abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40680960
Ja dat vind ik ook raar van de familie. De gidsen hebben er allemaal cursussen moeten doen, ook over symptomen van hoogteziekten. Als deze vrouw zich minder ziek had voorgedaan bijvoorbeeld om door te kunnen, kan een gids ook niet veel meer doen. Die opmerking van zuurstofflessen slaat nergens op. Wij hadden ook geen extra zuurstof bij ons en ik had ook van geen enkele andere groep gehoord dat die dat bij zich hadden.
pi_40681589
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 12:25 schreef Gripper het volgende:
Jammer hoe wij laagland tirolers, en in het bijzonder die familie altijd denken dat we door een bedrag X neer te leggen alles mogen verwachten, inclusief topgarantie en lekker weer...
Ach, dat gedrag zie je overal in terug. Als mensen ergens geld voor neertellen, dan moet opeens lood in goud veranderen. Erg irritant. In klimcontext zie ik dat ook bij klimtrainingen: mensen betalen voor een cursus en verwachten dan opeens twee of drie graden beter te klimmen, alsof je alleen een knop om hoeft te draaien om de sterren van de hemel te klimmen. Ik ben er dan erg goed in om ze tijdens de eerste les te kennen te geven dat dat helaas niet zo werkt.
pi_40683065
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 12:59 schreef mirugai het volgende:

[..]

Ach, dat gedrag zie je overal in terug. Als mensen ergens geld voor neertellen, dan moet opeens lood in goud veranderen. Erg irritant. In klimcontext zie ik dat ook bij klimtrainingen: mensen betalen voor een cursus en verwachten dan opeens twee of drie graden beter te klimmen, alsof je alleen een knop om hoeft te draaien om de sterren van de hemel te klimmen. Ik ben er dan erg goed in om ze tijdens de eerste les te kennen te geven dat dat helaas niet zo werkt.
Dat moet je ook wel doen, je kunt het enthousiasme van onervaren mensen soms maar beter een beetje de kop indrukken, straks doen ze zichzelf nog wat in hun grenzeloze zelfoverschatting. Je ziet het ook terug bij die trap in Utrecht. Niemand zal het in z'n botte kop halen om toe te geven dat het misschien onverstandig was om met 50 man te staan hossen op een trap die hooguit is ontworpen op de statische belasting van 2 man per trede, plus een veiligheidsmarge. Natuurlijk was de constructie fout
Maarja, van de doden -na vandaag helaas toepasselijk- niets dan goeds zeggen we altijd maar

Ik zal zelf altijd m'n eigen verantwoordelijkheid nemen voor alles wat ik doe, en ben er ook niet vies van die mening uit te dragen richting mensen die denken dat de organisatie iets te verwijten valt. Maar door dit soort gedrag komt de hele vrijblijvendheid van klimmen, de reden waarom ik deze sport doe: zelf verantwoordelijk zijun voor al je acties, in gevaar, en dat raakt me persoonlijk. Dat wil ik niet.
Jammer dat we richting amerikaanse claimpraktijken gaan op deze manier, niet alleen met het klimmen maar in de hele maatschappij....
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_40705866
Zo, nog een half dagje werken en dan ben ik er ook vandoor: lekker 2,5 week klimmen in de Ecrins. het weer is helaas niet echt optimaal, hoop dat het na het weekend wat beter wordt....
Mijn foto's op Flickr!
pi_40709664
Na wat geknutsel en geduld is het me uiteindelijk toch nog gelukt om mijn foto's weer terug te krijgen, en daarom nu nog een extra verslagje van de rest van de vakantie.

De week na mijn cursus zijn we met 6 mensen van de cursus naar Ailfroide gereden, om daar wat te gaan sportklimmen, en nog een tocht te maken. Ook zaten we alvast op de camping waar later de ASAC week ook plaats zou vinden. De eerste 2 dagen hebben we eigenlijk alleen maar uitgerust, en een heeeeel klein beetje geklommen.

Wat we ook gedaan hebben in die dagen was het plannen van een tocht. Het plan was om eerst naar de Refuge des Ecrins (3175m.) te gaan, en van daaruit naar een van de volgende toppen te gaan:

• Roche Faurio 3730m.
  • Pic de neige cordier 3614m.
  • Dome de neige 4015m.

De volgende ochtend hebben we toen ook de hut gereserveerd, zodat we de volgende dag zouden kunnen vertrekken. Het liep alleen iets anders dan gepland. Dezelfde dag hoorde we namelijk het nieuws van dat er een ASAC'er van de Biancograat was gevallen, en aan gezien een van mijn tocht/cursus genoten de voorzitter van de ASAC is moest er het een en ander door hem geregeld worden. De hut hebben we daarom maar geannuleerd, en voor een dag later gereserveerd. Er gingen nu alleen 4 mensen mee ipv 6, want de andere 2 hadden alweer en nieuw plan bedacht zonder ons.

Met een dag vertraging zijn we uiteindelijk och begonnen aan de tocht. We hadden zelfs nog 2 andere ASAC'ers die met ons mee gingen, waardoor de groep weer uit 6 bestond. De aanloop naar de Refuge des Ecrins is een flink stuk omhoog, 1300m. om precies te zijn, waarvan een groot deel over een "geasfalteerd" wandelpad met gemetselde treden af en toe . Gelukkig bleven alle dagjesmensen achter bij de Refuge Glacier Blanc, waardoor ik eindelijk weer het idee kreeg dat ik in de bergen was ipv de Kalverstraat. Het laatste stuk naar de Ecrins hut gaat over de gletscher, en dus maakten we 2 touwgroepen van 3 en liepen we rustig naar de hut. In totaal hebben we er 5 uur over gedaan om bij de hut te komen. In de hut zelf kwamen we nog een groep van de NKBV tegen, ze deden en gletschertour door de Ecrins en gingen de volgende dag de Dome de Neige op. Na wat rondvragen, en kijken besloten ook wij om de Dome te gaan doen, want volgens de huttenwaard waren de condities daar het beste.

´s avonds nog even ons eigen eten gekookt, en betaald (5.80 pp ) en toen maar snel ons bed in, want om 3.30 werden we weer gewekt. Rogier en Marjan (die er als laatste bij waren gekomen) hadden echter geen plek in de hut kunnen krijgen, en die moesten dus in hun tent bivakeren.

De volgende ochtend stond stipt om 3.30 uur de huttenwaard bij ons in het lager om te vertellen dat hete eten klaar stond. Wij hadden ook ons eigen ontbijt meegenomen, dus dat maar even snel naar binnen gewerkt, en daarna naar onze bivakkers gelopen. Daar lieten we al onze spullen die we niet nodig hadden achter in de tent, en daarna begonnen we aan het eerst gedeelte van de gletscher. Tot aan de voet van de Barre des Ecrins is het vrij vlak lopen, en vlak voor het begin van de echte klim kwam de zon op.

Hierna ging het vrij steil omhoog door een prachtige gletscherwereld. De hoogte was voelbaar, want bij het minste of geringste stond je al te hijgen alsof je en stuk gerend had. Na over een paar schitterende sneeuwbruggen te zijn gegaan en langs hoge seracs te zijn gelopen kwamen we aan bij de randspleet.

Er waren 2 routes omhoog, een door een diep uitgesleten spoor, en een ander door een gebied waar nog wel eens wat stenen naar beneden kwamen. Wij kozen toen maar om, achteraan aan te sluiten bij het diepe spoor. Erik mocht dit stukje ijs voorklimmen terwijl ik hem over een toter mann zekerde. Boven was een mooi uitgeruste standplaats in het ijs te vinden, en een voor een klommen we het stukje ijs na. Hierna moesten we nog een stuk naar rechts naar de top van de Dome. Doordat het de laatste tijd zo warm geweest was moesten we nog een stuk door puin lopen, maar hierna was het pad naar de top gemakkelijk, en we kwamen er dan ook om 8.30 uur aan.

Boven: Marjan, Ik, Erik
    Onder: Rogier, Marjolein, Ben

Een prachtig uitzicht hadden we, en een 10 min na ons kwam ook de NKBV groep aan. We maakten wat topfoto´s van elkaar, aten wat, en daarna begonnen we weer aan de afdaling.
    Bij de randspleet mochten we een lekker stukje abseilen, over een touw dat in een geul in het ijs was gelegd (ijspeer).

Op de C1 hadden we dit al een keer gezien, en nu deden we er een mooie abseil over.

Vervolgens liepen we weer rustig het hele stuk naar beneden, de sneeuw was al een stuk zachter geworden, en de sneeuwbruggen begonnen al instabieler te worden. Omdat een sneeuwbrug al helemaal in was ingestord moesten we ook nog een stukje omlopen om er langs te kunnen, maar oor de rest verliep de terugweg vlekkeloos. Nadat we het bivak op hadden geruimd zijn we snel weer verder gelopen naar het dal, maar de onvermijdelijke middagbui bleven we net niet meer voor. Het was dus een zeek geslaagde tocht, en ook meteen mijn eerst 4000 er.

De rest van de vakantie hebben we niks anders meer gedaan dan sportklimmen omdat er, mede door het ongeval, weinig animo voor tochten was. Mijn hoogtepunt van het sportklimmen was het voorklimmen van een 6a (voor Gripper, in sector E8 van Ailfroide aan de rechterkant). Ook dit was voor mij helemaal nieuw, omdat ik voor de vakantie nog nooit buiten had geklommen

Ook heb ik nog 2 via ferrata´s gedaan met me zusje:

• La Voie de la Balme, D, Les vigneaux
  • Les Gorges de la Durance, TD, L'Argentière-la-Bessée

In vergelijking met de rest vond ik dit weinig bijzonder, maar voor een leuke middag is dit toch nog wel goed.

Op verzoek kan ik nog wel wat foto´s van de cursus en de rest posten.
  • pi_40713319
    quote:
    Op vrijdag 11 augustus 2006 11:01 schreef Gripper het volgende:
    Zo, nog een half dagje werken en dan ben ik er ook vandoor: lekker 2,5 week klimmen in de Ecrins. het weer is helaas niet echt optimaal, hoop dat het na het weekend wat beter wordt....
    prettige vakantie, en ik zal met je mee hopen voor het weer
    pi_40717016
    quote:
    Op vrijdag 11 augustus 2006 15:08 schreef Roel_spaarndam het volgende:

[..]

prettige vakantie, en ik zal met je mee hopen voor het weer
    Prima verslagje, en maar al te bekende foto's
    Leuk dat het verslag ongeveer identiek is aan mijn ervaringen met de dome! Het enige verschil is dat ik het ijswandje afgeklommen heb. Barre is dus niet gelukt? Doen we die gewoon samen nog een keer, ik ben er ook nog niet op geweest
    Alleen dat stukje vanaf de glacier blanc hut tot aan de ecrinshut, waar jullie aan touw gingen, is echt niet nodig hoor.... Je loopt langs het randje, bijna voortdurend op het puin. maar misschien dat ik het met m´n franse slag iets nonchalanter doe dan de bekende NKBV-grundlichkeit....

En thanks!
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_41062213
    ff. dit topic omhoog schoppen...
    Zijn er nog mensen die naar BAZ gaan komend weekend?
    pi_41248678
    quote:
    Op dinsdag 22 augustus 2006 14:46 schreef mirugai het volgende:
    ff. dit topic omhoog schoppen...
    Zijn er nog mensen die naar BAZ gaan komend weekend?
    ik waz op BAZ
    (vier 5+ jes en een 6a ingevuld, heerlijk gemütlich geboulderd in het zonnetje!)
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_41267479
    Zo mijn studie begint bijna weer, dat betekent dat ik weer wat vrije tijd heb om te klimmen (don't ask ), zal ws iig donderdag en misschien vrijdag zijn! . (in Bjoeks).
    pi_41288431
    Hoe was het eigenlijk in aillefroide Pieter, ik heb wel weer eens zin in een verslagje
    pi_41289571
    Pols gescheurd, Handwortelbeentje gebroken, 3 maand niet klimmen.
    pi_41290182
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 12:35 schreef Roel_spaarndam het volgende:
    Hoe was het eigenlijk in aillefroide Pieter, ik heb wel weer eens zin in een verslagje
    Tja, dat was wel oké. Niet optimaal... Mijn klimmaatje kwam er tijdens het klimmen van onze eerste lange rotsroute (niet eens zo heel moeilijk) achter dat zijn hoogtevrees hem ernstig belemmert bij wat ie wil doen. Die hoogtevrees is een beetje raar selectief: op korte routes in klimtuintjes gaat alles prima, via ferrata's gaan prima, bergwandelen langs steile afgronden gaat prima, maar lange rotsroutes met veel lucht onder de voeten en hachelijke alpine stapjes gaan mis. Het is enkele keren voorgekomen dat we ergens onderaan een route stonden, en dat hij het niet zag zitten en we teruggegaan zijn. Dat is natuurlijk voor ons allebei niet leuk. Hij voelt zich schuldig, en ik zit me op te vreten omdat ik weet dat ie het best kan en dat we zo dat ding op kunnen hobbelen.
    Er is dus voor mij (en een nog te vinden nieuw klimmaatje...) nog aardig wat te doen in de ecrins.
    Met deze klimmaat zal ik dit soort vakanties niet meer doen denk ik, samen in de hal klimmen is best, maar voor spannende dingen zal ik een nieuwe partner moeten zoeken. Jammer, we zijn samen begonnen met klimmen, en ik kan het goed met hem vinden.

Veel in de ecoles gespeeld dan maar, dat was wel lekker. Het heeft 2 dagen geregend in aillefroide, toen konden we niks, verder hebben we aardig wat gebergwandeld, want je moet toch wat, en de 2e week zijn we in chamonix geweest. Daar wel 2 leuke alpine tochtjes gemaakt.

In klimtechnisch opzicht was het dus een beetje een rustige vakantie...
    Enkele foto's moet ik even wat verkleinen, en dan zet ik die wel hierbij. Volgt later.

Mijn foto's op Flickr!
    pi_41290407
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 13:13 schreef freecell het volgende:
    Pols gescheurd, Handwortelbeentje gebroken, 3 maand niet klimmen.
    hatsa, da's fors! Is dat gebeurd bij het klimmen? (niet dat dat uitmaakt trouwens...). Sterkte en beterschap in ieder geval.
    pi_41290685
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 13:42 schreef mirugai het volgende:

[..]

hatsa, da's fors! Is dat gebeurd bij het klimmen? (niet dat dat uitmaakt trouwens...). Sterkte en beterschap in ieder geval.
    Nou klimmen, klimmen....
    Traplopen, valt dat onder klimmen?
    Ik zag de trap niet en ging rechtdoor
    pi_41291589
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 13:52 schreef freecell het volgende:

[..]

Nou klimmen, klimmen....
    Traplopen, valt dat onder klimmen?
    Ik zag de trap niet en ging rechtdoor
    Dan gebeurde het waarschijnlijk bij de afdaling. Altijd gevaarlijk he, je bent moe van de beklimming en je let dan niet meer zo goed op. Je weet het: de top is pas halverwege!!

En beterschap
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_41291788
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 14:20 schreef Gripper het volgende:

[..]

Dan gebeurde het waarschijnlijk bij de afdaling. Altijd gevaarlijk he, je bent moe van de beklimming en je let dan niet meer zo goed op. Je weet het: de top is pas halverwege!!

En beterschap
    Dank je
    Was een leuke verklaring geweest als ik naar de bovenverdieping had gemoeten
    Maar het was de kelder
    pi_41354942
    Hela,

Heeft er iemand hier zin en tijd om komend weekend weg te gaan? Een geplande vakantie volgende week gaat niet door door problemen in de privésfeer, en ik heb echt even wat afleiding nodig in de vorm van rotsen. Ik zat te denken aan een lang weekend, zaterdag tot dinsdag ofzo, maar alles is bespreekbaar. Ben in het bezit van alle noodzakelijke klim&kampeerzooi en een auto, maar helaas is goed weer niet te garanderen...

Mijn foto's op Flickr!
    pi_41371366
    nee sorry,

Ik zou graag met je meegaan, maar ik zit nu alweer vol met werk school en voetbal
    Maar we kunnen altijd de Barre nog een keer doen, als goedmakertje
    succes nog met verder zoeken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Roel_spaarndam op 31-08-2006 19:31:06 ]
    pi_41393193
    Voor de mensen die zich echt vervelen , ik heb ff snel een site geknutseld met al mijn foto's van de vakantie.

klik
    pi_41393500
    Gave foto's. Ik wil nog steeds een verslag van mn reis maken maar komt er maar niet aan toe. Foto's staan ook wel online maar verhaaltje er bij is leuker.
      zaterdag 2 september 2006 @ 08:51:31 #97
    153812 Frautie
    Frautilicious
    pi_41417003
    Meld me hier ook maar ff

Ben gister voor 't eerst in zo'n 3 maanden weer wezen klimmen. Dat was wel weer ff wennen, mijn klimmaat en ik vonden zelfs de wanden best hoog

Maar naar een paar routes was die angst weer helemaal verdwenen

Ik klim in R'dam. Dus of Steep Part of Monte Cervino. We zijn gisteren bij Monte Cervino geweest.
    Assumption is the mother of all fuck ups
    Everything you do, every single decision you make, either takes you a step closer or a step further away from your goal.
    You either grow or you regress; nothing stands still.
    pi_41417761
    quote:
    Op donderdag 31 augustus 2006 10:45 schreef Gripper het volgende:
    Heeft er iemand hier zin en tijd om komend weekend weg te gaan?
    He, ik heb altijd zin om buiten te klimmen! Probleempje is dat een paar weken terug een stomme bromfietser me van m'n motor heeft gekaramboleerd, waardoor ik nu met een gekneusde rib zit. En dan kun je echt helemaal niks, eh? Dan pas merk je hoe belangrijk lichaamsspanning is bij het klimmen. Afgelopen weekend bij BAZ, had ik er echt de pest in en ben ik gewoon door de pijnsgrens gaan boulderen. Tsja, dat heeft heeft het herstel geen goed gedaan, maar het was het wel waard. Voor wie het heeft gemist, het was erg leuk!
    pi_41490293
    Hey mensen,

Ik zal net eens ff op de site van easyjet te kijken, en daar zag ik dat ze weer eens een aanbiedingen hadden. Als je nu namelijk je ticket besteld dan krijg je tot 40% korting. Zelf heb ik best wel zin om nog een weekje naar de alpen te gaan om te gaan skien of klimmen, maar alleen is ook weer zo saai. Misschien dat iemand van jullie nog een weekje vrij heeft, en zin heeft om naar de alpen te gaan. Vanaf schiphol kan je naar:

- Basel
    - Geneve
    - Milaan

Je zit dus vrij goed tov. De alpen. Vanaf Geneve kan je met de bus naar Chamonix voor 30 euro, of liften natuurlijk, en als je daar dan op een camping staat kan je weer gratis met het openbaar vervoer.

De actie duurt tot 5 sept. Middernacht, dus het is wel voor de snelle beslisser .
    Je kan trouwens vluchten boeken tot en met 30 november.

actie

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
    pi_41499398
    quote:
    Op maandag 4 september 2006 19:46 schreef Roel_spaarndam het volgende:
    Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
    Handig, maar ik heb even snel zitten kijken wat de kosten zijn, je gaat zo richting de 250 voor 2 man. Voor minder dan dat geld kun je zelf rijden, en nog meer meesjouwen ook.

Ik ben wel geïnteresseerd: heb nog wel wat vakantiedagen over, maar ik ben er wel zuunig mee: een lang weekend, en dan een vrijdag en een maandag vrijnemen doe ik zelf regelmatig en werkt best goed.
    Ik zal eens een mailtje jouw kant op sturen Roel. Met een 3e man erbij wordt het trouwens helemaal betaalbaar....
    Mijn foto's op Flickr!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')