Nou ik zal het je even uitleggen. "de klant is koning" is zo'n domme cliche uipspraak. Hoezo is de klant koning?quote:
Ik vind je verhaaltje leuk. En natuurlijk heb je ook wel een beetje gelijk.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 21:53 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Nou ik zal het je even uitleggen. "de klant is koning" is zo'n domme cliche uipspraak. Hoezo is de klant koning?
Stel ik heb een winkel. Dan verkoop ik producten tegen een bepaalde prijs. Daar hoort dan ook een bepaalde service bij. Daar ga je als klant mee akkoord of niet. Stel je nou voor dat de klant een bepaalde service eist. Hij is immers koning. En service kost nou eenmaal geld. En die service kost meer dan de service die bij de prijs van dat product is inbegrepen. Dan moet de betreffende ondernemer daar maar mee akkoord gaan ondanks dat hij/zij daardoor verlies draait. Zo werkt het natuurlijk niet.
De klant is koning is ook een simpele domme opmerking die niks met de realiteit te maken heeft.
Simpele voorbeelden zijn mensen die in een supermarkt vakkenvullers non stop lastig vallen omdat ze te lui zijn zelf producten te zoeken. Of mensen die denken dat ze bij de aldi dezelfde service krijgen als bij de albert heijn. Zelf werkte ik ooit bij een groothandel en daar dachten klanten serieus dat ik verstand had van alle producten die daar verkocht werden. Hoe dom kan je zijn denk ik dan.
Gelukkig was er ooit een wijs persoon die hoorde van de geweldige uitspraak "de klant is koning" en toen de echt geweldige uitspraak "maar geen keizer" bedacht.
Natuurlijk, wel van twee kanten. Beleefdheid, echter JIJ als personeel dient mij te begroeten. NIET andersom natuurlijk. En ook dit is Veels te veel gevraagd.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 22:29 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Maar ook dat komt van twee kanten. Ik probeer altijd vriendelijk goedemiddag te zeggen of vriendelijk naar mensen te knikken, maar als die je vervolgens straal negeren of het fatsoen niet hebben om iets terug te zeggen, dan is de lol er snel af.
Beleefdheid en respect komt van twee kanten. Doordat veel van het winkelend publiek tegenwoordig denkt dat ze het personeel van de betreffende zaak als slaaf kunnen gebruiken, gaat datzelfde personeel steigeren natuurlijk.
Mikkie zegt dus dat hij klanten altijd begroet. Nergens dat klanten hem als eerste moeten begroeten. Maar als Mikkie een klant groet, is het wel zo beleefd van de klant om daarna terug te groeten.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 22:36 schreef Twanstra het volgende:
Natuurlijk, wel van twee kanten. Beleefdheid, echter JIJ als personeel dient mij te begroeten. NIET andersom natuurlijk. En ook dit is Veels te veel gevraagd.
Oh, dat had ik er niet uit opgemaakt. (meer als hij deed het, maar niemand groeten heb terug en daarom doe ik het nu niet meer).quote:Op vrijdag 23 juni 2006 22:37 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Mikkie zegt dus dat hij klanten altijd begroet. Nergens dat klanten hem als eerste moeten begroeten. Maar als Mikkie een klant groet, is het wel zo beleefd van de klant om daarna terug te groeten.
Dan kan je toch zeggen dat je net gekeken hebt voor een andere klant, KLAAR!quote:[b]Op vrijdag 23 juni 2006 22:36
Of nog een mooie die ik zelf als supermarktmedewerker heb meegemaakt:
Klant 1 vraagt of product x er nog is. Ik loop naar het magazijn en kom tot de conclusie dat product x helaas is uitverkocht.
Even later komt klant 2 en vraagt of product x er nog is. Aangezien ik weet dat er in die tien minuten geen vracht is geleverd, weet ik dus ook dat product x er niet is. Want daar heb ik net al voor gekeken. Dus ik zeg tegen klant 2: "Die is er helaas niet meer."
Waarop klant 2 zegt: "En in het magazijn?"
Ik weer: "Nee, het product is er helemaal niet meer."
Klant: "Kun je toch niet even gaan kijken?"
Ik zal even het einde voor je posten:quote:Op vrijdag 23 juni 2006 22:42 schreef Twanstra het volgende:
Dan kan je toch zeggen dat je net gekeken hebt voor een andere klant, KLAAR!
Beleefd zijn, en gewoon eerlijk dat is denk ik ook belangrijk.
Het was idd niet zo duidelijk gepost. Met dit einde wel, neem ik aan. Leg je nota bene uit waarom je niet gaat kijken, loopt ze doodleuk naar een collega die natuurlijk gaat kijken (want die is tien minuten eerder gaat kijken) en dan natuurlijk met hetzelfde antwoord terugkomt. *Zucht*quote:Op vrijdag 23 juni 2006 22:54 schreef Mikkie het volgende:
Ah okay, ik wilde ook al een andere formulering voorstellen.
Ik denk (maar goed, ik denk, het hoeft niet waar te zijn), dat het wel kan schelen als je het uitlegt.
"Sorry mevrouw, maar ik ben tien minuten geleden nog voor iemand voor exact hetzelfde product naar het magazijn gelopen, we hebben er helaas niks meer van liggen", zal het beter doen dan "Nee, hebben we niet meer."
Dan ben je duidelijk genoeg. En daarna mag je best duidelijk zijn, vind ik. Als mensen dan nog vragen of je niet naar achteren wil lopen, kun je duidelijk stellen dat je daar niet aan begint, omdat je wéét dat het op is; op zo'n moment kun je je tijd veel beter besteden.
quote:
kun je toch gewoon doen? wordt t alleen 15 euro duurder ofzoquote:Op vrijdag 23 juni 2006 22:26 schreef Mikkie het volgende:
De klant is koning, wat een kutuitspraak is dat zeg.
Het probleem is dat er genoeg personeel is dat best iets voor je wil doen, maar door al die zeikerds die volstrekt idiote dingen vragen en vervolgens roepen 'Ja maar ik ben toch koning?' gaat de moraal aardig omlaag.
Voorbeelden genoeg: op onze kaart staat niks met pesto of zalm.
Komt er zo'n kut aan, op een stampvol terras, net de hele kaar zitten doorkijken:
"Ja, ik wil graag een warm broodje met gesmolten brie, verse pesto en zalm."
- Ja euh, sorry, maar dat hebben we niet.
"Owh, da's ook gek."
- Nou, mevrouw, u kunt op de kaart ook zien dat niks hebben dat daar ook maar enigszins in de buurt komt.
"Nou, dan heb ik graag dat je de ontbrekende ingrediënten even gaat halen en dan alsnog mijn broodje maakt."Kom op zeg. Ik heb mevrouw vriendelijk medegedeeld dat ze iets van de kaart mocht kiezen, en dat ze anders maar ergens anders moest proberen een persoonlijke winkelslaaf te regelen. Hoe is 't, zeg
.
quote:Op dinsdag 20 juni 2006 17:12 schreef Homdeck het volgende:
Ik heb 7,5 jaar in een supermarkt gewerkt en was altijd de vriendelijkheid zelve, ook tegen vervelende klanten. Het kan echt wel hoor als je er een beetje moeite voor doet.
Maar soms verwachten klanten ook te veel.quote:Op woensdag 21 juni 2006 14:45 schreef Metro2005 het volgende:
Dat komt omdat personeel tegenwoordig op een koopje moet, bedrijven hebben geen zin om mensen meer op te leiden, personeel switcht sneller van baan. Tja dan krijg je dat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |