tja als je geen argumenten meer hebt....quote:Op dinsdag 25 juli 2006 00:47 schreef gronk het volgende:
[..]
'if you want to have an argument, you want room 12A. Just along the corridor.'
Zat argumenten, maar ik heb geen zin om een uitgekauwde discussie nog eens dunnetjes over te doen. Ook omdat ik dat de andere mensen die dit topic volgen niet aan wil doen.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 01:05 schreef daniel04 het volgende:
tja als je geen argumenten meer hebt....
Beetje 't standaardwerk. De eerste CD die ik zo snel kon vinden bevat 'der fliegende hollander', 'lohengrin', 'tannhauser' etc. Ik zou best nog wel eens een keer de complete Ring willen beluisteren, maar dan wel zonder gezang. Opera is niet echt aan mijn barbaarse oren besteedquote:trouwens om het ontopic te houden, van welke stukken van wagner hou je eigenlijk?
niet barbaars, hoogstes onwennig en ongeoefend en da's iets anders. en een instrumentale ring? tja waarom niet die teksten boeien mij ook niet. ik zou iedereen nog het laatste deel van de walkure kunnen aanbevelen, als je dat niet mooi vind heb je iets in je oren zitten.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 01:19 schreef gronk het volgende:
Beetje 't standaardwerk. De eerste CD die ik zo snel kon vinden bevat 'der fliegende hollander', 'lohengrin', 'tannhauser' etc. Ik zou best nog wel eens een keer de complete Ring willen beluisteren, maar dan wel zonder gezang. Opera is niet echt aan mijn barbaarse oren besteed![]()
oh, t gaat me echt totaal niet om barenboim in dat quintet!!! heb geen hele grote affiniteit voor pianomuziek en weet er weing van...en nog minder van pianisten...ik ga wel kwijlen van de samenstelling....toch tof, een opnametje van al die grote namen bij elkaar? vond het wel bijzonder om ze allemaal tegelijk in actie te zien. puur vanuit anecdotisch en historisch oogpunt....(geen idee of mehta ook altviool speelt, misshcien alleen als hij samen emt de "jewish mafia" speelde)quote:Op donderdag 27 juli 2006 12:54 schreef aleko het volgende:
@Kwakveense: Luister jiuj vrijwiliig naar Barenboim en ga je er ook nog van kwijlen?! Wat moet dat wel niet worden als je een echte pianist (of dirigent for that matter) aan het werk hoort. Nog nooit zo'n brakke touche en legato gehoord als bij Barenboim. Ik snap overigens de samenstelling niet helemaal van dat forellenquintet dan: Speelt Zubin Mehta ook altviool?! Da's nieuws voor me.
@Mister_Slide: Die wilde ik net eens aanzwengelen. Aangezien WAGNER al een hoop voor's en tegen's heeft hier, was ik benieuwd naar de Mahler-meningen. Ik loop er in elk geval VOL-LE-DIG mee weg. Wat een prachtexemplaren van symfonieen. Favorieten is moeilijk aan te geven natuurlijk maar nummers 2, 6 en 9 zijn toch wel bij de beesten af zo gaaf. En het eerste deel van de 7e mag ik ook graag verteren. En de opening van de 8e natuurlijk en nouja ALLES dus! *Mahler-fiel*
heee dat was mijn vriendinnetje....die zingt van F tot f3 maar niet op dezelfde dagquote:Op vrijdag 28 juli 2006 15:23 schreef aleko het volgende:
Nope, de 8e van Mahler door Chailly is echt zeer gaaf naar mijn mening. En Mahler 2 ook. Ongelooflijk goed gezongen vooral door het Radiokoor (if i'm right. heb de cd niet hier). Overigens vind ik de Bartok opname van Wonderbaarlijke Mandarijn met KCO en Chailly ook top. Concert voor orkest van Bartok vond ik overigens wel de grootste teleurstelling die ik opname-gebied van Chailly gehoord heb.
@kwakveense: DE F?! my god... Heb je wel 's ooit onderzocht of je echt een dame bent?? Dat je niet toevallig een castraatje bent?!
Aangenaam, ik ben ook een metalhead (geweest)quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 11:50 schreef Maethor_Veleg het volgende:
Interessant Soul79. Ik vroeg me altijd al af hoe dat nou zat. Bij de IQ test van de BNN is ook al eens gebleken dat mensen die klassieke muziek luisteren over het algemeen een hoger IQ hebben dan de anderen. Vraag ik me toch af hoe ik zit als metalhead die ook erg veel van klassiek houdIk vind het beide geweldig.
De meeste grote winkels hebben wel een klein hoekje 'klassiek' maar staat doorgaans alleen het bekende werk, niet de wat minder bekende 20e eeuwers. Hier in Amsterdam heb ik niks te klagen, althans over klassiek niet, want juist het betere metalwerk vind ik hier moeilijker te vinden. Maar dat kan ook aan mij liggen.quote:Maargoed, ik merk bij de zoektocht naar originele CD's van bijvoorbeeld Steve Reich of Arvo Pä²´ dat die niet bij de gewone muziekwinkel zijn te krijgen maar dus alleen bij klassieke muziek winkels. Waar zijn die in Godsnaam? Ik ga straks in Leeuwarden studeren en ik heb geen idee of daar eentje zit, weet iemand het toevallig?
In de grotere steden ben ik ze wel tegengekomen, maar ik vind nog steeds dat kleinere plaatsen wat dat betreft echt fors achterlopen. Zelfs in Zwolle is er volgens mij niet een, terwijl daar notabene een conservatorium staat!
De reden dat metalheads klassiek vaak fijn vinden is omdat het tsja, op elkaar lijkt is een verkeerde bewoording. Ik kan beter de maker van "Metal - a headbanger's journey" quoten; "If Richard Wagner would live today, he'd be playing in a metal band." Wagner heeft voor zijn werken enorme orkesten gebruikt en heftigheid en bombasme moeten verkrijgen door orkestratie (heeft dan ook een enorme contrabas laten maken die door twee mensen bespeeld moest worden!!) Nu kan dat zware geluid met versterkers en distortion verkregen worden. Wat mij betreft heeft metal en klassiek de zelfde of een gelijksoortige impact. De heftigheid, het gevoel en het idee dat er iets door je lijf heen steekt maar dat het wel prettig is. Vooral de combinatie van metal en klassiek geeft mij kippenvel.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 12:08 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Aangenaam, ik ben ook een metalhead (geweest)Het is me al vaker opgevallen dat er onder metalfans veel klassieke muziekliefhebbers zijn. Weet niet precies hoe dat komt, dat is wel een apart topic waard
![]()
Ik bedoelde trouwens niet 'een hoog IQ', maar 'intellectualisme', wat iets anders is. Mozart had (natuurlijk) een hoog IQ, maar was helemaal geen intellectueel, in de zin van erg belezen zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.
[..]
De meeste grote winkels hebben wel een klein hoekje 'klassiek' maar staat doorgaans alleen het bekende werk, niet de wat minder bekende 20e eeuwers. Hier in Amsterdam heb ik niks te klagen, althans over klassiek niet, want juist het betere metalwerk vind ik hier moeilijker te vinden. Maar dat kan ook aan mij liggen.
Maar voor bombast hoef je niet perse naar metal of wagner te luisteren. New wave, techno, sommige trance-stukken zijn ook niet vies van de nodige opzwependheid, bombast en overdreven serieusheid.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 22:07 schreef Maethor_Veleg het volgende:
De reden dat metalheads klassiek vaak fijn vinden is omdat het tsja, op elkaar lijkt is een verkeerde bewoording.
Nee hoorquote:Was Nocturne in Ebm (Op. No2) van Chopin al genoemd?
Ik hou zelf niet zo denderend veel van techno en industrial omdat het 'zelf spelen'-element daar minder is sorry dat ik dat er weer in betrek Met metal kan ik lekker raggen op mijn gitaar, dat is niet hetzelfde als ik achter een keyboard sta. Dan ga ik altijd maar een beetje pielen. New wave is wat anders, dat vind ik vaak gewoon lekkere luistermuziek, zonder dat het me heel veel doet.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 22:15 schreef gronk het volgende:
[..]
Maar voor bombast hoef je niet perse naar metal of wagner te luisteren. New wave, techno, sommige trance-stukken zijn ook niet vies van de nodige opzwependheid, bombast en overdreven serieusheid.
Dus waarom houden metalheads niet ook van dat soort muziek?
In de 'house' hoek heb je ook wel zo'n stroming, maar dan zit je meer in de categorie deep trance enzo. D'r is ook een stroming in de house/dancescene die het opzetten, oogsten en uitbuiten van climaxen tot op 't bot toe geperfectioneerd. Mede dankzij 't royale gebruik van drugs als xtc in die kringen.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 23:54 schreef Soul79 het volgende:
Het is trouwens niet zozeer bombast wat ik in zowel metal als klassiek waardeer. Het is de energie en het overrompelende ervan. Die agressieve, zowat oorlogszuchtige 2e riff uit Orion van Metallica bijvoorbeeld - dat lijkt wel het metal antwoord op de eerste 2 delen van de Negende van Beethoven. Allebei overweldigend, lekker opgefokt, zelfde soort opzwepende tempowisselingen, echt muzikale orgasmes zijn dat![]()
Ik weet eigenlijk niet zoveel van techno. Ken wel wat voor de hand liggende dingen als Autechre, Alphex Twin, Orbital, maar het heeft me nooit echt kunnen boeien - ik hoor er gewoon geen muziek in.quote:Op zondag 13 augustus 2006 00:13 schreef gronk het volgende:
[..]
In de 'house' hoek heb je ook wel zo'n stroming, maar dan zit je meer in de categorie deep trance enzo. D'r is ook een stroming in de house/dancescene die het opzetten, oogsten en uitbuiten van climaxen tot op 't bot toe geperfectioneerd. Mede dankzij 't royale gebruik van drugs als xtc in die kringen.
Blijft wel absoluut 'n feit dat dat vaak wel voorspelbaarder en minder menselijk is dan 'n juweeltje als 'Call of Ktulu' (dat nummer had netzogoed uitgevoerd kunnen worden door een orkest, alleen merk je dan dat een orkest een stuk logger is dan 4 jonge honden op 'n podium).
Waar techno en consorten heel goed in zijn, is om eindeloos te frobelen met de textuur van muziek. Sommige techno neigt een beetje naar 'hrm, als we nu sambal, amandelijs en eetbaar bobbeltjesplastic combineren, krijg je dan een interessante smaaksensatie?'. In dat opzicht zie ik absoluut wel verwantschap tussen die stroming en moderne klassieke muziek. Waarbij ik 't idee heb dat er in de technohoek interessantere dingen gebeuren.
't enige wat er IMHO anders aan is is de keuze voor instrumentatie -- in plaats van muziekinstrumenten komt 't uit een kastje, of een laptop. Plus dat ritmiek een veel sterkere plaats heeft; thema's die in klassieke muziek tien seconden duren zijn als 't ware 'inelkaargedrukt' tot stukjes van een tot drie seconden.quote:Op zondag 13 augustus 2006 01:43 schreef Soul79 het volgende:
Ik weet eigenlijk niet zoveel van techno. Ken wel wat voor de hand liggende dingen als Autechre, Alphex Twin, Orbital, maar het heeft me nooit echt kunnen boeien - ik hoor er gewoon geen muziek in
Dat ben ik wel met je eens. Wat je in de klassieke muziek ook merkt, is dat 't de status die ze in de 18e/19e eeuw is kwijtgeraakt aan popmuziek en dance/house. De kermisdeunen van nu worden met een synthesizer gemaakt, terwijl dat vroeger door een orkestje werd gespeeld.Dat gaf wel een 'voedingsbodem' voor de grote jongens, en die heb je nu niet meer. 't amusante is trouwens dat sommige 'houseboeren' regelrecht jatwerk plegen door een klassiek stukje te versynthesizeren, d'r een beat onder te zetten en, pronto, weer een nummer af! Ik denk serieus dat Mozart, bach, en al die andere jongens 't niet anders zouden doen. Tenslotte moesten zij ook in hun tijd denken aan de portemonnee.quote:Klassieke muziek is gewoon op een dood spoor beland, het is zo ingewikkeld geworden dat je een ingewijde moet zijn om het te kunnen waarderen. Ja Bach kon ook ingewikkeld zijn maar die was dan nog echt muzikaal tot in zijn linker kleine teen, die kon als geen ander nafluitbare melodieën componeren maar het lijkt wel alsof dat laatste voor hedendaagse componisten een doodzonde is. Die prefereren zo dissonant mogelijke polytonale en polyritmische combinaties binnen de mixo-lydische en symmetrisch-octotonische toonladders![]()
Klopt, maar Part, Glass en Reich zijn allemaal rond de 70, Schnittke is in dezelfde jaren geboren. Het is waar dat we wel wat vooruit zijn gegaan na de afschuwelijke jaren '70, zie ook Ten Holt die eind jaren '70 met een soort 'nieuwe' tonaliteit kwam en daar heel leuke dingen mee heeft gedaan.quote:Op zondag 13 augustus 2006 12:51 schreef aleko het volgende:
Volgens mij is er momenteel juist een beweging gaande om weer meer tonaliteit in de klassieke muziek te krijgen en niet de muziek niet meer alleen als een wiskundige-truc te zien. Voor mensen als Part, Glass en Reich is tonaliteit en een 'catchy tune' echt niet meer taboe. Snap de hele ophef hier dan ook niet helemaal. Als we nu in de jaren 60 en 70 zaten zou ik het wel snappen maar nu is er weer keuze genoeg. Overigens vind ik Schnittke wel een toonbeeld hoe je met de toen gangbare 'normen' toch nog hele gave dingen kan doen.
Omdat ik zulke muziek meestal nogal dood vind. Het is té steriel, te droog en te constant voor me.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 22:15 schreef gronk het volgende:
[..]
Maar voor bombast hoef je niet perse naar metal of wagner te luisteren. New wave, techno, sommige trance-stukken zijn ook niet vies van de nodige opzwependheid, bombast en overdreven serieusheid.
Dus waarom houden metalheads niet ook van dat soort muziek?
Hier kan ik me ook wel in vinden. Hoewel ik een half jaar een componist (student compositie) als vriendje had weet ik er wel het één en ander van. Er zijn echt HEEL WEINIG mensen die heden ten dage klassiek compositie studeren. Daarbij vallen er tijdens zo'n schoolperiode nog een aanzienlijke hoeveelheid mensen af. Op dat hele conservatorium in Zwolle een stuk of 10 geloof ik. Maar daar gebeurt nog van alles hoor, er waren projecten genoeg waar componisten voor nodig waren, een samenwerking met alle drie scholen die samen een opera van Peter Greenaway (The Falls) hebben opgevoerd (heb ik ook aan meegedaan hehe) en dansprojecten waar muziek bij moest. In Utrecht heb je meerdere richtingen voor compositie, waarbij je ook filmcomponist kunt worden.quote:Op zondag 13 augustus 2006 11:13 schreef gronk het volgende:
[..]
't enige wat er IMHO anders aan is is de keuze voor instrumentatie -- in plaats van muziekinstrumenten komt 't uit een kastje, of een laptop. Plus dat ritmiek een veel sterkere plaats heeft; thema's die in klassieke muziek tien seconden duren zijn als 't ware 'inelkaargedrukt' tot stukjes van een tot drie seconden.
[..]
Dat ben ik wel met je eens. Wat je in de klassieke muziek ook merkt, is dat 't de status die ze in de 18e/19e eeuw is kwijtgeraakt aan popmuziek en dance/house. De kermisdeunen van nu worden met een synthesizer gemaakt, terwijl dat vroeger door een orkestje werd gespeeld.Dat gaf wel een 'voedingsbodem' voor de grote jongens, en die heb je nu niet meer. 't amusante is trouwens dat sommige 'houseboeren' regelrecht jatwerk plegen door een klassiek stukje te versynthesizeren, d'r een beat onder te zetten en, pronto, weer een nummer af! Ik denk serieus dat Mozart, bach, en al die andere jongens 't niet anders zouden doen. Tenslotte moesten zij ook in hun tijd denken aan de portemonnee.
Maar 't is inderdaad jammer dat er geen instroom is van nieuwe klassieke muziek, in de stijl van de 19e eeuw. Volgens mij is dat of hopen tot een van de muzikalere jongens uit de popscene zich d'r mee gaat bemoeien, puur uit liefhebberij. Net zoals Aphex Twin op 'druqs' een aantal pianostukken heeft gezet. Of je zoekt 't in andere richtingen, zoals filmmuziek. Met 't risico op 'n te hoge uitgekauwdheid.
Ik heb geen idee hoe je nu eigenlijk beroepsmatig 'componist van klassieke stukken' kunt worden, maar ik vermoed dat 'n hoop moderne klassieke componisten dat doen via de conservatoriumroute. En dan heb je een hoger risico op toonladdergefrobel.
Dure oplossing: geef je stereoinstallatie eens een upgrade. 't maakt je niet meteen een technoliefhebber, maar je merk wel dat 't meer diepgang krijgt dan alleen maar 'boing-boem-tsjak'.quote:Op zondag 13 augustus 2006 14:30 schreef Maethor_Veleg het volgende:
Omdat ik zulke muziek meestal nogal dood vind. Het is té steriel, te droog en te constant voor me.
quote:Op zondag 13 augustus 2006 14:42 schreef Maethor_Veleg het volgende:
hehe, de bas komt er dan een stuk beter uit he?
John Zorn isquote:Op zondag 13 augustus 2006 14:30 schreef Maethor_Veleg het volgende:
[..]
Omdat ik zulke muziek meestal nogal dood vind. Het is té steriel, te droog en te constant voor me.
Ontopic; volgens mij is John Zorn nog geen vijftig, maar die maakt ook wel hele verschillende dingen, soms tonaal, soms niet, soms jazz, dan weer fusion, dan weer metal... hehe het is een duizendpootje.
De reden dat de grote klassieke componisten van 200 jaar geleden nu nog voortleven komt imho door de mooie, harmonisch bijzondere melodieën die ze konden maken. In principe zouden filmcomponisten daar ook mee moeten komen, op de manier bijvoorbeeld van de Air van Bach in de film Se7en, dat perfect werkt. Helaas is er geen filmmuziek die ik bijzonder vind, maar het zou er op zich van moeten komen.quote:[..]
Wat tonale composities in deze tijd betreft, moet je het dan vooral bij filmmuziek zoeken, Hans Zimmer, Klaus Badelt, Howard Shore, John Williams en consorten maken moderne, doch romantische en tonale muziek die helaas wel tot de programmamuziek behoort in plaats van volledige symfonieën, sonata's en recitals. Geen idee wie dat in deze tijd nog doen/weer doen...
Zie mijn post hierboven. Het uitgangspunt van Bach/Mozart/Schubert en Verdi in hun cantates, opera's en liederen is (deels) hetzelfde als dat van filmcomponisten anno nu: meeslepende, direct aansprekende melodieën componeren, die de kijker/luisteraar onmiddellijk opnemen in de stroom van het verhaal of de film.quote:Op zondag 13 augustus 2006 14:55 schreef aleko het volgende:
Nou ik vind filmmuziek (en zeker die van Hans Zimmer) niet echt een logisch vervolg op de muziek uit de 18e/19e eeuw. John Williams heeft dan nog van zijn starwars dinges een klassieke suite gemaakt. Dan hoor je meteen het verschil tussen filmmuziek en klassieke muziek.
Geen filmmuziek die je bijzonder vindt... Je kent Philip Glass toch wel, en Michael Nyman? Howard Shore? Clint Mansell? Die vier vind ik toch behoorlijk bijzonder.quote:Op zondag 13 augustus 2006 15:11 schreef Soul79 het volgende:
De reden dat de grote klassieke componisten van 200 jaar geleden nu nog voortleven komt imho door de mooie, harmonisch bijzondere melodieën die ze konden maken. In principe zouden filmcomponisten daar ook mee moeten komen, op de manier bijvoorbeeld van de Air van Bach in de film Se7en, dat perfect werkt. Helaas is er geen filmmuziek die ik bijzonder vind, maar het zou er op zich van moeten komen.
muziektheorietsich en muziekgeschiedkundig ben ik inderdaad een leek denk ik...als ik t als leek omschrijf moet ik zeggen dat filmmuziek me minder mee kan slepen, minder "vertelt" dan een 'gewone' symfonie...is dat wat jullie bedoelen?quote:Ik zei toch ook dat filmmuziek programmamuziek was. Voor een leek lijkt het op de 'oude' klassieke muziek van vroegah, maar het is natuurlijk iets heel anders. Het is ondergeschikt aan een film en zoals Theo Willemze zegt; "Men onderscheidt voorts absolute muziek van oa titelmuziek, programmamuziek, toonschildering en madrigalisme. Absolute muziek is muziek om der wille van de muziek en de muzikale belevenis zonder meer. Zij laat ritmen, melodieën, harmonieën, klankkleuren enz. horen om het plezier in en de schoonheid van die ritmen, melodieën, harmonieën, klankkleuren enz."
Ja, ik weet het, hij zegt het misschien wat duur, maar het is wel waar, vind ik. (al moet ik toegeven dat ik ook omwille van de muziek enkele filmmuziek cd's heb liggen en die als absolute muziek beluister )
Dat is een ander onderscheid. Absolute muziek zou (volgens dat onderscheid dan) naar niets anders dan zichzelf verwijzen (Bach & de klassieken) terwijl programmamuziek bepaalde beelden, gevoelens of taferelen muzikaal probeert te schetsen, zoals veel romantici probeerden, zoals Debussy met La Mer en Smetana met De Moldau. Maar die programmamuziek staat dan wel op zich zelf en staat niet in dienst van een ander medium, zoals toneel of film.quote:Op zondag 13 augustus 2006 17:24 schreef Maethor_Veleg het volgende:
Ik zei toch ook dat filmmuziek programmamuziek was. Voor een leek lijkt het op de 'oude' klassieke muziek van vroegah, maar het is natuurlijk iets heel anders. Het is ondergeschikt aan een film en zoals Theo Willemze zegt; "Men onderscheidt voorts absolute muziek van oa titelmuziek, programmamuziek, toonschildering en madrigalisme. Absolute muziek is muziek om der wille van de muziek en de muzikale belevenis zonder meer. Zij laat ritmen, melodieën, harmonieën, klankkleuren enz. horen om het plezier in en de schoonheid van die ritmen, melodieën, harmonieën, klankkleuren enz."
Van Glass ben ik nooit een fan geweest, van de anderen ken ik te weinig of hun naam zegt me niets? Kun je films noemen waar zij voor gecomponeerd hebben?quote:[..]
Geen filmmuziek die je bijzonder vindt... Je kent Philip Glass toch wel, en Michael Nyman? Howard Shore? Clint Mansell? Die vier vind ik toch behoorlijk bijzonder.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |