Rattenslangetjes dus, met het warme weer zullen die wel actief worden. Op zich lijkt het me geen ramp dat deze dieren nu voorkomen in Nederland, ik ben alleen bang dat ze de inheemse adder beconcurreren op voedsel. Is er iemand hier die daar wat zinnigs over kan zeggen?quote:28 Juli 2006 16:36
Slangenplaag rond vliegveld Eelde
Omwonenden van vliegveld Eelde klagen over een slangenplaag. Sinds een jaar of tien leven er rattenslangen rond het vliegveld. Ze zijn niet gevaarlijk, maar er komen er wel steeds meer.
De rattenslang kan zo'n twee meter lang worden. De dieren zijn ooit losgelaten door iemand die ze niet meer in huis wilde hebben. Tegen de verwachting in bleken ze in Noord-Drenthe prima te kunnen overleven. Hun aantal wordt geschat op tientallen tot honderden.
De gemeente Tynaarlo heeft een bureau ingeschakeld om te bekijken hoe groot het probleem is. Voor omwonenden is er een informatiebijeenkomst.
Mis!quote:Op vrijdag 28 juli 2006 20:07 schreef teigan het volgende:
ik dacht dat adders in Nederland alleen op de Veluwe voorkwamen, of heb ik het nou mis?
Yeah, de gladde slang was ik net ook al op Wikipedia tegengekomen, had er nog nooit van gehoord. Blijkbaar familie van de ringslang.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 20:33 schreef tweakdsl het volgende:
Er is in nederland meer dan de adder en de "ringslang"!
De ringslang is er in enkele varianten (oa natrix natrix en ook natrix helvetica) en iedereen vergeet weer de... Gladde slang!
Vooruit danquote:Op vrijdag 28 juli 2006 23:27 schreef tweakdsl het volgende:
Hier is een kenner Barbaaf, vraag maar raak.
Klinkt een beetje als de ratjes die ik vroeger had, die kwamen ook altijd aanhuppelen als ik binnenkwam. En als het inderdaad deze soort in Eelde is hebben ze het de afgelopen dagen zwaar gehadquote:... De Russische rattenslang is wegens haar goede hanteerbaarheid een ideale slang voor de beginner. Het zijn actieve dieren die, bij mij althans, direkt naar de voorruit komen als ik de slangenkamer binnenkom. Gebeten worden door een schrencki schrencki is een zeldzaamheid... ...hun uiterst nieuwsgierig gedrag....
waarom heet ie dan geen muizenslang?quote:Op zaterdag 29 juli 2006 09:33 schreef tweakdsl het volgende:
Meestal eten ze muizen.
Een adder is niet zo giftig, toch?quote:Op vrijdag 28 juli 2006 19:04 schreef Barbaaf het volgende:
De enige inheemse gifslang, de adder, is gelukkig duidelijk onderscheidbaar door de zigzag-streep op de rug.
Echt waar?quote:Op zaterdag 29 juli 2006 09:45 schreef tweakdsl het volgende:
Over het algemeen hebben mensen niet veel last van een vipera berus beet. Maar: mensen die zwak zijn, bijv hartaandoeningen, kunnen problemen krijgen! Ook kun je overgevoelig zijn voor de beet.
welke maat schoenen heb je dan, 144?quote:Op zaterdag 29 juli 2006 20:39 schreef zoalshetis het volgende:
ik hoop straks niet mijn schoenen te moeten controleren op een black mamba of pofadder eik. dan maar ietsje kouder hier.
Nooit geweten, maar ik ben dan ook nooit gebeten. Het schijnt dan ook niet zo vaak te gebeuren.quote:Op zaterdag 29 juli 2006 15:28 schreef Aneurism het volgende:
Zijn nederlands enige gifslangen dacht ik.. Een rattenslang heeft geen gif, behoort tot het wurgslang soort.
Het is inderdaad fauna vervalsing... Hoewel ik mij steeds meer afvraag of het dat daadwerkelijk is. Het klimaat veranderd, en heeft veel veranderd in de afgelopen paar eeuwen. Er is zelfs een tropisch regenwoud geweest op de plek waar nu de zuid of de noordpool is... De natuur doet het een groot deel zelf al: Verplaatsen van fauna... Helaas doen wij het iets te snel waardoor het een bedreiging kan zijn voor de inheemse dieren... Met het importeren van slangen als deze in je inheemse fauna, vergeet je dat ze geen eigen vijanden hebben zoals roofvogels e.d. Waardoor deze dieren geen natuurlijke balans hebben en zich als een plaag kunnen voortbrengen, met resultaat dat dieren zoals uilen en vossen geen muizen meer kunnen eten omdat deze uitgeroeid zijn door dit soort invasies..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adderquote:Adderbeten
Vermoedelijk een melanistisch exemplaar.Een adder zal een mens alleen aanvallen als hij zich bedreigd voelt. Bij een beet wordt ook gif ingespoten, het gif dient dus zowel om prooien te doden bij de jacht als voor de verdediging. Het is vele decennia geleden dat in België een mens door een adderbeet is gestorven, evenals in Nederland. In het Verenigd Koninkrijk en in Noorwegen worden nog enige tientallen beten per jaar gemeld, bij juiste behandeling slechts zelden met ernstige gevolgen: ook in het VK is de laatste fatale afloop meer dan 20 jaar geleden. De meeste beten vinden plaats aan de handen (ca. 50%) en de voeten (ca. 30%). Bij ernstige beten heeft het zin specifiek antiserum toe te dienen. Veel beten zijn het resultaat van pogingen het dier op te pakken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |