abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 juni 2006 @ 23:51:48 #51
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_39133816
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 10:43 schreef Mex_ het volgende:

[..]

[afbeelding]
[..]

In eerste instantie is dit niet nodig, dit blok is ook geleverd in de 323turbo.
[..]

AEM oid moet niet maar wordt aangeraden, de Emanage van Greddy kost maar ~500$, dat is maar ietsje meer dan een S-AFC. (ben ik net pas tegen gekomen..)
[..]


[..]

Ik heb er geen EGT sensor bij, heb alleen het hoofd noodzakelijke, boost en afr dus. Olietemp lees ik (min of meer) af aan de standaard oliedrukmeter.
Laat je niets wijsmaken. Mijn safc kostte me 120 euro.

En egt is wmb echt hoofd noodzakelijk als je je blok heel wilt houden, en als je met de timing wilt klooien.

Olietemp aflezen aan de drukmeter? dan moet je wel een supernaukeurig ding hebben. Ik zou d'r niet op vertrouwen als ik jou was.
pi_39139122
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 23:51 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Laat je niets wijsmaken. Mijn safc kostte me 120 euro.
De emanage kan ook ontsteking regelen, kan gelogd worden, kan grotere injectoren aan, kan evt extra injectoren aan. Op Ebay zijn ze maar ietsje duurder (gebruikt) dan de s-afc's. Daarbij maakt de s-afc gebruik van de TPS die op de Miata niet aanwezig is (heeft throttle switch)
quote:
En egt is wmb echt hoofd noodzakelijk als je je blok heel wilt houden, en als je met de timing wilt klooien.
Ik ben misschien eigenwijs maar ik ga niet heel m'n auto vol hangen met meters.
quote:
Olietemp aflezen aan de drukmeter? dan moet je wel een supernaukeurig ding hebben. Ik zou d'r niet op vertrouwen als ik jou was.
Het ding is iig goed genoeg om af te lezen of de olie op temperatuur en om schommelingen in de temperatuur te kunnen waarnemen, een exact aantal graden kan ik er uiteraard niet aan aflezen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Mex_ op 23-06-2006 09:08:22 ]
pi_39145412
hier is er een MX-5 met 250pk zegt de eigenaar
http://auto.2dehands.be/m(...)miata.html?start=150
pi_39145705
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 12:38 schreef m_aik_el het volgende:
hier is er een MX-5 met 250pk zegt de eigenaar
http://auto.2dehands.be/m(...)miata.html?start=150
Het zou kunnen, bij de kit die hij gebruikt heeft zit standaard al een andere ECU, intercooler, grotere injectoren etcetc, kost dan ook 5000$ ofzo.

Het is een Belg, er komen nog wel meer getunde Belgische wagens hier op de markt verwacht ik, met die nieuwe regels daar.
pi_39153040
Hulde! goed bezig, dat zijn de leuke autootjes!
Pas wel op met MX5jes op circuitdagen (weet niet watvoor je heen gaat) maar heb wel eens op een circuitdag een mooie groene aan gort zien rijden. Gast met ze helm gooien enzo, tja moet je ook niet doen met zo'n mooi autootje
Keep us posted
en toen.....
  zaterdag 24 juni 2006 @ 00:00:26 #56
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_39166941
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 09:02 schreef Mex_ het volgende:

[..]

De emanage kan ook ontsteking regelen, kan gelogd worden, kan grotere injectoren aan, kan evt extra injectoren aan. Op Ebay zijn ze maar ietsje duurder (gebruikt) dan de s-afc's. Daarbij maakt de s-afc gebruik van de TPS die op de Miata niet aanwezig is (heeft throttle switch)
[..]
Ik had het ook alleen over de prijs
een e manage krijg je niet voor onder de 400 eurie.
tuurlijk is het mooier dan alleen een safc

quote:
Ik ben misschien eigenwijs maar ik ga niet heel m'n auto vol hangen met meters.
tuurlijk ben je eigenwijs. Maar dat moet ook, anders had iedereen hetzelfde.
Ik hoop dat het je er goed bij gaat
quote:
[..]

Het ding is iig goed genoeg om af te lezen of de olie op temperatuur en om schommelingen in de temperatuur te kunnen waarnemen, een exact aantal graden kan ik er uiteraard niet aan aflezen.
Ja na 15 minuten rijden is de olie ook wel warm dus zo spannend is het ook weer niet.
pi_39167390
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 00:00 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Ik had het ook alleen over de prijs
een e manage krijg je niet voor onder de 400 eurie.
tuurlijk is het mooier dan alleen een safc


[..]

tuurlijk ben je eigenwijs. Maar dat moet ook, anders had iedereen hetzelfde.
Ik hoop dat het je er goed bij gaat
[..]

Ja na 15 minuten rijden is de olie ook wel warm dus zo spannend is het ook weer niet.
http://www.city-speed.com/webstore/eng_greddy_emanage.html

Op ebay zijn ze nog wel goedkoper te vinden.
  zaterdag 24 juni 2006 @ 20:50:07 #58
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_39187860
welke onderdelen moet je daarvan allemaal hebben dan?
  zaterdag 24 juni 2006 @ 21:02:19 #59
127421 OG-Loco
Paper Trail
pi_39188237
Blowoffvalve = dumpvalve? Indien ja, beetje jammer, dat geluid is te triest.


Verder vet .
So all I gotta say is What Uuuuuuuup
Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
pi_39188303
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 21:02 schreef OG-Loco het volgende:
Blowoffvalve = dumpvalve? Indien ja, beetje jammer, dat geluid is te triest.


Verder vet .
Blowoffvalve = dumpvalve idd. Geluid is niet triest is een bijkomstigheid van de functionaliteit van dat ding.
If you can't smoke it, or light it, fuck it.
  zaterdag 24 juni 2006 @ 21:18:24 #61
127421 OG-Loco
Paper Trail
pi_39188882
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 21:04 schreef noidea het volgende:

[..]

Blowoffvalve = dumpvalve idd. Geluid is niet triest is een bijkomstigheid van de functionaliteit van dat ding.
*vroem* TSSSJJ *vroem* TSSSJJ

Je bent verdomme geen vrachtwagen .

[ Alleen bij sprinten is het een beetje cool. Bij stadsgebruik.... ]
So all I gotta say is What Uuuuuuuup
Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
pi_39188975
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 21:18 schreef OG-Loco het volgende:

[..]

*vroem* TSSSJJ *vroem* TSSSJJ

Je bent verdomme geen vrachtwagen .

[ Alleen bij sprinten is het een beetje cool. Bij stadsgebruik.... ]
Tja het helpt de turbo op druk te houden tussen het schakelen, je kan bij de meeste er ook wel een wat strakkere veer inzetten. Dus dan gaat tie in de stad bij normaal rijden niet zo hard af. Zijn zeikerds als jij ook weer blij.
If you can't smoke it, or light it, fuck it.
  zaterdag 24 juni 2006 @ 21:24:44 #63
127421 OG-Loco
Paper Trail
pi_39189066
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 21:21 schreef noidea het volgende:

[..]

Tja het helpt de turbo op druk te houden tussen het schakelen, je kan bij de meeste er ook wel een wat strakkere veer inzetten. Dus dan gaat tie in de stad bij normaal rijden niet zo hard af. Zijn zeikerds als jij ook weer blij.
Is het je niet opgevallen hoe weinig auto's zo'n dumpding hebben? Dan ga ik me toch afvragen welke groep de zeikerds zijn .
So all I gotta say is What Uuuuuuuup
Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
pi_39189129
Uh......ok?
If you can't smoke it, or light it, fuck it.
pi_39189261
Wel gaaf dat je dat allemaal zelf kunt.

Beetje jammer van de Miata die je gekozen hebt, knalrood en met stoffen bekleding is ie niet het mooist. Broertje van me rijdt ook een (aangepaste) Miata uit 1994, maar dan zwart met bruin leren interieur.
  zaterdag 24 juni 2006 @ 21:59:28 #66
46960 StefanP
polemicist
pi_39190113
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 21:24 schreef OG-Loco het volgende:

[..]

Is het je niet opgevallen hoe weinig auto's zo'n dumpding hebben? Dan ga ik me toch afvragen welke groep de zeikerds zijn .
Blowoff valves zijn de shit man. Vooral als er zo'n eikel voor je rijdt die 20 onder de limiet tuft, of onnodig links rijdt. Even het gas er op en naast hem loslaten.

FYI: elke fatsoenlijke auto met een turbo heeft er een, maar meestal zijn ze circulated dwz dat ze niet de atmosfeer in blazen.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_39190297
Rood is een puur kleurtje, straalt fun uit
Interieur kan altijd anders lijkt me als je daar behoefte naar hebt, paar leuke sportstoelen zouden ook wel nice zijn ^^

OG-Loco, noidea zegt precies dat het functioneel is en jij begint over cool hoe fout
Is je wel eens opgevallen dat normale auto's gewoon gebouwd zijn om mee te rijden en liever geen herrie willen, bij deze auto is het puur rijplezier (who gives a fuck about "cool" ... want om eerlijk te zijn, het lijkt gewoon een duikboot op wielen )
en toen.....
  zaterdag 24 juni 2006 @ 22:29:48 #68
127421 OG-Loco
Paper Trail
pi_39191201
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 21:59 schreef StefanP het volgende:

[..]

Blowoff valves zijn de shit man. Vooral als er zo'n eikel voor je rijdt die 20 onder de limiet tuft, of onnodig links rijdt. Even het gas er op en naast hem loslaten.

FYI: elke fatsoenlijke auto met een turbo heeft er een, maar meestal zijn ze circulated dwz dat ze niet de atmosfeer in blazen.
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 21:02 schreef OG-Loco het volgende:
Blowoffvalve = dumpvalve? Indien ja, beetje jammer, dat geluid is te triest.


Verder vet .
Oja, als ik de eikel zou zijn die ff wat rustiger aan zou doen, zou ik alleen maar lachen in de door jou beschreven situatie.
So all I gotta say is What Uuuuuuuup
Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
  zaterdag 24 juni 2006 @ 22:53:27 #69
46960 StefanP
polemicist
pi_39192142
Nadat je schrikt ja
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_39201074
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 20:50 schreef Tjabbo het volgende:
welke onderdelen moet je daarvan allemaal hebben dan?
Alleen het blauwe kastje De kabeltjes zijn vrij gemakkelijk zelf te maken.
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 21:18 schreef OG-Loco het volgende:

[..]

*vroem* TSSSJJ *vroem* TSSSJJ

Je bent verdomme geen vrachtwagen .

[ Alleen bij sprinten is het een beetje cool. Bij stadsgebruik.... ]
Bij normaal stadsgebruik doet het ding bijna niets, alleen bij een evt stoplichtsprintje zul je 'm horen. De vergelijking met een vrachtwagen kan ik niet helemaal volgen, ze maken inderdaad een zelfde soort geluid maar dat komt totaal ergens anders vandaan.
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 21:31 schreef k_man het volgende:
Wel gaaf dat je dat allemaal zelf kunt.

Beetje jammer van de Miata die je gekozen hebt, knalrood en met stoffen bekleding is ie niet het mooist. Broertje van me rijdt ook een (aangepaste) Miata uit 1994, maar dan zwart met bruin leren interieur.
Zwart met leren interieur is al gauw 2~3k duurder dan de mijne in aanschaf. Toen ik het ding kocht was ik nog een arme student, daarbij geef ik weinig om leer en overige luxe fratsen. Dit wagentje is puur voor het rijgenot, voor al het overige gebruik ik m'n leasebakje.
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 22:29 schreef OG-Loco het volgende:

[..]


[..]

Oja, als ik de eikel zou zijn die ff wat rustiger aan zou doen, zou ik alleen maar lachen in de door jou beschreven situatie.


[ Bericht 20% gewijzigd door Mex_ op 25-06-2006 11:38:49 ]
  zondag 25 juni 2006 @ 18:02:44 #71
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_39213423
quote:
Op zondag 25 juni 2006 11:27 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Alleen het blauwe kastje De kabeltjes zijn vrij gemakkelijk zelf te maken.
En de software ? zit die erbij?

Addon harnesses zijn idd wel zelf te maken.
pi_39217360
Over dumpvalve: Je hebt er twee verschillende van:

1: Blow off valve
2: Recirculation valve

1: Geeft leuk geluid, gooit de luchtdruk naar buiten die je met je turbo maakt, als de gasklep dicht is.
2: Geeft geen leuk geluid, maar houd de luchtdruk in de motor, door het rondjes te laten gaan via de turbo.

1: voordeel: altijd "koele" lucht in de motor bij gasklep weer open
2: voordeel: de luchtdruk die je turbo heeft opgebouwd gaat niet verloren

Type 1 zit in heel veel productie modellen met turbo, die hoor je niet.
Type 2 zit in veel getunede auto's, daarom wordt het geluid vaak met snel geassosieerd.
(Waarom zit er geen spell-check op deze invoerpagina?)
pi_39217559
quote:
Op zondag 25 juni 2006 19:45 schreef bonfie het volgende:
Over dumpvalve: Je hebt er twee verschillende van:

1: Blow off valve
2: Recirculation valve

1: Geeft leuk geluid, gooit de luchtdruk naar buiten die je met je turbo maakt, als de gasklep dicht is.
2: Geeft geen leuk geluid, maar houd de luchtdruk in de motor, door het rondjes te laten gaan via de turbo.

1: voordeel: altijd "koele" lucht in de motor bij gasklep weer open
2: voordeel: de luchtdruk die je turbo heeft opgebouwd gaat niet verloren

Type 1 2 zit in heel veel productie modellen met turbo, die hoor je niet.
Type 2 1zit in veel getunede auto's, daarom wordt het geluid vaak met snel geassosieerd.
(Waarom zit er geen spell-check op deze invoerpagina?)
Bijna goed
pi_39220555
quote:
Op zondag 25 juni 2006 11:27 schreef Mex_ het volgende:
Zwart met leren interieur is al gauw 2~3k duurder dan de mijne in aanschaf. Toen ik het ding kocht was ik nog een arme student, daarbij geef ik weinig om leer en overige luxe fratsen. Dit wagentje is puur voor het rijgenot, voor al het overige gebruik ik m'n leasebakje.
Wat heb je ervoor betaald dan?

Leer is niet alleen luxe en mooi, maar ook praktisch in een cabrio. Als jij overvallen wordt door een bui, rij je nog een tijd met zompige stoelen rond. Bij leer pak je ff een handdoekje en klaar.
pi_39227460
quote:
Op zondag 25 juni 2006 21:08 schreef k_man het volgende:

[..]

Wat heb je ervoor betaald dan?

Leer is niet alleen luxe en mooi, maar ook praktisch in een cabrio. Als jij overvallen wordt door een bui, rij je nog een tijd met zompige stoelen rond. Bij leer pak je ff een handdoekje en klaar.
Ik heb er 4k voor betaald, als ik overvallen wordt door een bui dan doe ik toch gewoon m'n dak dicht? Daarbij blijft het interieur zo goed als droog tijdens een bui zolang je maar blijft rijden. (uiteraard niet bij zo'n bui als vanmiddag )
pi_39227677
Het komt niet zo vaak voor, maar m'n boertje heeft al wel 'ns op vluchtstrook gestaan om in no time z'n kap dicht te krijgen toen het opeens echt begon te hozen. Lekker voor lul sta je dan wel, heheh.
pi_39229486
zoeen dumpvalve die in de lucht afblaast is imo wel voor het geluid hoor, anders kan je ook wel zo'n ding nemen wat de lucht recirculeerd.
Ik dacht dat dat ook beter was, want bij zo'n ding die in de lucht afblaast is die lucht wel al meegenomen in de hoeveelheid lucht die naar je motor gaat, dan loopt je motor dus eventjes te rijk toch?
pi_39239161
quote:
Op zondag 25 juni 2006 23:29 schreef Repeat het volgende:
zoeen dumpvalve die in de lucht afblaast is imo wel voor het geluid hoor, anders kan je ook wel zo'n ding nemen wat de lucht recirculeerd.
Ik dacht dat dat ook beter was, want bij zo'n ding die in de lucht afblaast is die lucht wel al meegenomen in de hoeveelheid lucht die naar je motor gaat, dan loopt je motor dus eventjes te rijk toch?
Als je achteraf een dumpvalve moet plaatsen dan is een dumpvalve die naar de buitenlucht afblaast het makkelijks te monteren, een simpele aansluiting op het inlaattraject is voldoende. Als je een recirculerende wil dan zul je nog een extra slang of buisje moeten maken.

Bij motoren met een air flow meter is de lucht inderdaad al gemeten, in dat geval zul je gebruik moeten maken van een dumpvalve die hiervoor geschikt is (net als de mijne, die is netjes gesloten bij stationair draaien)
pi_39266384
Mooi project mex! Te Vette Post dit overigens
  maandag 26 juni 2006 @ 23:17:40 #80
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_39269241
quote:
Op zondag 25 juni 2006 19:45 schreef bonfie het volgende:
Over dumpvalve: Je hebt er twee verschillende van:

1: Blow off valve
2: Recirculation valve

1: Geeft leuk geluid, gooit de luchtdruk naar buiten die je met je turbo maakt, als de gasklep dicht is.
2: Geeft geen leuk geluid, maar houd de luchtdruk in de motor, door het rondjes te laten gaan via de turbo.

1: voordeel: altijd "koele" lucht in de motor bij gasklep weer open
2: voordeel: de luchtdruk die je turbo heeft opgebouwd gaat niet verloren

Type 1 zit in heel veel productie modellen met turbo, die hoor je niet.
Type 2 zit in veel getunede auto's, daarom wordt het geluid vaak met snel geassosieerd.
(Waarom zit er geen spell-check op deze invoerpagina?)
net niet.
het heet altijd 'blow off valve'.
de bij 1 genoemde heet een 'open' bov.

je voordeel 1 is niet voor koele lucht maar om 'surge' van de turbo tegen te gaan. dus dat er lucht terugslaat tegen de gasklep en vanaf de verkeerde kant de turbo in gaat zodat deze wordt tegengewerkt door de luchtdruk (gaat hij kapot van).

en je voordeel 2 is niet voor de druk, maar om bij AFM-sensor type motoren de lucht terug het inlaattraject te laten gaan zodat de motor niet rijk gaat lopen. (gemeten lucht afblazen is niet goed).

verder klopt het aardig
pi_39275384
quote:
Op maandag 26 juni 2006 23:17 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

net niet.
het heet altijd 'blow off valve'.
de bij 1 genoemde heet een 'open' bov.

je voordeel 1 is niet voor koele lucht maar om 'surge' van de turbo tegen te gaan. dus dat er lucht terugslaat tegen de gasklep en vanaf de verkeerde kant de turbo in gaat zodat deze wordt tegengewerkt door de luchtdruk (gaat hij kapot van).

en je voordeel 2 is niet voor de druk, maar om bij AFM-sensor type motoren de lucht terug het inlaattraject te laten gaan zodat de motor niet rijk gaat lopen. (gemeten lucht afblazen is niet goed).

verder klopt het aardig
Volgens mij is het als volgt:
De BoV kent meerdere namen, Blow-off valve, recirculation valve, diverter valve, enz, enz.
Waar het om gaat is dat ze allemaal om dezelfde hoofdreden gemonteerd zitten. Namelijk de tegendruk aflaten van de turbo, wanneer de gasklep gesloten is. (voornamelijk tijdens schakelen)

Technisch gezien is het voordeel van een open BOV (hoe je deze ook noemen wilt) ten opzichte van een teruggekoppeld exemplaar, niet bestaand. De lucht die van de turbo af komt is namelijk heet (ook al is deze gekoeld door een Intercooler), dus van koelen onder de motorkap is totaal geen sprake. Verder klopt inderdaad de hoeveelheid lucht niet meer die door de MAF is gemeten, dus dat heeft ook alleen maar nadelen. (hoewel het rijk lopen van een turbo motor koelend effect heeft, wat weer een voordeel kan zijn ..)

Een BOV met terugkoppeling (noem ik zelf altijd een Diverter Valve) heeft twee voordelen:
- Deze houdt de hoeveelheid gemeten lucht door de MAF constant, alle lucht blijft in het circuit
- Doordat de druk terug gekoppeld wordt naar de turbo blijft deze marginaal beter op druk.

Eigenlijk zou je alleen een open BoV moeten monteren wanneer je gebruik maakt van een MAP ipv een MAF, maar dat komt maar zelden voor.

De enige reden om een Open BOV te installeren is voor het geluid!
  dinsdag 27 juni 2006 @ 09:51:56 #82
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_39276124
tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:22:20 #83
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_39276859
klopt FunnyName, het voordeel mbt het afvoeren van de overdruk heeft bij zowel open als closed werking, de eigenschap dat het surge tegengaat.
het klinkt alleen cooler om in de atmosfeer af te blazen.

Het valt overigens wel mee met dat rijk lopen als je de bov goed afstelt (hij loopt dan wel rijk maar de auto slaat je niet af), en als je een safc of vergelijkbaars installeert kan je dit zelfs nog compenseren.
pi_39277259
Zo'n blowoff valve verlengt toch ook de levensduur van de turbo? Dan is dan toch ook een voordeel?
pi_39279905
Ja, maar een turbo zonder BOV, welke soort dan ook, gaat heel kort mee. Ga er maar vanuit dat er altijd zo iets in zit.
pi_39280136
een turbo heeft zelf geen blow off valve... 'n blow off valve zet je tussen de intake en de charge-kant van de turbo.
pi_39283415
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 12:11 schreef bonfie het volgende:
Ja, maar een turbo zonder BOV, welke soort dan ook, gaat heel kort mee.
Dat is ook weer overdreven, het zal inderdaad de levensduur verkorten, maar heel kort mee gaan is weer het andere uiterste.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 17:26:41 #88
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_39290464
Ik denk dat je turbo wel gaat klagen als je de bov weg gaat halen . Spanningsverschillen in de bladen zijn dan niet bepaald meer minimaal te noemen lijkt me.
Life is too short don't stress every day
  dinsdag 27 juni 2006 @ 17:27:33 #89
127421 OG-Loco
Paper Trail
pi_39290508
*roept iets van wastegate*

.
So all I gotta say is What Uuuuuuuup
Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
pi_39290579
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 17:27 schreef OG-Loco het volgende:
*roept iets van wastegate*

.
Wastegate gaat open bij 'n bepaald boostlevel. Niet als je gasklep dicht is, dan gaat je blow off valve open.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 17:33:06 #91
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_39290697
Ga je eigenlijk geen problemen krijgen met die kleine kentekenplaten?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_39290777
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 17:27 schreef OG-Loco het volgende:
*roept iets van wastegate*

.
je roept idd maar wat
Today is the greatest day I've ever known
Can't live for tomorrow, tomorrow's much too long
pi_39290940
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 17:33 schreef MikeyMan het volgende:
Ga je eigenlijk geen problemen krijgen met die kleine kentekenplaten?
Het is een miata, amerikaanse versie. Dus toestemming om met kleine platen te rijden
Today is the greatest day I've ever known
Can't live for tomorrow, tomorrow's much too long
pi_39291664
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 17:27 schreef OG-Loco het volgende:
*roept iets van wastegate*

.
*roept iets van 'heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt'*
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 17:33 schreef MikeyMan het volgende:
Ga je eigenlijk geen problemen krijgen met die kleine kentekenplaten?
Nope, en ook niet met het feit dat ik geen lelijke knipperlichten aan de zijkanten heb
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 17:39 schreef ArTiC het volgende:

[..]

Het is een miata, amerikaanse versie. Dus toestemming om met kleine platen te rijden
Juist
  dinsdag 27 juni 2006 @ 18:21:53 #95
127421 OG-Loco
Paper Trail
pi_39292369
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 18:00 schreef Mex_ het volgende:

[..]

*roept iets van 'heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt'*
Daarom roep ik het ook .
So all I gotta say is What Uuuuuuuup
Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
pi_39292677
Wastegate = kleppie dat ervoor zorgt dat de turbo niet te hard draait, dit door uitlaatgassen erlangsheen te l(ei/ij)*den.

*=Streep door wat niet van toepassing is.
pi_39292973
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 18:21 schreef OG-Loco het volgende:

[..]

Daarom roep ik het ook .
huh
pi_39294804
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 18:31 schreef bonfie het volgende:
Wastegate = kleppie dat ervoor zorgt dat de turbo niet te hard draait, dit door uitlaatgassen erlangsheen te l(ei/ij)*den.

*=Streep door wat niet van toepassing is.
Dat zei ik.
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 17:29 schreef t0n het volgende:

[..]

Wastegate gaat open bij 'n bepaald boostlevel. Niet als je gasklep dicht is, dan gaat je blow off valve open.
  woensdag 28 juni 2006 @ 09:07:09 #99
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_39311458
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 10:37 schreef Sloper het volgende:
Zo'n blowoff valve verlengt toch ook de levensduur van de turbo? Dan is dan toch ook een voordeel?
de levensduur wordt verkort door surge. precies zoals ik het zei.
dus: gamma.
pi_39312221
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 18:00 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Nope, en ook niet met het feit dat ik geen lelijke knipperlichten aan de zijkanten heb
[..]
Sterker nog, je mag met een plastic kap over de kentekenplaat aan de achterkant rijden
Dat is een af-fabriek optie/accessoire geweest op de Miata (doorzichtige kap over het kenteken die flush loopt met de body).
Bij autofans zit iemand met een witte Miata die dat heeft. Hij is er al twee keer mee aangehouden, maar de rechter heeft besloten dat hij die kap mag voeren
Sindsdien heeft hij op die kap een klein stickertje "deze kap is toegestaan door de officier van justitie" (om bekeuringen van ijverige agenten en een extra nodeloze gang naar de rechter te voorkomen) en heeft hij het officiele papier ervan in z'n dashboardkastje
Of het ook echt helpt tegen flitsen weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat de foto overbelicht raakt als het flitslicht precies recht terugkaatst naar de camera.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')