Horowitz is nog maar het topje van de ijsberg 8) . Argerich heeft een goede Rach 3, William Kapell is goed voor Rach2 en de Paganini Rhapsody, eerste heb ik nog geen echt goede uitvoering van gehoord, 4 heb ik nooit echt helemaal geluisterd.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 13:03 schreef aleko het volgende:
ik heb horowitz nog nooit gehoord in een opname van rachmaninoff pianoconcerten! :$ En mussorgsky, ik zal m'n mond er maar over houden hehe, maar tis niet mijn favoriet. Dalijk ga je nog een campagne VOOR Borodin starten ofzo...De horror!!
Ja, he, he, dat stuk hebben we allemaal als eerste in het Spookslot in de Efteling gehoord. Duh....quote:Op dinsdag 27 juni 2006 23:28 schreef Maethor_Veleg het volgende:
Oja... en uiteraard het schitterende "Danse Macabre" van Saint-Saens. Volgens mij was dat het eerste klassieke stuk dat aan mijn oortjes is onderworpen. Ik kreeg er kippenvel van
Ik ben een vrouwtje....quote:Op vrijdag 21 juli 2006 18:52 schreef Maethor_Veleg het volgende:
Ha! ik ben nog nooit in die fucking efteling geweest man,
Ligt aan de cadenza, Rachmaninoff speelt de lichtere en snellere scherzo-achtige omdat die andere meer een eind van het concert leek en omdat ie het te moeilijk vondquote:Op vrijdag 21 juli 2006 13:38 schreef aleko het volgende:
Ja ho ho ho! Het is niet zo dat ik rachmaninoff 3 nauwelijks ken... Vind alleen zelf door rachmaninoff zelf het beste. Die zakt qua tempo niet zo in tot hollywoodsiaanse tempi tijdens de cadenz
Ah, ja ik check niet elk profiel voor ik postquote:
Tsja, kommaneuken... Eigenlijk is het andersom - de puristen kommaneuken niet, de niet-puristen zijn slordig in hun taalgebruik. Een alternatief voor de overkoepelende term is "antieke muziek".quote:Op vrijdag 21 juli 2006 23:10 schreef kwakveense het volgende:
hm, barok wordt volgens mij doorgaans onder de algemene noemer "klassieke muziek" geschaard, ook al zou je die naam inderdaad ook kunnen voobehouden aan alleen muziek uit de klassieke periode...maar dan heb je dus renaissance, barok, romantisch, modern, postmodern etc.... wat allemaal geen klassiek mag heten meer t doorgaans wel genoemd wordt...
beetje kommaneuken...
Om er een andere draai aan te geven: Bach barok noemen is dan wel historisch correct, hij heeft intussen weinig te maken met wat algemeen als barok wordt gezien. Hij staat huizenhoog boven wat ik als echte barok zie, namelijk de bloedeloze meuk van Händel en Vivaldi.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 23:45 schreef m021 het volgende:
[..]
Tsja, kommaneuken... Eigenlijk is het andersom - de puristen kommaneuken niet, de niet-puristen zijn slordig in hun taalgebruik. Een alternatief voor de overkoepelende term is "antieke muziek".
Als 'klassiek' een stijl was geweest had die redenering gekund. Maar 'klassiek' is slechts een periode - ookal had Bach 'covers' van Beethoven gedaan, dan nog was hij niet klassiek.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 23:59 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Om er een andere draai aan te geven: Bach barok noemen is dan wel historisch correct, hij heeft intussen weinig te maken met wat algemeen als barok wordt gezien. Hij staat huizenhoog boven wat ik als echte barok zie, namelijk de bloedeloze meuk van Händel en Vivaldi.
In artistiek opzicht was Bach de meest klassieke componist van iedereen![]()
Uiteraard niet, maar toch zie ik 'klassiek' wel degelijk ook als stijl. Volmaakte harmonie, zuivere tonaliteit, dat zijn de kenmerken van klassieke muziek, het is muziek alsof er nooit iets anders is geweest dan dat. Nu lul ik weliswaar mezelf klemquote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:18 schreef m021 het volgende:
[..]
Als 'klassiek' een stijl was geweest had die redenering gekund. Maar 'klassiek' is slechts een periode - ookal had Bach 'covers' van Beethoven gedaan, dan nog was hij niet klassiek.
Die zijn ook erg leuk om te spelen. Qua noten makkelijk, maar qua aanslag iets lastiger.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 13:52 schreef Exciter101 het volgende:
[..]
Ja, he, he, dat stuk hebben we allemaal als eerste in het Spookslot in de Efteling gehoord. Duh....
![]()
Mijn lijst (zwaar ingekort):
Satie-Gymnopedies en Gnossiennes
Hmm de keuze voor de korte cadens was toch echt een commerciele keuze... De korte cadens paste geloof ik precies op 6 platen (12 zijdes) en de lange cadens had een extra plaat nodig. Overigens heb ik ook nog de versie door samoshko op het elisabeth concours van 1999(??) die speelt ook de lange cadens en in een heroisch tempo. Weet nog goed die avond. De allerlaaste laureaat en ZO'N rach 3 neerleggen Zwetende als een otter en werkend als een beest (het oog wil ook wat :p ) won hij daar mooi even de premier prix de reine elisabeth!quote:Op vrijdag 21 juli 2006 21:08 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Ligt aan de cadenza, Rachmaninoff speelt de lichtere en snellere scherzo-achtige omdat die andere meer een eind van het concert leek en omdat ie het te moeilijk vond. Je hebt ook een langere ingewikkeldere cadenza met een dikkere textuur enzo, die is dus langzamer en met grote akkoorden. Ik heb een video van Yefim Bronfman met Gergiev, één van de weinige die de grote cadenza speelt.
Sjostakovitsj vind ik echt niét boeiend. Alles lijkt opelkaar, zijn stijl is extreem onafwisselend.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:59 schreef m021 het volgende:
Voor het betere 20ste eeuwse werk raad ik Shostakovich aan, en van de impressionisten is Debussy een favoriet.
Dus jij vind bijv. Arvo Pärt of John Adams "antieke muziek"?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 23:45 schreef m021 het volgende:
[..]
Tsja, kommaneuken... Eigenlijk is het andersom - de puristen kommaneuken niet, de niet-puristen zijn slordig in hun taalgebruik. Een alternatief voor de overkoepelende term is "antieke muziek".
Kan aan mij liggen, maar ik vind zowel bach als mozart ontzettend overgewaardeed, en dodelijk saai, of platgespeeld. Doe mij maar een stukje wagner.quote:Op woensdag 21 juni 2006 17:55 schreef regularjoe het volgende:
Hier een paar stukken die het beluisteren zeker waard zijn:
Johann Sebastian Bach = alles, maar wees gewaarschuwd dat stukken zoals de Goldberg variations
Mozart: Pure genius, simpelweg ALLES!
Strawinsky en Ravel schaar ik onder de 'feestmuziek'. Of zoals ze dat eufemistisch noemen: 'licht klassiek'. Ik kan er niet lang naar luisteren. Shostakovitsch daarentegen heeft een heel complexe stijl, ik vind het interessant om naar te luisteren.quote:Op zondag 23 juli 2006 13:29 schreef Mister_Slide het volgende:
[..]
Sjostakovitsj vind ik echt niét boeiend. Alles lijkt opelkaar, zijn stijl is extreem onafwisselend.
Nee, geef mij maar Stravinsky of Ravel
Ik "vind" niks, ik zeg alleen dat "antieke muziek" een term is die vaak gebruikt wordt ter vervanging van het onjuiste "klassiek".quote:Dus jij vind bijv. Arvo Pärt of John Adams "antieke muziek"?
Heb je Bach wel eens zelf gespeeld?quote:Op zondag 23 juli 2006 13:58 schreef gronk het volgende:
[..]
Kan aan mij liggen, maar ik vind zowel bach als mozart ontzettend overgewaardeed, en dodelijk saai, of platgespeeld. Doe mij maar een stukje wagner.
Wat is dat nou voor geauwehoer?quote:Op zondag 23 juli 2006 15:14 schreef Soul79 het volgende:
Heb je Bach wel eens zelf gespeeld?
Zo niet, dan weet je niet waar je het over hebt, imho.
Stel je niet zo aan, zeikbalquote:Op zondag 23 juli 2006 15:22 schreef gronk het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor geauwehoer?![]()
'Als je nooit een schlager hebt gezongen mag je geen oordeel hebben over schlagers"
'Als je geen laptop hebt met protools mag je geen mening hebben over electronische muziek'
'Als je geen tieten hebt mag je niets zeggen over meidenbands'
Gottegottegot. Ik wist dat 't elitisme hoogtij vierde in MUZ, maar dit slaat alles
Oh, als je bedoelt dat bach spelen een ontzettend prettige ervaring is, dan kan ik me daar op zich wel wat bij voorstellen. Maar voor de luisteraar (die niet speelt) blijft 't nog steeds balverzakkend saai.
Ik vind juist precies het tegenover gestelde, Sjostakovitsj vind ik juist vaak plat en oppervlakking. Terwijl ik echt Stravinsky buitengewoon geniaal en complex.quote:Op zondag 23 juli 2006 14:11 schreef m021 het volgende:
[..]
Strawinsky en Ravel schaar ik onder de 'feestmuziek'. Of zoals ze dat eufemistisch noemen: 'licht klassiek'. Ik kan er niet lang naar luisteren. Shostakovitsch daarentegen heeft een heel complexe stijl, ik vind het interessant om naar te luisteren.
Oftewel, omdat meneer een beetje op een piano kan tingelen hebben we opeens ook verstand van muziek. En andersomquote:Op zondag 23 juli 2006 15:37 schreef Soul79 het volgende:
Wat ik bedoel is dat pas als je liedjes van Andre hazes zelf zingt, die muziek zich pas echt aan je openbaart. Dat is gewoon de essentie van die muziek - Hazes componeerde uitdrukkelijk voor actieve cafézingers en pas in 2e instantie voor luisteraars - van wie hij dan ook wel verwachtte dat ze qua smartlappenkennis enigszins onderlegd zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |