Nee, ik denk ook niet dat je Dixie mee moet nemen, maar dat je het tweede konijn in het uiterste geval gemakkelijk kunt terugbrengen, als het echt niet klikt. (dus je zoekt zonder Dixie een vriendje uit, en omdat het zo vlakbij is, zou je in het uiterste geval nog kunnen "ruilen"
![]()
maar is meestal niet nodig)
En ik zou die opvang gewoon even vragen of ze een ouder konijntje hebben - de meeste opvangen krijgen zo vaak nieuwe binnen, en zetten ook niet alles op de site. Ze kunnen je dan laten weten zodra er een ouwetje binnenkomt. Hoewel je je wel moet bedenken dat je het lot niet naar je hand kan zetten he? Als je een konijn van een jaar oud neemt en Dix wordt uiteindelijk 10 en die nieuwe zes, dan lopen ze gelijk, terwijl als je een konijn van Dixie's leeftijd neemt, dat absoluut geen garantie is dat ze ongeveer even lang zullen leven. Zo veel zekerheid kun je gewoon niet afdwingen bij het houden van huisdieren.
Wat betreft je plan, het is niet slecht maar wel een beetje ongeïnformeerd. Ik zou je gewoon even goed inlezen. Het eerste koppelen moet echt op neutraal terrein, het liefst een kleine ruimte waar Dixie nooit eerder is geweest. (Wij hebben de badkamer gebruikt)
Daar zet je eerst het mannetje een paar minuutjes alleen, en dan doe je het vrouwtje erbij. Afhankelijk van de reacties zul je dit een paar keer moeten herhalen, en de konijnen telkens na een korte periode samen weer scheiden. Uitgebreidere info kan ik wel geven als het zo ver is.
In ieder geval is het van belang dat je het mannetje eerst in die neutrale ruimte doet. Als de konijnen eenmaal happily in lurrrve zijn
![]()
dan moet je wederom het mannetje eerst in het verblijf stoppen, en daarna pas het vrouwtje (hok trouwens helemaal schoon maken zodat het vrouwtje minder territoriumgedrag zal vertonen). Nou ja, er zijn nog meer dingetjes die zullen helpen, maar heb een zere hand dus ander keertje.
![]()
Heb ook al het een en ander neergezet in deze reeks, anders kun je ook even terugzoeken.
Hoop dat het helpt!