Wat veelquote:Van Nu.nl
Meer huisdieren opgevangen in dierenasiels
Uitgegeven: 19 juni 2006 16:06
DEN HAAG - De dierenasiels in Nederland hebben vorig jaar meer honden, katten en andere huisdieren tijdelijk onderdak geboden. De kans dat de dieren een nieuw thuis vinden, is iets toegenomen. Voor 82 procent van de katten en 88 procent van de honden werd een nieuwe baas gevonden, meldde de Dierenbescherming maandag.
De dierenasiels vingen vorig jaar samen meer dan 70.000 dakloze huisdieren op. Dat is een "lichte stijging" van 2,6 procent ten opzichte van 2004. Ongeveer twee derde van de opgevangen dieren (47.671) zwierf op straat. Het aantal door hun baasjes afgedankte huisdieren daalde van 16.316 naar 15.040 in 2005.
De asiels zitten vooral vol met thuisloze katten en honden. Ruim 47.500 katten en ongeveer 23.000 honden werden vorig jaar tijdelijk opgevangen. Voor deze dieren vinden de asiels wel steeds vaker een nieuw thuis. Met de hoge herplaatsingscijfers hoort Nederland volgens de Dierenbescherming wat dat betreft tot de "koplopers in de wereld".
Dat de dierenasiels een druk jaar zouden hebben, bleek vorig jaar al. Toen moesten enkele asiels nog voor de jaarlijkse zomerdrukte al wachtlijsten en opnamestops instellen. Ook dit jaar verwacht de Dierenbescherming weer flinke drukte tijdens deze "zomeropruiming". Duizenden honden, katten en andere huisdieren worden dan gedumpt of achtergelaten bij de asiels omdat ze niet bij de vakantieplannen passen.
Idiooten die hun beest weg doen voor hun vakantie verdienen het niet om een huisdier te hebben... dat huisdier zal waarschijnlijk alles voor zijn baasje geven, en z'n baasje dumpt hem gewoon omdat 'ie op vakantie moet...quote:Op maandag 19 juni 2006 17:18 schreef Bluezz het volgende:
"Dat de dierenasiels een druk jaar zouden hebben, bleek vorig jaar al. Toen moesten enkele asiels nog voor de jaarlijkse zomerdrukte al wachtlijsten en opnamestops instellen. Ook dit jaar verwacht de Dierenbescherming weer flinke drukte tijdens deze "zomeropruiming". Duizenden honden, katten en andere huisdieren worden dan gedumpt of achtergelaten bij de asiels omdat ze niet bij de vakantieplannen passen."
Als je ze dat vertelt, kijken ze je aan alsof je een monster bent. Want inderdaad, 'het is zo schattig'.quote:Op maandag 19 juni 2006 17:24 schreef Bluezz het volgende:
Jij bekijkt het positief
Mensen zouden eens een poosje moeten stoppen met nestjes krijgen, hoe schattig het ook is.
Bron: http://www.trouw.nl/laats(...)hte_chip_voor_kattenquote:Dierenbescherming: verplichte chip voor katten
(Novum) - Alle katten in Nederland moeten verplicht worden gechipt of getatoeëerd. Dit moet gebeuren om massale dump van de dieren tegen te gaan. Dat stelt de Dierenbescherming maandag in De Telegraaf.
Nederlanders gooien hun katten volgens de organisatie steeds vaker zonder pardon op straat als ze geen zin meer hebben in de dieren. Uit cijfers van de Dierenbescherming blijkt dat dierenasiels vorig jaar 34 duizend katten opvingen, tweeduizend meer dan in 2004.
Daarnaast constateert de Dierenbescherming dat het aantal katten dat bij dierenasiels wordt afgegeven daalt. Hieruit blijkt volgens woordvoerder Jelko de Ruiter van Dierenbescherming dat steeds meer mensen hun kat op straat dumpen. Vorig jaar werden een kleine negenduizend katten bij asiels afgeleverd.
Veel dierenasiels zijn volgens De Ruiter in het voorjaar al overvol, terwijl de traditionele zomerdrukte nog moet beginnen. "Een kwart van de asiels heeft ernstige capaciteitsproblemen en sommige werken met een wachtlijst." Het zwerfkattenprobleem neemt door de dump en de capaciteitsproblemen 'zorgwekkende vormen' aan. De Ruiter: "In een voorzichtige schatting telt Nederland enkele honderdduizenden zwerfkatten."
In de asiels komen volgens De Ruiter twee keer zo veel katten als honden terecht. "Honden worden veel vaker gechipt of getatoeëerd en staan daarmee geregistreerd bij een databank. De eigenaar is op deze manier makkelijk te achterhalen en anoniem dumpen is dan haast onmogelijk."
Dat heb ik dus ook al zolang ik in F&F woonquote:Op maandag 19 juni 2006 18:42 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Eerlijk gezegd zit ik al een tijdje erg hard op mijn vingers vanwege alle "pimp hier met je leuke nestje" topics in F&F, want ik wil geen spelbreker zijn voor al die dierenliefhebbers die hun lieve poesje op een onbekend tijdstip hebben laten bespringen door een onbekende kater met een onbekende bloedgroep, onbekende ziektes (kattenaids ofzo) en onbekende genetische afwijkingen (HCM), en ook niet gehinderd door enige kennis van zaken wat betreft de toestand van de moederpoes op dat gebied, draagtijd en bevalling. En dan vervolgens al die mensen die zo iemand dan van harte aanmoedigen want de foto's zijn zo leuk![]()
* en caviaatje en konijntje en hondje etc etc etc...quote:Op maandag 19 juni 2006 19:35 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Op een andere site waar ik zit plaatste iemand van zwerfkat.com vandaag een noodkreet, 70 katten is voor hen teveel, ze hebben nu 102 katten in de opvang, ze hebben geen tijd, geld en middelen meer, iedereen, als je zo nodig een huiskatje* wil, adopteer er alsjeblieft een van die mensen die zulk goed werk doen in plaats van mensen die het alleen een lolletje vinden.
Reactie van robber57 verwijderd.. dus deze ook meegepoetst.quote:Op maandag 19 juni 2006 18:13 schreef robber57 het volgende:
....
quote:Op maandag 19 juni 2006 19:38 schreef ParanoidEv het volgende:
[..]
* en caviaatje en konijntje en hondje etc etc etc...
Hoi Bianca en Michael.quote:Op maandag 19 juni 2006 19:46 schreef bianca en michael het volgende:
Ik baal van al die onnadenkende mensen!
Vroeger thuis alleen maar '2e handsjes' ( 3 x boxer) en sinds we zijn gaan samenwonen hebben we zelf 2 '2e handsjes'. Ik ben hartstikke blij met ze hoor en zou ze nooit meer kwijt willen, maar wanneer de asielen niet zo vol zaten, konden wij in de toekomst misschien ook eens een puppy opvoeden... Op deze manier kunnen we dat niet over ons hart verkrijgen, en lossen we andermans 'problemen' op (letterlijk en figuurlijk, hondjes hebben allebei wel wat rare tikken).
Overigens vind ik het ook schandelijk dat de asielen zo weinig geld van de overheid krijgen. Wij hebben een hondenkennel geadopteerd in het plaatselijke asiel (¤144,- per jaar) maar dat zou toch ook niet nodig moeten zijn?!
Zó, dat lucht op.
Ik koop zelfs niks in tuincentra en dierenwinkels die dieren verkopen. Ik wil het op geen enkele manier sponsoren.quote:Op maandag 19 juni 2006 19:42 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]![]()
Sinds ik iemand ken die op de dierenafdeling van een tuincentrum werkt zou ik nooit meer zo'n leuk hamstertje, konijntje, ratje, muisje, etc in een winkel kopen. Die verhalen.
Kan je die verhalen niet opschrijven in een topic? Ik denk dat het goed is als men die verhalen leest.quote:Op maandag 19 juni 2006 19:42 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Sinds ik iemand ken die op de dierenafdeling van een tuincentrum werkt zou ik nooit meer zo'n leuk hamstertje, konijntje, ratje, muisje, etc in een winkel kopen. Die verhalen.
Heb je misschien de officiele oproep? Zal bericht doorsturen dan.quote:Op maandag 19 juni 2006 19:35 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Op een andere site waar ik zit plaatste iemand van w vandaag een noodkreet, 70 katten is voor hen teveel, ze hebben nu 102 katten in de opvang, ze hebben geen tijd, geld en middelen meer, iedereen, als je zo nodig een huiskatje wil, adopteer er alsjeblieft een van die mensen die zulk goed werk doen in plaats van mensen die het alleen een lolletje vinden.
Er zijn allerlei regels e.d. Ik ben niet zo een kenner er van, maar er was in ieder geval dat als een dier gevonden wordt binnen een gemeente dat een gemeente er verantwoordelijkheden over heeft. Weet niet precies meer hoe het zat, maar veel gemeenten weten niet eens hoe dat zit met die regelingen.quote:Op maandag 19 juni 2006 19:46 schreef bianca en michael het volgende:
Overigens vind ik het ook schandelijk dat de asielen zo weinig geld van de overheid krijgen. Wij hebben een hondenkennel geadopteerd in het plaatselijke asiel (¤144,- per jaar) maar dat zou toch ook niet nodig moeten zijn?!
De meeste dingen die ik van je lees vind ik iets te ver gaan, maar dit vind ik wel een mooi plan. Het zou wel veel politieke wil, tijd, geld en moeite kosten, maar het zou vast helpen. 1,2,4,6, en 7 dan. 3 en 5 vind ik veel minder, vooral gezien de reputatie van de dierenbescherming in onze contreien. Die lijken meer met egoprojecten bezig te zijn, zoals een superasielcomplex voor heel Zeeland zowat (lekker centraal dan) dan met de dieren zelf, ik zou niet willen dat zo'n organisatie zo'n invloed kreeg.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 01:11 schreef TechXP het volgende:
Uit mijn actieplan voor dieren:
Dierenhandel
1. Verkoop van dieren via marktplaats e.d. wordt niet meer toegestaan.
2. Herplaatsing van dieren via marktplaats e.d. kan in principe wel, wanneer de dieren via een tussenbureau aangeboden worden op internet.
3. Dieren die verkocht worden bij dierenwinkels of fokkers moeten aantoonbare komaf hebben en alleen afkomstig van door Dierenbescherming goedgekeurde fokkers.
4. Over de dieren wordt een belasting geheft. Kleine huisdieren (ratten, muizen etc.) worden stukken duurder. Grotere dieren krijgen ook meer belasting erover. Maar in verhouding worden ze iets duurder. Dieren krijgen ook minimale verkoopprijzen.
5. Fokken van dieren mag alleen na een cursus bij DB en een goedgekeurd certificaat
6. Elk dier wat verkocht wordt krijgt registratie in landelijk systeem.
7. Een dier dat uit een asiel wordt gehaald is belastingvrij
Dat zou naar mijn mening het aantal dieren drastisch laten afnemen binnen een periode en minder dieren in asielen hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |