik ben er alsnog.
Meer info te vinden in dit topic: [02-07-2006] Geinbeat Nieuwegein
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_39067810
Minos Pallas vind ik ook wel een gezellig restaurantje, al ben ik er al 2 jaar niet meer geweest ofzo.
  woensdag 21 juni 2006 @ 11:25:46 #19
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_39068147
Minos Pallas is een Griekse vreetschuur met slecht personeel en ook nog eens duur.
Ik vind de Griek in Ijsselstein dan weer wat leuker (in de Kerkstraat). Maar dat is natuurlijk allemaal smaakgebonden.

Ik hoop dat met de bouw van het nieuwe stadscentrum er wat leuke restaurants bijkomen. Ik geloof dat het huidige marktplein bewaard blijft en dan zal er daar ook weinig verbeteren met restaurants.

Bioscoop gaat geloof ik wel uigebreid worden. Mogelijk nog iets van uitgaansgelegenheden (al zal dat dan waarschijnlijk bevolkt gaan worden door jongeren in de leeftijd tussen de 15 en 21 jaar).
  woensdag 21 juni 2006 @ 11:26:54 #20
151791 Kindervriend
Tilburg boven fallus.
pi_39068327
En de Middenhof (de bistro dan ofcoz)
  woensdag 21 juni 2006 @ 11:31:06 #22
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_39068335
Ik geloof dat ze die al jaren niet meer gebruiken. Dit is het logo wat nu gebruikt wordt op alle karretjes die rondrijden en de vlaggen die wapperen voor het gemeentehuis.
Die vlag in de OP is een beetje out-dated qua design.

pi_39068387
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 11:31 schreef WaSTeiL het volgende:
Ik geloof dat ze die al jaren niet meer gebruiken. Dit is het logo wat nu gebruikt wordt op alle karretjes die rondrijden en de vlaggen die wapperen voor het gemeentehuis.
Die vlag in de OP is een beetje out-dated qua design.

[afbeelding]
Die nieuwe is inderdaad stukken beter....
pi_39070590
de kom heeft af en toe best leuke voorstellingen
het parkeerbeleid nieuwegein centrum is prut , te weinig plekken onder cityplaza , die nu ook "betaald" parkeren is geworden (het heeft er geen auto minder door laten parkeren)
pi_39071010
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 12:32 schreef morpheus_at_work het volgende:
het parkeerbeleid nieuwegein centrum is prut , te weinig plekken onder cityplaza , die nu ook "betaald" parkeren is geworden (het heeft er geen auto minder door laten parkeren)
maar wel extra inkomsten voor de gemeente, waardoor ze cityplaza eindelijk aan kunnen pakken
  woensdag 21 juni 2006 @ 13:05:53 #26
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_39071933
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 12:32 schreef morpheus_at_work het volgende:
Parkeren onder Cityplaza is nog even aantrekkelijk als altijd als je maar kort parkeert want de eerste anderhalf uur zijn gratis. De echte langparkeerders zijn misschien wel weg, maar op zaterdag is het nog even druk.
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 12:42 schreef Mangoworks2002 het volgende:

[..]

maar wel extra inkomsten voor de gemeente, waardoor ze cityplaza eindelijk aan kunnen pakken
Als ze niet eerst 4 miljoen (het was zelfs nog meer geloof ik) hadden weggegooid aan plannen waar ze niets mee gedaan hebben zouden we nu een nog mooier centrum gaan hebben.
pi_39074926
ja aan verkeersdrempels die ze plaatsen en vervolgens weer weghalen ofzo :S
pi_39076285
jup en stukjes batauweg waarvan de maximum snelheid telkens van 30 naar 50 naar 30 gaat
pi_39076500
die vlag doet pijn aan mijn ogen
  woensdag 21 juni 2006 @ 15:30:03 #30
149291 PauldeMunnik
pi_39077624
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 15:00 schreef thedude0 het volgende:
die vlag doet pijn aan mijn ogen
Ja inderdaad

Overigens kun je in Ngein alleen een beetje normaal uit bij Big Daddy's.
pi_39077859
Ik was in Vreeswijk tijdens Koninginnenacht, erg gezellig. Maar Vreeswijk is dan ook wel het enige echte leuke aan Nieuwegein.
  woensdag 21 juni 2006 @ 17:14:50 #32
58318 Nesto
Chef de Production
pi_39081784
Nieuwegein ... bijna 13 jaar in de Doorslag gewoond, best leuke buurt
Yeah, "Roundabout" was a pretty cool song, but they spent $500,000 just on the bass. My budget has no bass.
  woensdag 21 juni 2006 @ 17:17:21 #33
67128 capibar
Ondertitels zijn overschat.
pi_39081889
Nieuwegein is goed te doen, en voor mensen die over uitgaan zeiken, voor uitgaan ga je maar naar Utrecht of IJsselstein
  woensdag 21 juni 2006 @ 17:17:49 #34
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_39081915
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 17:17 schreef capibar het volgende:
Nieuwegein is goed te doen, en voor mensen die over uitgaan zeiken, voor uitgaan ga je maar naar Utrecht of IJsselstein
pi_39081947
vanmorgen nog aangehouden in Nieuwegein
pauperstad
M'n signature, wat doe je :{
  woensdag 21 juni 2006 @ 18:19:27 #36
149291 PauldeMunnik
pi_39083966
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 17:18 schreef Viper_74 het volgende:
vanmorgen nog aangehouden in Nieuwegein
pauperstad
Waarom dat?
pi_39119562
Mangoworks2002 in de OP staat dat Nieuwegein een groeigemeente is en geen stad dus

Toen ik in Nieuwgein kwam wonen stond onze rij huizen als eerste in het "open" gebied en nu staat het helemaal vol
Het ligt idd lekker centraal en dat is een groot pluspunt. Maar toch zou ik er niet meer zo snel naar toe gaan verhuizen na 22 jaar wonen daar, ik woon nu in een dorp en dat bevalt me iets meer. In Nieuwegein heb je meer stads-gevoel door dat het zo groot geworden is.

En Vreeswijk is idd het leukste deel van Nieuwegein
pi_39138586
Na 18 jaar Nieuwegein, geboren en getogen in Merwestein (wijk) en Fokkesteeg, ga ik in augustus mijn stad (want hou op met dat Vianese gelul Nieuwegein is een stad, een dorp noem ik een plaats waar je binnen komt en gelijk ziet: "Klompgolf? Hier inschrijven" (o.i.d.):D) verlaten... Ga het best missen denk ik, ookal is er geen reet te beleven
  vrijdag 23 juni 2006 @ 08:56:05 #39
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_39139003
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 08:21 schreef JusNieuwegein het volgende:
Na 18 jaar Nieuwegein, geboren en getogen in Merwestein (wijk) en Fokkesteeg, ga ik in augustus mijn stad (want hou op met dat Vianese gelul Nieuwegein is een stad, een dorp noem ik een plaats waar je binnen komt en gelijk ziet: "Klompgolf? Hier inschrijven" (o.i.d.):D) verlaten... Ga het best missen denk ik, ookal is er geen reet te beleven
Waar ga je precies heen?
pi_39139080
Heb ook nog in Nieuwegein gewoond.
Op de Nedereindse weg.
Boven de slager.

Leuk wonen.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_39139096
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 08:56 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Waar ga je precies heen?
Leeuwarden
  Eindredactie Games vrijdag 23 juni 2006 @ 09:01:53 #42
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_39139104
ik wil er niet levend of dood gevonden worden
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  vrijdag 23 juni 2006 @ 09:04:44 #43
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_39139159
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 09:01 schreef Oblivion het volgende:
Heb ook nog in Nieuwegein gewoond.
Op de Nedereindse weg.
Boven de slager.

Leuk wonen.
Arie de Knaller toch?
pi_39139502
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 09:04 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Arie de Knaller toch?
Nee, ietsjes verder op.
Is lang geleden hoor...
Koos van Kreel, een scharrelslager.
Daarnaast zat een pizzaria en afhaal centrum voor gewoon eten geloof ik.
De pollepel ofzo.

Slager zit er allang niet meer.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_39142566
arie de knaller zit tegenwoordig in city plaza
pi_39153157
Ik woon ook in nieuwegein Lekboulevard vlakbij het veerhuis .
Hier uw reclame?
voor nog geen 10¤ per week
pi_39153322
Nou ja, Batau-Zuid meldt zich dan ook maar. (Ben wel import uit IJsselstein)
  vrijdag 23 juni 2006 @ 17:00:25 #48
149291 PauldeMunnik
pi_39154064
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 16:33 schreef CosmoNut het volgende:
Ik woon ook in nieuwegein Lekboulevard vlakbij het veerhuis .
Daar woont mn vriendin ook gek!
pi_39154161
ik woon vlakbij het makadocentrum
pi_39154184
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 17:00 schreef PauldeMunnik het volgende:

[..]

Daar woont mn vriendin ook gek!
Hoe heet je vriendin ?
Hier uw reclame?