abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39034360
Na jaren lang rijden in veel verschillende Honda's heb ik ruim een jaar geleden besloten een Mazda Miata MX-5 te kopen om de simpele reden dat ik weer iets wilde uit Japan, het goedkoop moest zijn (onderhoud, verzekering en belasting) en rwd moest hebben. Met deze 3 eisen blijft er nog maar 1 wagen over en dat is deze dus.

Toen ik de auto ruim een jaar geleden kocht stond hij er zo bij, bij een handelaar hier in de buurt:





Na een redelijke zoektocht heb ik voor deze gekozen omdat hij uit '92 komt en daardoor wat extra verstevegingen en opties heeft. Daarbij wilde ik ook graag een Miata ivm de kleine nummerbordjes en het ontbreken van de lelijke knipperlichten aan de zijkanten en het lelijke mistachterlicht aan de achterkant. Ook heeft dit model geen last van het 'short nose' probleem. Daarbij was de km/miles stand ook vrij laag (bij aankoop 84000 miles).

In de maanden na de aankoop heb ik vooral genoten van het open rijden en de (standaard) al vrij goede wegligging van de Miata. Allereerst heb ik de lelijke velgen met banden voor een nette prijs op marktplaats verkocht en heb ik voor weinig een setje beschadigde velgen gekocht die ik zelf geschuurd en gespoten heb. Verder heb ik het nummerbordje wat lager gehangen:



Vervolgens heb ik de gare papieren speakertjes vervangen en centrale deurvergrendeling ingebouwd en aangesloten op het alarm, hier valt weinig aan te zien dus hierbij een foto van de werkzaamheden:



Vervolgens ben ik op Ebay een goedkoop spruitstuk tegen gekomen:



Hierdoor werd de auto wat feller, reageerd wat beter op het gas, en dat voor maar 150¤, shipped

Omdat de standaard luchtfilter op een Miata al vrij behoorlijk is valt hier weinig aan te verbeteren. Het plaatsten van een open luchtfilter op de plek is het domste wat je kunt doen omdat het ding naast het spruitstuk komt te hangen. Om toch wat meer frisse lucht binnen te krijgen heb ik een poging gewaagd om de Randall Cowl van Flyin Miata na te maken, dit ding zorgt ervoor dat je buitenlucht aanzuigt ipv de warme lucht onder de motorkap. Op de foto zie je wat ik er van gebrouwen heb, koste me 15¤ voor de dremel, buisje had ik nog liggen.





Volgende stap was het aanpakken van het onderstel, de standaard dempers van een MX-5 staan er namelijk bekend om dat ze nogal snel gaan lekken, bij verwijderen van de dempers bleken ze inderdaad alle 4 lek te zijn. Omdat de wegligging standaard al vrij behoorlijk is merk je hier niet zoveel van als je gewend bent in 'normale' auto's te rijden. Ik de dempers vervangen voor Bilstein B6 sportdempers met Eibach Pro-Kit veren. Ook de stofhoezen heb ik vervangen omdat daar niets meer van over was.

Oud:





Nieuw:



Ondertussen flink gezocht naar een setje orginele velgen van de versie met 1.8i blokje, dit zijn de meest lichte velgen die oem voor de MX-5 gemaakt zijn (4,9kg) Uiteindelijk een setje gevonden en de 'oude' velgen weer verkocht. Tevens ook nog een setje lichtgewicht rode lugnuts gescored, het totaalplaatje zie je hier, dus verlaging, andere velgen en rode lugnuts:



Een andere reden, die ik nog niet genoemd heb, waarom ik voor de trage 1.6i gekozen heb ipv de wat vlottere 1.8i is dat er voor de 1.6i (van '89 - '94) een zeer betaalbare turbo set te koop is van Greddy, met een beetje zoeken vind je deze set op Ebay voor zo'n $1200. Na niet al te lang nadenken heb ik de knoop doorgehakt en de Greddykit op Ebay besteld. Doordat het 1.6i blok in de MX-5 ook geleverd is in de 323 met turbo zitten er al wat voorzieningen op het blok waardoor de montage van een turbo vergemakkelijkt worden, zo zijn de olietoevoer en afvoer standaard al aanwezig.

Om veilig te kunnen rondrijden met een turbo heb ik besloten om de AEM UEGO aan te schaffen. Dit is een wideband lambda waarmee ik de AFR netjes in de gaten kan houden. Om met de Greddykit op een stockblok te rijden moet zul je de ontsteking moeten aanpassen van 10 naar 6 graden. Omdat je hiermee vermogen verliest wanneer je niet aan het boosten bent heb ik de Bipes ACU gekocht, hiermee kun je instellen bij welk toerental de ontsteking verlaat moet worden. Het apparaat kijkt ook naar airflow en temperatuur, deze zijn beide in te stellen, net als de rpm.









In eerste instantie was ik van plan om de AEM UEGO op deze manier te monteren:





Hiervoor zou ik echter de ventilatie kanalen moeten slopen om de bekabeling erin te krijgen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een A-stijl meterhouder van Autometer. Op de foto zie je ook de VDO Vision boostmeter



Hier zie je de Bipes ACU geïnstalleerd:



Deze krijgt tzt nog een plekje in het handschoenenvakje

Na lang wachten (3 weken ongeveer) kwam eindelijk de langverwachte doos binnen, gelukkig zonder importkosten door de met pen geschreven letters op de doos



Met de volgene inhoud:

Manifold


Luchtfilter


Olie toe-en afvoerslang


Vortech FMU




Pakkingen en overige aansluitmeuk


Pijpjes


Downpipe


Turbo








Work in progress pics





Klaar





Mijn handige pa heeft een mooi hitteschildje gemaakt (ding heeft 3 functies, potje met remvloeistof smelt niet, luchtfilter blijft koeler en eieren bakken op de motorkap kan niet meer)





Tevens heb ik de uitlaat vanaf de downpipe custom laten maken in 2,5" met een enkel een einddemper (geen middendemper of kat meer..) Om toch zoveel mogelijk de 'sleeperlook' te behouden heb ik voor een subtiel eindstukje gekozen:



Om de druk netjes te kunnen regelen en om boostspike te voorkomen heb ik een manual boostcontroller gekocht, die zie je (als je goed kijkt) op de volgende foto:



Bij een turbo hoort uiteraard ook een blow off valve, ik heb gekozen voor een bov van Forge:



Omdat ik er tijdens de laatste clubspecialsdag op Zandvoort achter kwam dat mijn remmen erg veel last hadden van fading (remvloeistof was 3 dagen oud, dot5.1) heb ik besloten om de schijven en blokken van een 1.8i te nemen, deze schijven zijn 255mm ipv 235mm doorsnede. Bij t0n heb ik een setje Axxis Ultimate blokken besteld:



Schijven komen van Zimmerman, zijn al besteld, maar nog niet binnen:



Ik hoop dat hiermee m'n fading problemen verleden tijd zijn.



Todolist
  • Schijven en blokken monteren
  • Intercooler plaatsen
  • Andere brandstofpomp
  • Andere bougies
  • DIY 'papa' rollbar
  • etcetc

    Vragen staat vrij

    [ Bericht 4% gewijzigd door Mex_ op 20-06-2006 16:25:39 ]
  • pi_39034643
    Netjes, wat is het verschil dat je nieuwe spruitstuk maakt ongeveer in PK?
    ALLES is relatief, behalve het begin en het eind.
    pi_39034793
    Mooi man
    Ben pas net 18 eerst maar eens m'n rijbewijs halen en wat diploma's binnenslepen.
    Hoeveel geld gaat er wel niet in zo'n project zitten?
    pi_39034914
    Ben nog niet klaar Nog even geduld, ben nog steeds met de openingspost bezig.
    pi_39035320
    Whehe, handig, dat 'warranty'. Dat had je via mail even met de verzender bekonkeld?

    Moet zeggen dat ik het tot nu toe erg stijlvol gedaan vindt, geen foute mods en dergelijke

    Ah, nu met turbo-pics. Blijft leip hoor, en zeker zéér stijlvol die uitlaat. Je blijft met 1 demper nog wel binnen de normen?
      dinsdag 20 juni 2006 @ 14:32:37 #6
    55154 Sjoewe
    Time. Space.
    pi_39035461
    Vet man
    ** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
      dinsdag 20 juni 2006 @ 14:50:39 #7
    74484 flyguy
    Full of Dutch Courage
    pi_39036130
    hoeveel heb je nu op de wielen?
    The more debt, the better
    pi_39036226
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 14:50 schreef flyguy het volgende:
    hoeveel heb je nu op de wielen?
    Nog niet zo heel erg veel, ik schat zo'n 150pk, omdat ik nu nog zonder intercooler aan het rijden ben kan ik de druk eigenlijk niet verder opvoeren, ik rijd nu op 5psi. Ik wil op ~10psi uitkomen, dat is goed voor ~180pk. Hiervoor moet ik nog wel flink wat investeren: andere injectoren, intercooler, andere brandstofpomp, instelbare benzinedrukregelaar, andere koppeling en ander diff. Bij elkaar opgeteld een flinke klap geld, ik weet ook nog niet precies in welke volgorde ik alles ga doen.

    Tot 10psi kun je de standaard ECU blijven gebruiken, daarboven raden ze aan om bv een AEM ecu te gaan gebruiken, zover wil ik niet gaan, of ik moet de de loterij winnen

    [ Bericht 16% gewijzigd door Mex_ op 20-06-2006 16:03:57 ]
      dinsdag 20 juni 2006 @ 14:54:14 #9
    74484 flyguy
    Full of Dutch Courage
    pi_39036274
    nogal tijd netjes op zo'n lichte roadster als een mx 5
    The more debt, the better
      dinsdag 20 juni 2006 @ 15:01:29 #10
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_39036605
    Leuk project... Ook leuk dat je het allemaal zelf doet..

    Hoeveel uur is er ondertussen in gaan zitten?

    Afwerking is niet overal even strak, maar het gaat om het resultaat, zullen we maar zeggen
    Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
    ©DiscoveryChannel
    pi_39036693
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 15:01 schreef MikeyMan het volgende:
    Leuk project... Ook leuk dat je het allemaal zelf doet..

    Hoeveel uur is er ondertussen in gaan zitten?

    Afwerking is niet overal even strak, maar het gaat om het resultaat, zullen we maar zeggen
    Geen idee hoeveel uur erin zit, met het verlagen ben ik iig het langste bezig geweest, alles zat muur en muurvast, turbo zat er in een dag op. Op de foto's zitten de slangklemmen en siliconen koppelingen inderdaad niet allemaal even netjes, is inmiddels gefikst Voor de rest boeit het me niet zo heel veel hoe het eruit ziet als het maar hard vooruit komt, en hard de bocht om gaat natuurlijk
      dinsdag 20 juni 2006 @ 15:08:00 #12
    20074 Paladijn
    Jinba Ittai
    pi_39036844
    schaamteloze tvp
    Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
    Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
      dinsdag 20 juni 2006 @ 15:09:13 #13
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_39036888
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 15:04 schreef Mex_ het volgende:

    [..]

    Geen idee hoeveel uur erin zit, met het verlagen ben ik iig het langste bezig geweest, alles zat muur en muurvast, turbo zat er in een dag op. Op de foto's zitten de slangklemmen en siliconen koppelingen inderdaad niet allemaal even netjes, is inmiddels gefikst Voor de rest boeit het me niet zo heel veel hoe het eruit ziet als het maar hard vooruit komt, en hard de bocht om gaat natuurlijk
    Ga je nog wat aan de roest van de bodem enzo doen? Of wacht je tot het zichzelf oplost?
    Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
    ©DiscoveryChannel
    pi_39037007
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 14:28 schreef cryforhelp het volgende:
    Whehe, handig, dat 'warranty'. Dat had je via mail even met de verzender bekonkeld?

    Moet zeggen dat ik het tot nu toe erg stijlvol gedaan vindt, geen foute mods en dergelijke

    Ah, nu met turbo-pics. Blijft leip hoor, en zeker zéér stijlvol die uitlaat. Je blijft met 1 demper nog wel binnen de normen?
    Ik had inderdaad met de verkoper geregeld dat hij er warranty op zou zetten Scheelde me een flinke klap geld.

    Waarschijnlijk blijf ik gewoon binnen de norm, qua geluid dempt de turbo uiteraard ook, of ik m'n co waarde ga halen is nog even afwachten
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 15:09 schreef MikeyMan het volgende:

    [..]

    Ga je nog wat aan de roest van de bodem enzo doen? Of wacht je tot het zichzelf oplost?
    Komende winter schors ik het ding weer en dan ga ik de bodem aanpakken, heb een huis gekocht met garage moest tot nu toe alles open-air doen

    Erg veel roest zit er niet trouwens, het ding heeft tot 2000 in California rond gereden dus pas vanaf die tijd regen gezien

    [ Bericht 21% gewijzigd door Mex_ op 20-06-2006 15:34:54 ]
    pi_39038906
    Cool project, en goed spul gebruikt ook zie ik.
    Maar zo'n AEM Ecu is zoooo duur toch niet? Ik heb er ook 1. Alleen het laten programmeren kost ook wel wat.
    If you can't smoke it, or light it, fuck it.
    pi_39039054
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 16:00 schreef noidea het volgende:
    Cool project, en goed spul gebruikt ook zie ik.
    Maar zo'n AEM Ecu is zoooo duur toch niet? Ik heb er ook 1. Alleen het laten programmeren kost ook wel wat.
    1500$, ik vind het nogal wat. Moet maar tevreden zijn met wat ik heb (ben benieuwd hoelang ik dat vol ga houden )
    pi_39040669
    vet! tvp
      dinsdag 20 juni 2006 @ 19:01:19 #18
    77352 Hugster
    Mandarijntje
    pi_39044844
    Ziet er zeer goed uit allemaal
    Het kleppendeksel is ook flink vooruit gegaan door zijn verfbeurtje
    pi_39045668
    gaaf karretje!! neef van me heeft een mx-5 1.8 uit 1994. wagen ziet er tiptop uit, ook het uitlaat gedeelte vanaf de motor t/m de einddemper vervangen. hij had eerst de velgen die jij nu hebt, maar heeft er 17" onder gelegd. zijn streven is later ook een turbo/supercharger te hebben

    succes!
    pi_39047202
    Mooi hoor Rob, ben benieuwd hoe dat zal gaan bij de ClubSpecials volgende maand
      dinsdag 20 juni 2006 @ 20:06:54 #21
    132767 lipje
    zeg maar nee, krijg je er twee
    pi_39047329
    Te Vet Project
    Return of the Unox-muts
    Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
    verrekte koekwaus :')
    Pappa van Aafke en Onno
    pi_39050566
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 20:03 schreef johnwoo het volgende:
    Mooi hoor Rob, ben benieuwd hoe dat zal gaan bij de ClubSpecials volgende maand
    Daar ben ik helaas niet bij, ik ga alleen naar de circuittrainig op 6 juli, de 15e naar de Loveparade dus Clubspecials op de 16e lijkt me niet zo'n goed plan
    pi_39051540
    Goed topique...niet dat je me ff verteld dat je kinky velgen hebt tegenwoordig
    Today is the greatest day I've ever known
    Can't live for tomorrow, tomorrow's much too long
    pi_39051671
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 21:36 schreef ArTiC het volgende:
    Goed topique...niet dat je me ff verteld dat je kinky velgen hebt tegenwoordig
    Zo kinky zijn ze niet hoor, gewoon standaard Mazda, wel een kinky gewicht
    pi_39053095
    Nice project
    Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
      woensdag 21 juni 2006 @ 08:49:19 #26
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_39063425
    Leuk project!

    Wat zijn de specs van de turbo eigenlijk?
    Hoef je de compressie van het blok niet een heel eind te verlagen ook?

    En waarom zou je eigenlijk naar een aem moeten bij meer boost?
    Ik neem aan dat een drukregelaar en een Apexi S-AFC ook zorgen voor een goede brandstof verhouding?

    Heb je er ook een EGT sensor bij? (Ik lees het nergens) Erg belangrijk als je met de timing gaat spelen he. Je kan rustig een a/f van 14.7 hebben maar veel te hoge egt's.

    en 15.5 is te arm natuurlijk he
    pi_39063483
    Mooi project
    Vooral leuk omdat de Miata er nog standaard uitziet, dat vind ik persoonlijk altijd het leukst.
    pi_39065452
    Damn man ik ben zo jaloers op de mensen die dit allemaal zelf kunnen, was ik maar zo handig.

    Anyho, vette topic.
    pi_39066598
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 08:49 schreef Tjabbo het volgende:
    Leuk project!

    Wat zijn de specs van de turbo eigenlijk?
    quote:
    Hoef je de compressie van het blok niet een heel eind te verlagen ook?
    In eerste instantie is dit niet nodig, dit blok is ook geleverd in de 323turbo.
    quote:
    En waarom zou je eigenlijk naar een aem moeten bij meer boost?
    Ik neem aan dat een drukregelaar en een Apexi S-AFC ook zorgen voor een goede brandstof verhouding?
    AEM oid moet niet maar wordt aangeraden, de Emanage van Greddy kost maar ~500$, dat is maar ietsje meer dan een S-AFC. (ben ik net pas tegen gekomen..)
    quote:
    10 - 12 PSI boost levels (170-210 HP)

    At this point it is a very good idea to have a fully programmable ECU to control the fuel and ignition. It is possible to run this amount of boost without this item, but it is walking a thin line. There are a few full replacement ECUs available for the 90-93 Miata...check out this section for these items. If you follow this path you will no longer need the AFPR, high pressure fuel pump, knock sensor or ignition retard device. However at this power level it is very important that you have an efficient intercooler to cool the superheated intake charge. Check out the intercooler section for that info.
    quote:
    Heb je er ook een EGT sensor bij? (Ik lees het nergens) Erg belangrijk als je met de timing gaat spelen he. Je kan rustig een a/f van 14.7 hebben maar veel te hoge egt's. en 15.5 is te arm natuurlijk he
    Ik heb er geen EGT sensor bij, heb alleen het hoofd noodzakelijke, boost en afr dus. Olietemp lees ik (min of meer) af aan de standaard oliedrukmeter.
    pi_39087711
    Had je dan niet beter een FE3N blok in je wagen kunnen hangen? (Blok uit een Mazda 626 2.0i GT coupé) Je zit dan al aan de 148 PK en vanuit daar kan je een turbo monteren.

    Wel erg mooi project zeg!!!!
    Driving:
    Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
    Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
    Mazda MX-5 1.6i 16v
    pi_39088679
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 19:50 schreef casejunkie het volgende:
    Had je dan niet beter een FE3N blok in je wagen kunnen hangen? (Blok uit een Mazda 626 2.0i GT coupé) Je zit dan al aan de 148 PK en vanuit daar kan je een turbo monteren.

    Wel erg mooi project zeg!!!!
    De Greddy turbokit die ik gekocht heb is speciaal voor dit blok gemaakt, zeer betaalbaar, plug en play en er is gruwelijk veel online over te vinden. Mijn blokje was nog gewoon goed en dus zou het zonde zijn om er iets anders in te hangen, daarbij is het ook wel praktisch als het blok uit de donor-auto ook in de lengte richting erin ligt, in de 626 ligt het blok volgens mij ook gewoon in de breedte.Met een beetje moeite passen er heel wat blokken in de mx5, in de US rijden er zelfs een flink aantal rond met V8's en V6's

    pi_39101022
    Kijk, dat is het betere werk ipv een luchtfilter en een taartschep! Respect
    "Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
    -Mark Steyn
      donderdag 22 juni 2006 @ 07:19:07 #33
    29319 ninja-mod
    Budo Taijutsu
    pi_39101214
    Keurige auto!
    Zeker iets om trots op te zijn!
    > BTi <
    Only the light called darkness can show who i really am...
    pi_39101532
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 06:15 schreef StefanP het volgende:
    Kijk, dat is het betere werk ipv een luchtfilter en een taartschep! Respect
    Het gaat alleen niet meer zo lekker de bocht om
    pi_39102639
    gaaf karretje man

    word een echte wolf in schaapskleren
    Hopeloos benzine verslaafd
    pi_39103045
    heel tof gedaan allemaal

    waar ik benieuwd naar ben: heb je een autotechnische achtergrond of is het allemaal hobby?
    Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
    pi_39103214
    Oi Roppie

    Netjes gedaan man.
    pi_39103402
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 09:52 schreef vlad het volgende:
    heel tof gedaan allemaal

    waar ik benieuwd naar ben: heb je een autotechnische achtergrond of is het allemaal hobby?
    Ik heb totaal geen autotechnische achtergrond, het is allemaal hobby, al had ik een hoop dingen niet kunnen doen/weten zonder het forum op miata.net (30.000 gebruikers, bijna 2 miljoen posts)
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 10:01 schreef t0n het volgende:
    Oi Roppie

    Netjes gedaan man.
    Schijven zijn nog steeds niet binnen, heb je blokjes dus nog steeds niet kunnen testen.

    [ Bericht 16% gewijzigd door Mex_ op 22-06-2006 12:26:20 ]
    pi_39107749
    mooi project succes
    pi_39107832
    Moet je bij elke auto waar je een turbo op monteert de ontsteking aanpassen? En heb je daar altijd zo'n lossstaand apparaatje voor nodig, dwz, kan je niet gewoon de ontsteking zelf vervroegen of verlaten...
    pi_39108135
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 12:26 schreef Repeat het volgende:
    Moet je bij elke auto waar je een turbo op monteert de ontsteking aanpassen? En heb je daar altijd zo'n lossstaand apparaatje voor nodig, dwz, kan je niet gewoon de ontsteking zelf vervroegen of verlaten...
    Je kan de ontsteking ook vervroegen of verlaten inderdaad alleen verlies je daarmee vermogen op momenten dat de turbo niets doet. Het kastje wat ik heb zorgt ervoor dat de ontsteking pas vervroegd wordt op het moment dat de turbo begint mee te draaien.
    pi_39110123
    Heb je hem al ooit op de testbank gehad, of ga je dit nog doen?

    En hoe snel doet hij de 0 - 100?

    Verder erg mooie wagen!
    Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
    pi_39110435
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 12:35 schreef Mex_ het volgende:

    [..]

    Je kan de ontsteking ook vervroegen of verlaten inderdaad alleen verlies je daarmee vermogen op momenten dat de turbo niets doet. Het kastje wat ik heb zorgt ervoor dat de ontsteking pas vervroegd wordt op het moment dat de turbo begint mee te draaien.
    We hebben in aug/sept 'n rollerbank meeting, laat je wel ff weten dan.
    pi_39110465
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 13:35 schreef Diemietuhriej het volgende:
    Heb je hem al ooit op de testbank gehad, of ga je dit nog doen?

    En hoe snel doet hij de 0 - 100?

    Verder erg mooie wagen!
    Ik zet 'm pas op de bank als ik een intercooler heb, 0-100, geen idee, iig een heel stuk sneller dan een Astra GSI, maarja
    pi_39110475
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 13:42 schreef t0n het volgende:

    [..]

    We hebben in aug/sept 'n rollerbank meeting, laat je wel ff weten dan.
    Met SLKHK?
    pi_39115109
    tvp
      donderdag 22 juni 2006 @ 15:47:32 #48
    60852 beschuit
    wil weer verkiezingen
    pi_39115218
    hey Mex_, ik heb volgens mij nog ooit een afspraak met je gemaakt om je honda coupe te kopen, maar die was me toen iets te rose in het echt haha

    mooi om te zien dat je een leuke projectauto hebt! succes ermee!
    moest eigenlijk beschuitfluiter zijn, maarja, dat pastte niet...bastards!
    www.prikstok.nl : Prikkelend Scherpzinnig!
      donderdag 22 juni 2006 @ 16:24:43 #49
    16452 mhr-zip
    Fien addict
    pi_39116275
    Dit vind ik wel een vet project!!

    Ipv. een kadett gsi uit 19noach pimpen.
    Iemand Fien soms gezien?
    pi_39117684
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 15:47 schreef beschuit het volgende:
    hey Mex_, ik heb volgens mij nog ooit een afspraak met je gemaakt om je honda coupe te kopen, maar die was me toen iets te rose in het echt haha

    mooi om te zien dat je een leuke projectauto hebt! succes ermee!
    Ja, dat kan wel inderdaad Die heb ik uiteindelijk nog verkocht aan een mannetje wat het ding toch compleet ging verbouwen met een hoop plastic en een andere kleur, dus dat roze maakte voor hem niet zoveel uit. Vervolgens deze civic gekocht, jaartje gereden en toen de Miata gekocht.

      donderdag 22 juni 2006 @ 23:51:48 #51
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_39133816
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 10:43 schreef Mex_ het volgende:

    [..]

    [afbeelding]
    [..]

    In eerste instantie is dit niet nodig, dit blok is ook geleverd in de 323turbo.
    [..]

    AEM oid moet niet maar wordt aangeraden, de Emanage van Greddy kost maar ~500$, dat is maar ietsje meer dan een S-AFC. (ben ik net pas tegen gekomen..)
    [..]


    [..]

    Ik heb er geen EGT sensor bij, heb alleen het hoofd noodzakelijke, boost en afr dus. Olietemp lees ik (min of meer) af aan de standaard oliedrukmeter.
    Laat je niets wijsmaken. Mijn safc kostte me 120 euro.

    En egt is wmb echt hoofd noodzakelijk als je je blok heel wilt houden, en als je met de timing wilt klooien.

    Olietemp aflezen aan de drukmeter? dan moet je wel een supernaukeurig ding hebben. Ik zou d'r niet op vertrouwen als ik jou was.
    pi_39139122
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 23:51 schreef Tjabbo het volgende:

    [..]

    Laat je niets wijsmaken. Mijn safc kostte me 120 euro.
    De emanage kan ook ontsteking regelen, kan gelogd worden, kan grotere injectoren aan, kan evt extra injectoren aan. Op Ebay zijn ze maar ietsje duurder (gebruikt) dan de s-afc's. Daarbij maakt de s-afc gebruik van de TPS die op de Miata niet aanwezig is (heeft throttle switch)
    quote:
    En egt is wmb echt hoofd noodzakelijk als je je blok heel wilt houden, en als je met de timing wilt klooien.
    Ik ben misschien eigenwijs maar ik ga niet heel m'n auto vol hangen met meters.
    quote:
    Olietemp aflezen aan de drukmeter? dan moet je wel een supernaukeurig ding hebben. Ik zou d'r niet op vertrouwen als ik jou was.
    Het ding is iig goed genoeg om af te lezen of de olie op temperatuur en om schommelingen in de temperatuur te kunnen waarnemen, een exact aantal graden kan ik er uiteraard niet aan aflezen.

    [ Bericht 4% gewijzigd door Mex_ op 23-06-2006 09:08:22 ]
    pi_39145412
    hier is er een MX-5 met 250pk zegt de eigenaar
    http://auto.2dehands.be/m(...)miata.html?start=150
    pi_39145705
    quote:
    Op vrijdag 23 juni 2006 12:38 schreef m_aik_el het volgende:
    hier is er een MX-5 met 250pk zegt de eigenaar
    http://auto.2dehands.be/m(...)miata.html?start=150
    Het zou kunnen, bij de kit die hij gebruikt heeft zit standaard al een andere ECU, intercooler, grotere injectoren etcetc, kost dan ook 5000$ ofzo.

    Het is een Belg, er komen nog wel meer getunde Belgische wagens hier op de markt verwacht ik, met die nieuwe regels daar.
    pi_39153040
    Hulde! goed bezig, dat zijn de leuke autootjes!
    Pas wel op met MX5jes op circuitdagen (weet niet watvoor je heen gaat) maar heb wel eens op een circuitdag een mooie groene aan gort zien rijden. Gast met ze helm gooien enzo, tja moet je ook niet doen met zo'n mooi autootje
    Keep us posted
    en toen.....
      zaterdag 24 juni 2006 @ 00:00:26 #56
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_39166941
    quote:
    Op vrijdag 23 juni 2006 09:02 schreef Mex_ het volgende:

    [..]

    De emanage kan ook ontsteking regelen, kan gelogd worden, kan grotere injectoren aan, kan evt extra injectoren aan. Op Ebay zijn ze maar ietsje duurder (gebruikt) dan de s-afc's. Daarbij maakt de s-afc gebruik van de TPS die op de Miata niet aanwezig is (heeft throttle switch)
    [..]
    Ik had het ook alleen over de prijs
    een e manage krijg je niet voor onder de 400 eurie.
    tuurlijk is het mooier dan alleen een safc

    quote:
    Ik ben misschien eigenwijs maar ik ga niet heel m'n auto vol hangen met meters.
    tuurlijk ben je eigenwijs. Maar dat moet ook, anders had iedereen hetzelfde.
    Ik hoop dat het je er goed bij gaat
    quote:
    [..]

    Het ding is iig goed genoeg om af te lezen of de olie op temperatuur en om schommelingen in de temperatuur te kunnen waarnemen, een exact aantal graden kan ik er uiteraard niet aan aflezen.
    Ja na 15 minuten rijden is de olie ook wel warm dus zo spannend is het ook weer niet.
    pi_39167390
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 00:00 schreef Tjabbo het volgende:

    [..]

    Ik had het ook alleen over de prijs
    een e manage krijg je niet voor onder de 400 eurie.
    tuurlijk is het mooier dan alleen een safc


    [..]

    tuurlijk ben je eigenwijs. Maar dat moet ook, anders had iedereen hetzelfde.
    Ik hoop dat het je er goed bij gaat
    [..]

    Ja na 15 minuten rijden is de olie ook wel warm dus zo spannend is het ook weer niet.
    http://www.city-speed.com/webstore/eng_greddy_emanage.html

    Op ebay zijn ze nog wel goedkoper te vinden.
      zaterdag 24 juni 2006 @ 20:50:07 #58
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_39187860
    welke onderdelen moet je daarvan allemaal hebben dan?
      zaterdag 24 juni 2006 @ 21:02:19 #59
    127421 OG-Loco
    Paper Trail
    pi_39188237
    Blowoffvalve = dumpvalve? Indien ja, beetje jammer, dat geluid is te triest.


    Verder vet .
    So all I gotta say is What Uuuuuuuup
    Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
    pi_39188303
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:02 schreef OG-Loco het volgende:
    Blowoffvalve = dumpvalve? Indien ja, beetje jammer, dat geluid is te triest.


    Verder vet .
    Blowoffvalve = dumpvalve idd. Geluid is niet triest is een bijkomstigheid van de functionaliteit van dat ding.
    If you can't smoke it, or light it, fuck it.
      zaterdag 24 juni 2006 @ 21:18:24 #61
    127421 OG-Loco
    Paper Trail
    pi_39188882
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:04 schreef noidea het volgende:

    [..]

    Blowoffvalve = dumpvalve idd. Geluid is niet triest is een bijkomstigheid van de functionaliteit van dat ding.
    *vroem* TSSSJJ *vroem* TSSSJJ

    Je bent verdomme geen vrachtwagen .

    [ Alleen bij sprinten is het een beetje cool. Bij stadsgebruik.... ]
    So all I gotta say is What Uuuuuuuup
    Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
    pi_39188975
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:18 schreef OG-Loco het volgende:

    [..]

    *vroem* TSSSJJ *vroem* TSSSJJ

    Je bent verdomme geen vrachtwagen .

    [ Alleen bij sprinten is het een beetje cool. Bij stadsgebruik.... ]
    Tja het helpt de turbo op druk te houden tussen het schakelen, je kan bij de meeste er ook wel een wat strakkere veer inzetten. Dus dan gaat tie in de stad bij normaal rijden niet zo hard af. Zijn zeikerds als jij ook weer blij.
    If you can't smoke it, or light it, fuck it.
      zaterdag 24 juni 2006 @ 21:24:44 #63
    127421 OG-Loco
    Paper Trail
    pi_39189066
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:21 schreef noidea het volgende:

    [..]

    Tja het helpt de turbo op druk te houden tussen het schakelen, je kan bij de meeste er ook wel een wat strakkere veer inzetten. Dus dan gaat tie in de stad bij normaal rijden niet zo hard af. Zijn zeikerds als jij ook weer blij.
    Is het je niet opgevallen hoe weinig auto's zo'n dumpding hebben? Dan ga ik me toch afvragen welke groep de zeikerds zijn .
    So all I gotta say is What Uuuuuuuup
    Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
    pi_39189129
    Uh......ok?
    If you can't smoke it, or light it, fuck it.
    pi_39189261
    Wel gaaf dat je dat allemaal zelf kunt.

    Beetje jammer van de Miata die je gekozen hebt, knalrood en met stoffen bekleding is ie niet het mooist. Broertje van me rijdt ook een (aangepaste) Miata uit 1994, maar dan zwart met bruin leren interieur.
      zaterdag 24 juni 2006 @ 21:59:28 #66
    46960 StefanP
    polemicist
    pi_39190113
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:24 schreef OG-Loco het volgende:

    [..]

    Is het je niet opgevallen hoe weinig auto's zo'n dumpding hebben? Dan ga ik me toch afvragen welke groep de zeikerds zijn .
    Blowoff valves zijn de shit man. Vooral als er zo'n eikel voor je rijdt die 20 onder de limiet tuft, of onnodig links rijdt. Even het gas er op en naast hem loslaten.

    FYI: elke fatsoenlijke auto met een turbo heeft er een, maar meestal zijn ze circulated dwz dat ze niet de atmosfeer in blazen.
    "Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
    -Mark Steyn
    pi_39190297
    Rood is een puur kleurtje, straalt fun uit
    Interieur kan altijd anders lijkt me als je daar behoefte naar hebt, paar leuke sportstoelen zouden ook wel nice zijn ^^

    OG-Loco, noidea zegt precies dat het functioneel is en jij begint over cool hoe fout
    Is je wel eens opgevallen dat normale auto's gewoon gebouwd zijn om mee te rijden en liever geen herrie willen, bij deze auto is het puur rijplezier (who gives a fuck about "cool" ... want om eerlijk te zijn, het lijkt gewoon een duikboot op wielen )
    en toen.....
      zaterdag 24 juni 2006 @ 22:29:48 #68
    127421 OG-Loco
    Paper Trail
    pi_39191201
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:59 schreef StefanP het volgende:

    [..]

    Blowoff valves zijn de shit man. Vooral als er zo'n eikel voor je rijdt die 20 onder de limiet tuft, of onnodig links rijdt. Even het gas er op en naast hem loslaten.

    FYI: elke fatsoenlijke auto met een turbo heeft er een, maar meestal zijn ze circulated dwz dat ze niet de atmosfeer in blazen.
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:02 schreef OG-Loco het volgende:
    Blowoffvalve = dumpvalve? Indien ja, beetje jammer, dat geluid is te triest.


    Verder vet .
    Oja, als ik de eikel zou zijn die ff wat rustiger aan zou doen, zou ik alleen maar lachen in de door jou beschreven situatie.
    So all I gotta say is What Uuuuuuuup
    Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
      zaterdag 24 juni 2006 @ 22:53:27 #69
    46960 StefanP
    polemicist
    pi_39192142
    Nadat je schrikt ja
    "Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
    -Mark Steyn
    pi_39201074
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 20:50 schreef Tjabbo het volgende:
    welke onderdelen moet je daarvan allemaal hebben dan?
    Alleen het blauwe kastje De kabeltjes zijn vrij gemakkelijk zelf te maken.
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:18 schreef OG-Loco het volgende:

    [..]

    *vroem* TSSSJJ *vroem* TSSSJJ

    Je bent verdomme geen vrachtwagen .

    [ Alleen bij sprinten is het een beetje cool. Bij stadsgebruik.... ]
    Bij normaal stadsgebruik doet het ding bijna niets, alleen bij een evt stoplichtsprintje zul je 'm horen. De vergelijking met een vrachtwagen kan ik niet helemaal volgen, ze maken inderdaad een zelfde soort geluid maar dat komt totaal ergens anders vandaan.
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:31 schreef k_man het volgende:
    Wel gaaf dat je dat allemaal zelf kunt.

    Beetje jammer van de Miata die je gekozen hebt, knalrood en met stoffen bekleding is ie niet het mooist. Broertje van me rijdt ook een (aangepaste) Miata uit 1994, maar dan zwart met bruin leren interieur.
    Zwart met leren interieur is al gauw 2~3k duurder dan de mijne in aanschaf. Toen ik het ding kocht was ik nog een arme student, daarbij geef ik weinig om leer en overige luxe fratsen. Dit wagentje is puur voor het rijgenot, voor al het overige gebruik ik m'n leasebakje.
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 22:29 schreef OG-Loco het volgende:

    [..]


    [..]

    Oja, als ik de eikel zou zijn die ff wat rustiger aan zou doen, zou ik alleen maar lachen in de door jou beschreven situatie.


    [ Bericht 20% gewijzigd door Mex_ op 25-06-2006 11:38:49 ]
      zondag 25 juni 2006 @ 18:02:44 #71
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_39213423
    quote:
    Op zondag 25 juni 2006 11:27 schreef Mex_ het volgende:

    [..]

    Alleen het blauwe kastje De kabeltjes zijn vrij gemakkelijk zelf te maken.
    En de software ? zit die erbij?

    Addon harnesses zijn idd wel zelf te maken.
    pi_39217360
    Over dumpvalve: Je hebt er twee verschillende van:

    1: Blow off valve
    2: Recirculation valve

    1: Geeft leuk geluid, gooit de luchtdruk naar buiten die je met je turbo maakt, als de gasklep dicht is.
    2: Geeft geen leuk geluid, maar houd de luchtdruk in de motor, door het rondjes te laten gaan via de turbo.

    1: voordeel: altijd "koele" lucht in de motor bij gasklep weer open
    2: voordeel: de luchtdruk die je turbo heeft opgebouwd gaat niet verloren

    Type 1 zit in heel veel productie modellen met turbo, die hoor je niet.
    Type 2 zit in veel getunede auto's, daarom wordt het geluid vaak met snel geassosieerd.
    (Waarom zit er geen spell-check op deze invoerpagina?)
    pi_39217559
    quote:
    Op zondag 25 juni 2006 19:45 schreef bonfie het volgende:
    Over dumpvalve: Je hebt er twee verschillende van:

    1: Blow off valve
    2: Recirculation valve

    1: Geeft leuk geluid, gooit de luchtdruk naar buiten die je met je turbo maakt, als de gasklep dicht is.
    2: Geeft geen leuk geluid, maar houd de luchtdruk in de motor, door het rondjes te laten gaan via de turbo.

    1: voordeel: altijd "koele" lucht in de motor bij gasklep weer open
    2: voordeel: de luchtdruk die je turbo heeft opgebouwd gaat niet verloren

    Type 1 2 zit in heel veel productie modellen met turbo, die hoor je niet.
    Type 2 1zit in veel getunede auto's, daarom wordt het geluid vaak met snel geassosieerd.
    (Waarom zit er geen spell-check op deze invoerpagina?)
    Bijna goed
    pi_39220555
    quote:
    Op zondag 25 juni 2006 11:27 schreef Mex_ het volgende:
    Zwart met leren interieur is al gauw 2~3k duurder dan de mijne in aanschaf. Toen ik het ding kocht was ik nog een arme student, daarbij geef ik weinig om leer en overige luxe fratsen. Dit wagentje is puur voor het rijgenot, voor al het overige gebruik ik m'n leasebakje.
    Wat heb je ervoor betaald dan?

    Leer is niet alleen luxe en mooi, maar ook praktisch in een cabrio. Als jij overvallen wordt door een bui, rij je nog een tijd met zompige stoelen rond. Bij leer pak je ff een handdoekje en klaar.
    pi_39227460
    quote:
    Op zondag 25 juni 2006 21:08 schreef k_man het volgende:

    [..]

    Wat heb je ervoor betaald dan?

    Leer is niet alleen luxe en mooi, maar ook praktisch in een cabrio. Als jij overvallen wordt door een bui, rij je nog een tijd met zompige stoelen rond. Bij leer pak je ff een handdoekje en klaar.
    Ik heb er 4k voor betaald, als ik overvallen wordt door een bui dan doe ik toch gewoon m'n dak dicht? Daarbij blijft het interieur zo goed als droog tijdens een bui zolang je maar blijft rijden. (uiteraard niet bij zo'n bui als vanmiddag )
    pi_39227677
    Het komt niet zo vaak voor, maar m'n boertje heeft al wel 'ns op vluchtstrook gestaan om in no time z'n kap dicht te krijgen toen het opeens echt begon te hozen. Lekker voor lul sta je dan wel, heheh.
    pi_39229486
    zoeen dumpvalve die in de lucht afblaast is imo wel voor het geluid hoor, anders kan je ook wel zo'n ding nemen wat de lucht recirculeerd.
    Ik dacht dat dat ook beter was, want bij zo'n ding die in de lucht afblaast is die lucht wel al meegenomen in de hoeveelheid lucht die naar je motor gaat, dan loopt je motor dus eventjes te rijk toch?
    pi_39239161
    quote:
    Op zondag 25 juni 2006 23:29 schreef Repeat het volgende:
    zoeen dumpvalve die in de lucht afblaast is imo wel voor het geluid hoor, anders kan je ook wel zo'n ding nemen wat de lucht recirculeerd.
    Ik dacht dat dat ook beter was, want bij zo'n ding die in de lucht afblaast is die lucht wel al meegenomen in de hoeveelheid lucht die naar je motor gaat, dan loopt je motor dus eventjes te rijk toch?
    Als je achteraf een dumpvalve moet plaatsen dan is een dumpvalve die naar de buitenlucht afblaast het makkelijks te monteren, een simpele aansluiting op het inlaattraject is voldoende. Als je een recirculerende wil dan zul je nog een extra slang of buisje moeten maken.

    Bij motoren met een air flow meter is de lucht inderdaad al gemeten, in dat geval zul je gebruik moeten maken van een dumpvalve die hiervoor geschikt is (net als de mijne, die is netjes gesloten bij stationair draaien)
    pi_39266384
    Mooi project mex! Te Vette Post dit overigens
      maandag 26 juni 2006 @ 23:17:40 #80
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_39269241
    quote:
    Op zondag 25 juni 2006 19:45 schreef bonfie het volgende:
    Over dumpvalve: Je hebt er twee verschillende van:

    1: Blow off valve
    2: Recirculation valve

    1: Geeft leuk geluid, gooit de luchtdruk naar buiten die je met je turbo maakt, als de gasklep dicht is.
    2: Geeft geen leuk geluid, maar houd de luchtdruk in de motor, door het rondjes te laten gaan via de turbo.

    1: voordeel: altijd "koele" lucht in de motor bij gasklep weer open
    2: voordeel: de luchtdruk die je turbo heeft opgebouwd gaat niet verloren

    Type 1 zit in heel veel productie modellen met turbo, die hoor je niet.
    Type 2 zit in veel getunede auto's, daarom wordt het geluid vaak met snel geassosieerd.
    (Waarom zit er geen spell-check op deze invoerpagina?)
    net niet.
    het heet altijd 'blow off valve'.
    de bij 1 genoemde heet een 'open' bov.

    je voordeel 1 is niet voor koele lucht maar om 'surge' van de turbo tegen te gaan. dus dat er lucht terugslaat tegen de gasklep en vanaf de verkeerde kant de turbo in gaat zodat deze wordt tegengewerkt door de luchtdruk (gaat hij kapot van).

    en je voordeel 2 is niet voor de druk, maar om bij AFM-sensor type motoren de lucht terug het inlaattraject te laten gaan zodat de motor niet rijk gaat lopen. (gemeten lucht afblazen is niet goed).

    verder klopt het aardig
    pi_39275384
    quote:
    Op maandag 26 juni 2006 23:17 schreef Tjabbo het volgende:

    [..]

    net niet.
    het heet altijd 'blow off valve'.
    de bij 1 genoemde heet een 'open' bov.

    je voordeel 1 is niet voor koele lucht maar om 'surge' van de turbo tegen te gaan. dus dat er lucht terugslaat tegen de gasklep en vanaf de verkeerde kant de turbo in gaat zodat deze wordt tegengewerkt door de luchtdruk (gaat hij kapot van).

    en je voordeel 2 is niet voor de druk, maar om bij AFM-sensor type motoren de lucht terug het inlaattraject te laten gaan zodat de motor niet rijk gaat lopen. (gemeten lucht afblazen is niet goed).

    verder klopt het aardig
    Volgens mij is het als volgt:
    De BoV kent meerdere namen, Blow-off valve, recirculation valve, diverter valve, enz, enz.
    Waar het om gaat is dat ze allemaal om dezelfde hoofdreden gemonteerd zitten. Namelijk de tegendruk aflaten van de turbo, wanneer de gasklep gesloten is. (voornamelijk tijdens schakelen)

    Technisch gezien is het voordeel van een open BOV (hoe je deze ook noemen wilt) ten opzichte van een teruggekoppeld exemplaar, niet bestaand. De lucht die van de turbo af komt is namelijk heet (ook al is deze gekoeld door een Intercooler), dus van koelen onder de motorkap is totaal geen sprake. Verder klopt inderdaad de hoeveelheid lucht niet meer die door de MAF is gemeten, dus dat heeft ook alleen maar nadelen. (hoewel het rijk lopen van een turbo motor koelend effect heeft, wat weer een voordeel kan zijn ..)

    Een BOV met terugkoppeling (noem ik zelf altijd een Diverter Valve) heeft twee voordelen:
    - Deze houdt de hoeveelheid gemeten lucht door de MAF constant, alle lucht blijft in het circuit
    - Doordat de druk terug gekoppeld wordt naar de turbo blijft deze marginaal beter op druk.

    Eigenlijk zou je alleen een open BoV moeten monteren wanneer je gebruik maakt van een MAP ipv een MAF, maar dat komt maar zelden voor.

    De enige reden om een Open BOV te installeren is voor het geluid!
      dinsdag 27 juni 2006 @ 09:51:56 #82
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_39276124
    tvp
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      dinsdag 27 juni 2006 @ 10:22:20 #83
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_39276859
    klopt FunnyName, het voordeel mbt het afvoeren van de overdruk heeft bij zowel open als closed werking, de eigenschap dat het surge tegengaat.
    het klinkt alleen cooler om in de atmosfeer af te blazen.

    Het valt overigens wel mee met dat rijk lopen als je de bov goed afstelt (hij loopt dan wel rijk maar de auto slaat je niet af), en als je een safc of vergelijkbaars installeert kan je dit zelfs nog compenseren.
    pi_39277259
    Zo'n blowoff valve verlengt toch ook de levensduur van de turbo? Dan is dan toch ook een voordeel?
    pi_39279905
    Ja, maar een turbo zonder BOV, welke soort dan ook, gaat heel kort mee. Ga er maar vanuit dat er altijd zo iets in zit.
    pi_39280136
    een turbo heeft zelf geen blow off valve... 'n blow off valve zet je tussen de intake en de charge-kant van de turbo.
    pi_39283415
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 12:11 schreef bonfie het volgende:
    Ja, maar een turbo zonder BOV, welke soort dan ook, gaat heel kort mee.
    Dat is ook weer overdreven, het zal inderdaad de levensduur verkorten, maar heel kort mee gaan is weer het andere uiterste.
      dinsdag 27 juni 2006 @ 17:26:41 #88
    56074 Kolkie
    in a state of trance
    pi_39290464
    Ik denk dat je turbo wel gaat klagen als je de bov weg gaat halen . Spanningsverschillen in de bladen zijn dan niet bepaald meer minimaal te noemen lijkt me.
    Life is too short don't stress every day
      dinsdag 27 juni 2006 @ 17:27:33 #89
    127421 OG-Loco
    Paper Trail
    pi_39290508
    *roept iets van wastegate*

    .
    So all I gotta say is What Uuuuuuuup
    Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
    pi_39290579
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 17:27 schreef OG-Loco het volgende:
    *roept iets van wastegate*

    .
    Wastegate gaat open bij 'n bepaald boostlevel. Niet als je gasklep dicht is, dan gaat je blow off valve open.
      dinsdag 27 juni 2006 @ 17:33:06 #91
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_39290697
    Ga je eigenlijk geen problemen krijgen met die kleine kentekenplaten?
    Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
    ©DiscoveryChannel
    pi_39290777
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 17:27 schreef OG-Loco het volgende:
    *roept iets van wastegate*

    .
    je roept idd maar wat
    Today is the greatest day I've ever known
    Can't live for tomorrow, tomorrow's much too long
    pi_39290940
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 17:33 schreef MikeyMan het volgende:
    Ga je eigenlijk geen problemen krijgen met die kleine kentekenplaten?
    Het is een miata, amerikaanse versie. Dus toestemming om met kleine platen te rijden
    Today is the greatest day I've ever known
    Can't live for tomorrow, tomorrow's much too long
    pi_39291664
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 17:27 schreef OG-Loco het volgende:
    *roept iets van wastegate*

    .
    *roept iets van 'heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt'*
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 17:33 schreef MikeyMan het volgende:
    Ga je eigenlijk geen problemen krijgen met die kleine kentekenplaten?
    Nope, en ook niet met het feit dat ik geen lelijke knipperlichten aan de zijkanten heb
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 17:39 schreef ArTiC het volgende:

    [..]

    Het is een miata, amerikaanse versie. Dus toestemming om met kleine platen te rijden
    Juist
      dinsdag 27 juni 2006 @ 18:21:53 #95
    127421 OG-Loco
    Paper Trail
    pi_39292369
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 18:00 schreef Mex_ het volgende:

    [..]

    *roept iets van 'heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt'*
    Daarom roep ik het ook .
    So all I gotta say is What Uuuuuuuup
    Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
    pi_39292677
    Wastegate = kleppie dat ervoor zorgt dat de turbo niet te hard draait, dit door uitlaatgassen erlangsheen te l(ei/ij)*den.

    *=Streep door wat niet van toepassing is.
    pi_39292973
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 18:21 schreef OG-Loco het volgende:

    [..]

    Daarom roep ik het ook .
    huh
    pi_39294804
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 18:31 schreef bonfie het volgende:
    Wastegate = kleppie dat ervoor zorgt dat de turbo niet te hard draait, dit door uitlaatgassen erlangsheen te l(ei/ij)*den.

    *=Streep door wat niet van toepassing is.
    Dat zei ik.
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 17:29 schreef t0n het volgende:

    [..]

    Wastegate gaat open bij 'n bepaald boostlevel. Niet als je gasklep dicht is, dan gaat je blow off valve open.
      woensdag 28 juni 2006 @ 09:07:09 #99
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_39311458
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 10:37 schreef Sloper het volgende:
    Zo'n blowoff valve verlengt toch ook de levensduur van de turbo? Dan is dan toch ook een voordeel?
    de levensduur wordt verkort door surge. precies zoals ik het zei.
    dus: gamma.
    pi_39312221
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 18:00 schreef Mex_ het volgende:
    [..]
    Nope, en ook niet met het feit dat ik geen lelijke knipperlichten aan de zijkanten heb
    [..]
    Sterker nog, je mag met een plastic kap over de kentekenplaat aan de achterkant rijden
    Dat is een af-fabriek optie/accessoire geweest op de Miata (doorzichtige kap over het kenteken die flush loopt met de body).
    Bij autofans zit iemand met een witte Miata die dat heeft. Hij is er al twee keer mee aangehouden, maar de rechter heeft besloten dat hij die kap mag voeren
    Sindsdien heeft hij op die kap een klein stickertje "deze kap is toegestaan door de officier van justitie" (om bekeuringen van ijverige agenten en een extra nodeloze gang naar de rechter te voorkomen) en heeft hij het officiele papier ervan in z'n dashboardkastje
    Of het ook echt helpt tegen flitsen weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat de foto overbelicht raakt als het flitslicht precies recht terugkaatst naar de camera.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')