quote:
Op woensdag 26 juli 2006 21:11 schreef luciferist het volgende:[..]
ik heb zelf nu 3 albino kikkers, dwerg is mij gezegt, preciezere omschrijving weet ik niet.
maar kikkers zijn zo <3
Pijlgifkikkers kan van makkelijk tot moeilijk, maar ze zijn wel moeilijker dan de meeste kikker soorten. Je kan bepaalde soorten wel onder minder omstandigheden houden, maar dat komt niet ten goede van de activiteit / dus levendigheid van de kikker.
Zo kan ik bijvoorbeeld mijn tinctorius tussen de 20 en 29 graden houden, maar 27 graden is toch wel de temp. waarbij ze het beste doen. Is het te koud dan zie je ze niet en is het te warm dan is mijn ervaring dat ze slomer zijn. Heb nu dieren thuis die puur roof instinct hebben en de gehele dag aan het jagen zijn, zich veel laten zien en uiteindelijk omdat ze zich goed voelen gaan voortplanten (is mijn hoop).
Nu zijn er een aantal basics bij gifkikkers zoals 90-80% luchtvochtigheid, 23-28 graden temp, genoeg voeren eens in 2 dagen, variatie qua voeren aanbieden (zo voer ik weideplankton, springstaarten, tropische pissebedden, grote / kleine fruitvliegen, rijstmeelkevers, bonen luis, krekels maat 1 - 4, krulvliegen en kleine wasmot larven), voldoende schuilplaatsen, genoeg ruimte (50x50x50 per koppel hanteer ik zelf minimaal)... Maar is hun eileg weer enorm complex en vaak teleurstellend:
95% van de eieren beschimmelen
een aantal van de kikkervisjes hebben afwijkingen waardoor je ze moet euthaniseren
een aantal froglets (net aan land gekomen kikkertjes) heeft een onder ontwikkeling van voorpootjes en moeten worden afgemaakt
een groot deel van jongen haalt eerste jaar niet eens om verschillende redenen.
Daar tegenover staat wel dat ouders het meest interesante kikkerbroedgedrag hebben ooit...
Het vrouwtje nodigd de man uit, samen gaan ze meerdere locaties af voor de juiste plek, vervolgens legt zij eieren, hij sproeit er sperma overheen, hij houd het vochtig tot uitkomst (soms 2-3 maanden), hij draagt de larven van een blad oid naar een bromelia oksel (staat water in), gooit er de larven per oksel in af (larven zijn canibalistisch in het geval van meeste dendrobates), vrouwtje legt bij sommige soorten voedsel eitjes per zoveel dagen en voert hiermee de kikkervis tot hij aan land gaat.
Heel veel factoren komen dan kijken, het moet je echt liggen en je moet bereid zijn om 3-4 weken vakanties in buitenland op te zeggen.. Iemand anders kan je niet van verwachten dat deze 2x per dag langskomt om te sproeien of om enge beestjes te voeren.
![]()
Maar mocht je toch intresse hebben en nog meer vragen, mailen mag altijd.