FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Advies bij kopen nieuwe trein gevraagd.
dialMforMonkeydinsdag 20 juni 2006 @ 00:53
De relatie tussen NS en mij is zodanig beschadigd dat ik deze niet langer wens door te zetten.
Daarom ga ik mijn eigen trein kopen. Hoe geniaal zou dat zijn? In je eigen trein de wereld rondcruisen
Ik heb hier nog wel enkele vragen over:

Wettelijke voorschriften.
JA! Zomaar de rails op scheuren met mijn verse trein zal problemen op leveren.
Ik heb namelijk geen treinbewijs, en ik moet ook nog een conducteur inhuren!
En hoe ik in godsnaam met een nieuwe trein de rails op?
Zijn er grenscontroles voor treinen?

Welke Trein zal ik kopen?
Ik ken alleen het merk Bombardier.

Echter, welke merken zijn nog meer de shit? Ik wil een comfortabele hippe trein. Liefst Europeesch. Ook moet de trein geschikt zijn voor lange afstanden ivb met vakanties.

De kosten
Wie kan reeel de kosten berekenen van een trein + conducteur + bezine/gas/kerosine.
Het mag natuurlijk niet te gek worden.
Kan ik mijn trein ook gewoon verzekeren?

Verdere eisen:

  • Eten
  • Hip
  • Niet geel

    Treinen.
  • Kindervrienddinsdag 20 juni 2006 @ 00:55
    De treinen die de Duitsers een jaar of 60 geleden in gebruik hadden schijnen vrij goedkoop te zijn. Die hebben ze vast nog ergens staan.
    NJdinsdag 20 juni 2006 @ 00:57
    Doe er eentje met een kussen op de voorkant.
    talin77dinsdag 20 juni 2006 @ 01:34
    niet al te groot beginnen :



    of


    en anders : http://www.handcar.net/mow/ ander kleurtje erop en klaar is harrie
    verzameldirkdinsdag 20 juni 2006 @ 01:45
    een dieselstel kost rond de 3.5 miljoen

    hier kunnen ze je verder helpen

    http://www.stadlerrail.com/
    dWc_RuffRyderdinsdag 20 juni 2006 @ 02:01
    Ik las 'advies bij koppen trein'.
    melkedinsdag 20 juni 2006 @ 02:02
    Jeetje, ik vind een auto al duur, laat staan een trein
    Pony-Loverdinsdag 20 juni 2006 @ 02:42
    bij Siemens maken ze ook hele mooie
    PNGdinsdag 20 juni 2006 @ 03:21
    kZou der voor zorgen dat je iig niet afhankelijk bent van een energienet of overheid ofzo.
    Stijgende olieprijzen schiet ook niet op.

    Als je dan toch gaat, meteen groot, 4-8-8-4 ofzo,
    ook wat economische groeimogelijkheden.
    Zoiets is ideaal om mee te beginnen:
    Takkesteegdinsdag 20 juni 2006 @ 03:47
    Klein beginnen kan nooit kwaad!

    http://www.maerklin.nl/
    Daffodil31LEdinsdag 20 juni 2006 @ 04:27
    Ik weet niet of er bij de NS nog DE3-tjes rondrijden, maar als dat zo is, worden die binnen niet al te lange tijd afgevoerd/verkocht/gesloopt. Koop voor schrootprijs een DE3. Nadeel is natuurlijk dat het ding geel is.



    Koop verf in de originele bordeauxrode kleur en schilder je trein.



    Nu enkel nog vechten met de NS wanneer je een baanvak zou mogen gebruiken. Succes!
    Rieuwertdinsdag 20 juni 2006 @ 07:42
    Shinkansen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Shinkansen

    Reintjedinsdag 20 juni 2006 @ 07:58
    W00t, hoe geniaal zou dat zijn inderdaad. Transiberië express, maar dan in je eentje.
    Quanta Costa, één dieselloc en een wagon, en dan met name het gebruik. Ik kan me eigenlijk maar moeilijk voorstellen dat het gebruik lager is dan zeg 1 op 10, ondanks het feit dat je natuurlijk veel minder wrijving hebt als een auto met caravan... Iemand?

    upd:
    Aiai, hier staat wat over het verbruik... Ik zou dan toch tenminste met een man of 50 gaan reizen om het iétwat rendabel te maken...
    Ik wil wel eens meerijden hoor

    [ Bericht 40% gewijzigd door Reintje op 20-06-2006 08:04:20 ]
    Lord_Vetinaridinsdag 20 juni 2006 @ 07:59
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 04:27 schreef Daffodil31LE het volgende:

    Nu enkel nog vechten met de NS wanneer je een baanvak zou mogen gebruiken. Succes!
    Dan moet je bij ProRail zijn, volgens mij.
    man_in_lovedinsdag 20 juni 2006 @ 08:07
    Koop je er wel genoeg rails bij? Anders krijg je dit:


    TR08dinsdag 20 juni 2006 @ 08:08
    Je kunt toch een auto ombouwen zodat ie van die treinwielen erbij heeft? Dat zie je zo af en toe wel eens bij de werkzaamheden. Ik zou een amerikaanse limo zo om laten klussen
    MouseOverdinsdag 20 juni 2006 @ 08:16
    Ik vind het een geniaal idee. En je hebt natuurlijk gelijk het voordeel dat je geen wegenbelasting meer betaald
    sungaMsunitraMdinsdag 20 juni 2006 @ 08:19

    Hyperdudedinsdag 20 juni 2006 @ 08:40
    Goed topic

    Een Krokodil natuurlijk, 2460 PK
    Je eigen oldtimer, belastingvrij en handig voor in de vakantie als je naar Italië wil, en een paar bergen over moet!

    idiotforalivingdinsdag 20 juni 2006 @ 10:59

    Daffodil31LEdinsdag 20 juni 2006 @ 10:59
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 07:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

    [..]

    Dan moet je bij ProRail zijn, volgens mij.
    Same difference. Ik ken ook mensen die het nog altijd over de PTT hebben als ze de instantie bedoelen die de post rondbrengt.
    Reintjedinsdag 20 juni 2006 @ 11:20
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 08:16 schreef MouseOver het volgende:
    Ik vind het een geniaal idee. En je hebt natuurlijk gelijk het voordeel dat je geen wegenbelasting meer betaald
    Als je richting oosten wil kun je in dat geval beter de betuwelijn mijden, daar hebben ze namelijk al wél rekeningrijden à ¤1,61 per kilometer...
    Herr.Flickdinsdag 20 juni 2006 @ 11:57
    HET treinstel dat je moet hebben!

    De VT11.5



    Ongekende luxe, boordrestauratie, slaapplaatsen ect.


    Reintjedinsdag 20 juni 2006 @ 16:10
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 11:57 schreef Herr.Flick het volgende:
    HET treinstel dat je moet hebben!

    De VT11.5

    [afbeelding]

    Ongekende luxe, boordrestauratie, slaapplaatsen ect.


    Wooow, hébben!

    Mag je als particulier denk je een trein kopen en dan lekker gaan cruisen?
    Mr-Fluffydinsdag 20 juni 2006 @ 16:40
    zoiets zou ik gaaf vinden.. lekker oldskoel en toch rap!
    http://www.o-keating.com/hsr/mallard.htm
    allsystemshaltdinsdag 20 juni 2006 @ 18:11
    Gaaf idee

    Baanrechten moet je effe Pro-Rail voor bellen.
    Er zijn meerdere fabriekanten die graag een leuk treinstel voor je kunnen bouwen hoor zeker als je een bankgarantie kan overleggen, ze zullen deze met plezier in de gewenste kleur spuiten voor je

    Vergeet aub niet om er ok een airco in te hangen en wat ook wel sjecke hendig is, is een douche.

    succes met je plannen keep us posted

    [ Bericht 2% gewijzigd door allsystemshalt op 20-06-2006 18:18:19 ]
    Alexxxxxdinsdag 20 juni 2006 @ 18:20
    De wadlopers worden dit jaar nog vervangen, grijp je kans!
    allsystemshaltdinsdag 20 juni 2006 @ 18:22
    Op ebay ben je voor weinig al aan het rijden met een occasie

    http://cgi.ebay.com/Full-(...)QQrdZ1QQcmdZViewItem
    winterapfeldinsdag 20 juni 2006 @ 19:17
    wat dacht je van zoiets: kun je kiezen: de weg of het spoor

    allsystemshaltdinsdag 20 juni 2006 @ 19:25
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 19:17 schreef winterapfel het volgende:
    wat dacht je van zoiets: kun je kiezen: de weg of het spoor

    [afbeelding]
    O jee , Alexxxxx heb je een tissue nodig
    dialMforMonkeydinsdag 20 juni 2006 @ 19:37
    Unimog treinen
    Wat cool!

    Kan ik pro-rail ook mailen?
    mbndinsdag 20 juni 2006 @ 19:47
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 18:11 schreef allsystemshalt het volgende:
    Baanrechten moet je effe Pro-Rail voor bellen.
    Om met een trein op het Nederlandse spoornet te mogen zal je in ieder geval een heleboel tests moeten uitvoeren, eer je aan een licentie kan komen. En dat zal niet goedkoop zijn aangezien bijvoorbeeld Deutsche Bahn en de NMBS voor de stukjes die ze op Nederlands grondgebied rijden zelf niet zo'n licentie hebben geregeld, maar dit formeel op de licentie van de NS doen.
    Alexxxxxdinsdag 20 juni 2006 @ 19:50
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 19:25 schreef allsystemshalt het volgende:

    [..]

    O jee , Alexxxxx heb je een tissue nodig
    nee hoor, ik kon de foto al, staat in een van mn Unimog boeken
    Zug-Chefdinsdag 20 juni 2006 @ 19:53
    Lijkt mij ook wel gaaf, eigen trein hebben.

    Als tussenstap kan je altijd proberen ergens een coupe vandaan te plukken voor in huis...
    Pikkebaasdinsdag 20 juni 2006 @ 19:56
    Shinkansen ??

    MicHELLodinsdag 20 juni 2006 @ 22:33
    'Er is een spookrijder gesignaleerd op Spoor 2, probeer hem met lichtsignalen te waarschuwen.....'
    Reintjewoensdag 21 juni 2006 @ 00:24
    Wow, het zal al met al een dure hobby zijn, maar wat voor een ook!
    Heeft iemand al (het lef gehad om) prorail gemaild (te hebben)?
    uncle_sjohiewoensdag 21 juni 2006 @ 12:23
    Ik heb hier wel een beveiligde connectie naar oa hun digitale tekeningen database, ik zal es kijken of er nog meer tussen staat. Zover als dit heb ik nl nog niet gezocht.
    bonfiewoensdag 21 juni 2006 @ 15:32
    Kan je niet beter een light-rail kopen? Das mooi zuinig, kan je ook mooi ombouwen met voetsel en zo.
    jitzzzzedonderdag 22 juni 2006 @ 15:24
    Als je hem maar niet gaat pimpen
    Tfzdonderdag 22 juni 2006 @ 15:33
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 04:27 schreef Daffodil31LE het volgende:
    Nu enkel nog vechten met de NS wanneer je een baanvak zou mogen gebruiken. Succes!
    Hm, wat heeft een vervoerder (NS) met toelating van een andere vervoerder op de infrastructuur te maken?
    Tfzdonderdag 22 juni 2006 @ 15:36
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 19:47 schreef mbn het volgende:
    Om met een trein op het Nederlandse spoornet te mogen zal je in ieder geval een heleboel tests moeten uitvoeren, eer je aan een licentie kan komen. En dat zal niet goedkoop zijn aangezien bijvoorbeeld Deutsche Bahn en de NMBS voor de stukjes die ze op Nederlands grondgebied rijden zelf niet zo'n licentie hebben geregeld, maar dit formeel op de licentie van de NS doen.
    DB Regio Westfalen is als vervoerder zelf toegelaten, net zoals een tak van de NMBS.
    Duveldonderdag 22 juni 2006 @ 15:49
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 15:33 schreef Tfz het volgende:

    [..]

    Hm, wat heeft een vervoerder (NS) met toelating van een andere vervoerder op de infrastructuur te maken?
    Spuit 11!
    Daffodil31LEdonderdag 22 juni 2006 @ 16:11
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 15:33 schreef Tfz het volgende:

    [..]

    Hm, wat heeft een vervoerder (NS) met toelating van een andere vervoerder op de infrastructuur te maken?
    Klik hier eens...
    #ANONIEMdonderdag 22 juni 2006 @ 16:14
    Die Shinkanzen is wel stoer, en anders neem je zo'n Duitse ICE... of een Franse TGV, die gaan beiden meer dan 300 kmh!
    Gertdonderdag 22 juni 2006 @ 16:19
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 00:55 schreef Kindervriend het volgende:
    De treinen die de Duitsers een jaar of 60 geleden in gebruik hadden schijnen vrij goedkoop te zijn. Die hebben ze vast nog ergens staan.
    Nadeel is wel dat op die treinen geen retourtjes verkocht worden.
    Brembodonderdag 22 juni 2006 @ 17:58
    Euuh neem maar een diesel, want je hebt geen flikker aan al die hogesnelheidslijnen want dan zou je bijna 20 verschillende installaties aan boord moeten hebben .
    woeeiiiidonderdag 22 juni 2006 @ 18:05
    Een eigen fiets, okay,
    een eigen auto, wordt al wat exclusiever,
    een eigen jacht, oei oei
    een privejet

    maar een eigen trein!?
    daar heb ik nog nooit van gehoord!
    RdeVdonderdag 22 juni 2006 @ 23:39
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 18:05 schreef woeeiiii het volgende:
    een privejet
    maar een eigen trein!?
    Toch is het inderdaad waar. Wat nu eigen vliegtuig, gewoon eigen trein. Het moet helemaal niet zo moeilijk zijn om met je eigen trein door Europa te toeren. Enkel, (en net als bij vliegtuigen) moet je wel eerst je tijd inkopen op een baanvak want anders past het niet. En ja, je moet ook meer dan wat zakgeld meenemen, een treinkaartje kopen zit er niet in.
    #ANONIEMdonderdag 22 juni 2006 @ 23:42
    Tuurlijk kan dat. Beatrix heeft toch zeker ook d'r eigen trein?
    allsystemshaltdonderdag 22 juni 2006 @ 23:51
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 23:42 schreef k_man het volgende:
    Tuurlijk kan dat. Beatrix heeft toch zeker ook d'r eigen trein?
    En wie betaald die trein ???
    #ANONIEMvrijdag 23 juni 2006 @ 00:02
    Wat doet dat er nou toe. De vraag was of het kan.
    Stealth-B2vrijdag 23 juni 2006 @ 00:09
    Ja beatrix heeft ook haar eigen trein


    Wagon
    die door ACTS word getrokken tegenwoordig
    #ANONIEMvrijdag 23 juni 2006 @ 00:10
    Maar die rijdt ze toch niet zelf?

    Hoe werkt het trouwens als zij hem wil gebruiken. Moet ze dan ook een jaar van te voren schriftelijk in 17-voud bij Prorail een verzoek indienen?
    Stealth-B2vrijdag 23 juni 2006 @ 00:13
    ze geeft 1 belletje naar prorail
    en ze geeft belletje naar ACTS dat ze trein nodig heb dan word trein voorgereden en stapt ze in en dan vertrektze
    #ANONIEMvrijdag 23 juni 2006 @ 00:14
    En de andere treinen worden dan dus gewoon de vertraging ingeduwd?
    #ANONIEMvrijdag 23 juni 2006 @ 00:16
    Hef heeft zo z'n voordelen dus.
    #ANONIEMvrijdag 23 juni 2006 @ 00:16
    Op sommige stations heeft ze ook d'r eigen wachtkamer.
    Stealth-B2vrijdag 23 juni 2006 @ 00:16
    ja want zei heeft overvooring zeg maar

    kijk naar de staking paar jaar geleden en welke trein ree wel die van bea, ze krijgt gewoon voorkeursbehandeling.

    ze heeft ook 2 mooie bussen tot haar beschikking waarvan er 1 slooprijp is na dan
    Beroepsgokkervrijdag 23 juni 2006 @ 00:19


    Neem die, kun je vast oefenen .
    Stealth-B2vrijdag 23 juni 2006 @ 00:20
    quote:
    Op vrijdag 23 juni 2006 00:19 schreef Beroepsgokker het volgende:
    [afbeelding]

    Neem die, kun je vast oefenen .
    #ANONIEMvrijdag 23 juni 2006 @ 00:21


    Best moeilijk hoor, in zo'n kleine ruimte. En zonder rails.
    Beroepsgokkervrijdag 23 juni 2006 @ 00:27
    Je kunt er in eten, hij is niet geel en hij is hip .
    allsystemshaltvrijdag 23 juni 2006 @ 00:30
    quote:
    Op vrijdag 23 juni 2006 00:13 schreef Stealth-B2 het volgende:
    ze geeft 1 belletje naar prorail
    en ze geeft belletje naar ACTS dat ze trein nodig heb dan word trein voorgereden en stapt ze in en dan vertrektze
    Nou volgens mij heeft ze wel personeel die dat voor haar doet hoor
    dialMforMonkeyvrijdag 23 juni 2006 @ 00:30
    whehe, vind het meer iets voor de NVD
    allsystemshaltvrijdag 23 juni 2006 @ 00:32
    quote:
    Op vrijdag 23 juni 2006 00:19 schreef Beroepsgokker het volgende:
    [afbeelding]

    Neem die, kun je vast oefenen .
    een speelotheek of zo wat worden die kids toch verwend
    Brembomaandag 26 juni 2006 @ 19:36
    Maar hoe wou je het doen als je op bijvoorbeeld station Arnhem-Zuid wilt stoppen om te gaan shoppen:? Bedoel je houd wel dat baanvak bezet . Dus je kan dan alleen parkeren in Arnhem Centraal, daar hebben ze nog wel een plekje voor je.
    456woensdag 28 juni 2006 @ 14:23
    quote:
    Op vrijdag 23 juni 2006 00:13 schreef Stealth-B2 het volgende:
    ze geeft 1 belletje naar prorail
    en ze geeft belletje naar ACTS dat ze trein nodig heb dan word trein voorgereden en stapt ze in en dan vertrektze
    Lijkt me MEER dan sterk dat ACTS het koninklijk rijtuig trekt. Gewoon NSR.