drugs verruimt je bewustzijn niet. het spreekt alleen delen aan die je nooit gebruikt, hierdoor geeft het je het gevoel dat je bewustzijn groter is. het is een unieke situatie. maar hoeveel mensen die zitten te trippen zijn bewust eigenlijk? graag gedaan hoor.quote:op woensdag 21 juni 2006 00:18 schreef the_shining het volgende:
drugs verruimt je bewustzijn zeker. als je bewustzijn een kluwen wol is en je mentale ontwikkeling is hetzelfde als breien dan heb je sneller een apart kledingstuk in aparte kleuren. helaas zie je zelf de gaten niet of de stukjes waar je verkeerd breidde.
als je bewustzijn een netje is dat je uitgooit om iets te vangen (oftewel je wilt een bepaald iets leren kennen) dan heeft het net allemaal grote gaten. uiteindelijk vang je wel iets maar veel ontsnapt door die gaten waardoor je uiteindelijk maar een magere vangst hebt.
een aantekening die ik hierbij wel heb, is dat je het hebt onthouden. kennelijk hebben er zich dan wel chemische processen in je hersenen afgespeeld. wanneer die chemische processen er zijn, waarom is het dan nog zo moeilijk om dit te extrapoleren, en te stellen dat de ziel gecreeerd wordt door de hersenen?quote:op dinsdag 20 juni 2006 20:39 schreef child_of_the_matrix het volgende:
er zijn veel mensen die zeggen dat dit soort ervaringen zich in de hersenen afspelen, en dat we dus geen ziel zouden bezitten. maar iedereen die wel eens een bewuste droom of uittreding heeft meegemaakt kan je vertellen dat je het net zo realistisch ervaart, als in wakende toestand. soms zelfs realistischer!
het probleem met een ziel is dat het zich niet manifesteert in de materiele wereld, en daardoor per definitie niet bewezen of ontkracht kan worden.quote:ik vraag me dit af omdat veel wetenschappers bij proefpersonen tijdens zulk soort ervaringen afwijkende hersenactiviteiten hebben geconstateerd, en dit soms zien als bewijs dat wij geen ziel "hebben" ('zijn' is eigenlijk een beter woord lijkt me).
als je uitgaat van de idee dat het bewustzijn niet zetelt in de hersenen, valt het heel goed te rijmen. dan is het juist logisch dat het bewustzijn wordt verruimd, wanneer de hersenen op die manier worden beïnvloed.quote:op woensdag 21 juni 2006 11:16 schreef roobje het volgende:
drugs verruimen je bewustzijn? drugs zijn meestal niks meer dan receptorantagonisten, ze blokkeren de communicatie tussen hersencellen. hoe verruimt dat je bewustzijn? ik zou het meer omschrijven als kortsluiting.
u beschrijft simpelweg lucide dromen en ander meer van dat soort moois.quote:op dinsdag 20 juni 2006 20:39 schreef child_of_the_matrix het volgende:
in 1 van m'n reacties bij het vorige topic heb ik gezegd meerdere malen oobe (uittredingen) en bewuste dromen ervaren te hebben, en dat die ervaringen aan mij persoonlijk hebben 'bewezen' dat "ik" ook dingen ervaar terwijl mijn lichaam slaapt, maar tijdens die ervaringen duidelijk mijn eigen vrije wil had. ik kon dan lopen, ruiken, smaken, voelen, zien, horen & kiezen zonder dat mijn lichaam bewoog. dus niet zoals slaapwandelen, en niet zoals normale dromen. ik heb me hier enorm in verdiept, en zonder oefening, discipline en geduld zul je het niet snel meemaken, hoewel ze ook hier en daar zomaar bij mensen voorkomen.
ik heb tijdens zulke ervaringen al heel wat acrobatische capriolen uitgevoerd, terwijl mijn lichaam geen letsel opliep, waaruit ik afleid dat mijn lichaam gewoon bleef slapen tijdens deze lucide momenten. ook ben ik wel eens in een bewuste droom uit mijn slaapkamerraam gesprongen en door de straat gevlogen, terwijl dit in wakende toestand respectievelijk fataal & onmogelijk zou zijn.
natuurlijk ervaart u bewuste dromen e.d. minstens zo realistisch als wakende toestand. u beschikt over slechts 1 hersenpan, die dezelfde neurale verbindingen utiliseert tijdens de ervaring van een droom als tijdens de ervaring van de realiteit.quote:nu mijn vraag (ik probeer het een beetje beknopt te houden):
er zijn veel mensen die zeggen dat dit soort ervaringen zich in de hersenen afspelen, en dat we dus geen ziel zouden bezitten. maar iedereen die wel eens een bewuste droom of uittreding heeft meegemaakt kan je vertellen dat je het net zo realistisch ervaart, als in wakende toestand. soms zelfs realistischer!
daar is vooralsnog geen enkele aanleiding toe.quote:stel dat we een ziel hebben
ja, op dezelfde manier dat het logisch is om aan te nemen dat kaboutertjes (nemen wij aan dat zij bestaan) in het bos zouden wonen, en dat het bestaan van kleine dieren en 'moerasgas' en andere dingen die kunnen worden aangezien voor kaboutertjes in principe _niet uitsluiten_ dat kabouters bestaan.quote:, is het dan niet een beetje logisch om te vermoeden dat onze hersenen als het ware de zetel van de ziel zijn? en dat als deze ervaringen gecreeerd worden d.m.v. de hersenen, dit absoluut niet uitsluit dat er naast de hersenen ook een ziel bestaat?
quote:
wellicht zijn de hersenen tijdens ons leven op aarde de stuurkamer van onze expedities, en dat zelfs de expedities van de ziel via de hersenen geregeld worden om ervoor te zorgen dat ons lichaam kan profiteren van eventueel opgedane nuttige informatie? maar dat onze ziel pas écht het lichaam verlaat wanneer we sterven?
quantum fysica is voor een deel besmet geraakt door quasi-wetenschappers semi-religieuze oplichters die de theoretische mogelijkheden die q.f. biedt gelijk hebben aangepakt en in hun eigen new age jasje hebben gegoten. past u alstublieft op wanneer u een echte q.f. _wetenschapper_ probeert te vinden, kijk niet alleen naar de opleiding van deze mensen maar vooral publicaties, nevenfuncties en positie binnen de wetenschappelijke gemeenschap.quote:ik vraag me dit af omdat veel wetenschappers bij proefpersonen tijdens zulk soort ervaringen afwijkende hersenactiviteiten hebben geconstateerd, en dit soms zien als bewijs dat wij geen ziel "hebben" ('zijn' is eigenlijk een beter woord lijkt me).
ook lijkt het me interressant om de mening van iemand die een beetje verstand heeft van de nieuwste ontdekkingen in quantum fysica te horen.
marihuana is niet nodig voor 'zulke ideeën'. afzondering is voldoende.quote:en natuurlijk rook ik dagelijks marihuana, hoe kan ik anders op zulke ideeën komen?
nee serieus, ik ben wel van mening dat marihuana, paddo's en sommige andere "natuurlijke" drugs je verbeeldingsvermogen kunnen versterken, en dat dat gunstig kan zijn bij filosoferen.
dus zo'n reactie van: "wat heb je gerookt?" is bij deze als overbodig verklaart!![]()
kijken naar nevenfuncties van een andere wetenschapper en daaruit je conclusie concluderen, klinkt niet heel wetenschappelijk ....quote:op woensdag 21 juni 2006 15:33 schreef halldar het volgende:
" quantum fysica is voor een deel besmet geraakt door quasi-wetenschappers semi-religieuze oplichters die de theoretische mogelijkheden die q.f. biedt gelijk hebben aangepakt en in hun eigen new age jasje hebben gegoten. past u alstublieft op wanneer u een echte q.f. _wetenschapper_ probeert te vinden, kijk niet alleen naar de opleiding van deze mensen maar vooral publicaties, nevenfuncties en positie binnen de wetenschappelijke gemeenschap. "
was dat ook niet de kritiek op 'what the bleep do we know' ? ik ben nog altijd benieuwd hoeveel van die docufilm waar is.
maar wel betrouwbaar als je een goeie wetenschapper wilt vinden.quote:op woensdag 21 juni 2006 16:08 schreef antondingeman het volgende:
[..]
kijken naar nevenfuncties van een andere wetenschapper en daaruit je conclusie concluderen, klinkt niet heel wetenschappelijk ....
nee, maar toch.quote:op woensdag 21 juni 2006 16:17 schreef fir3fly het volgende:
[..]
maar wel betrouwbaar als je een goeie wetenschapper wilt vinden.
waarde antondingeman,quote:op woensdag 21 juni 2006 16:08 schreef antondingeman het volgende:
[..]
kijken naar nevenfuncties van een andere wetenschapper en daaruit je conclusie concluderen, klinkt niet heel wetenschappelijk ....
zal niet gebeuren.quote:op woensdag 21 juni 2006 16:51 schreef vandeplato het volgende:
als trouwens hersentransplantatie mogelijk wordt zullen veel vragen over de zetel van de ziel beantwoord kunnen worden.
lijkt me onmogelijk. alle zenuwen moeten aangesloten worden etc.quote:op woensdag 21 juni 2006 16:55 schreef vandeplato het volgende:
want???
en wat is nu de conclusie hiervan (zonder het gelezen te hebben)quote:op woensdag 21 juni 2006 17:32 schreef vandeplato het volgende:
quote:-knip-
hele artikel:
http://www.phys.uu.nl/~thooft/skepsis.html
je punt is geheel terecht. het lijkt me nochtans onverstandig om woorden te bezigen die je niet de baas bent. daar zowel medium als internet onzijdig zijn, kun je niet over 'haar informatie' spreken. een kwakzalfmiddel is een raar woord en het moet bovendien aaneen geschreven worden. notoir is geen bijwoord, en je laatste zin van het aangehaalde loopt niet.quote:op woensdag 21 juni 2006 16:26 schreef superbdelux het volgende:
waarde antondingeman,
wanneer men op een medium als [/b]het[/b] internet, wat notoir bekend staat om het lage waarheidsgehalte van haar informatie, op zoek is naar feiten, is bronnenonderzoek noodzakelijk.[...] dit kan om verscheidene redenen: de heilzame werking van een kwakzalf middel aan te prijzen, de geloofwaardigheid van een ongegronde bewering of ongegrond onderzoek te ondersteunen, enzovoorts. uiteindelijk is het doel doorgaans een bepaalde vorm van commercie te bevorderen door de potentiele consument hun beweringen middels een "wetenschapper" te laten verwarren voor een onomstotelijk wetenschappelijk feit.
hopende u voldoende geinformeerd te hebben verblijf ik, met vriendelijke groet,
sdl
het klinkt ook voor mij voorlopig als toekomstmuziek (kijk eens hoe de a.i. in de kinderschoenen staat), maar ik sluit ook niets uit...quote:op woensdag 21 juni 2006 17:34 schreef fir3fly het volgende:
[..]
lijkt me onmogelijk. alle zenuwen moeten aangesloten worden etc.
quote:op woensdag 21 juni 2006 17:34 schreef iblis het volgende:
[..]
je punt is geheel terecht. het lijkt me nochtans onverstandig om woorden te bezigen die je niet de baas bent. daar zowel medium als internet onzijdig zijn, kun je niet over 'haar informatie' spreken. een kwakzalfmiddel is een raar woord en het moet bovendien aaneen geschreven worden. notoir is geen bijwoord, en je laatste zin van het aangehaalde loopt niet.
nu val ik normaliter niet zo over spelfouten, zelfs solecismen zie ik meestal door de vingers. immers die zich echter zo voor laat staan op zijn taalgebruik en daar zo mee loopt te pochen mag ik echter toch graag op zijn plaats zetten.
waarde iblis,quote:op woensdag 21 juni 2006 17:34 schreef iblis het volgende:
[..]
je punt is geheel terecht. het lijkt me nochtans onverstandig om woorden te bezigen die je niet de baas bent. daar zowel medium als internet onzijdig zijn, kun je niet over 'haar informatie' spreken. een kwakzalfmiddel is een raar woord en het moet bovendien aaneen geschreven worden. notoir is geen bijwoord, en je laatste zin van het aangehaalde loopt niet.
nu val ik normaliter niet zo over spelfouten, zelfs solecismen zie ik meestal door de vingers. immers die zich echter zo voor laat staan op zijn taalgebruik en daar zo mee loopt te pochen mag ik echter toch graag op zijn plaats zetten.
en dat iets jou onmogelijk lijkt sluit het maar per definitie uit.quote:op woensdag 21 juni 2006 17:34 schreef fir3fly het volgende:
[..]
lijkt me onmogelijk. alle zenuwen moeten aangesloten worden etc.
dat quantummechanica niet zo makkelijk op de hersenen valt los te laten.quote:op woensdag 21 juni 2006 17:34 schreef fir3fly het volgende:
[..]
en wat is nu de conclusie hiervan (zonder het gelezen te hebben)
nee. maar ik ben niet de enige die het vooralsnog onmogelijk acht, de medische wereld is het voorlopig met me eens.quote:op woensdag 21 juni 2006 17:46 schreef vandeplato het volgende:
[..]
en dat iets jou onmogelijk lijkt sluit het maar per definitie uit.
hoofden van apen zijn reeds succesvol getransplanteerd.quote:op woensdag 21 juni 2006 17:46 schreef vandeplato het volgende:
[..]
en dat iets jou onmogelijk lijkt sluit het maar per definitie uit.
en, ik quote:quote:op woensdag 21 juni 2006 17:48 schreef vandeplato het volgende:
[..]
dat quantummechanica niet zo makkelijk op de hersenen valt los te laten.
dat dus.quote:wetenschappers worden er nogal eens van beschuldigd dat zij weigeren paranormale verschijnselen met `wetenschappelijke openheid' tegemoet te treden. het zou echter niet van openheid getuigen als we niet zouden proberen gerapporteerde verschijnselen in logische zin in te passen in een grote reeks van reeds vastgestelde natuurverschijnselen en wetten. de wetten van de fysica, de biologie en de psychologie wijzen alle onomstotelijk in de richting van de verreweg aannemelijkste verklaring, namelijk dat alle paranormale verschijnselen tussen de oren van mensen plaatsvinden, en niet daarbuiten.
met ruggegraat ?quote:op woensdag 21 juni 2006 17:48 schreef superbdelux het volgende:
[..]
hoofden van apen zijn reeds succesvol getransplanteerd.
nee. de spinal cord wordt dan doorgezaagd, zodat het aapje verlamd is.quote:
waar wordt hij doorgezaagd?quote:op woensdag 21 juni 2006 17:50 schreef dr_jack het volgende:
[..]
nee. de spinal cord wordt dan doorgezaagd, zodat het aapje verlamd is.
dat zou ik niet weten. is dat echter relevant voor het zogenaamde 'zetel van de ziel' vraagstuk?quote:
zagen, zagen...hij is in ieder geval dusdanig beschadigd dat het aapje verlamd is.quote:
en wat bedoel je daarmee?quote:
het begin van je zin klopt niet, ik denk dat je een woordje vergeten bent.quote:op woensdag 21 juni 2006 17:34 schreef iblis het volgende:
[..]
blah..
nu val ik normaliter niet zo over spelfouten, zelfs solecismen zie ik meestal door de vingers.
immers die zich echter zo voor laat staan op zijn taalgebruik en daar zo mee loopt te pochen mag ik echter toch graag op zijn plaats zetten.
dat is jammer anders kon de motoriek en gedrag vergeleken worden met de herkomst en dus enkele conclusies opleveren qua plaatsing van persoonlijkheid.quote:op woensdag 21 juni 2006 17:52 schreef dr_jack het volgende:
[..]
zagen, zagen...hij is in ieder geval dusdanig beschadigd dat het aapje verlamd is.
ik ook. maar wat heeft dat met het onderwerp te maken, die link dan he?quote:op woensdag 21 juni 2006 17:52 schreef vandeplato het volgende:
[..]
en wat bedoel je daarmee?
(want die conclusie onderschrijf ik)
nee maar het feit dat quantummechanica zo moeilijk te bevatten is wordt graag misbruikt door pseudowetenschappers.quote:op woensdag 21 juni 2006 17:54 schreef halldar het volgende:
[..]
alsof quantummechanica en paranormale verschijnselen hetzelfde zijn.
o absoluut. er wordt een hoop kennis misbruikt om onzinnige ideeën te bewijzen.quote:op woensdag 21 juni 2006 18:00 schreef vandeplato het volgende:
[..]
nee maar het feit dat quantummechanica zo moeilijk te bevatten is wordt graag misbruikt door pseudowetenschappers.
als iets een geliefd onderwerp van pseudo-wetenschap is, dan is dat wel de ziel.quote:op woensdag 21 juni 2006 17:59 schreef fir3fly het volgende:
[..]
ik ook. maar wat heeft dat met het onderwerp te maken, die link dan he?
http://forum.fok.nl/topic/857660/4/50#39092674quote:op woensdag 21 juni 2006 16:05 schreef vandeplato het volgende:
@alicey
ik vind het best dat je mijn reactie edit, hij was inderdaad niet subtiel gesteld (wellicht door de provocatieve toon die ts zelf aanslaat), maar ik bedoelde het eerlijk gezegd niet zozeer als belediging maar heb een aantal mensen oiv drugs psychoses zien ontwikkelen en dit doet me nogal denken aan een waanstoornis.
het gros van de mensheid heeft trouwens meer of mindere neuroses waaronder ikzelf.
http://nl.wikipedia.org/wiki/waanstoornis
http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/waanstoornis.htm
uiteraard mag je deze reactie ook editten maar je weet dan iig wat de intentie was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |