24 juni 2006
Ik was voor de wekker al wakker en kon rustig ontbijten; douchen en de fiets voor een laatste maal nakijken.. Nog even op de reisplanner gekeken van de NS welke verbinding ik moest hebben en richting station vertrokken. Daar even kaartjes gehaald (was mooi op tijd) en in de trein richting Wierden gestapt. So far so good. Daar kreeg ik de eerste tegenslag echter te verwerken: NS reisplanner hand een overstap aangegeven die niet bestond, kon dus pas na 20 minuten (later bleek na 30 (!) minuten) aansluiting krijgen. Niet goed voor je gemoedstoestand....
Om 10.10u zat ik in de trein naar Rijssen, waar ik om 10.17u aankwam. Starttijd? 10.45u.....krap? heel krap. Station lag aan de andere kant van Rijssen dan waar ik moet zijn, dus snel Rijssen uit en om een soort van rondweg richting wedstrijdlocatie. Het zou cm werk worden. Echter; achterband ging lek en het werd dus mm werk.
Ik kwam aan 30 seconden voor het startschot, rennend door het parc ferme alsof ik net T2 inging voor mijn fiets-loopwissel; organisatie was klaarwakker; fiets werd aangenomen en op gehangen; startnummer werd geregeld etc. Band liep niet verder leeg dan ca 4 bar dus dacht dat het het ventiel was en men zou er nakijken onder het zwemmen (oppompen) als ook aerodrink (bidon in het stuur) vullen.
Ik dus snel m’n lange broek uit + singlet., (zwemslip had ik al aan) en een triathlontop aan, zwembril opgraven en snel helm en schoenen klaarleggen. Vervolgens in een sprint naar het zwembad lopen ondertussen de zwembril opdoen, ik zie in mijn ooghoeken dat ca 75% een wetsuit aanhad. Maar het lampje ging nog niet branden....ik dook erin en moest tot de conclusie komen dat het water ca 19 graden was (wetsuitlimiet bovenlimiet is 26 graden, onderlimiet 18 graden) een wetsuit was dus geen overbodige luxe...
Hoe reageert je lichaam erop als je na veel haasten met een aardig hoge lichaamstemperatuur en dito hartslag zulk water induikt? Geloof me; een klap, de eerste paar 4x heen en weer (50m bad) waren bijna in ademnood (leek alsof mijn borst ineen werd gedrukt door de kou) maar daarna kwam ik in m’n ritme en zwom ik rustig heen en in een zeer strakke sprint terug. (NTB official hield me in de gaten; zag dat ik forse fysieke problemen in het begin door de temperatuurklap)
Anyway. op naar de fiets..band had men op 9 bar gebracht; maar was weer leeg gelopen terug naar 4 bar...ok...dat is kl*te, maar ik ga niet met 4 bar rijden met dit soort wielen. Dus band wisselen: tubes van de vorig eigenaar zat er dus nog om (goede, daar niet van) maar sommige profs hebben de neiging om tubes vast te kitten cq lijmen. Kost dus een hoop energie om het los te halen, en het oppervlak eronder is dan alles behalve egaal.... dubbelzijdig tape erop (speciaal voor gemaakt), nieuwe tube opgerekt en erom heen gelegd (millimeter werk, past altijd net. Vervolgens iets CO2 erin en de tube mooi gecentreerd, toen verder CO2 erin gespoten,...CO2 bommetje leeg...was je laatste... Dus maar een pomp via iemand anders kunnen regelen en de boel volgegooid.
Organisatie wist al dat ik niet meer voor het klassement zou gaan en ik hem als training zou doen. Dus de weg op. Zag al onmiddellijk dat de HR veels te hoog wilde gaan (waarschijnlijk door de temperatuurklap) maar besloten dit te negeren. Besloten was het om alleen de 40km tijdrit te rijden (technisch; bochtenwerk en klimmetjes). Of ik me nou zou inhouden (wat nooit het plan was geweest op een ¼) of zou vlammen: De energietank zou na 30km leeg komen te staan en mijn darmen, maag etc voelde nog steeds niet geweldig na het zwemmen). Ondertussen proberen om weer vocht tot me te nemen wat goed ging (helaas bleken ze sportdrank te hebben gebruikt; en dat is niet prettig met 85% HRmax als je maag al van slag is)
Rondetijden waren goed. Ik was inhalend bezig, en niemand deed dat bij mij. Dus dat zat wel goed. Uiteindelijk na 57m28s terug in het parc farme. Bleek later een een 3e fietstijd te zijn geweest (telde helaas niet mij omdat hij niet door de organisatie was gemeten) dus was daar op zich wel tevreden mee. Toen ik binnenliep in de wisselzonde startnr afgedaan als teken dat ik eruit stapte. Doorgaan zou niets opleveren en meer kwaad dan goed doen (had behoorlijk last van maag e.d.) en zou kunnen betekenen dat ik morgen en maandag niet normaal zou kunnen trainen (wat ok was als ik gewoon een normale race had) wat ik dus niet zag zitten gezien de rest van m’n drukke week ivm school.
Hoor voel je je achteraf? Slecht, bar slecht. Was mijn laatste race voor Almere en Deventer (die helaas in een onlogische volgorde zitten) en zoiets als dit is gewoon een flinke klap voor je zelf vertrouwen.Aan de andere kant was de fietstijd die ik neerzette in die omstandigheden wel iets om over tevreden te zijn.
Wat heb ik ervan geleerd?
- don’t trust de NS: beter 2 uur te vroeg dan een paar minuten te laat. Bij Venray was ik ook 2.5uur te vroeg en je start op zich veel relaxter; hoewel je toen wel zoiets had van: wat moet ik nu nog doen)
- werk aan je pacing: geef je lichaam de kans om aan het onderdeel te wennen (ok, het is niet normaal om zo het water in te duiken). Maar merk gewoon dat ik moeite heb om mijn HR laag te houden na zo’n situatie (en reed niet langzamer dan die testrit afgelopen donderdag)
- als je wielen overneemt van een prof; haal de kit er af en doe er dubbelzijdig tape op
Anyway. De leermomenten opslaan en dit gebeuren verder vergeten. Almere is over 9 weken. Doel is vooral nog aan mijn zwemmen werken en IM race paced trainingen te doen op de 150-170km fietsen en de 28-34km lopen. Als ook een koppeltraining van 90km fietsen en 21k lopen op een IM race pace.
Verder kijken of ik nog een wedstrijd kan plannen van te voren. Vrees het ergste; dat ik weinig in de buurt kan vinden, maar zal nog eens kijken.
Volgende races:
26/08 Almere Long Distance Classic (Ironman140.6 afstand): 3.8S-180B-42.2R
03/09 Deventer (Ironman70.3 Distance): 19.S-90B-21.1R
Almere kent voor mij een backup optie; NK lange afstand: 4.0S-120B-30R . wordt toegepast als ik de maand ervoor het gevoel heb dat een IM140.6 afstand toch te groot is.
Morgen gewoon weer trainen...
0400 opstaan
0615 de weg op voor een duurloop van 25km
0815 terug, op de fiets stappen
0845-0945 zwemtraining
0945-1005 losfietsen
1015-1045 eten
1045-1200 siesta
![]()
@black hole
hmm, denk dat het wel wegtrekt; hooguit een een lichte spierverreking lijkt me
@pfaf