Nog niet zo heel erg veel, ik schat zo'n 150pk, omdat ik nu nog zonder intercooler aan het rijden ben kan ik de druk eigenlijk niet verder opvoeren, ik rijd nu op 5psi. Ik wil op ~10psi uitkomen, dat is goed voor ~180pk. Hiervoor moet ik nog wel flink wat investeren: andere injectoren, intercooler, andere brandstofpomp, instelbare benzinedrukregelaar, andere koppeling en ander diff. Bij elkaar opgeteld een flinke klap geld, ik weet ook nog niet precies in welke volgorde ik alles ga doen.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:50 schreef flyguy het volgende:
hoeveel heb je nu op de wielen?
Geen idee hoeveel uur erin zit, met het verlagen ben ik iig het langste bezig geweest, alles zat muur en muurvast, turbo zat er in een dag op. Op de foto's zitten de slangklemmen en siliconen koppelingen inderdaad niet allemaal even netjes, is inmiddels gefikstquote:Op dinsdag 20 juni 2006 15:01 schreef MikeyMan het volgende:
Leuk project... Ook leuk dat je het allemaal zelf doet..
Hoeveel uur is er ondertussen in gaan zitten?
Afwerking is niet overal even strak, maar het gaat om het resultaat, zullen we maar zeggen
Ga je nog wat aan de roest van de bodem enzo doen? Of wacht je tot het zichzelf oplost?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 15:04 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Geen idee hoeveel uur erin zit, met het verlagen ben ik iig het langste bezig geweest, alles zat muur en muurvast, turbo zat er in een dag op. Op de foto's zitten de slangklemmen en siliconen koppelingen inderdaad niet allemaal even netjes, is inmiddels gefikstVoor de rest boeit het me niet zo heel veel hoe het eruit ziet als het maar hard vooruit komt, en hard de bocht om gaat natuurlijk
![]()
Ik had inderdaad met de verkoper geregeld dat hij er warranty op zou zettenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:28 schreef cryforhelp het volgende:
Whehe, handig, dat 'warranty'. Dat had je via mail even met de verzender bekonkeld?
Moet zeggen dat ik het tot nu toe erg stijlvol gedaan vindt, geen foute mods en dergelijke
Ah, nu met turbo-pics. Blijft leip hoor, en zeker zéér stijlvol die uitlaat. Je blijft met 1 demper nog wel binnen de normen?
Komende winter schors ik het ding weer en dan ga ik de bodem aanpakken, heb een huis gekocht met garagequote:Op dinsdag 20 juni 2006 15:09 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Ga je nog wat aan de roest van de bodem enzo doen? Of wacht je tot het zichzelf oplost?
1500$, ik vind het nogal wat. Moet maar tevreden zijn met wat ik hebquote:Op dinsdag 20 juni 2006 16:00 schreef noidea het volgende:
Cool project, en goed spul gebruikt ook zie ik.
Maar zo'n AEM Ecu is zoooo duur toch niet? Ik heb er ook 1. Alleen het laten programmeren kost ook wel wat.
Daar ben ik helaas niet bij, ik ga alleen naar de circuittrainig op 6 juli, de 15e naar de Loveparade dus Clubspecials op de 16e lijkt me niet zo'n goed planquote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:03 schreef johnwoo het volgende:
Mooi hoor Rob, ben benieuwd hoe dat zal gaan bij de ClubSpecials volgende maand
Zo kinky zijn ze niet hoor, gewoon standaard Mazda, wel een kinky gewichtquote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:36 schreef ArTiC het volgende:
Goed topique...niet dat je me ff verteld dat je kinky velgen hebt tegenwoordig
quote:Op woensdag 21 juni 2006 08:49 schreef Tjabbo het volgende:
Leuk project!
Wat zijn de specs van de turbo eigenlijk?
In eerste instantie is dit niet nodig, dit blok is ook geleverd in de 323turbo.quote:Hoef je de compressie van het blok niet een heel eind te verlagen ook?
AEM oid moet niet maar wordt aangeraden, de Emanage van Greddy kost maar ~500$, dat is maar ietsje meer dan een S-AFC. (ben ik net pas tegen gekomen..)quote:En waarom zou je eigenlijk naar een aem moeten bij meer boost?
Ik neem aan dat een drukregelaar en een Apexi S-AFC ook zorgen voor een goede brandstof verhouding?
quote:10 - 12 PSI boost levels (170-210 HP)
At this point it is a very good idea to have a fully programmable ECU to control the fuel and ignition. It is possible to run this amount of boost without this item, but it is walking a thin line. There are a few full replacement ECUs available for the 90-93 Miata...check out this section for these items. If you follow this path you will no longer need the AFPR, high pressure fuel pump, knock sensor or ignition retard device. However at this power level it is very important that you have an efficient intercooler to cool the superheated intake charge. Check out the intercooler section for that info.
Ik heb er geen EGT sensor bij, heb alleen het hoofd noodzakelijke, boost en afr dus. Olietemp lees ik (min of meer) af aan de standaard oliedrukmeter.quote:Heb je er ook een EGT sensor bij? (Ik lees het nergens) Erg belangrijk als je met de timing gaat spelen he. Je kan rustig een a/f van 14.7 hebben maar veel te hoge egt's.en 15.5 is te arm natuurlijk he
De Greddy turbokit die ik gekocht heb is speciaal voor dit blok gemaakt, zeer betaalbaar, plug en play en er is gruwelijk veel online over te vinden. Mijn blokje was nog gewoon goed en dus zou het zonde zijn om er iets anders in te hangen, daarbij is het ook wel praktisch als het blok uit de donor-auto ook in de lengte richting erin ligt, in de 626 ligt het blok volgens mij ook gewoon in de breedte.Met een beetje moeite passen er heel wat blokken in de mx5, in de US rijden er zelfs een flink aantal rond met V8's en V6'squote:Op woensdag 21 juni 2006 19:50 schreef casejunkie het volgende:
Had je dan niet beter een FE3N blok in je wagen kunnen hangen? (Blok uit een Mazda 626 2.0i GT coupé) Je zit dan al aan de 148 PK en vanuit daar kan je een turbo monteren.
Wel erg mooi project zeg!!!!
Het gaat alleen niet meer zo lekker de bocht omquote:Op donderdag 22 juni 2006 06:15 schreef StefanP het volgende:
Kijk, dat is het betere werk ipv een luchtfilter en een taartschep! Respect
Ik heb totaal geen autotechnische achtergrond, het is allemaal hobby, al had ik een hoop dingen niet kunnen doen/weten zonder het forum op miata.net (30.000 gebruikers, bijna 2 miljoen posts)quote:Op donderdag 22 juni 2006 09:52 schreef vlad het volgende:
heel tof gedaan allemaal![]()
waar ik benieuwd naar ben: heb je een autotechnische achtergrond of is het allemaal hobby?![]()
quote:
Je kan de ontsteking ook vervroegen of verlaten inderdaad alleen verlies je daarmee vermogen op momenten dat de turbo niets doet. Het kastje wat ik heb zorgt ervoor dat de ontsteking pas vervroegd wordt op het moment dat de turbo begint mee te draaien.quote:Op donderdag 22 juni 2006 12:26 schreef Repeat het volgende:
Moet je bij elke auto waar je een turbo op monteert de ontsteking aanpassen? En heb je daar altijd zo'n lossstaand apparaatje voor nodig, dwz, kan je niet gewoon de ontsteking zelf vervroegen of verlaten...
We hebben in aug/sept 'n rollerbank meeting, laat je wel ff weten dan.quote:Op donderdag 22 juni 2006 12:35 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Je kan de ontsteking ook vervroegen of verlaten inderdaad alleen verlies je daarmee vermogen op momenten dat de turbo niets doet. Het kastje wat ik heb zorgt ervoor dat de ontsteking pas vervroegd wordt op het moment dat de turbo begint mee te draaien.
Ik zet 'm pas op de bank als ik een intercooler heb, 0-100, geen idee, iig een heel stuk sneller dan een Astra GSI, maarjaquote:Op donderdag 22 juni 2006 13:35 schreef Diemietuhriej het volgende:
Heb je hem al ooit op de testbank gehad, of ga je dit nog doen?
En hoe snel doet hij de 0 - 100?
Verder erg mooie wagen!
Met SLKHK?quote:Op donderdag 22 juni 2006 13:42 schreef t0n het volgende:
[..]
We hebben in aug/sept 'n rollerbank meeting, laat je wel ff weten dan.
Ja, dat kan wel inderdaadquote:Op donderdag 22 juni 2006 15:47 schreef beschuit het volgende:
hey Mex_, ik heb volgens mij nog ooit een afspraak met je gemaakt om je honda coupe te kopen, maar die was me toen iets te rose in het echthaha
mooi om te zien dat je een leuke projectauto hebt! succes ermee!
Laat je niets wijsmaken. Mijn safc kostte me 120 euro.quote:Op woensdag 21 juni 2006 10:43 schreef Mex_ het volgende:
[..]
[afbeelding]
[..]
In eerste instantie is dit niet nodig, dit blok is ook geleverd in de 323turbo.
[..]
AEM oid moet niet maar wordt aangeraden, de Emanage van Greddy kost maar ~500$, dat is maar ietsje meer dan een S-AFC. (ben ik net pas tegen gekomen..)
[..]
[..]
Ik heb er geen EGT sensor bij, heb alleen het hoofd noodzakelijke, boost en afr dus. Olietemp lees ik (min of meer) af aan de standaard oliedrukmeter.
De emanage kan ook ontsteking regelen, kan gelogd worden, kan grotere injectoren aan, kan evt extra injectoren aan. Op Ebay zijn ze maar ietsje duurder (gebruikt) dan de s-afc's. Daarbij maakt de s-afc gebruik van de TPS die op de Miata niet aanwezig is (heeft throttle switch)quote:Op donderdag 22 juni 2006 23:51 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Laat je niets wijsmaken. Mijn safc kostte me 120 euro.
Ik ben misschien eigenwijs maar ik ga niet heel m'n auto vol hangen met meters.quote:En egt is wmb echt hoofd noodzakelijk als je je blok heel wilt houden, en als je met de timing wilt klooien.
Het ding is iig goed genoeg om af te lezen of de olie op temperatuur en om schommelingen in de temperatuur te kunnen waarnemen, een exact aantal graden kan ik er uiteraard niet aan aflezen.quote:Olietemp aflezen aan de drukmeter? dan moet je wel een supernaukeurig ding hebben. Ik zou d'r niet op vertrouwen als ik jou was.
Het zou kunnen, bij de kit die hij gebruikt heeft zit standaard al een andere ECU, intercooler, grotere injectoren etcetc, kost dan ook 5000$ ofzo.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 12:38 schreef m_aik_el het volgende:
hier is er een MX-5 met 250pk zegt de eigenaar![]()
http://auto.2dehands.be/m(...)miata.html?start=150
Ik had het ook alleen over de prijsquote:Op vrijdag 23 juni 2006 09:02 schreef Mex_ het volgende:
[..]
De emanage kan ook ontsteking regelen, kan gelogd worden, kan grotere injectoren aan, kan evt extra injectoren aan. Op Ebay zijn ze maar ietsje duurder (gebruikt) dan de s-afc's. Daarbij maakt de s-afc gebruik van de TPS die op de Miata niet aanwezig is (heeft throttle switch)
[..]
tuurlijk ben je eigenwijs. Maar dat moet ook, anders had iedereen hetzelfde.quote:Ik ben misschien eigenwijs maar ik ga niet heel m'n auto vol hangen met meters.
Ja na 15 minuten rijden is de olie ook wel warm dus zo spannend is het ook weer niet.quote:[..]
Het ding is iig goed genoeg om af te lezen of de olie op temperatuur en om schommelingen in de temperatuur te kunnen waarnemen, een exact aantal graden kan ik er uiteraard niet aan aflezen.
http://www.city-speed.com/webstore/eng_greddy_emanage.htmlquote:Op zaterdag 24 juni 2006 00:00 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Ik had het ook alleen over de prijs
een e manage krijg je niet voor onder de 400 eurie.
tuurlijk is het mooier dan alleen een safc
[..]
tuurlijk ben je eigenwijs. Maar dat moet ook, anders had iedereen hetzelfde.
Ik hoop dat het je er goed bij gaat
[..]
Ja na 15 minuten rijden is de olie ook wel warm dus zo spannend is het ook weer niet.
Blowoffvalve = dumpvalve idd. Geluid is niet triest is een bijkomstigheid van de functionaliteit van dat ding.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:02 schreef OG-Loco het volgende:
Blowoffvalve = dumpvalve? Indien ja, beetje jammer, dat geluid is te triest.
Verder vet.
*vroem* TSSSJJ *vroem* TSSSJJquote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:04 schreef noidea het volgende:
[..]
Blowoffvalve = dumpvalve idd. Geluid is niet triest is een bijkomstigheid van de functionaliteit van dat ding.
Tja het helpt de turbo op druk te houden tussen het schakelen, je kan bij de meeste er ook wel een wat strakkere veer inzetten. Dus dan gaat tie in de stad bij normaal rijden niet zo hard af. Zijn zeikerds als jij ook weer blij.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:18 schreef OG-Loco het volgende:
[..]
*vroem* TSSSJJ *vroem* TSSSJJ
Je bent verdomme geen vrachtwagen.
[ Alleen bij sprinten is het een beetje cool. Bij stadsgebruik....]
Is het je niet opgevallen hoe weinig auto's zo'n dumpding hebben? Dan ga ik me toch afvragen welke groep de zeikerds zijnquote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:21 schreef noidea het volgende:
[..]
Tja het helpt de turbo op druk te houden tussen het schakelen, je kan bij de meeste er ook wel een wat strakkere veer inzetten. Dus dan gaat tie in de stad bij normaal rijden niet zo hard af. Zijn zeikerds als jij ook weer blij.
Blowoff valves zijn de shit man. Vooral als er zo'n eikel voor je rijdt die 20 onder de limiet tuft, of onnodig links rijdt. Even het gas er op en naast hem loslaten.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:24 schreef OG-Loco het volgende:
[..]
Is het je niet opgevallen hoe weinig auto's zo'n dumpding hebben? Dan ga ik me toch afvragen welke groep de zeikerds zijn![]()
.
quote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:59 schreef StefanP het volgende:
[..]
Blowoff valves zijn de shit man. Vooral als er zo'n eikel voor je rijdt die 20 onder de limiet tuft, of onnodig links rijdt. Even het gas er op en naast hem loslaten.
FYI: elke fatsoenlijke auto met een turbo heeft er een, maar meestal zijn ze circulated dwz dat ze niet de atmosfeer in blazen.
Oja, als ik de eikel zou zijn die ff wat rustiger aan zou doen, zou ik alleen maar lachen in de door jou beschreven situatie.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:02 schreef OG-Loco het volgende:
Blowoffvalve = dumpvalve? Indien ja, beetje jammer, dat geluid is te triest.
Verder vet.
Alleen het blauwe kastjequote:Op zaterdag 24 juni 2006 20:50 schreef Tjabbo het volgende:
welke onderdelen moet je daarvan allemaal hebben dan?
Bij normaal stadsgebruik doet het ding bijna niets, alleen bij een evt stoplichtsprintje zul je 'm horen. De vergelijking met een vrachtwagen kan ik niet helemaal volgen, ze maken inderdaad een zelfde soort geluid maar dat komt totaal ergens anders vandaan.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:18 schreef OG-Loco het volgende:
[..]
*vroem* TSSSJJ *vroem* TSSSJJ
Je bent verdomme geen vrachtwagen.
[ Alleen bij sprinten is het een beetje cool. Bij stadsgebruik....]
Zwart met leren interieur is al gauw 2~3k duurder dan de mijne in aanschaf. Toen ik het ding kocht was ik nog een arme student, daarbij geef ik weinig om leer en overige luxe fratsen. Dit wagentje is puur voor het rijgenot, voor al het overige gebruik ik m'n leasebakje.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:31 schreef k_man het volgende:
Wel gaaf dat je dat allemaal zelf kunt.
Beetje jammer van de Miata die je gekozen hebt, knalrood en met stoffen bekleding is ie niet het mooist. Broertje van me rijdt ook een (aangepaste) Miata uit 1994, maar dan zwart met bruin leren interieur.![]()
quote:Op zaterdag 24 juni 2006 22:29 schreef OG-Loco het volgende:
[..]
[..]
Oja, als ik de eikel zou zijn die ff wat rustiger aan zou doen, zou ik alleen maar lachen in de door jou beschreven situatie.
En de software ? zit die erbij?quote:Op zondag 25 juni 2006 11:27 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Alleen het blauwe kastjeDe kabeltjes zijn vrij gemakkelijk zelf te maken.
Bijna goedquote:Op zondag 25 juni 2006 19:45 schreef bonfie het volgende:
Over dumpvalve: Je hebt er twee verschillende van:
1: Blow off valve
2: Recirculation valve
1: Geeft leuk geluid, gooit de luchtdruk naar buiten die je met je turbo maakt, als de gasklep dicht is.
2: Geeft geen leuk geluid, maar houd de luchtdruk in de motor, door het rondjes te laten gaan via de turbo.
1: voordeel: altijd "koele" lucht in de motor bij gasklep weer open
2: voordeel: de luchtdruk die je turbo heeft opgebouwd gaat niet verloren
Type 1 2 zit in heel veel productie modellen met turbo, die hoor je niet.
Type 2 1zit in veel getunede auto's, daarom wordt het geluid vaak met snel geassosieerd.
(Waarom zit er geen spell-check op deze invoerpagina?)
Wat heb je ervoor betaald dan?quote:Op zondag 25 juni 2006 11:27 schreef Mex_ het volgende:
Zwart met leren interieur is al gauw 2~3k duurder dan de mijne in aanschaf. Toen ik het ding kocht was ik nog een arme student, daarbij geef ik weinig om leer en overige luxe fratsen. Dit wagentje is puur voor het rijgenot, voor al het overige gebruik ik m'n leasebakje.
Ik heb er 4k voor betaald, als ik overvallen wordt door een bui dan doe ik toch gewoon m'n dak dicht? Daarbij blijft het interieur zo goed als droog tijdens een bui zolang je maar blijft rijden. (uiteraard niet bij zo'n bui als vanmiddagquote:Op zondag 25 juni 2006 21:08 schreef k_man het volgende:
[..]
Wat heb je ervoor betaald dan?
Leer is niet alleen luxe en mooi, maar ook praktisch in een cabrio. Als jij overvallen wordt door een bui, rij je nog een tijd met zompige stoelen rond. Bij leer pak je ff een handdoekje en klaar.
Als je achteraf een dumpvalve moet plaatsen dan is een dumpvalve die naar de buitenlucht afblaast het makkelijks te monteren, een simpele aansluiting op het inlaattraject is voldoende. Als je een recirculerende wil dan zul je nog een extra slang of buisje moeten maken.quote:Op zondag 25 juni 2006 23:29 schreef Repeat het volgende:
zoeen dumpvalve die in de lucht afblaast is imo wel voor het geluid hoor, anders kan je ook wel zo'n ding nemen wat de lucht recirculeerd.
Ik dacht dat dat ook beter was, want bij zo'n ding die in de lucht afblaast is die lucht wel al meegenomen in de hoeveelheid lucht die naar je motor gaat, dan loopt je motor dus eventjes te rijk toch?
net niet.quote:Op zondag 25 juni 2006 19:45 schreef bonfie het volgende:
Over dumpvalve: Je hebt er twee verschillende van:
1: Blow off valve
2: Recirculation valve
1: Geeft leuk geluid, gooit de luchtdruk naar buiten die je met je turbo maakt, als de gasklep dicht is.
2: Geeft geen leuk geluid, maar houd de luchtdruk in de motor, door het rondjes te laten gaan via de turbo.
1: voordeel: altijd "koele" lucht in de motor bij gasklep weer open
2: voordeel: de luchtdruk die je turbo heeft opgebouwd gaat niet verloren
Type 1 zit in heel veel productie modellen met turbo, die hoor je niet.
Type 2 zit in veel getunede auto's, daarom wordt het geluid vaak met snel geassosieerd.
(Waarom zit er geen spell-check op deze invoerpagina?)
Volgens mij is het als volgt:quote:Op maandag 26 juni 2006 23:17 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
net niet.
het heet altijd 'blow off valve'.
de bij 1 genoemde heet een 'open' bov.
je voordeel 1 is niet voor koele lucht maar om 'surge' van de turbo tegen te gaan. dus dat er lucht terugslaat tegen de gasklep en vanaf de verkeerde kant de turbo in gaat zodat deze wordt tegengewerkt door de luchtdruk (gaat hij kapot van).
en je voordeel 2 is niet voor de druk, maar om bij AFM-sensor type motoren de lucht terug het inlaattraject te laten gaan zodat de motor niet rijk gaat lopen. (gemeten lucht afblazen is niet goed).
verder klopt het aardig
Dat is ook weer overdreven, het zal inderdaad de levensduur verkorten, maar heel kort mee gaan is weer het andere uiterste.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 12:11 schreef bonfie het volgende:
Ja, maar een turbo zonder BOV, welke soort dan ook, gaat heel kort mee.
Wastegate gaat open bij 'n bepaald boostlevel. Niet als je gasklep dicht is, dan gaat je blow off valve open.quote:
je roept idd maar watquote:
Het is een miata, amerikaanse versie. Dus toestemming om met kleine platen te rijdenquote:Op dinsdag 27 juni 2006 17:33 schreef MikeyMan het volgende:
Ga je eigenlijk geen problemen krijgen met die kleine kentekenplaten?
*roept iets van 'heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt'*quote:
Nope, en ook niet met het feit dat ik geen lelijke knipperlichten aan de zijkanten hebquote:Op dinsdag 27 juni 2006 17:33 schreef MikeyMan het volgende:
Ga je eigenlijk geen problemen krijgen met die kleine kentekenplaten?
Juistquote:Op dinsdag 27 juni 2006 17:39 schreef ArTiC het volgende:
[..]
Het is een miata, amerikaanse versie. Dus toestemming om met kleine platen te rijden
Daarom roep ik het ookquote:Op dinsdag 27 juni 2006 18:00 schreef Mex_ het volgende:
[..]
*roept iets van 'heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt'*
Dat zei ik.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 18:31 schreef bonfie het volgende:
Wastegate = kleppie dat ervoor zorgt dat de turbo niet te hard draait, dit door uitlaatgassen erlangsheen te l(ei/ij)*den.
*=Streep door wat niet van toepassing is.
quote:Op dinsdag 27 juni 2006 17:29 schreef t0n het volgende:
[..]
Wastegate gaat open bij 'n bepaald boostlevel. Niet als je gasklep dicht is, dan gaat je blow off valve open.
de levensduur wordt verkort door surge. precies zoals ik het zei.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 10:37 schreef Sloper het volgende:
Zo'n blowoff valve verlengt toch ook de levensduur van de turbo? Dan is dan toch ook een voordeel?
Sterker nog, je mag met een plastic kap over de kentekenplaat aan de achterkant rijdenquote:Op dinsdag 27 juni 2006 18:00 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Nope, en ook niet met het feit dat ik geen lelijke knipperlichten aan de zijkanten heb![]()
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |