abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † vrijdag 28 juli 2006 @ 17:03:50 #1
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_40276528
Van NOS.nl
quote:
28 Juli 2006 16:36
Slangenplaag rond vliegveld Eelde

Omwonenden van vliegveld Eelde klagen over een slangenplaag. Sinds een jaar of tien leven er rattenslangen rond het vliegveld. Ze zijn niet gevaarlijk, maar er komen er wel steeds meer.

De rattenslang kan zo'n twee meter lang worden. De dieren zijn ooit losgelaten door iemand die ze niet meer in huis wilde hebben. Tegen de verwachting in bleken ze in Noord-Drenthe prima te kunnen overleven. Hun aantal wordt geschat op tientallen tot honderden.

De gemeente Tynaarlo heeft een bureau ingeschakeld om te bekijken hoe groot het probleem is. Voor omwonenden is er een informatiebijeenkomst.
Rattenslangetjes dus, met het warme weer zullen die wel actief worden. Op zich lijkt het me geen ramp dat deze dieren nu voorkomen in Nederland, ik ben alleen bang dat ze de inheemse adder beconcurreren op voedsel. Is er iemand hier die daar wat zinnigs over kan zeggen?
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 17:15:58 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_40276877
Ik denk dat voedsel geen probleem is voor enkele tientallen slangetjes!
censuur :O
  vrijdag 28 juli 2006 @ 17:18:36 #3
113767 tweakdsl
Ik ruik rotte vis...
pi_40276956
Ik ben bang dat het niet gaat om tientallen maar om ietsjes meer....
Dit is idd fauna vervalsing.
Slangetjes trouwens? En volwassen elaphe schrencki schrencki kan 1,8 meter zijn. redelijk fors in verhouding tot een guttatus dus. Kan me goed voorstellen dat onwetende mensen erg schrikken, terwijl ze geen kwaad kunnen doen.
Ik HAAT mijn toetsenbord.
pi_40277183
Tja daar doe je nu niet zoveel meer aan; overigens schijnen de zwarte weduwen ook bezig te zijn aan een opmars naar het noorden, dus ik zou me niet zo druk maken om die slangetjes....
pi_40277306
brrrrrrrrr gelukkig ver van mij af:)
Wie een kuil graaft voor een ander is in ieder geval geen egoïst
  † In Memoriam † vrijdag 28 juli 2006 @ 19:04:36 #6
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_40279535
Voor mensen zijn deze dieren niet gevaarlijk, een vriend van me die ze hield heeft de giftigheid eens beschreven als 'sterk speeksel'. De enige inheemse gifslang, de adder, is gelukkig duidelijk onderscheidbaar door de zigzag-streep op de rug.

De faunavervalsing is iets waar ik me meer zorgen over maak. Exoten kunnen op diverse manieren de originele fauna verdrijven, gelijkaardige soorten door voedsel- en nestconcurrentie maar ook kunnen ze een bedreiging vormen voor prooidieren die met jachttechnieken geconfronteerd worden waar ze niet aan aangepast zijn.

Met betrekking tot het laatste zie ik weinig problemen; voor kleine zoogdieren is, voor zover ik weet, het voedselaanbod de beperkende factor in populaties en kan de uitval door roofdieren snel genoeg bijgefokt worden. Wat ik me dus wel afvraag is hoe de inheemse slangensoorten (ringslang en adder, meer hebben we toch niet?) zich qua nestgedrag en aggresiviteit verhouden. Zijn het concurrenten of bezetten ze aparte niches, in welk geval misschien andere soorten als vogels weer de dupe kunnen zijn?
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_40281170
ik dacht dat adders in Nederland alleen op de Veluwe voorkwamen, of heb ik het nou mis?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  † In Memoriam † vrijdag 28 juli 2006 @ 20:22:14 #8
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_40281603
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 20:07 schreef teigan het volgende:
ik dacht dat adders in Nederland alleen op de Veluwe voorkwamen, of heb ik het nou mis?
Mis!

Ze komen ook, en meer, voor in het gebied dat ruwweg te omschrijven is als 'ten zuiden van Eelde', de gehele provincie Drenthe en zuid-oost Friesland dus. De rattenslangen zitten er dus bijna middenin, zie ook: http://www.waarneming.nl/kaart.php?id=437
  vrijdag 28 juli 2006 @ 20:33:03 #9
113767 tweakdsl
Ik ruik rotte vis...
pi_40281868
Er is in nederland meer dan de adder en de "ringslang"!
De ringslang is er in enkele varianten (oa natrix natrix en ook natrix helvetica) en iedereen vergeet weer de... Gladde slang!
  † In Memoriam † vrijdag 28 juli 2006 @ 20:49:35 #10
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_40282304
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 20:33 schreef tweakdsl het volgende:
Er is in nederland meer dan de adder en de "ringslang"!
De ringslang is er in enkele varianten (oa natrix natrix en ook natrix helvetica) en iedereen vergeet weer de... Gladde slang!
Yeah, de gladde slang was ik net ook al op Wikipedia tegengekomen, had er nog nooit van gehoord. Blijkbaar familie van de ringslang.

Ik ben toch wel benieuwd hoe deze rattenetertjes het gaan doen in Nederland. Is het na de eerstkomende erg strenge winter (als we die ooit nog krijgen) afgelopen of worden ze populair bij agrariërs als ongedierteverdelgers?
  vrijdag 28 juli 2006 @ 22:28:16 #11
113767 tweakdsl
Ik ruik rotte vis...
pi_40284953
De schrencki komt uit oa Siberie...
  vrijdag 28 juli 2006 @ 23:27:59 #12
113767 tweakdsl
Ik ruik rotte vis...
pi_40286751
Hier is een kenner Barbaaf, vraag maar raak.
  † In Memoriam † zaterdag 29 juli 2006 @ 02:43:05 #13
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_40290581
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 23:27 schreef tweakdsl het volgende:
Hier is een kenner Barbaaf, vraag maar raak.
Vooruit dan

Ik kwam net Angst voor Russische rattenslang in Eelde tegen. Tot nu toe dacht ik dat ze uit warme streken kwamen maar blijkbaar kunnen ze ook tegen wat koude, in ieder geval deze: Elaphe schrencki schrencki. Klinkt als een gezellige gast, getuige
quote:
... De Russische rattenslang is wegens haar goede hanteerbaarheid een ideale slang voor de beginner. Het zijn actieve dieren die, bij mij althans, direkt naar de voorruit komen als ik de slangenkamer binnenkom. Gebeten worden door een schrencki schrencki is een zeldzaamheid... ...hun uiterst nieuwsgierig gedrag....
Klinkt een beetje als de ratjes die ik vroeger had, die kwamen ook altijd aanhuppelen als ik binnenkwam. En als het inderdaad deze soort in Eelde is hebben ze het de afgelopen dagen zwaar gehad

Maar wat ik me dus afvroeg is hoe deze dieren het gaan doen in een relatief dichtbevolkt gebied als Drenthe (vergeleken met Siberië is Drenthe dichtbevolkt ). Het klimaat hoeft blijkbaar geen probleem te zijn maar zijn het cultuurvolgers, dieren die zich kunnen aanpassen aan 'leven in de stad' zoals bijvoorbeeld vossen of wasberen?

En hoe gaan ze het doen ten opzichte van de aanwezige concurrenten, moeten ze voedsel en nestplaatsen delen of zijn ze opportunistisch genoeg om hun eigen niche te creëren? Bij Eelde kunnen ze blijkbaar floreren, hoever gaat de uitbreiding nog door? Gaan de verontruste Tynaarlonaren nog een rol spelen? Ik ben van plan de komende tijd de ontwikkelingen hierover te volgen en hier bij te houden . Nieuwtjes en relevante links zijn van harte welkom
  zaterdag 29 juli 2006 @ 09:21:42 #14
113767 tweakdsl
Ik ruik rotte vis...
pi_40292625
Over het algemeen zijn rattenslangen redeluijk rustige en nieuwsgierige slangen. Ze zijn van nature niet agressief, wel defensief. Dit alleen maar als het niet anders kan.
Ik verwacht (en dat is denk ik al bewezen) dat ze zich zeer goed kunnen aanpassen an het leven tusen mensen. War mensen zijn is voedsel en waar voedsel is zijn muizen en ratten.
De slangen hebben iig genoeg.
TOV hun concurrenten kan ik niet veel zeggen. daar zal echt onderzoek naar gedaan moeten worden.
Ik ben wel bang dat als ze de slangen laten zitten, dat de soort wel eens over heel nederland / west Europa kan uitbreiden. Dit is niet de bedoeling. Denk aan de brulkikker...
  zaterdag 29 juli 2006 @ 09:25:10 #15
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_40292659
ze eten dus ratten? lijkt me een prima zaak.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 29 juli 2006 @ 09:33:53 #16
113767 tweakdsl
Ik ruik rotte vis...
pi_40292713
Meestal eten ze muizen.
  zaterdag 29 juli 2006 @ 09:35:18 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_40292730
quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 09:33 schreef tweakdsl het volgende:
Meestal eten ze muizen.
waarom heet ie dan geen muizenslang?
  zaterdag 29 juli 2006 @ 09:41:16 #18
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_40292781
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 19:04 schreef Barbaaf het volgende:
De enige inheemse gifslang, de adder, is gelukkig duidelijk onderscheidbaar door de zigzag-streep op de rug.
Een adder is niet zo giftig, toch?

Ik ving ze vroeger met de hand, moet ik me zorgen maken?
  zaterdag 29 juli 2006 @ 09:45:09 #19
113767 tweakdsl
Ik ruik rotte vis...
pi_40292840
Over het algemeen hebben mensen niet veel last van een vipera berus beet. Maar: mensen die zwak zijn, bijv hartaandoeningen, kunnen problemen krijgen! Ook kun je overgevoelig zijn voor de beet.
  zaterdag 29 juli 2006 @ 09:49:35 #20
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_40292885
quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 09:45 schreef tweakdsl het volgende:
Over het algemeen hebben mensen niet veel last van een vipera berus beet. Maar: mensen die zwak zijn, bijv hartaandoeningen, kunnen problemen krijgen! Ook kun je overgevoelig zijn voor de beet.
Echt waar?

Ik ben nog nooit gebeten. En ik heb ook geen hart problemen voor zover ik weet. Grappig, ik dacht dat ze echt niks konden doen.
pi_40298670
Zijn nederlands enige gifslangen dacht ik.. Een rattenslang heeft geen gif, behoort tot het wurgslang soort.

Het is inderdaad fauna vervalsing... Hoewel ik mij steeds meer afvraag of het dat daadwerkelijk is. Het klimaat veranderd, en heeft veel veranderd in de afgelopen paar eeuwen. Er is zelfs een tropisch regenwoud geweest op de plek waar nu de zuid of de noordpool is... De natuur doet het een groot deel zelf al: Verplaatsen van fauna... Helaas doen wij het iets te snel waardoor het een bedreiging kan zijn voor de inheemse dieren... Met het importeren van slangen als deze in je inheemse fauna, vergeet je dat ze geen eigen vijanden hebben zoals roofvogels e.d. Waardoor deze dieren geen natuurlijke balans hebben en zich als een plaag kunnen voortbrengen, met resultaat dat dieren zoals uilen en vossen geen muizen meer kunnen eten omdat deze uitgeroeid zijn door dit soort invasies..

[ Bericht 68% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2006 15:31:48 ]
  zaterdag 29 juli 2006 @ 20:39:58 #22
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_40306000
ik hoop straks niet mijn schoenen te moeten controleren op een black mamba of pofadder eik. dan maar ietsje kouder hier.
pi_40306962
Doe mij zo'n slang! Ik heb godverdomme deze week al 3 muizen die me uit de slaap hielden dood moeten maken!
Unox, the worst operating system.
  zaterdag 29 juli 2006 @ 21:23:39 #24
3767 Herald
Come get some
pi_40307023
quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 20:39 schreef zoalshetis het volgende:
ik hoop straks niet mijn schoenen te moeten controleren op een black mamba of pofadder eik. dan maar ietsje kouder hier.
welke maat schoenen heb je dan, 144?
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
  zaterdag 29 juli 2006 @ 21:29:35 #25
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_40307142
quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 15:28 schreef Aneurism het volgende:
Zijn nederlands enige gifslangen dacht ik.. Een rattenslang heeft geen gif, behoort tot het wurgslang soort.

Het is inderdaad fauna vervalsing... Hoewel ik mij steeds meer afvraag of het dat daadwerkelijk is. Het klimaat veranderd, en heeft veel veranderd in de afgelopen paar eeuwen. Er is zelfs een tropisch regenwoud geweest op de plek waar nu de zuid of de noordpool is... De natuur doet het een groot deel zelf al: Verplaatsen van fauna... Helaas doen wij het iets te snel waardoor het een bedreiging kan zijn voor de inheemse dieren... Met het importeren van slangen als deze in je inheemse fauna, vergeet je dat ze geen eigen vijanden hebben zoals roofvogels e.d. Waardoor deze dieren geen natuurlijke balans hebben en zich als een plaag kunnen voortbrengen, met resultaat dat dieren zoals uilen en vossen geen muizen meer kunnen eten omdat deze uitgeroeid zijn door dit soort invasies..
Nooit geweten, maar ik ben dan ook nooit gebeten. Het schijnt dan ook niet zo vaak te gebeuren.
quote:
Adderbeten

Vermoedelijk een melanistisch exemplaar.Een adder zal een mens alleen aanvallen als hij zich bedreigd voelt. Bij een beet wordt ook gif ingespoten, het gif dient dus zowel om prooien te doden bij de jacht als voor de verdediging. Het is vele decennia geleden dat in België een mens door een adderbeet is gestorven, evenals in Nederland. In het Verenigd Koninkrijk en in Noorwegen worden nog enige tientallen beten per jaar gemeld, bij juiste behandeling slechts zelden met ernstige gevolgen: ook in het VK is de laatste fatale afloop meer dan 20 jaar geleden. De meeste beten vinden plaats aan de handen (ca. 50%) en de voeten (ca. 30%). Bij ernstige beten heeft het zin specifiek antiserum toe te dienen. Veel beten zijn het resultaat van pogingen het dier op te pakken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adder
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')