abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 juni 2006 @ 21:42:35 #1
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_39051795

Een bruisende, Brabantse metropool vol mensen, ideeën, geschiedenis, rookworsten en SP-electoraat. Aan Oss kleeft niet bepaald een positief imago. De stad staat bekend om zijn criminaliteit, wat enkel gebaseerd is op het verleden toen Oss slachtoffer werd van de economische depressie van de jaren '30. Daarmee in verband staat Oss als industriestad: grote bedrijven als Unilever en Organon hebben er hun wortels. Nog steeds is er op industrieterrein in het zuiden van de stad een Unox-fabriek te vinden en pal naast het station staat het blauwe gevaarte van de Organon.

Oss kende in de bronstijd al bewoning, zo is er ook intensief archeologisch onderzoek gedaan in de wijk Ussen, de Mettegeupel en de Horzak. De eerste schriftelijke vermelding van de nederzetting is in een brief uit 1069 van paus Alexander II aan de abdij van Echternach waarin de rechten van die abdij over de kerk in Oss worden bevestigd. Oss kreeg in 1399 stadsrechten van Johanna van Brabant, wat een bescheiden stimulans was voor economische ontwikkeling. Tijdens de oorlogen tussen de hertogdommen van Brabant en Gelre kwam Oss er vaak bekaaid vanaf. Ook de opstand van Willem van Oranje tegen de Spaanse overheersing en de protestantse overheersing die dat betekende voor het katholieke stadje Oss was een vervelende ervaring. Aan het einde van de negentiende eeuw, met de opkomst van de industrialisatie van Nederland, kende Oss een bloeitijd, zowel qua inwonersaantal als qua economie. De industrialisatie heeft nog de grootste invloed gehad op de beeldvorming en op het uiterlijk van de stad zelf gehad.

Tegenwoordig wordt de stad steeds groter en wordt er veel bijgebouwd, maar ook veel vernieuwd. Dat vernieuwen van gebouwen, van architectuur is misschien wel typisch voor Oss. Zo ging men in het verleden niet erg zorgvuldig om met oude gevels en bouwwerken. Voor een lange tijd was Oss een typisch CDA-bolwerk, maar met de opkomst van de SP onder Jan Marijnissen veranderde dat en kreeg de stad een rood kleurtje. Momenteel voert de SP met de VDG, een lokale partij, en de PvdA het bestuur over de stad. De SP moest echter in 2006 een flink percentage zetels inleveren omdat ze het ziekenhuis niet in de stad konden houden.

Beelden zeggen vaak meer dan woorden, dus hier een selectie van fraaie foto's (met toch nog een paar verhelderende bijschriften):

Dit is het Jan Cunen Museum. Het gebouw kent een interessante geschiedenis. De zoon van de bekende margarinefabrikant Simon van den Bergh liet het in 1888 bouwen voor zijn dochter en noemde het 'Villa Constance'. In 1891, toen de familie Oss verliet, kwam het gebouw in handen van Anton Jurgens, ook een bekende margarinefabrikant. Hij hernoemde de villa tot 'Villa Johanna'. Toen ook in 1899 Anton Jurgens vertrok uit Oss werd het gebouw opgekocht door een Franse kloosterorde. En van 1921 tot 1974 was deze villa het gemeentehuis. De archivaris Jan Cunen begon in de kelder van het gemeentehuis een bescheiden museum en na de bouw van een nieuw gemeentehuis werd het gehele gebouw in gebruik genomen als museum. Momenteel is men bezig aan een verbouwing van het museum.

Dit is de oude watertoren van Oss, die tegenwoordig deel is van de Oss Ulu Moskee. Het feit dat de watertoren werd versierd met oranje vlaggen werd een nationaal nieuwsitem. Hier zijn meer foto's te vinden.

Op de rotonde tussen de Kantsingel en de Julianasingel staat de Os van Oss. De os is dezelfde os als die uit het gemeentelijke logo.

Voor het Titus Brandsmalyceum staat al jaren een nogal saai standbeeld van de katholieke verzetsheld die zalig is verklaard door Johannes Paulus II. Tijdens de examenstunt van dit jaar besloot men, onder invloed van de MTV-cultuur, het beeld maar eens te pimpen. Het resultaat (Travestitus Brandsma) schoot in het verkeerde keelgat van pastoor Mennen van de Grote Kerk.

Een skyline van Oss. Met één van de twee molens van de stad aan de linkerkant en de Grote Kerk aan de rechterkant.

Van links naar rechts zijn dit de wethouders: Jan van Loon, Jules Iding, Hendrik Hoeksema en Chris Ermers. Afgebeeld is overigens niet PvdA-burgemeester Herman Klitsie, die de komende tijd lunchbezoeken gaat brengen om te praten met 'de burger'. Op de achtergrond is trouwens het kunstwerk te zien dat staat op de grens tussen de opgeheven gemeente van Ravenstein en Oss. Het zijn twee figuren waarvan er één een mes vasthoudt. Het beeld veroorzaakte dan ook veel ophef omdat er een link zou kunnen gelegd met het messentrekkersverleden van Oss. De maker van het kunstwerk stelde echter dat het mes refereert aan het verleden van Oss als producent van vlees.

Verder nog een paar oude foto's van Oss, gejat van brabantfoto.com:

Unox-Fabrieken (voorheen H. Hartog's), Gasstraat, Oss

Voormalige Margarinefabriek van A. Jurgen, Kantsingel, Oss

Voor de geïnteresseerden is er een flinke literatuurlijst om na te pluizen. Er is namelijk nog genoeg te lezen, te zien en te weten over Oss.

[ Bericht 4% gewijzigd door Aurelianus op 22-06-2006 20:38:46 ]
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
pi_39051909
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 21:42 schreef Aurelianus het volgende:
Voor het Titus Brandsmalyceum staat al jaren een nogal saai standbeeld van de katholieke verzetsheld die zalig is verklaard door Johannes Paulus II. Tijdens de examenstunt van dit jaar besloot men, onder invloed van de MTV-cultuur, het beeld maar eens te pimpen. Het resultaat (Travestitus Brandsma) schoot in het verkeerde keelgat van pastoor Mennen van de Grote Kerk.
Ha, daar heb ik gewerkt. Best 'n lollige stunt, onschuldig vermaak, niets mis mee
pi_39052003
Wat een OP, daar kan t Eindhoventopic een puntje aan zuigen.
Vriendlief is een Ossenaar in hart en nieren, vandaar mijn TVP.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 21:48:07 #4
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_39052041
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 21:45 schreef thaleia het volgende:

[..]

Ha, daar heb ik gewerkt. Best 'n lollige stunt, onschuldig vermaak, niets mis mee
ik heb er zes jaar lang onderwijs mogen genieten. De meningen over de stunt waren vrij verdeeld, zo woedde er een flinke pennenstrijd in het Brabants Dagblad.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 22:17:13 #5
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_39053388
http://i6.tinypic.com/153ad04.jpg

Voor de talloze mensen die me smeken om een toffe achtergrond heb ik er eentje geüpload. Het is de kerk van de parochie Maria Onbevlekt Ontvangen, voornamelijk bekend als 'De Grote Kerk'.

Ik wéét trouwens dat er meer Ossenaren zijn op dit forum, dus meld je even alhier.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 22:46:21 #6
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_39054752
Ik werk in Oss!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  dinsdag 20 juni 2006 @ 23:06:20 #7
67174 Dos37
Come on Twente
pi_39055787
Ik ben nog nooit in oss geweest
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_39056553
Oss. De as van het goed.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 23:51:12 #9
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_39058141
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 22:46 schreef PM-girl het volgende:
Ik werk in Oss!
Bij de Unox of bij de Organon?
  dinsdag 20 juni 2006 @ 23:51:33 #10
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_39058152
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 23:06 schreef Dos37 het volgende:
Ik ben nog nooit in oss geweest
Het is een aanrader. Werkelijk.
pi_39058175
ik kom alleen in Oss vanwege voetbal+ verplichte buscombi, verder wil ik er niet komen..
Hooray for boobies!
pi_39058301
Misschien is het nog wel nuttig te melden dat onder andere Ravenstein, Berghem, Haren, Herpen en Megen onder de gemeente Oss vallen. Het rijk waar de zon nooit ondergaat dus.
  woensdag 21 juni 2006 @ 00:03:19 #13
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_39058660
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 23:54 schreef Intxaurraga het volgende:
Misschien is het nog wel nuttig te melden dat onder andere Ravenstein, Berghem, Haren, Herpen en Megen onder de gemeente Oss vallen. Het rijk waar de zon nooit ondergaat dus.
Even een complete lijst van dorpen die ten prooi zijn gevallen aan het Osse imperialisme: Berghem, Ravenstein, Herpen, Megen, Haren, Macharen, Deursen en Dennenburg, Overlangel, Koolwijk, Huisseling, Neerloon, Demen, Dieden, Neerlangel.

En in de toekomst zit er misschien een annexatie van de gemeente Lith aan te komen: http://www.brabantsdagblad.nl/regios/oss/article45830.ece

Wellicht daarna nog de gemeente Maasdonk.
  woensdag 21 juni 2006 @ 00:14:20 #14
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_39059041
Ik vind oss maar een lelijke kutstad eigenlijk. Het uitgaansleven staat in geen enkel vergelijk met de plaats waar ik zelf vandaan (uden) kom of welke rondomliggende stad dan ook (naja misschien veghel of een ander kutgehucht). Verder is ook het winkelcentrum niet echt geweldig te noemen. Alles is veel te ver van elkaar verspreid

Wel positief vind ik de kermis en de bowlingbaan op de rusheuvel

Enne.. hoi Spockjuh!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 21 juni 2006 @ 00:20:50 #15
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39059264
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 00:03 schreef Aurelianus het volgende:

[..]

Even een complete lijst van dorpen die ten prooi zijn gevallen aan het Osse imperialisme: Berghem, Ravenstein, Herpen, Megen, Haren, Macharen, Deursen en Dennenburg, Overlangel, Koolwijk, Huisseling, Neerloon, Demen, Dieden, Neerlangel.

En in de toekomst zit er misschien een annexatie van de gemeente Lith aan te komen: http://www.brabantsdagblad.nl/regios/oss/article45830.ece

Wellicht daarna nog de gemeente Maasdonk.
En als we dan nog iets langer wachten is Oss op den duur gemeente 's-Hertogenbosch
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_39059340
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 00:20 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

En als we dan nog iets langer wachten is Oss op den duur gemeentje 's-Hertogenbosch
En dan zal Den Bosch inzien dat ze de subsidiekraan voor de plaatselijke FC maar beter kunnen dichtdraaien, omdat ze dan een voetbalclub in hun gemeente hebben met betere promoveringskansen.
  woensdag 21 juni 2006 @ 00:23:47 #17
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39059387
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 00:22 schreef Intxaurraga het volgende:

[..]

En dan zal Den Bosch inzien dat ze de subsidiekraan voor de plaatselijke FC maar beter kunnen dichtdraaien, omdat ze dan een voetbalclub in hun gemeente hebben met betere promoveringskansen.
Welke subsidie

Jah,ik snap je punt wel hoor
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_39059608
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 00:23 schreef DutchGooner het volgende:

[..]

Welke subsidie
Werkt dat niet zo? Nou ja, leningen dan. Of red Den Bosch het zelf wel?
quote:
Jah,ik snap je punt wel hoor
Ik hoopte al dat het onderliggende "Oss is veul beter dan Den Bosch, man, gek " goed naar voren kwam
pi_39059643
Voor zij die willen genieten van die typische pittoreske Osse nieuwbouwstraten:

woensdag 21 juni 2006 @ 00:43:48 #20
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_39060019
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 00:29 schreef Intxaurraga het volgende:

[..]

Werkt dat niet zo? Nou ja, leningen dan. Of red Den Bosch het zelf wel?
Dit komt al meer in de buurt
quote:
[..]

Ik hoopte al dat het onderliggende "Oss is veul beter dan Den Bosch, man, gek " goed naar voren kwam
Da snapte ik maar ik weet gelukkig beter
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_39063161
Oss

Naja eigenlijk is t maar een lelijke stad met te weinig uitgaansgelegenheden...

Voorlopig hou ik het maar bij Nijmegen
pi_39065892
Pap en Pudding: "Ik ben zo blij blij dak in Oss geboren zij, wat een Ossenaar het kei veul perspectief!"

Zelf in hartje Oss geboren, supporter van de mooiste club van Nederland: TOP Oss.

Zit op Titusbrandsma lyceum waar in de OP dat standbeeld staat .
  woensdag 21 juni 2006 @ 10:34:05 #23
151791 Kindervriend
Tilburg boven fallus.
pi_39066269
Oss.

Waar komt de naam eigenlijk vandaan. Waarom dubbel 'S'? Is het iets nazistisch?
pi_39066433
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 10:34 schreef Kindervriend het volgende:
Oss.

Waar komt de naam eigenlijk vandaan. Waarom dubbel 'S'? Is het iets nazistisch?
Os is een koe. Denk dat ze 'Os' té veel vonden lijken op het dier. ox van Unox staat voor Os btw .
pi_39066805
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 10:38 schreef Kevin1Bravo het volgende:

[..]

Os is een koe. Denk dat ze 'Os' té veel vonden lijken op het dier. ox van Unox staat voor Os btw .
Oss is een oud Keltisch woord dat drassig betekent. Van de zelfde woordstam als de Franse rivier Rhône (oorspronkelijk Rosne).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')