abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42140882
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 14:17 schreef Roel_spaarndam het volgende:

[..]

Ja dat las ik al ergens in een ander topic ja het is toch niet toevallig iemand wiens naam begint met een L en eindigd op ady_Jane
Nee, zij niet
Die wil ik trouwens wel meevragen voor ons alpientripje nu Maarten niet meegaat (die moet op de maandag of dinsdag voor z'n werk naar het verre oosten)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_42141193
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 14:19 schreef Gripper het volgende:

...nu Maarten niet meegaat (die moet op de maandag of dinsdag voor z'n werk naar het verre oosten)
Wat een zwaar leven heeft die jongen toch Het is idd wel handig als we met z'n vieren zijn, en als ik het zo hoor heb je genoeg connecties.
pi_42141379
Oké, ik wil gaan klimmen. En dan bedoel ik serieus klimmen. De meesten van jullie doen dat zo te lezen al wat langer. Mijn vraag is: hoe kan ik het beste beginnen? Een curcus voor beginners? Een aantal losse lessen? Met iemand op sleeptouw die het al langer doet?

En, moet je altijd met z'n 2-en naar de klimhal (las ergens zoiets, met oog op zekeren etc.)? Ik heb namelijk nog niemand in mijn omgeving die ook wil gaan klimmen...

Nou, alle info is welkom!! Bij voorbaat dank
Ik maak geen fouten. Ik beperk mij tot blunders.
pi_42141499
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 14:38 schreef poebeertjuh het volgende:
Oké, ik wil gaan klimmen. En dan bedoel ik serieus klimmen. De meesten van jullie doen dat zo te lezen al wat langer. Mijn vraag is: hoe kan ik het beste beginnen? Een curcus voor beginners? Een aantal losse lessen? Met iemand op sleeptouw die het al langer doet?

En, moet je altijd met z'n 2-en naar de klimhal (las ergens zoiets, met oog op zekeren etc.)? Ik heb namelijk nog niemand in mijn omgeving die ook wil gaan klimmen...

Nou, alle info is welkom!! Bij voorbaat dank
Klimmen doe je altijd met z'n tweeën ja.
Als jij wilt beginnen, maar nog geen klimmaatje hebt, is het het beste om gewoon naar de hal te gaan, en daar een introductieles te volgen. Dat kan ófwel met de instructeur, dan heb je 1 op 1 begeleiding, of je wordt met een groepje beginners tegelijk geinstrueerd. Voordeel daarvan is dat je meteen een klimmaatje kunt vinden onder de andere beginners.
Zo'n beginnerscursus duurt in veel hallen 4 avonden ofzo, en daarna ben je in staat veilig te klimmen. vergelijk het met autorijden: je leert veilig je ding te doen, de techniek en souplesse komen alleen maar door het daarna vaak te gaan doen.

Of je gaat een keer mee als er een weer eens een clubje fokkers uit dit topic in een hal afspreekt
Mijn foto's op Flickr!
pi_42141716
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 14:43 schreef Gripper het volgende:

[..]

Klimmen doe je altijd met z'n tweeën ja.
Als jij wilt beginnen, maar nog geen klimmaatje hebt, is het het beste om gewoon naar de hal te gaan, en daar een introductieles te volgen. Dat kan ófwel met de instructeur, dan heb je 1 op 1 begeleiding, of je wordt met een groepje beginners tegelijk geinstrueerd. Voordeel daarvan is dat je meteen een klimmaatje kunt vinden onder de andere beginners.
Zo'n beginnerscursus duurt in veel hallen 4 avonden ofzo, en daarna ben je in staat veilig te klimmen. vergelijk het met autorijden: je leert veilig je ding te doen, de techniek en souplesse komen alleen maar door het daarna vaak te gaan doen.

Of je gaat een keer mee als er een weer eens een clubje fokkers uit dit topic in een hal afspreekt
Mhh oke bedankt voor de tips! Ik heb wel al eens geklommen, dat was eenmalig met een vriend van mij. Ik wist toen meteen dat dit helemaal mijn ding is want ik vond het te gek en het ging ook goed (althans, dat zei degene van de klimhal). Helaas daarna niet de tijd gehad om er serieus mee aan de slag te gaan vanwege andere sporten, maar wil me er nu wel op gaan richten.
En met de Fokkers mee zou natuurlijk erg leuk zijn!
pi_42141947
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 14:52 schreef poebeertjuh het volgende:
Mhh oke bedankt voor de tips! Ik heb wel al eens geklommen, dat was eenmalig met een vriend van mij. Ik wist toen meteen dat dit helemaal mijn ding is want ik vond het te gek en het ging ook goed (althans, dat zei degene van de klimhal). Helaas daarna niet de tijd gehad om er serieus mee aan de slag te gaan vanwege andere sporten, maar wil me er nu wel op gaan richten.
En met de Fokkers mee zou natuurlijk erg leuk zijn!
Wil je echt klimmen of van dat alpiene spul doen waar al die fokkers hier zo vol van zijn...
pi_42141978
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 15:03 schreef mirugai het volgende:

[..]

Wil je echt klimmen of van dat alpiene spul doen waar al die fokkers hier zo vol van zijn...
Pff, zo'n skinny sportklimmer zeker die bang is voor een beetje kouwe tengels
Mijn foto's op Flickr!
pi_42142041
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 15:03 schreef mirugai het volgende:

[..]

Wat is voor jou 'echt' klimmen?
pi_42142088
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 15:04 schreef Gripper het volgende:
Pff, zo'n skinny sportklimmer zeker die bang is voor een beetje kouwe tengels
Yep, and damn proud of it! Krijg het al koud van diepgevroren roomijs!
En dat geeft maar aan hoeveel ik van het klimmen houd, want je wilt niet weten hoevaak ik in Bleau in de vrieskou onder een blok heb gestaan, omdat bij die temperaturen de wrijving beter is...
Nja, zit liever aan de cote d'azur na een dagje klimmen met een pastis op een terras.
pi_42142146
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 15:07 schreef poebeertjuh het volgende:
Hehe, zit gewoon een beetje te stangen
Dat is juist het mooie van klimmen; er zijn zoveel disciplines: alpien, rots, boulderen, trad, artif. etc. etc.
Ik ben echt een koukleum, dus als het kouder wordt dan haak ik af. Verder vind ik alles leuk: trad, routes en vooral boulderen. Dat doe ik al toen er in NL nog maar een handjevol rare types rondliepen die dat deden...
pi_42142186
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 15:07 schreef poebeertjuh het volgende:

[..]

Hij maakte maar een grapje (denk ik)

"Echt" klimmen is wat je er zelf van maakt. Als voor jou de klimhal uitdagend genoeg is, dan is dat echt klimmen. Als je vindt dat alleen buiten sportklimmen echt klimmen is, dan is dat het. Voor mij is het alpinisme (sneeuw&ijs&rots) toch wel de meest pure vorm van klimmen, maar ook sportklimmen in m'n korte broekje en blote bast in de zon vind ik geweldig, evenals in de winter boulderen in Fontainebleau.

Er is in ieder geval niemand die voor jou moet bepalen of wat je doet wel echt genoeg is. Wat jij leuk vindt aan deze hobby, dat telt!

EDIT: leuk he miruguai, we zeggen precies hetzelfde, maar met verschillende woorden. Zit er toch iets universeels in de klimsport, en da's mooi. verdorie zeg, ik word er helemaal emotioneel van...
Mijn foto's op Flickr!
pi_42142278
Het is mijn doel om buiten te gaan klimmen. Het gevoel van vrijheid gecombineert met de lichamelijke inspanning lijkt me top. Sporten is voor mij een passie en ik ben een natuurmens. Ik kan in ieder geval niet wachten om te beginnen...

Ik dacht al dat het een grapje was maar wilde niet té bijdehand overkomen als nieuweling zijnde
pi_42142819
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 15:17 schreef poebeertjuh het volgende:
Het is mijn doel om buiten te gaan klimmen. Het gevoel van vrijheid gecombineert met de lichamelijke inspanning lijkt me top. Sporten is voor mij een passie en ik ben een natuurmens. Ik kan in ieder geval niet wachten om te beginnen...

Ik dacht al dat het een grapje was maar wilde niet té bijdehand overkomen als nieuweling zijnde
In dat geval is het zeker belangrijk om een goede basis te leggen door in de hal wat techniekjes aan te leren, en een betrouwbaar klimmaatje te vinden. Want buiten klimmen gaat weer net een stapje verder dan binnen klimmen, en dat doe je dan ook het liefst met mensen die je kent en vertrouwt...
Mijn foto's op Flickr!
pi_42142937
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 15:39 schreef Gripper het volgende:

[..]

In dat geval is het zeker belangrijk om een goede basis te leggen door in de hal wat techniekjes aan te leren, en een betrouwbaar klimmaatje te vinden. Want buiten klimmen gaat weer net een stapje verder dan binnen klimmen, en dat doe je dan ook het liefst met mensen die je kent en vertrouwt...
Ja dat dacht ik ook al... Ik hoop dan inderdaad dat ik daar iemand tegen komt die ook fanatiek aan de slag wil en ook nog geen klimmaatje heeft... Hmm als ik het zo zeg lijkt het me wel heel toevallig als ik net zo iemand tegenkom... Of beginnen veel mensen alleen?
pi_42143059
Ik twijfel nog of ik ga beginnen met klimmen. Volgens mij is het wel iets wat je goed bij moet houden.
pi_42143083
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 15:43 schreef poebeertjuh het volgende:

[..]

Ja dat dacht ik ook al... Ik hoop dan inderdaad dat ik daar iemand tegen komt die ook fanatiek aan de slag wil en ook nog geen klimmaatje heeft... Hmm als ik het zo zeg lijkt het me wel heel toevallig als ik net zo iemand tegenkom... Of beginnen veel mensen alleen?
ik ben ook begonnen samen met een schoolmaatje, het leek ons wel interessant. Bij een beginnerscursus vind je vast wel mensen die ook alleen zijn gekomen en hopen een maatje te vinden. Als het maar iemand is met dezelfde insteek als jij: het is wel handig als je allebei dezelfde ambities hebt voor wat betreft het niveau dat je wilt bereiken, en hoe vaak in de week je wilt gaan.
Overigens: Roel_Spaarndam, ook in dit topic, heeft volgens mij nog geen klimmaat
Mijn foto's op Flickr!
pi_42143309
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 15:48 schreef Gripper het volgende:

[..]

ik ben ook begonnen samen met een schoolmaatje, het leek ons wel interessant. Bij een beginnerscursus vind je vast wel mensen die ook alleen zijn gekomen en hopen een maatje te vinden. Als het maar iemand is met dezelfde insteek als jij: het is wel handig als je allebei dezelfde ambities hebt voor wat betreft het niveau dat je wilt bereiken, en hoe vaak in de week je wilt gaan.
Overigens: Roel_Spaarndam, ook in dit topic, heeft volgens mij nog geen klimmaat
Hoe lang klim je al?

Bedankt voor de informatie! Ik zal eens even op zoek gaan naar Roel_Spaarndam
Update: gevonden, hij is volgens mij al flink 'gevorderd' om het maar even zachtjes uit te drukken
pi_42147317
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 15:47 schreef avw1982 het volgende:
Ik twijfel nog of ik ga beginnen met klimmen. Volgens mij is het wel iets wat je goed bij moet houden.
Elke sport zul je moeten bijhouden wil je progressie of op niveau blijven. Ik zou zeggen ga gewoon beginnen. Als je niet begint kun je ook niet stoppen! Vind je het leuk, dan ga je er waarschijnlijk mee door en anders niet.

@probeertjuh: tegenwoordig zijn beginnerslessen goede instapmogelijkheden voor kennismaking met de sport/techniek(en) en andere beginners. Je kunt ook gewoon naar een hal bij je in de buurt stappen en daar rondvragen (en die zullen je waarschijnlijk naar die lessen verwijzen). Ik zie in je profiel dat je uit Haarlem komt. Volgens mij heeft KH Haarlem wel een ok klimscene, dus daar maatjes te vinden zal wel lukken.
Ik zou me ook niet druk maken om niveau verschillen. Da's een van de positieve dingen vh. klimmen: al zou er een groot verschil in niveau zijn, dan kun je toch leuk klimmen: ieder zoekt gewoon de route uit die hij of zij graag wilt klimmen. Natuurlijk is het leuker als je hetzelfde niveau hebt, zodat je gezamelijk dingen kunt proberen/uitwerken, maar dat hoeft dus niet.
pi_42147620
Gechikte klimpartner in een nieuwe hal vinden valt niet mee kan ik je vertellen.. . Nadeel van de meeste "beginners" (klinkt ook zo arrogant ) is dat ze na 2 weken ermee stoppen en gevorderden hebben vaak hun eigen klimpartners al die ze goed vertrouwen (merk ik zelf ook wel in de thuishal waar ik iedereen ken die 2x of vaker in de week klimt).
Ik heb nu maar iemand van thuis over laten komen naar Groningen, dus ik kan weer even vooruit
pi_42147841
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 15:55 schreef poebeertjuh het volgende:

[..]

Hoe lang klim je al?

Bedankt voor de informatie! Ik zal eens even op zoek gaan naar Roel_Spaarndam
Update: gevonden, hij is volgens mij al flink 'gevorderd' om het maar even zachtjes uit te drukken
Met de gevorderdheid valt het wel mee hoor.... Zelf ben ik op dit moment bezig met een voorklimcursus via de ASAC (Amsterdamse Studenten Alpiene Club). Wat betreft mijn klimpartners.... dat wisselt nogal, als ik naar de hal ga dan kaqn ik meestal wel met iemand van de ASAC klimmen, en voor de rest klim ik ook wel eens in me eentje op de buitenmuur van Spaarnwoude.

Aangezien je studeerd (en in Haarlem woont), kan je je ook aanmelden bij de ASAC. Hier kan je ook een beginnerscurus volgen, een voordeel is dat je dan voornamelijk met studenten zit, en dus is een klimpartner ook eerder gevonden. Een bijkomend voordeel zijn de lage prijzen die gehanteerd worden voor de cursussen. Ik betaal nu bijvoorbeeld alleen entree (7 euro) voor de hal, en de cursus zelf is gratis.

Voor de rest kan je ook nog deelnemen aan allerlei cursussen van de NSAC (Nederlandse Studenten Alpen Club). Bijvoorbeeld een C1 Cursus, of een cursus (Tour) skieen, en dit alles bijna tegen kostprijs en met leeftijdsgenoten. Zelf heb ik ook mijn C1 via de NSAC gedaan, en het is me zeer goed bevallen (zie eerder in dit topic).

Je moet dus zelf maar kijken wat je het leukste lijkt. Zelf ben ik ook zonder dat ik iemand kende begonnen bij de ASAC, en heb toen een C1 curus gevolgd, waar ik veel nieuwe mensen heb leren kennen waar ik nu ook nog mee klim. Enige nadeel is dat de pas in februari weer lid kan worden.

Mvg, Roel
pi_42147956
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 18:43 schreef mirugai het volgende:

[..]

Elke sport zul je moeten bijhouden wil je progressie of op niveau blijven. Ik zou zeggen ga gewoon beginnen. Als je niet begint kun je ook niet stoppen! Vind je het leuk, dan ga je er waarschijnlijk mee door en anders niet.
Je wilt steeds hoger en voordat me lukt, ben ik wel een paar jaar verder.
pi_42156605
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 19:05 schreef avw1982 het volgende:
Je wilt steeds hoger en voordat me lukt, ben ik wel een paar jaar verder.
Een paar jaar verder .... nou, dan zou ik maar snel beginnen!
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 18:53 schreef Sport_Life het volgende:
Gechikte klimpartner in een nieuwe hal vinden valt niet mee kan ik je vertellen.. . Nadeel van de meeste "beginners" (klinkt ook zo arrogant ) is dat ze na 2 weken ermee stoppen en gevorderden hebben vaak hun eigen klimpartners al die ze goed vertrouwen (merk ik zelf ook wel in de thuishal waar ik iedereen ken die 2x of vaker in de week klimt).
Ik heb nu maar iemand van thuis over laten komen naar Groningen, dus ik kan weer even vooruit
Toen ik nog redelijk klom was het soms lastig een klimmaat te vinden, omdat ik 'te goed' was. Ja, dat was dan een twijfelachtige eer; het was blijkbaar afschrikwekkend om met iemand te klimmen die veel beter klom. Inmiddels is dat niveau dramatisch gekelderd, dus daar hoef ik nu niet bang meer voor te zijn.
Ik klim wel graag met mensen met wie ik het goed kan vinden en met dezelfde mindset; het klimniveau is minder belangrijk. Ik zou niet prettig met mensen kunnen klimmen die me niet liggen. Dan ga ik liever alleen boulderen, dat is me net zo lief.
pi_42159354
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 23:24 schreef mirugai het volgende:

[..]

[..]

Toen ik nog redelijk klom was het soms lastig een klimmaat te vinden, omdat ik 'te goed' was. Ja, dat was dan een twijfelachtige eer; het was blijkbaar afschrikwekkend om met iemand te klimmen die veel beter klom. Inmiddels is dat niveau dramatisch gekelderd, dus daar hoef ik nu niet bang meer voor te zijn.
Ik klim wel graag met mensen met wie ik het goed kan vinden en met dezelfde mindset; het klimniveau is minder belangrijk. Ik zou niet prettig met mensen kunnen klimmen die me niet liggen. Dan ga ik liever alleen boulderen, dat is me net zo lief.
Het liefst klim ik met mijn vaste klimmaat met wie ik ooit 3 jaar geleden ben begonnen. Maar wegens omstandigheden kunnen we slechts 1 of 2x per week klimmen, helaas. Doordat zolang samen klimmen begrijpen we elkaar tijdens het klimmen, ik weet precies wanneer hij touw nodig heeft en wanneer niet.
Ik heb via via nu een nieuw iemand gevonden die enkele keer geklommen heeft met een grigri, maarja kan ik lekker klimmen . Haar niveau zal wel 3a/b zijn, maakt mij op zich niks uit, als het maar gezellig is en ze maar veilig zekert dan vind ik alles best .
pi_42161236
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 23:24 schreef mirugai het volgende:

[..]

[..]
Zolang ik in dit topic het hoogst ben geweest, zie ik er geen reden toe.
pi_42164204
Leuke beschrijving van het waarom van klimmen...
http://www.summitpost.org/article/219717/Why-I-Climb.html
Mijn foto's op Flickr!
  donderdag 28 september 2006 @ 14:36:49 #176
88139 JoeyT
Ecoutez.. We komen hard...
pi_42199117
tvp
"Meisje kijk me aan en laat je tranen lopen.
Oog in oog met genialiteit sta je.
Hier had je toch niet op durven hopen.
Je gaat met Joey mee, want deze jongen komt zo hard."
pi_42587743
Wordt er niet meer geklommen?
pi_42591487
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 20:12 schreef avw1982 het volgende:
3 keer in de week
pi_42597773
ik ook 2/ 3 keer per week. weekend van de 20e naar Bleau Niet dat ik zo into boulderen ben, maar heb er wel zin in!
pi_42599734
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 20:12 schreef avw1982 het volgende:
geen tijd meer voor gehad de afgelopen weken.. . Druk druk, maar wel leuk druk .
pi_42601091
Ik heb Zaterdag in duitsland een fun-boulder wedstrijd en op zich heb ik daar ook veel zin in
pi_42602792
Er wordt zeker wel geklommen hoor... Gisteravond met Lortnoc en Roel_spaarndam plannen zitten smeden voor een alpien tochtje naar Wallis over 2 weken. Jodeliiii!!!
Mijn foto's op Flickr!
pi_42604622
Ik ben meer bezig met snowboarden momenteel, wordt waarschijnlijk 10 dagen weg met de kerst en met wat geluk kan ik een nieuw plankje van mn werk mee krijgen .
pi_42605188
Zozo, wat sportief allemaal.
  donderdag 12 oktober 2006 @ 11:46:38 #185
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_42605485
ik ga waarschijnlijk vanavond weer eens. Ik heb de laatste tijd vaak last van mijn middelvinger maar nu gaat het weer even goed.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_42612435
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 11:36 schreef avw1982 het volgende:
Dat hoort erbij he
pi_42614498
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 11:36 schreef avw1982 het volgende:
nah we doen allemaal maar alsof.. in werkelijkheid gaan we naar de klimwand om het weekend te bespreken en dat soort dingen
pi_42639988
Mijn foto's op Flickr!
pi_42645995
quote:
Kijk dat doet me toch weer goed op een dag als vandaag

Ik heb trouwens ook nog ff gekeken naar de Arolla plannen, en nog even gezocht op bergen bij de de Bertol Hut.
De aiguille de la Tsa ziet er daar toch wel erg mooi uit

Ook de hut ligt al op een mooi punt:

Ik zal zondag ook het gidsje van de andere kant van het Arolla dal wel ff meenemen, want dat heb ik maar even gekocht. Kunnen we daar ook nog een blik op werpen. of niet natuurlijk .

mvg, Roel
pi_42649737
Ik geloof dat de invulling van dag 4 nu ook wel bekend is

Zie je zondag!
Mijn foto's op Flickr!
pi_42675261
Wil de sfeer niet bederven maar volgens mij hebben we maar 3 echte klimdagen
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
pi_42675842
Fatass LedZep gaat met school vanaf november een cursus klimmen doen, en omdat LedZep heel erg van dingen houdt waar je kracht / conditie / flexibiliteit moet combineren, is er een redelijk grote kans dat LedZep daarna ook gaat klimmen erbij .

tvp
pi_42715294
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 18:00 schreef Lortnoc het volgende:
Wil de sfeer niet bederven maar volgens mij hebben we maar 3 echte klimdagen
Boh, spelbederver...
maar inderdaad, we kunnen woensdag op de terugweg hooguit een klein topje of colletje meepakken, afhankelijk van hoe vroeg we uit de hut weggaan. 12 uur bij de auto is toch wel zo prettig als je nog een eind moet rijden.
Mijn foto's op Flickr!
pi_43075240
Was er toevallig iemand behalve mezelf aanwezig in Eindhoven eergisteren? Helemaal vergeten om te vragen hier
pi_43177982
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 18:53 schreef Tha_T het volgende:
Was er toevallig iemand behalve mezelf aanwezig in Eindhoven eergisteren? Helemaal vergeten om te vragen hier
Ik denk het niet. Lortnoc, Gripper, en ik zaten sowieso al in Zwitserland , maar misschien dat iemand anders toch nog heen is geweest.
pi_43280663
Zozo, de mensen die een verslagje willen lezen van de tocht van Gripper, Roel en Lortnoc (en aanhang ) verwijs ik graag naar http://www.nkbv.nl/weblog/Gijs
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
pi_43283130
quote:
Op maandag 6 november 2006 01:20 schreef Lortnoc het volgende:
verslagje
Held!
Het is verdorie een heel VERSLAG !
Mijn foto's op Flickr!
pi_43284394
Naar de dokter geweest, voorlopig nog niet klimmen. 70% functie en krachtverlies in mijn pols. Ik heb al 3 maanden niet geklommen met die pols..... en nu ziet het er niet naar uit dat ik dat binnen een paar maanden wel weer mag... mijn functie moet eerst weer redelijk normaal zijn en het mag geen pijn meer doen....
Men, ik kan straks weer beginnen op 3c
pi_43284663
Mooi verslag
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_43315133
Ziet er goed uit Gijs....

Het word wel weer eens tijd om het volgende tripje te gaan plannen, dacht ik zo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')