Mensen, mensen. Nu komt het toch echt even volledig mijn strot uit! Tijd om mijn hart te luchten...
Keer op keer zie ik het weer gebeuren, dan weer in een topic op Fok!, dan weer in het dagelijks leven. Dat constante gezeik op studentenverenigingen.. Snapt men nu nog steeds niet, dat niet iedere studentenvereniging een corps is? Snapt men nu nog steeds niet, dat de ene vereniging vaak een compleet andere invulling heeft dan een andere vereniging? Er zijn verenigingen gebaseerd op extreme sporten, liefde voor kunst, en natuurlijk op zuipen. Wat geeft jou het recht om te zeiken op iemand die zijn of haar studententijd leuk probeert aan te vullen met lidmaatschap van een vereniging gebaseerd op een van zijn of haar interesses?
Goed, dit is eigenlijk niet mijn grootste punt van ergernis. Nee, vele malen erger dan deze onwetenden, zijn van die azijnpissers. Zij, die zeiken op verenigingen, zonder ook maar één maal een avond, danwel middag gespendeerd te hebben op de sociëteit danwel activiteit van een willekeurige vereniging. Ik heb meerdere malen vrienden uitgenodigd bij mijn dispuut, die van tevoren een antistudentenvereniging-houding hadden, en mij bijna met minachting aankeken wanneer ik weer een leuk verhaal vertelde over wat ik nu weer had meegemaakt. Eén avond is - zoals meerdere malen is gebleken - genoeg geweest om hun instelling 180 graden te laten draaien en hen te laten erkennen dat een vereniging toch wel leuk is en zeker een toevoeging kan zijn voor je studententijd. Twee van hen staan zelfs op het punt lid te worden.
Naast deze ergernissen voel ik ook nog een vleugje verdriet door mijn hart gieren. Zoveel studenten scheren, uit onwetendheid, alle verenigingen over een kam. Dit heeft tot gevolg dat zij zich niet verdiepen in de wereld van studentenverenigingen, onder het motto: "het is toch niets voor mij". Dit heb ik ook altijd gedacht. Tot op een dag, ik mijn stoute schoenen aantrok, en zij mij naar het licht leidden. Ik schreef me in, en tot op de dag van vandaag heb ik er nooit spijt van gekregen, en niets dan mooie tijden meegemaakt.
Natuurlijk, je hebt geen vereniging nodig om een mooie tijd te hebben. Dat zal je mij ook nooit horen zeggen. Maar aan de andere kant: je hebt ook geen kopje koffie nodig om 's ochtends wakker te worden. Die file américain op je stokbroodje? Je gaat echt niet dood zonder.
Maar, zoals met zoveel dingen: het is wel verdomd lekker
danwel leuk.
Mijn tip voor jullie, aankomend studenten, HBO of universiteit: verdiep je tijdens de introductieweek -danwel weken- van jouw universiteit -danwel hogeschool- in de wereld van de studentenvereniging. Ga meerdere verenigingen langs, en kijk goed rond naar de leden, de sociëteit, het biermerk (stel je voor dat ze Bavaria schenken!
![]()
)
Misschien bevestigt het je vooroordelen, misschien juist het tegenovergestelde, maar uiteindelijk kom je in een win/win situatie terecht: je vind een leuke vereniging, of je blijft zeiken, maar je weet tenminste waarover je zeikt!
En ja, ik kom net terug van...