abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 juli 2006 @ 01:05:00 #151
94626 daniel04
Parttime Fokker
pi_40153128
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 00:47 schreef gronk het volgende:

[..]

'if you want to have an argument, you want room 12A. Just along the corridor.'
tja als je geen argumenten meer hebt....

trouwens om het ontopic te houden, van welke stukken van wagner hou je eigenlijk?
  dinsdag 25 juli 2006 @ 01:19:29 #152
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40153538
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 01:05 schreef daniel04 het volgende:

tja als je geen argumenten meer hebt....
Zat argumenten, maar ik heb geen zin om een uitgekauwde discussie nog eens dunnetjes over te doen. Ook omdat ik dat de andere mensen die dit topic volgen niet aan wil doen.
quote:
trouwens om het ontopic te houden, van welke stukken van wagner hou je eigenlijk?
Beetje 't standaardwerk. De eerste CD die ik zo snel kon vinden bevat 'der fliegende hollander', 'lohengrin', 'tannhauser' etc. Ik zou best nog wel eens een keer de complete Ring willen beluisteren, maar dan wel zonder gezang. Opera is niet echt aan mijn barbaarse oren besteed
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  dinsdag 25 juli 2006 @ 03:16:13 #153
94626 daniel04
Parttime Fokker
pi_40155957
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 01:19 schreef gronk het volgende:

Beetje 't standaardwerk. De eerste CD die ik zo snel kon vinden bevat 'der fliegende hollander', 'lohengrin', 'tannhauser' etc. Ik zou best nog wel eens een keer de complete Ring willen beluisteren, maar dan wel zonder gezang. Opera is niet echt aan mijn barbaarse oren besteed
niet barbaars, hoogstes onwennig en ongeoefend en da's iets anders. en een instrumentale ring? tja waarom niet die teksten boeien mij ook niet. ik zou iedereen nog het laatste deel van de walkure kunnen aanbevelen, als je dat niet mooi vind heb je iets in je oren zitten.
  dinsdag 25 juli 2006 @ 17:37:46 #154
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_40173022
ik heb de joy van youtube.com ontdekt...stikt ook van de klassieke muziek filmpjes daar....waaronder een leuke opname van schubert's trout quintet met als uitvoerenden daniel barenboim, jacquelie dupré, itzhak perlman, zubin mehta en pinchas zuckerman

ook veel oepra stukjes, callas, horowitz die rachmaninov speelt etc. etc. etc.

ook leuk: maurice andré (trompeteur)'s tv show
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_40174610
Op de site van het Concertgebouworkest kan je ook mooie filmpjes kijken
Concerten van alle chef-dirigenten (behalve Kes )

Zijn echte goede dingen hoor
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
  dinsdag 25 juli 2006 @ 22:59:10 #156
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_40183100
oeh ja, die heb ik inderdaad ook weleens bekeken....fijn! alleen laadt ie wel eens niet zo goed...
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_40205150
Whaa!!

Ik heb net de Concertgebouworkest-Haitink-Mahler-kerstmatinees-cd-box gekocht. Wat een festijn, wat een festijn!



Alleen jammer dat het personeel bij Kuijper Klassiek ontof was, dus heb ik 'm maar bij de Concerto gehaald
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
  donderdag 27 juli 2006 @ 12:54:36 #158
58915 aleko
Gewoon oerdwerg dan maar
pi_40234797
@Kwakveense: Luister jiuj vrijwiliig naar Barenboim en ga je er ook nog van kwijlen?! Wat moet dat wel niet worden als je een echte pianist (of dirigent for that matter) aan het werk hoort. Nog nooit zo'n brakke touche en legato gehoord als bij Barenboim. Ik snap overigens de samenstelling niet helemaal van dat forellenquintet dan: Speelt Zubin Mehta ook altviool?! Da's nieuws voor me.

@Mister_Slide: Die wilde ik net eens aanzwengelen. Aangezien WAGNER al een hoop voor's en tegen's heeft hier, was ik benieuwd naar de Mahler-meningen. Ik loop er in elk geval VOL-LE-DIG mee weg. Wat een prachtexemplaren van symfonieen. Favorieten is moeilijk aan te geven natuurlijk maar nummers 2, 6 en 9 zijn toch wel bij de beesten af zo gaaf. En het eerste deel van de 7e mag ik ook graag verteren. En de opening van de 8e natuurlijk en nouja ALLES dus! *Mahler-fiel*
up for grabs
  donderdag 27 juli 2006 @ 12:59:15 #159
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_40234940
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 12:54 schreef aleko het volgende:
@Kwakveense: Luister jiuj vrijwiliig naar Barenboim en ga je er ook nog van kwijlen?! Wat moet dat wel niet worden als je een echte pianist (of dirigent for that matter) aan het werk hoort. Nog nooit zo'n brakke touche en legato gehoord als bij Barenboim. Ik snap overigens de samenstelling niet helemaal van dat forellenquintet dan: Speelt Zubin Mehta ook altviool?! Da's nieuws voor me.

@Mister_Slide: Die wilde ik net eens aanzwengelen. Aangezien WAGNER al een hoop voor's en tegen's heeft hier, was ik benieuwd naar de Mahler-meningen. Ik loop er in elk geval VOL-LE-DIG mee weg. Wat een prachtexemplaren van symfonieen. Favorieten is moeilijk aan te geven natuurlijk maar nummers 2, 6 en 9 zijn toch wel bij de beesten af zo gaaf. En het eerste deel van de 7e mag ik ook graag verteren. En de opening van de 8e natuurlijk en nouja ALLES dus! *Mahler-fiel*
oh, t gaat me echt totaal niet om barenboim in dat quintet!!! heb geen hele grote affiniteit voor pianomuziek en weet er weing van...en nog minder van pianisten...ik ga wel kwijlen van de samenstelling....toch tof, een opnametje van al die grote namen bij elkaar? vond het wel bijzonder om ze allemaal tegelijk in actie te zien. puur vanuit anecdotisch en historisch oogpunt....(geen idee of mehta ook altviool speelt, misshcien alleen als hij samen emt de "jewish mafia" speelde)

en MAHLERRRRR oei!

later als ik groot ben wil ik nog een keer zo'n hele mooie doos met mooie echte cd's en goeie opnames ervan...

en als ik later ooit echt heb leren zingen wil ik mahler liederen kunnen zingen....desnoods voor de kat van de buren, maar zingen zal ik ze....
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  donderdag 27 juli 2006 @ 13:11:54 #160
58915 aleko
Gewoon oerdwerg dan maar
pi_40235332
Of bijvoorbeeld voor een select fok-gezelschapje Hoewel ik mahlerliederen door een mannenstem toch wel veel mooier vind (net als Schubert overigens), muv liebst du um schoenheit natuurlijk. En over de samenstleling heb je ergens wel gelijk natuurlijk: vind het ook leuk dat ik Richter, Rostropovich en Oistrakh heb die beethoven triple conerto spelen. Hoewel een orgineel trio waarschijnlijk veel meer synergie behalen maar goed. Ook de Barhms-kwartetten met Yo-Yo Ma, Ax, Stern en...wie was ook alweer die alt??
up for grabs
  donderdag 27 juli 2006 @ 14:17:10 #161
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_40237378
geen idee...helaas!

ik heb laatst ook zitten kijken naar brahms dubbel concert met oistrakh en rostropovich (onder kondraschin)

en ja....ik wou dat ik een lage bas was....of een hele mooie bariton...maar helaas ben ik een meisje en dan is hoge sopraan zijn best fijn! ik luisterde voorheen ok lieevr naar mannenstemen (in a capella of samenzang nog steeds eignlijk...niks moiers dan een retegeil zuiver akkoord van alleen mannenstemmen)) maar ik leer de sopraanstem te waarderen....
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_40238211
Mahler is echt mijn absolute favoriete componist Vrienden van me worden al gek als ik weer over Mahler begin

2, 3 en 6 zijn m'n grote favorieten!
Die climax van 2... echt... te mooi
Die van 3 mag er natuurlijk ook wel wezen
Dit jaar ga ik Mahler 6 spelen

Ik heb geen voorkeur voor mannen of vrouwen bij de Mahler liederen. Het ligt echt puur aan wie er zingt, dan of het een man of vrouw is. Het kan allebei prachtig zijn

Kwakveense, als je Mahler koopt zou ik het met Haitink (en het KCO) of Bernstein doen. De twee grootste Mahler dirigenten, naar mijn mening. (alhoewel je Mahler 4 met Mengelberg moet hebben )
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
  donderdag 27 juli 2006 @ 14:59:05 #163
58915 aleko
Gewoon oerdwerg dan maar
pi_40238695
Mahler 9 alleen door Bernstein met het KCO. Die Burlesque op het einde. WAT een tempo! Verschrikkelijk gewoon!! En dan de opening van het adagio, ZOOOOO traag. maar zo mooi na die waanzin van de Burlesque! Maar goed, inderdaad Bersnetin of Haitink.

@Mister_Slide: Wat je jouw favoriete opname van Das Lied von der Erde? Heb hem met Fritz Wunderlich en Kathleen Ferrier. Wunderlich is echt geweldig. Blijkbaar is dat ook mede door de gebruikte opname-techniek maar het klinkt als een briljante heldentenor!

@kwakveense: Ach een vrouw met een bas/bariton doet het denk ik alleen goed op de kermis... dus ben blij met je sopraantje Heb zelf helaas een te lelijke stem voor zang (vind ik) dus ik houd het maar bij de viool. Anders zou het overigens bas/bariton zijn. 's Ochtends bas en 's middags bariton hehe. En na een avondje stappen kan ik mee met het russische don kozakken koor denk ik..
up for grabs
  vrijdag 28 juli 2006 @ 14:56:01 #164
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_40272045
@aleko: ja, na een avondje stappen ben ik ook contralto (serieus een vriendinnetje van me zingt na een avondje stappen de lage F uit het groot octaaf...ja bas-bereik ja....en op een goede dag een klinkende f3....4 octaven dus...whahaha)

@ mr slide: KCO met een van die twee dus? ik ben soweiso wel fan van het KCO dus ik zou al snel naar zo'n opname zoeken denk ik. chailly zijn jullie minder van gecharmeerd?
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  vrijdag 28 juli 2006 @ 15:23:25 #165
58915 aleko
Gewoon oerdwerg dan maar
pi_40273089
Nope, de 8e van Mahler door Chailly is echt zeer gaaf naar mijn mening. En Mahler 2 ook. Ongelooflijk goed gezongen vooral door het Radiokoor (if i'm right. heb de cd niet hier). Overigens vind ik de Bartok opname van Wonderbaarlijke Mandarijn met KCO en Chailly ook top. Concert voor orkest van Bartok vond ik overigens wel de grootste teleurstelling die ik opname-gebied van Chailly gehoord heb.

@kwakveense: DE F?! my god... Heb je wel 's ooit onderzocht of je echt een dame bent?? Dat je niet toevallig een castraatje bent?!
up for grabs
  vrijdag 28 juli 2006 @ 22:56:05 #166
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_40285804
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 15:23 schreef aleko het volgende:
Nope, de 8e van Mahler door Chailly is echt zeer gaaf naar mijn mening. En Mahler 2 ook. Ongelooflijk goed gezongen vooral door het Radiokoor (if i'm right. heb de cd niet hier). Overigens vind ik de Bartok opname van Wonderbaarlijke Mandarijn met KCO en Chailly ook top. Concert voor orkest van Bartok vond ik overigens wel de grootste teleurstelling die ik opname-gebied van Chailly gehoord heb.

@kwakveense: DE F?! my god... Heb je wel 's ooit onderzocht of je echt een dame bent?? Dat je niet toevallig een castraatje bent?!
heee dat was mijn vriendinnetje....die zingt van F tot f3 maar niet op dezelfde dag

ik ben al blij met een d3 en een d in t klein octaaf (maar dat dan wel soms op 1 dag)....ben neit voor niks 4 jaar lang alt geweest

enneh ik en dat vriendinnetje ook zijn zeker echte dames....

vandaag lekker bruckner geluisterd...stiekem hou ik wel van wat knetterend koper
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  zaterdag 29 juli 2006 @ 12:08:32 #167
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_40294868
Clarinet Quintet van Carl Maria von Weber
Missa Solemnis van Ludwig van Beethoven
Te Deum van Joseph Haydn
Die Winterreisse van Franz Schubert
Jupiter Symponie van Wolfgang Amadeus Mozart
Posthorn Serenade van Wolfgang Amadeus Mozart
Reqiuem van Wolfgang Amadeus Mozart
Symphonie nr3 van Robert Schumann
Viool Concert nr1 van Bela Bartok
Der Ring des Nibelungen van Richard Wagner
Reqiuem van Guisseppe Verdi
Symphony 9 ´From the new World´ van Antonin Dvorak
Piano Preludes van Claude Debussy
De Vuurvogel van Igor Stravinsky
Symphony nr 1 t/m 7 van Jean Sibelius
Brandenburg Concerto "Completed" van Johann Sebastian Bach
Symphony nr8 "Unfinished" van Franz Schubert

Lekkere nummers
  zaterdag 29 juli 2006 @ 12:35:52 #168
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40295416
Wel amusant: de stukken die hier genoemd worden komen stuk voor stuk ook voor op de vaak verguisde serie 'Musik fur millionen.' Vaak ook nog in prima uitvoeringen.

Helaas zijn sommige delen van die serie al een tijdje 'op', en wordt er geen re-issue van gedaan.Daardoor zit ik nu al tien jaar zonder een prima uitvoering van prokoviev's 'romeo & juliet'
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_40295840
ik houd erg van vivaldi, vind ik het allermooist
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 22:39:52 #170
58915 aleko
Gewoon oerdwerg dan maar
pi_40726674
Nou prokofjews romeo & juliette door de berliner met die argentijnse ouwe tak (tevens een van mn favoriete dirigenten..) euh.. abbado! Het zijn wel die 2 suites, dus niet alle balletmuziek enzo. Maar dat is wel lekker hoor!!

Knetterend koper is trouwens inderdaad lekker, maar dan liever niet van Bruckner. Ik heb liever wat meer afwisseling in muziek dan na 8 minuten van een majeur naar een mineur akkoord gaan (de 9e is wel prettig trouwens)
up for grabs
pi_40727280
Bruckner is inderdaad traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag. Vreemd dat hij zo'n bewonderaar was van Wagner die zich juist helemaal suf moduleerde en bol stond van de expressie.

Maar ik heb wel nog altijd liever Bruckner dan Mahler - die is om depressief van te worden. En nog belangrijker: het begin van de heilloze weg van het intellectualisme in de muziek, wat mij betreft uiteindelijk (bij de dodekafonisten) de doodsteek voor de 'klassieke' muziek

Al zijn de Kindertotenlieder natuurlijk geweldig
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 01:01:10 #172
58915 aleko
Gewoon oerdwerg dan maar
pi_40731437
Mahler is inderdaad om depressief van te worden... maar o zo mooi En intellectualisme... verklaar je nader? Ik hoor namelijk vooral een behoorlijk gave beheersing van de contrapunt (mahler 10e symfonie... wat een verhaal apart!) en orginele ideeen.
up for grabs
pi_40736901
Mahler om depressief van te worden?
Bijna al z'n symfoniën hebben een ''happy end''.

Ik word juist vaak vrolijk van

Vooral natuurlijk z'n Wunderhorn-liederen en symfoniën... dat zijn me toch een schatjes
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_40736925
Intellectualisme bij Mahler, tja hoe moet ik dat uitleggen.... Naast het feit dat ik zijn symfonieën meestal te wijdlopig en te breedsprakig vind, vind ik hem zo cerebraal - hij was een filosofische componist en presenteerde zich ook zo. Zijn muziek was niet zo maar muziek voor iedereen. Nee, het waren verhalen, filosofische zoektochten, betekeniszwanger en met 'grote emoties' die de luisteraar weinig subtiel worden opgedrongen, al met al een nogal zelfgenoegzame bedoening imho. En door zijn invloed gingen steeds meer componisten, vooral de Duitse, net zo denken.

In de 19e eeuw waren er nog genoeg 'eenvoudige', intellectueel nauwelijks ontwikkelde componisten die toch tot de grootsten behoren, Schubert, Chopin, Mendelssohn, Dvorak, de Russen, noem maar op. Maar na Mahler was praktisch iedere componist een intellectueel. Er loopt mi een rechte lijn van Mahler naar Schönberg.

En daarmee is 'klassieke' muziek langzaamaan naast een kwestie voor ook een kwestie van een intellectuele elite geworden. Dat is natuurlijk niet allemaal aan Mahler te wijten, hij was uiteindelijk wsl. meer een symptoom van die ontwikkeling, maar toch kan dat idee nooit van me afzetten als ik naar Mahler luister.
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 11:50:22 #175
149498 Maethor_Veleg
klunstenaar in hart en nieren
pi_40737940
Interessant Soul79. Ik vroeg me altijd al af hoe dat nou zat. Bij de IQ test van de BNN is ook al eens gebleken dat mensen die klassieke muziek luisteren over het algemeen een hoger IQ hebben dan de anderen. Vraag ik me toch af hoe ik zit als metalhead die ook erg veel van klassiek houd Ik vind het beide geweldig.

Maargoed, ik merk bij de zoektocht naar originele CD's van bijvoorbeeld Steve Reich of Arvo Pärt dat die niet bij de gewone muziekwinkel zijn te krijgen maar dus alleen bij klassieke muziek winkels. Waar zijn die in Godsnaam? Ik ga straks in Leeuwarden studeren en ik heb geen idee of daar eentje zit, weet iemand het toevallig?

In de grotere steden ben ik ze wel tegengekomen, maar ik vind nog steeds dat kleinere plaatsen wat dat betreft echt fors achterlopen. Zelfs in Zwolle is er volgens mij niet een, terwijl daar notabene een conservatorium staat!
Opera is when a guy gets stabbed in the back, and instead of bleeding, he sings!
pi_40738385
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 11:50 schreef Maethor_Veleg het volgende:
Interessant Soul79. Ik vroeg me altijd al af hoe dat nou zat. Bij de IQ test van de BNN is ook al eens gebleken dat mensen die klassieke muziek luisteren over het algemeen een hoger IQ hebben dan de anderen. Vraag ik me toch af hoe ik zit als metalhead die ook erg veel van klassiek houd Ik vind het beide geweldig.
Aangenaam, ik ben ook een metalhead (geweest) Het is me al vaker opgevallen dat er onder metalfans veel klassieke muziekliefhebbers zijn. Weet niet precies hoe dat komt, dat is wel een apart topic waard

Ik bedoelde trouwens niet 'een hoog IQ', maar 'intellectualisme', wat iets anders is. Mozart had (natuurlijk) een hoog IQ, maar was helemaal geen intellectueel, in de zin van erg belezen zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.
quote:
Maargoed, ik merk bij de zoektocht naar originele CD's van bijvoorbeeld Steve Reich of Arvo Pä²´ dat die niet bij de gewone muziekwinkel zijn te krijgen maar dus alleen bij klassieke muziek winkels. Waar zijn die in Godsnaam? Ik ga straks in Leeuwarden studeren en ik heb geen idee of daar eentje zit, weet iemand het toevallig?

In de grotere steden ben ik ze wel tegengekomen, maar ik vind nog steeds dat kleinere plaatsen wat dat betreft echt fors achterlopen. Zelfs in Zwolle is er volgens mij niet een, terwijl daar notabene een conservatorium staat!
De meeste grote winkels hebben wel een klein hoekje 'klassiek' maar staat doorgaans alleen het bekende werk, niet de wat minder bekende 20e eeuwers. Hier in Amsterdam heb ik niks te klagen, althans over klassiek niet, want juist het betere metalwerk vind ik hier moeilijker te vinden. Maar dat kan ook aan mij liggen.
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 18:02:15 #177
58915 aleko
Gewoon oerdwerg dan maar
pi_40742165
Mahler --> Schoenberg is ook een directe lijn Mahler heeft met zijn7e, 9e en 10e symfonie min of meer de weg vrij gemaakt voor het 12-toons geneuzel van Schoenberg. (hoewel die strijkkwartetten van hem dan wel weer bijzonder mooi zijn). Overigens: *geen metalhead maar dan wel weer radiohead :p * Oh en Mike Paradinas fan.

Verder ben ik echt heel gelukkig met de VanLeest in Eindhoven. In de 'kelder' een en al klassiek met zelfs 3 luisterhokjes wat ik toch wel veel prettiger vind dan die magere koptelefoons waar je het normaal moet doen.

Ik vind het wel logisch hoor dat Part en Reich en wie dan ook niet bij de FRS liggen. Ik bedoel voor een beetje normale pop-plaat moet je tegenwoordig onderhand al een speciaalzaak hebben...
up for grabs
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 22:07:26 #178
149498 Maethor_Veleg
klunstenaar in hart en nieren
pi_40749771
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 12:08 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Aangenaam, ik ben ook een metalhead (geweest) Het is me al vaker opgevallen dat er onder metalfans veel klassieke muziekliefhebbers zijn. Weet niet precies hoe dat komt, dat is wel een apart topic waard

Ik bedoelde trouwens niet 'een hoog IQ', maar 'intellectualisme', wat iets anders is. Mozart had (natuurlijk) een hoog IQ, maar was helemaal geen intellectueel, in de zin van erg belezen zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.
[..]

De meeste grote winkels hebben wel een klein hoekje 'klassiek' maar staat doorgaans alleen het bekende werk, niet de wat minder bekende 20e eeuwers. Hier in Amsterdam heb ik niks te klagen, althans over klassiek niet, want juist het betere metalwerk vind ik hier moeilijker te vinden. Maar dat kan ook aan mij liggen.
De reden dat metalheads klassiek vaak fijn vinden is omdat het tsja, op elkaar lijkt is een verkeerde bewoording. Ik kan beter de maker van "Metal - a headbanger's journey" quoten; "If Richard Wagner would live today, he'd be playing in a metal band." Wagner heeft voor zijn werken enorme orkesten gebruikt en heftigheid en bombasme moeten verkrijgen door orkestratie (heeft dan ook een enorme contrabas laten maken die door twee mensen bespeeld moest worden!!) Nu kan dat zware geluid met versterkers en distortion verkregen worden. Wat mij betreft heeft metal en klassiek de zelfde of een gelijksoortige impact. De heftigheid, het gevoel en het idee dat er iets door je lijf heen steekt maar dat het wel prettig is. Vooral de combinatie van metal en klassiek geeft mij kippenvel.

Aha, intellectualisme dus. Mijn fout Je hebt inderdaad van die figuren die een beetje een air om zich heen hebben van 'ik luister dit of dat dus ik ben intelligenter dan jullie' Nu moet ik zeggen dat ik mijn smaak ook beter vind dan de hedendaagse top 40 maar dat is wederom een kwestie van smaak

Hehe Amsterdam, afgelopen donderdag was ik daar nog, zitten erg goeie winkels daar, maar wel duur Het Naxos label heeft ook meestal de muziek van dooie componisten en niet het nieuwere werk wat ik ook zeer waardeer. Welnu, dan zet ik mijn zoektocht duchtig voort...
Opera is when a guy gets stabbed in the back, and instead of bleeding, he sings!
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 22:15:09 #179
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40750000
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 22:07 schreef Maethor_Veleg het volgende:

De reden dat metalheads klassiek vaak fijn vinden is omdat het tsja, op elkaar lijkt is een verkeerde bewoording.
Maar voor bombast hoef je niet perse naar metal of wagner te luisteren. New wave, techno, sommige trance-stukken zijn ook niet vies van de nodige opzwependheid, bombast en overdreven serieusheid.

Dus waarom houden metalheads niet ook van dat soort muziek?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_40750588
Was Nocturne in Ebm (Op. No2) van Chopin al genoemd?
Ik wil niet meer, ik wil niet meer! Ik wil geen handjes geven!
Ik wil niet zeggen elke keer:Jawel mevrouw, jawel meneer......
nee, nooit meer in m'n leven!
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:22:33 #181
58915 aleko
Gewoon oerdwerg dan maar
pi_40751718
quote:
Was Nocturne in Ebm (Op. No2) van Chopin al genoemd?
Nee hoor En ik moet zeggen dat ik sinds een jaar of 10 totale afkeer van Chopin er weer naar kan luisteren. Op een of andere manier heeft de Pollini opname van de nocturnes het salon-imago van de muziek afgehaald. Kan er weer van genieten! (Y)
up for grabs
pi_40752648
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 22:15 schreef gronk het volgende:

[..]

Maar voor bombast hoef je niet perse naar metal of wagner te luisteren. New wave, techno, sommige trance-stukken zijn ook niet vies van de nodige opzwependheid, bombast en overdreven serieusheid.

Dus waarom houden metalheads niet ook van dat soort muziek?
Ik hou zelf niet zo denderend veel van techno en industrial omdat het 'zelf spelen'-element daar minder is sorry dat ik dat er weer in betrek Met metal kan ik lekker raggen op mijn gitaar, dat is niet hetzelfde als ik achter een keyboard sta. Dan ga ik altijd maar een beetje pielen. New wave is wat anders, dat vind ik vaak gewoon lekkere luistermuziek, zonder dat het me heel veel doet.

Het is trouwens niet zozeer bombast wat ik in zowel metal als klassiek waardeer. Het is de energie en het overrompelende ervan. Die agressieve, zowat oorlogszuchtige 2e riff uit Orion van Metallica bijvoorbeeld - dat lijkt wel het metal antwoord op de eerste 2 delen van de Negende van Beethoven. Allebei overweldigend, lekker opgefokt, zelfde soort opzwepende tempowisselingen, echt muzikale orgasmes zijn dat

Als popmuzikanten, zoals ze gewoonlijk doen, met melodietjes en arrangementen in de weer gaan moeten ze Stevie Wonder of John Lennon ofzo heten als ik niet klassieke melodieën wil opzetten
  zondag 13 augustus 2006 @ 00:13:33 #183
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40753201
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 23:54 schreef Soul79 het volgende:

Het is trouwens niet zozeer bombast wat ik in zowel metal als klassiek waardeer. Het is de energie en het overrompelende ervan. Die agressieve, zowat oorlogszuchtige 2e riff uit Orion van Metallica bijvoorbeeld - dat lijkt wel het metal antwoord op de eerste 2 delen van de Negende van Beethoven. Allebei overweldigend, lekker opgefokt, zelfde soort opzwepende tempowisselingen, echt muzikale orgasmes zijn dat
In de 'house' hoek heb je ook wel zo'n stroming, maar dan zit je meer in de categorie deep trance enzo. D'r is ook een stroming in de house/dancescene die het opzetten, oogsten en uitbuiten van climaxen tot op 't bot toe geperfectioneerd. Mede dankzij 't royale gebruik van drugs als xtc in die kringen.

Blijft wel absoluut 'n feit dat dat vaak wel voorspelbaarder en minder menselijk is dan 'n juweeltje als 'Call of Ktulu' (dat nummer had netzogoed uitgevoerd kunnen worden door een orkest, alleen merk je dan dat een orkest een stuk logger is dan 4 jonge honden op 'n podium).

Waar techno en consorten heel goed in zijn, is om eindeloos te frobelen met de textuur van muziek. Sommige techno neigt een beetje naar 'hrm, als we nu sambal, amandelijs en eetbaar bobbeltjesplastic combineren, krijg je dan een interessante smaaksensatie?'. In dat opzicht zie ik absoluut wel verwantschap tussen die stroming en moderne klassieke muziek. Waarbij ik 't idee heb dat er in de technohoek interessantere dingen gebeuren.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_40755362
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 00:13 schreef gronk het volgende:

[..]

In de 'house' hoek heb je ook wel zo'n stroming, maar dan zit je meer in de categorie deep trance enzo. D'r is ook een stroming in de house/dancescene die het opzetten, oogsten en uitbuiten van climaxen tot op 't bot toe geperfectioneerd. Mede dankzij 't royale gebruik van drugs als xtc in die kringen.

Blijft wel absoluut 'n feit dat dat vaak wel voorspelbaarder en minder menselijk is dan 'n juweeltje als 'Call of Ktulu' (dat nummer had netzogoed uitgevoerd kunnen worden door een orkest, alleen merk je dan dat een orkest een stuk logger is dan 4 jonge honden op 'n podium).

Waar techno en consorten heel goed in zijn, is om eindeloos te frobelen met de textuur van muziek. Sommige techno neigt een beetje naar 'hrm, als we nu sambal, amandelijs en eetbaar bobbeltjesplastic combineren, krijg je dan een interessante smaaksensatie?'. In dat opzicht zie ik absoluut wel verwantschap tussen die stroming en moderne klassieke muziek. Waarbij ik 't idee heb dat er in de technohoek interessantere dingen gebeuren.
Ik weet eigenlijk niet zoveel van techno. Ken wel wat voor de hand liggende dingen als Autechre, Alphex Twin, Orbital, maar het heeft me nooit echt kunnen boeien - ik hoor er gewoon geen muziek in.

De meest recente moderne klassieke muziek die ik kan waarderen is die van Arvo Pärt, onze eigen Simeon ten Holt, of nog iets verder terug Xenakis en die rare vogel Stockhausen. Maar ook al vind ik dat soms mooi of intrigerend, zelfs daarbij (behalve Pärt) ben ik altijd opgelucht als ik daarna weer het vertrouwde 19e eeuwse werk kan opzetten.

Klassieke muziek is gewoon op een dood spoor beland, het is zo ingewikkeld geworden dat je een ingewijde moet zijn om het te kunnen waarderen. Ja Bach kon ook ingewikkeld zijn maar die was dan nog echt muzikaal tot in zijn linker kleine teen, die kon als geen ander nafluitbare melodieën componeren maar het lijkt wel alsof dat laatste voor hedendaagse componisten een doodzonde is. Die prefereren zo dissonant mogelijke polytonale en polyritmische combinaties binnen de mixo-lydische en symmetrisch-octotonische toonladders
  zondag 13 augustus 2006 @ 11:13:44 #185
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40759652
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 01:43 schreef Soul79 het volgende:

Ik weet eigenlijk niet zoveel van techno. Ken wel wat voor de hand liggende dingen als Autechre, Alphex Twin, Orbital, maar het heeft me nooit echt kunnen boeien - ik hoor er gewoon geen muziek in
't enige wat er IMHO anders aan is is de keuze voor instrumentatie -- in plaats van muziekinstrumenten komt 't uit een kastje, of een laptop. Plus dat ritmiek een veel sterkere plaats heeft; thema's die in klassieke muziek tien seconden duren zijn als 't ware 'inelkaargedrukt' tot stukjes van een tot drie seconden.
quote:
Klassieke muziek is gewoon op een dood spoor beland, het is zo ingewikkeld geworden dat je een ingewijde moet zijn om het te kunnen waarderen. Ja Bach kon ook ingewikkeld zijn maar die was dan nog echt muzikaal tot in zijn linker kleine teen, die kon als geen ander nafluitbare melodieën componeren maar het lijkt wel alsof dat laatste voor hedendaagse componisten een doodzonde is. Die prefereren zo dissonant mogelijke polytonale en polyritmische combinaties binnen de mixo-lydische en symmetrisch-octotonische toonladders
Dat ben ik wel met je eens. Wat je in de klassieke muziek ook merkt, is dat 't de status die ze in de 18e/19e eeuw is kwijtgeraakt aan popmuziek en dance/house. De kermisdeunen van nu worden met een synthesizer gemaakt, terwijl dat vroeger door een orkestje werd gespeeld.Dat gaf wel een 'voedingsbodem' voor de grote jongens, en die heb je nu niet meer. 't amusante is trouwens dat sommige 'houseboeren' regelrecht jatwerk plegen door een klassiek stukje te versynthesizeren, d'r een beat onder te zetten en, pronto, weer een nummer af! Ik denk serieus dat Mozart, bach, en al die andere jongens 't niet anders zouden doen. Tenslotte moesten zij ook in hun tijd denken aan de portemonnee.

Maar 't is inderdaad jammer dat er geen instroom is van nieuwe klassieke muziek, in de stijl van de 19e eeuw. Volgens mij is dat of hopen tot een van de muzikalere jongens uit de popscene zich d'r mee gaat bemoeien, puur uit liefhebberij. Net zoals Aphex Twin op 'druqs' een aantal pianostukken heeft gezet. Of je zoekt 't in andere richtingen, zoals filmmuziek. Met 't risico op 'n te hoge uitgekauwdheid.

Ik heb geen idee hoe je nu eigenlijk beroepsmatig 'componist van klassieke stukken' kunt worden, maar ik vermoed dat 'n hoop moderne klassieke componisten dat doen via de conservatoriumroute. En dan heb je een hoger risico op toonladdergefrobel.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zondag 13 augustus 2006 @ 12:00:16 #186
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_40760402
dat is waarom ik het verhaal van stephen fry over filmmuziek aanhaalde...je kunt t klassiek vinden of niet, maar k zie wel enigszins in hoe t een verlengde van de hoogromantiek kan zijn...
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  zondag 13 augustus 2006 @ 12:51:14 #187
58915 aleko
Gewoon oerdwerg dan maar
pi_40761542
Volgens mij is er momenteel juist een beweging gaande om weer meer tonaliteit in de klassieke muziek te krijgen en niet de muziek niet meer alleen als een wiskundige-truc te zien. Voor mensen als Part, Glass en Reich is tonaliteit en een 'catchy tune' echt niet meer taboe. Snap de hele ophef hier dan ook niet helemaal. Als we nu in de jaren 60 en 70 zaten zou ik het wel snappen maar nu is er weer keuze genoeg. Overigens vind ik Schnittke wel een toonbeeld hoe je met de toen gangbare 'normen' toch nog hele gave dingen kan doen.
up for grabs
pi_40762163
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 12:51 schreef aleko het volgende:
Volgens mij is er momenteel juist een beweging gaande om weer meer tonaliteit in de klassieke muziek te krijgen en niet de muziek niet meer alleen als een wiskundige-truc te zien. Voor mensen als Part, Glass en Reich is tonaliteit en een 'catchy tune' echt niet meer taboe. Snap de hele ophef hier dan ook niet helemaal. Als we nu in de jaren 60 en 70 zaten zou ik het wel snappen maar nu is er weer keuze genoeg. Overigens vind ik Schnittke wel een toonbeeld hoe je met de toen gangbare 'normen' toch nog hele gave dingen kan doen.
Klopt, maar Part, Glass en Reich zijn allemaal rond de 70, Schnittke is in dezelfde jaren geboren. Het is waar dat we wel wat vooruit zijn gegaan na de afschuwelijke jaren '70, zie ook Ten Holt die eind jaren '70 met een soort 'nieuwe' tonaliteit kwam en daar heel leuke dingen mee heeft gedaan.

Maar hoe staat het met de nieuwe generatie? Componisten onder de 50 jaar? Toegegeven, ik ken er niet veel, maar voor zover ik weet zitten ze nog steeds verstrikt in de oude waarden en komen ze doorgaans niet verder dan neuzelige pandiatoniek zonder melodie.
  zondag 13 augustus 2006 @ 14:04:21 #189
58915 aleko
Gewoon oerdwerg dan maar
pi_40763162
Nou zo af en toe heb je bij die concoursen ook een compositie-'wedstrijd'. Zo vind ik Pulkkis destijds op Elisabethconcours van 2000 echt een gave compositie neergelegd heeft. Alleen hoor je dan weer NIKS meer van zo iemand in de jaren daarna. Erg jammer. Volgens mij gebeurt er wel heel wat alleen is het moeilik om als niet-insider er de vinger op te leggen en het nieuwe 'talent' te onderkennen. Wat dat betreft merk je dat klassieke muziek toch echt elitair gehouden wordt. Wat zo stom is want er kunnen zoveel meer mensen van genieten dan dat er nu gebeurt.
up for grabs
  zondag 13 augustus 2006 @ 14:30:49 #190
149498 Maethor_Veleg
klunstenaar in hart en nieren
pi_40763756
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 22:15 schreef gronk het volgende:

[..]

Maar voor bombast hoef je niet perse naar metal of wagner te luisteren. New wave, techno, sommige trance-stukken zijn ook niet vies van de nodige opzwependheid, bombast en overdreven serieusheid.

Dus waarom houden metalheads niet ook van dat soort muziek?
Omdat ik zulke muziek meestal nogal dood vind. Het is té steriel, te droog en te constant voor me.

Ontopic; volgens mij is John Zorn nog geen vijftig, maar die maakt ook wel hele verschillende dingen, soms tonaal, soms niet, soms jazz, dan weer fusion, dan weer metal... hehe het is een duizendpootje.
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 11:13 schreef gronk het volgende:

[..]

't enige wat er IMHO anders aan is is de keuze voor instrumentatie -- in plaats van muziekinstrumenten komt 't uit een kastje, of een laptop. Plus dat ritmiek een veel sterkere plaats heeft; thema's die in klassieke muziek tien seconden duren zijn als 't ware 'inelkaargedrukt' tot stukjes van een tot drie seconden.
[..]

Dat ben ik wel met je eens. Wat je in de klassieke muziek ook merkt, is dat 't de status die ze in de 18e/19e eeuw is kwijtgeraakt aan popmuziek en dance/house. De kermisdeunen van nu worden met een synthesizer gemaakt, terwijl dat vroeger door een orkestje werd gespeeld.Dat gaf wel een 'voedingsbodem' voor de grote jongens, en die heb je nu niet meer. 't amusante is trouwens dat sommige 'houseboeren' regelrecht jatwerk plegen door een klassiek stukje te versynthesizeren, d'r een beat onder te zetten en, pronto, weer een nummer af! Ik denk serieus dat Mozart, bach, en al die andere jongens 't niet anders zouden doen. Tenslotte moesten zij ook in hun tijd denken aan de portemonnee.

Maar 't is inderdaad jammer dat er geen instroom is van nieuwe klassieke muziek, in de stijl van de 19e eeuw. Volgens mij is dat of hopen tot een van de muzikalere jongens uit de popscene zich d'r mee gaat bemoeien, puur uit liefhebberij. Net zoals Aphex Twin op 'druqs' een aantal pianostukken heeft gezet. Of je zoekt 't in andere richtingen, zoals filmmuziek. Met 't risico op 'n te hoge uitgekauwdheid.

Ik heb geen idee hoe je nu eigenlijk beroepsmatig 'componist van klassieke stukken' kunt worden, maar ik vermoed dat 'n hoop moderne klassieke componisten dat doen via de conservatoriumroute. En dan heb je een hoger risico op toonladdergefrobel.
Hier kan ik me ook wel in vinden. Hoewel ik een half jaar een componist (student compositie) als vriendje had weet ik er wel het één en ander van. Er zijn echt HEEL WEINIG mensen die heden ten dage klassiek compositie studeren. Daarbij vallen er tijdens zo'n schoolperiode nog een aanzienlijke hoeveelheid mensen af. Op dat hele conservatorium in Zwolle een stuk of 10 geloof ik. Maar daar gebeurt nog van alles hoor, er waren projecten genoeg waar componisten voor nodig waren, een samenwerking met alle drie scholen die samen een opera van Peter Greenaway (The Falls) hebben opgevoerd (heb ik ook aan meegedaan hehe) en dansprojecten waar muziek bij moest. In Utrecht heb je meerdere richtingen voor compositie, waarbij je ook filmcomponist kunt worden.

Ach het is de tijd van het postmodernisme, in de beeldende kunst en de muziek precies het zelfde, doe wat je wilt, het maakt geen fuck meer uit. Wil je realistisch werken, ga je gang, wil je tonale stukken schrijven, wie houdt je tegen, wil je juist minimalistische dingen maken, toe maar. Het is een hele vrije tijdsperiode. De meeste vernieuwende dingen zijn al uitgevonden en de techniek staat ten dienste van alles, ook de kunsten.

Wat tonale composities in deze tijd betreft, moet je het dan vooral bij filmmuziek zoeken, Hans Zimmer, Klaus Badelt, Howard Shore, John Williams en consorten maken moderne, doch romantische en tonale muziek die helaas wel tot de programmamuziek behoort in plaats van volledige symfonieën, sonata's en recitals. Geen idee wie dat in deze tijd nog doen/weer doen...

[ Bericht 67% gewijzigd door Maethor_Veleg op 13-08-2006 14:41:11 ]
Opera is when a guy gets stabbed in the back, and instead of bleeding, he sings!
  zondag 13 augustus 2006 @ 14:37:09 #191
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40763876
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:30 schreef Maethor_Veleg het volgende:

Omdat ik zulke muziek meestal nogal dood vind. Het is té steriel, te droog en te constant voor me.
Dure oplossing: geef je stereoinstallatie eens een upgrade. 't maakt je niet meteen een technoliefhebber, maar je merk wel dat 't meer diepgang krijgt dan alleen maar 'boing-boem-tsjak'.

En je klassieke muziek gaat er ook nog beter van klinken . Win-win dus
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zondag 13 augustus 2006 @ 14:42:10 #192
149498 Maethor_Veleg
klunstenaar in hart en nieren
pi_40764016
hehe, de bas komt er dan een stuk beter uit he? Ik weet wel hoe het 'hoort te klinken' die dance muziek maar ik word er gewoon niet warm of koud van, t is een gevoelskwestie moet je maar denken
Opera is when a guy gets stabbed in the back, and instead of bleeding, he sings!
  zondag 13 augustus 2006 @ 14:55:49 #193
58915 aleko
Gewoon oerdwerg dan maar
pi_40764379
Nou ik vind filmmuziek (en zeker die van Hans Zimmer ) niet echt een logisch vervolg op de muziek uit de 18e/19e eeuw. John Williams heeft dan nog van zijn starwars dinges een klassieke suite gemaakt. Dan hoor je meteen het verschil tussen filmmuziek en klassieke muziek. Maar ik denk dat het schrijven van filmmuziek uiteindelijk VEEL meer knaken oplevert... Waarom nog klassieke dingen schrijven voor een armzalige toelage als je binnen kan lopen in Hollywood. Zie meneer Korngold...
up for grabs
  zondag 13 augustus 2006 @ 14:58:01 #194
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40764444
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:42 schreef Maethor_Veleg het volgende:
hehe, de bas komt er dan een stuk beter uit he?


Om een idee te geven: ik heb 't idee (maar moet 't nog staven met meer luistersessies) dat je techno juist niet moet draaien op 'n asociale buizenbak (~20W), maar eerder op 'n 200W-MOSFET versterker. 20 kilo marantz ofzo . Buizenbakken zijn fantastisch voor klassiek, live-opnames en 'echte instrumenten', maar analoge synths willen nog wel eens ontzettend saai gaan worden. 't soort vervorming die een transistorbak eraan geeft maakt dat soort muziek op 'n vreemde manier beluisterbaarder.

maar je hebt wel gelijk hoor; tenzij je voor hele dure kleine tweewegsysteempjes gaat, wordt je laagweergave ook een stuk beter. Strakker, dieper, enzo. Bij 'n vriend van me die twee kasten van T&A heeft (transmissielijnen van 1m50 hoog) hoor je ook nog wel eens dat er artiesten zijn die aardig dingen doen in 't sub-laag (20-35 Hz). OU 1812 krijgt ook een andere dimensie

[ Bericht 13% gewijzigd door gronk op 13-08-2006 15:09:25 ]
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_40764804
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:30 schreef Maethor_Veleg het volgende:

[..]

Omdat ik zulke muziek meestal nogal dood vind. Het is té steriel, te droog en te constant voor me.

Ontopic; volgens mij is John Zorn nog geen vijftig, maar die maakt ook wel hele verschillende dingen, soms tonaal, soms niet, soms jazz, dan weer fusion, dan weer metal... hehe het is een duizendpootje.
John Zorn is Ik denk dat daar tegenwoordig de meest interessante dingen gebeuren, in de sector van de 'vrije' muzikanten die zich door diverse invloeden laten leiden. Helaas zit daar ook veel non-talent bij dat zogenaamde veelzijdigheid gebruikt om gebrek aan inhoud te maskeren. Zo van 'ik heb hier een thema waar ik niet verder mee kom dus ik gooi er maar een klankcollage overheen'. Genoeg mensen die daar in trappen.

(Dat is trouwens ook iets wat ik waardeer in de (helaas schaarse) goeie metal - er wordt wat met het materiaal gedaan zonder dat naar goedkope muzikale uitvluchten wordt gezocht.)
quote:
[..]

Wat tonale composities in deze tijd betreft, moet je het dan vooral bij filmmuziek zoeken, Hans Zimmer, Klaus Badelt, Howard Shore, John Williams en consorten maken moderne, doch romantische en tonale muziek die helaas wel tot de programmamuziek behoort in plaats van volledige symfonieën, sonata's en recitals. Geen idee wie dat in deze tijd nog doen/weer doen...
De reden dat de grote klassieke componisten van 200 jaar geleden nu nog voortleven komt imho door de mooie, harmonisch bijzondere melodieën die ze konden maken. In principe zouden filmcomponisten daar ook mee moeten komen, op de manier bijvoorbeeld van de Air van Bach in de film Se7en, dat perfect werkt. Helaas is er geen filmmuziek die ik bijzonder vind, maar het zou er op zich van moeten komen.
pi_40764945
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:55 schreef aleko het volgende:
Nou ik vind filmmuziek (en zeker die van Hans Zimmer ) niet echt een logisch vervolg op de muziek uit de 18e/19e eeuw. John Williams heeft dan nog van zijn starwars dinges een klassieke suite gemaakt. Dan hoor je meteen het verschil tussen filmmuziek en klassieke muziek.
Zie mijn post hierboven. Het uitgangspunt van Bach/Mozart/Schubert en Verdi in hun cantates, opera's en liederen is (deels) hetzelfde als dat van filmcomponisten anno nu: meeslepende, direct aansprekende melodieën componeren, die de kijker/luisteraar onmiddellijk opnemen in de stroom van het verhaal of de film.

Natuurlijk is er het kwaliteitsverschil, maar dat heeft gewoon met een verschil in talent te maken.
  zondag 13 augustus 2006 @ 15:20:36 #197
148823 znarch
ondertitel
pi_40765051
Canon and gigue, for 3 violins & continuo in D major, T. 337- Canon in D
vind ik erg tof ^
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  zondag 13 augustus 2006 @ 17:24:10 #198
149498 Maethor_Veleg
klunstenaar in hart en nieren
pi_40768535
Ik zei toch ook dat filmmuziek programmamuziek was. Voor een leek lijkt het op de 'oude' klassieke muziek van vroegah, maar het is natuurlijk iets heel anders. Het is ondergeschikt aan een film en zoals Theo Willemze zegt; "Men onderscheidt voorts absolute muziek van oa titelmuziek, programmamuziek, toonschildering en madrigalisme. Absolute muziek is muziek om der wille van de muziek en de muzikale belevenis zonder meer. Zij laat ritmen, melodieën, harmonieën, klankkleuren enz. horen om het plezier in en de schoonheid van die ritmen, melodieën, harmonieën, klankkleuren enz."

Ja, ik weet het, hij zegt het misschien wat duur, maar het is wel waar, vind ik. (al moet ik toegeven dat ik ook omwille van de muziek enkele filmmuziek cd's heb liggen en die als absolute muziek beluister )
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 15:11 schreef Soul79 het volgende:

De reden dat de grote klassieke componisten van 200 jaar geleden nu nog voortleven komt imho door de mooie, harmonisch bijzondere melodieën die ze konden maken. In principe zouden filmcomponisten daar ook mee moeten komen, op de manier bijvoorbeeld van de Air van Bach in de film Se7en, dat perfect werkt. Helaas is er geen filmmuziek die ik bijzonder vind, maar het zou er op zich van moeten komen.
Geen filmmuziek die je bijzonder vindt... Je kent Philip Glass toch wel, en Michael Nyman? Howard Shore? Clint Mansell? Die vier vind ik toch behoorlijk bijzonder.

[ Bericht 16% gewijzigd door Maethor_Veleg op 13-08-2006 17:30:14 ]
Opera is when a guy gets stabbed in the back, and instead of bleeding, he sings!
  zondag 13 augustus 2006 @ 17:52:02 #199
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_40769278
quote:
Ik zei toch ook dat filmmuziek programmamuziek was. Voor een leek lijkt het op de 'oude' klassieke muziek van vroegah, maar het is natuurlijk iets heel anders. Het is ondergeschikt aan een film en zoals Theo Willemze zegt; "Men onderscheidt voorts absolute muziek van oa titelmuziek, programmamuziek, toonschildering en madrigalisme. Absolute muziek is muziek om der wille van de muziek en de muzikale belevenis zonder meer. Zij laat ritmen, melodieën, harmonieën, klankkleuren enz. horen om het plezier in en de schoonheid van die ritmen, melodieën, harmonieën, klankkleuren enz."

Ja, ik weet het, hij zegt het misschien wat duur, maar het is wel waar, vind ik. (al moet ik toegeven dat ik ook omwille van de muziek enkele filmmuziek cd's heb liggen en die als absolute muziek beluister )
muziektheorietsich en muziekgeschiedkundig ben ik inderdaad een leek denk ik...als ik t als leek omschrijf moet ik zeggen dat filmmuziek me minder mee kan slepen, minder "vertelt" dan een 'gewone' symfonie...is dat wat jullie bedoelen?


luister momenteel naar Lars Erik Larssons Förklädd Gud (voor koor, orkest, sopraan, bariton en verteller) moest zeggen dat ik dat best leuk vind! ken weinig scandinavisch, alleen Nielsen's Sövnen...dat is ook best wel leuk overigens!
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_40769354
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 17:24 schreef Maethor_Veleg het volgende:
Ik zei toch ook dat filmmuziek programmamuziek was. Voor een leek lijkt het op de 'oude' klassieke muziek van vroegah, maar het is natuurlijk iets heel anders. Het is ondergeschikt aan een film en zoals Theo Willemze zegt; "Men onderscheidt voorts absolute muziek van oa titelmuziek, programmamuziek, toonschildering en madrigalisme. Absolute muziek is muziek om der wille van de muziek en de muzikale belevenis zonder meer. Zij laat ritmen, melodieën, harmonieën, klankkleuren enz. horen om het plezier in en de schoonheid van die ritmen, melodieën, harmonieën, klankkleuren enz."
Dat is een ander onderscheid. Absolute muziek zou (volgens dat onderscheid dan) naar niets anders dan zichzelf verwijzen (Bach & de klassieken) terwijl programmamuziek bepaalde beelden, gevoelens of taferelen muzikaal probeert te schetsen, zoals veel romantici probeerden, zoals Debussy met La Mer en Smetana met De Moldau. Maar die programmamuziek staat dan wel op zich zelf en staat niet in dienst van een ander medium, zoals toneel of film.

Het is wel zo dat een filmcomponist niet 'autonoom' componeert, maar aan de hand van de film, maar ik denk niet dat dat zo'n verschil maakt. De muziek van bv. Mozart, een 'absolute' componist pur sang, is niet wezenlijk anders bij een op zich zelf staand pianoconcert dan bij een opera, waar hij in feite programmamuziek schrijft.
quote:
[..]

Geen filmmuziek die je bijzonder vindt... Je kent Philip Glass toch wel, en Michael Nyman? Howard Shore? Clint Mansell? Die vier vind ik toch behoorlijk bijzonder.
Van Glass ben ik nooit een fan geweest, van de anderen ken ik te weinig of hun naam zegt me niets? Kun je films noemen waar zij voor gecomponeerd hebben?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')