abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 augustus 2006 @ 12:45:06 #226
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_41252971
Bedankt Melusine, er zitten best leuke nijnen bij maar de meeste zijn wel erg jong. Ik wil persé niet weer binnen korte tijd wéér met één konijntje blijven zitten omdat de ander overleden is.
Het échte probleem is het koppelen. Dix zou dus elke keer weer uit het hok gevist moeten worden om ergens anders met het niuwe vriendje kennis te gaan maken. Ik vrees dat dit een lijdensweg voor haar gaat worden.....
Ik kan het bovenhok op de foto eenvoudig afsluiten en beneden een plek maken waar ze ook lekker warm en droog kan liggen. Hoelang zou het duren voor het bovenhok niet meer als territorium word gezien ? Dan zou ik daar de nieuweling kunnen zetten en de 2 nijnen kunnen dan dáár kennismaken. Of is dat een slecht plan ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_41253976
Nee, ik denk ook niet dat je Dixie mee moet nemen, maar dat je het tweede konijn in het uiterste geval gemakkelijk kunt terugbrengen, als het echt niet klikt. (dus je zoekt zonder Dixie een vriendje uit, en omdat het zo vlakbij is, zou je in het uiterste geval nog kunnen "ruilen" maar is meestal niet nodig)
En ik zou die opvang gewoon even vragen of ze een ouder konijntje hebben - de meeste opvangen krijgen zo vaak nieuwe binnen, en zetten ook niet alles op de site. Ze kunnen je dan laten weten zodra er een ouwetje binnenkomt. Hoewel je je wel moet bedenken dat je het lot niet naar je hand kan zetten he? Als je een konijn van een jaar oud neemt en Dix wordt uiteindelijk 10 en die nieuwe zes, dan lopen ze gelijk, terwijl als je een konijn van Dixie's leeftijd neemt, dat absoluut geen garantie is dat ze ongeveer even lang zullen leven. Zo veel zekerheid kun je gewoon niet afdwingen bij het houden van huisdieren.

Wat betreft je plan, het is niet slecht maar wel een beetje ongeïnformeerd. Ik zou je gewoon even goed inlezen. Het eerste koppelen moet echt op neutraal terrein, het liefst een kleine ruimte waar Dixie nooit eerder is geweest. (Wij hebben de badkamer gebruikt)
Daar zet je eerst het mannetje een paar minuutjes alleen, en dan doe je het vrouwtje erbij. Afhankelijk van de reacties zul je dit een paar keer moeten herhalen, en de konijnen telkens na een korte periode samen weer scheiden. Uitgebreidere info kan ik wel geven als het zo ver is.
In ieder geval is het van belang dat je het mannetje eerst in die neutrale ruimte doet. Als de konijnen eenmaal happily in lurrrve zijn dan moet je wederom het mannetje eerst in het verblijf stoppen, en daarna pas het vrouwtje (hok trouwens helemaal schoon maken zodat het vrouwtje minder territoriumgedrag zal vertonen). Nou ja, er zijn nog meer dingetjes die zullen helpen, maar heb een zere hand dus ander keertje. Heb ook al het een en ander neergezet in deze reeks, anders kun je ook even terugzoeken.
Hoop dat het helpt!
  maandag 28 augustus 2006 @ 14:10:38 #228
78092 gebakken-koekje
Soms best schattig
pi_41255565
Als je favo slaapmandje niet meer zo goed past dan..........

Gaat over het randje hangen ook heel goed!!

Ligt dat nou echt lekker???

[ Bericht 28% gewijzigd door gebakken-koekje op 28-08-2006 14:17:21 ]
pi_41256173
Prachtig beestje zeg!
Ik heb hier een knuffelkonijn dat er exact op lijkt
pi_41263263
Wat een schatje!!

Oké, vraagje. Sinds vandaag ben ik weer thuis dus kan Huppel op dieet! Geen brood meer en25 gram? biks? Moet ik nog oppassen met de hoeveelheid groente? Dus andijvie, klein partje appel, witlofje, peentje. Nog bepaalde hoeveelheid?
En ze maar apart van elkaar voeren?
pi_41263730
Ja, apart voeren als het echt niet anders kan, je zou het ook eerst kunnen proberen met wegduwen enzo... maar goed jij kent je nijntjes het beste, ik weet niet hoe erg Huppel bij Bolletje snoept.
Verder het brood zou ik inderdaad helemaal cold turkey mee kappen en die 25 gram, dat is per kilo lichaamsgewicht voor een niet-dik konijn. Bij ons krijgen ze 's ochtends en 's avonds biks (zijn ze zo gewend) dus ik gok dat ze 2x per dag 20g krijgen, in totaal 40. Ik gebruik gewoon een eetlepel om het af te meten (ze krijgen dus een lepel per keer). Als je ze 1 keer per dag geeft, dan kun je zo'n miniblikje van de tomatenpuree nemen, ken je die, die kleintjes die ze per zessen in zo'n traytje verkopen? Zo'n leeg blikje goed schoonmaken en bijna vullen is ruim genoeg voor 1 konijn per dag. Of gewoon twee niet te volle lepels.

Anyway. Met de groenten/fruit hoef je eigenlijk alleen maar op te passen dat je niet opeens een hele berg geeft van een groente die ze nog nooit hebben gehad. De eerste keer dat ze witlof kregen bijvoorbeeld haalde ik er gewoon twee blaadjes af (voor elk konijn 1) en later op de dag nog 2, en de volgende dag mochten ze er in totaal 6. Basilicumblaadje gaf ik eerst 1 blaadje, na een dag nog twee, de volgende dag drie, etc. Wortel geef ik nooit een groot stuk, nooit groter dan mijn pink zeg maar (heb trouwens wel lange vingers hoor ) want daar zit vrij veel suiker in. Je kunt nu ook overal van die bossen wortel krijgen met het loof er nog aan, en dat loof vinden ze heerlijk en is ook heel gezond.
Oh en dat weet je vast wel maar voor de zekerheid: ze mogen geen peulvruchten, aardappel, prei, ui, knoflook, groene delen van de tomaat, etc.
Succes! Dat het maar een mooie gestroomlijnde Huppel mag worden!
pi_41263842
Wist ik idd Dankje voor alle adviezen! Ze krijgen wel eens witlof maar geef ze eigenlijk sowieso altijd van alles een beetje, nooit alleen maar heel veel andijvie ofzo bijvoorbeeld.
Dat van dat blikje is een goed idee! Dat ga ik gebruiken

Wegduwen werkt idd niet, Huppel is echt een bitch als het op eten aankomt Dus dan maar apart voorlopig.
pi_41263921
Haha... evil bitch bunny from hell. Blij dat ik kon helpen!
even off topic, hebben ze bij jou vrijdag dat pakje nog opgehaald? Ze zijn nog niet langsgeweest. En heb je gezien dat ik vorige week geld heb overgemaakt?
pi_41263976
Ja, klopt, dankje! Ik geloof dat de eerstvolgende bezorgdag dinsdag was dus dan krijg je het morgen Ze zijn netjes geweest.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2006 18:39:11 ]
pi_41264048
Hoi!
  maandag 28 augustus 2006 @ 18:45:21 #236
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_41264178
Hier ook nog maar even

-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_41264672
Aww
Naar joh, sterkte!
  maandag 28 augustus 2006 @ 19:22:50 #238
78092 gebakken-koekje
Soms best schattig
pi_41265427
aaahw goss, dat was ook een schatje!
  maandag 28 augustus 2006 @ 21:23:59 #239
78780 deedeetee
pi_41270438
Nou ik dacht het antwoord op mijn gebed gevonden te hebben : een advertentie in de supermarkt van iemand die een konijntje van 10 weken kwijt wilde. Ikke meteen gaan kijken en 't was een leuk mannetje dus ik neem het nijntje blij mee naar huis. Gauw de bovenverdieping een grote beurt gegeven en Spikey die gezellig en handtam is erin.
Dixie wilde naar boven dus ik het toegangspoortje op een kier en ff laten suffelen, ging prima, niks geen agressie eerder een combi van belangstelling en onverschilligheid. Dus poortje open en Dixie kwam kalmpjes rondkijken af en toe beetje snuffen en wat op en neer naar beneden huppen. Ik al zielsgelukkig want het ging immers hartstikke goed !
Begint Spikey na 10 min. te proberen om achter op Dixie te klimmen. en niet één keer maar meerdere keren. Dixie doet net of ze gek is maaja. Misschien is Spikey ouder als ze mij verteld hebben Een konijn begint toch niet al met 10 weken ???? Of zou hij niet echt geprobeert hebben om te dekken maar hoort het bij de kennismaking ?
Nu zitten ze dus weer gescheiden tot ik Spikey kan laten castreren. Terug brengen vind ik sneu ik heb niet zo'n hoge hoed op van zijn vorige baasje
Mijn man maakt een afscheiding van gaas zodat ze wel gezellig naast elkar kunnen liggen en morgen probeer ik nog eens om de 2 onder toezicht bij elkaar te laten.
Het nieuwe konijntje is echt een heel erg lief en vrij diertje ik ben er erg blij mee, ik hoop dat hij en Dix het erg gezellig gaan krijgen. Ik snap niet dat die mensen zo'n leuk en mooi diertje niet meer wilden hebben, ik kreeg hem voor nop zomáár mee.
pi_41271265
het kan ook zijn dat ze de dominantie willen bepalen, dat je nieuwe konijntje dominanter is over je oude konijntje, dat hadden in ieder geval mijn nijnen, het vrouwtje bereed het mannetje -_-'
  maandag 28 augustus 2006 @ 22:02:12 #241
78780 deedeetee
pi_41271985
Ja daar zit ik ook al aan te denken, tenzij ze me wat op de mouw hebben gespeld en 't een volwassen nijntje is. Dat zou wel lachen zijn, maar ik moet het zéker weten ik ken via via buren van die mensen en ik zal eens kijken of ik er achter kan komen hoe lang dat diertje daar geweest is.
Ik vind hem er overgens niet volwassen uit zien. Zodra mijn man thuis is -kan morgen, kan ook eind v.d week pas zijn- kan hij er meer over zeggen denk ik, want zijn vader fokte vroeger konijntjes.
Ik probeer het morgen gewoon nog 'ns om ze bij elkaar te zetten, ze vinden elkaar idg wél aardig dus dat zit al goed.

Ik ben zo blij voor Dixie
Ben zonet nog even wezen kijken en hij komt meteen vrolijk kijken en laat zich gezellig een beetje aaien, hij houd wel van aandacht en is erg nieuwsgierig
Ik heb altijd * buiten konijntjes * gehad en dit is de eerste die zo tam is.
pi_41273598
Ik dacht dat je juist geen kleintje wilde... nou ja wat ik al zei het maakt denk ik niet uit want het is helemaal niet gezegd dat met twee even oude konijnen ze tegelijk doodgaan natuurlijk.

Hey maar ik zit steeds mijn poten uit mijn lijf te typen om je te helpen, maar lees je nou even in joh.
Je moet gewoon niet zomaar gaan zitten aanmodderen bij het koppelen, daar komt alleen maar huilen van. Als je heel even had gekeken op een site als Bunnybunch of Bunnybin, dan had je kunnen lezen dat rijden praktisch ALTIJD gebeurt om de dominantie te bepalen. Het heeft dus geen ruk te maken met wilde konijnensex ofzo. Het is bedoeld om de rangorde vast te stellen. En nee, dat is niet handig als je niet zeker weet of een konijn geslachtsrijp is. Denk even na voor je nog een leger ongewenste konijntjes in leven helpt. Nou is het beestje nog heel jong, maar als je zonder nadenken ze gewoon al bij elkaar doet kan het natuurlijk zo een keer misgaan. Je hebt zelfs nog geluk gehad dat het zo goed ging. Eigenlijk moet je altijd een emmer water, een ding dat hard geluid maakt en/of een paar stevige handschoenen klaarhebben bij een koppeling om de konijnen te scheiden in geval van nood. Ze kunnen zomaar opeens tot bloedens toe vechten, en als je dan niet op tijd ingrijpt heb je een verminkt/gewond of zelfs dood konijn. Ik wil geen horrorverhalen vertellen, of al te belerend tegen je doen, maar ik vind het gewoon vervelend dat ik mijn best doe om goed en belangrijk advies te geven en het niet echt aan lijkt te komen.
Doe me nou een lol en lees dit even, dan weet je hoe of wat en heb je straks een heel gelukkig konijnenechtpaar.
Succes ermee verder
pi_41273810
Eerlijk gezegd vind ik dat je gelijk hebt Melusine, ik heb er dan wel niet zoveel verstand van maar zomaar lukraak iets proberen zonder je in te hebben gelezen is niet de beste manier zullen we maar zeggen
pi_41274048
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 21:23 schreef deedeetee het volgende:

Nu zitten ze dus weer gescheiden tot ik Spikey kan laten castreren. Terug brengen vind ik sneu ik heb niet zo'n hoge hoed op van zijn vorige baasje
Mijn man maakt een afscheiding van gaas zodat ze wel gezellig naast elkar kunnen liggen en morgen probeer ik nog eens om de 2 onder toezicht bij elkaar te laten.
Toch nog maar wat advies... liever dat je me een vervelende zeur vindt maar in ieder geval wat wijzer bent dan dat ik mijn mond hou en er iets misgaat.

Doe ze nou gewoon niet bij elkaar morgen. Wees niet ongeduldig, als je niet eens weet hou oud Spikey is dan ben je vind ik stom bezig als je ze samenlaat. Een bevruchting is in een wip gebeurd en dan zit je. Er worden al veel te veel konijnen geboren. En om ze de hele tijd uit elkaar te moeten halen is ook niet bepaald bevorderlijk - het rijgedrag is natuurlijk en hard nodig om de basis te leggen voor een goede 'relatie'.

Het plaatsen van een gaasafscheiding is wel een heel erg goed idee! Laat ze gewoon lekker aan elkaar ruiken en naar elkaar kijken op afstand tot je dierenarts Spike heeft kunnen bekijken en misschien castreren. Hier heb ik nog een goede tip bij: als je af en toe de konijnen omwisselt (dus je zet de ene in het verblijf van de ander en andersom) dan wennen ze extra goed aan elkaars geur. Dit heb ik zelf ook gedaan in de 2 weken dat ons mannetjeskonijn nog vruchtbaar was na z'n castratie, en het heeft zeker gewerkt, ze waren al erg aan elkaar gewend hierdoor.
  maandag 28 augustus 2006 @ 23:35:30 #245
78780 deedeetee
pi_41275845
Melusine, ik heb echt al zitten lezen ( op diverse site er staan linken genoeg in dit topic en ik ben er gisteren al mee begonnen me in te lezen) alleen ga ik niet zitten koppelen volgens de regels omdat ik dat in mijn geval domweg geen goed/geschikt idee vind. Ik heb weldegelijk ook advies in gewonnen bij mensen die verstand van konijntjes hebben en dáárna gehandeld. Natuurlijk weet ik dat er risico's zijn maar die zijn IMO aanvaardbaar. Ik vind het fijn om ook van jou advies te krijgen- zoals het het afwisselend in elkaar deel van het hok zetten- maar om nou alles precies volgens die regels te doen lijkt mij niet écht noodzakelijk ook omdat mij dat domweg niet goed uitkomt en ik zeker weet dat Dixie niet wil dat ik met haar door het huis ga zeulen.
Ik heb de nijnen bij elkaar gehad met de foon in de hand met aan de andere kant van de lijn mijn schoonpa die dus jarenlang nijntjes heeft gefokt en er echt óók wel wat vanaf weet. Ik heb ze op zijn advies bij elkaar gezet. En ze weer uit elkaar gehaald omdat mij dat veiliger leek. Wat ik morgen doe weet ik nog niet zeker, ik ga eerst eens op wat meer info uit.
Gaas tussen de beide konijnen zetten kan wrs pas op zaterdag en ik vind het wel belangrijk dat ze intussen toch weer wat van elkar te zien krijgen, maar alleen als dat niet tot problemen leid.
Jij schijnt te denken dat er alsnog gevechten kunnen uitbreken, mijn schoonpa zegt van niet. Zelf denk ik dat Dixie het niet zo leuk gaar vinden als Spikey de hele tijd op haar probeert te rijden en van daaruit ga ik dus morgen verder.
In ieder geval ben ik best blij dat je zoveel advies geeft, maar ik denk dat je je teveel zorgen maakt.

Tsja je snapt nu vast wel dat ik dus ongenezelijk eigenwijs ben, maar maak je nou maar niet ongerust, ik ben niet onverantwoordelijk. Maar ik zit hier en kan de nijnen en hun gedrag zien en jij kunt dat niet

[ Bericht 11% gewijzigd door deedeetee op 28-08-2006 23:44:42 ]
pi_41277080
konijnen hebben niet zoals mensen vrouwen een menstruatiecyclus.
als een vrouwtjeskonijntje gedekt wordt door het mannetjeskonijn, krijgt ze een spontane eisprong, en daarom is het dus bijna altijd raak bij konijnen die elkaar niet om de dominantie berijden.
zegmaar
pi_41278583
Ja, dat was ook mijn punt.
Op de andere punten heb je me inderdaad gerustgesteld deedeetee (en ja ik maak me inderdaad nogal druk om dit soort dingen maar dat is ook niet zo gek als je ziet hoe veel onwetendheid er heerst en wat voor afschuwelijke dingen er doorlopend met konijnen gebeuren) maar wat betreft het samenlaten is het gewoon oppassen geblazen vanwege het "bevruchtingsgevaar".
Ik denk trouwens niet dat er alsnog gevechten kunnen uitbreken zoals jij dacht (hoewel het niet uitgesloten is, het kan zelfs bij uitzondering gebeuren bij al gekoppelde paren), maar ik bedoelde meer dat het geluk hebben was dat ze op het eerste gezicht niet elkaar in de haren vlogen. Ik weet ook niet of jij daar rekening mee hield he, dus ga maar van het ergste uit.
Komt ook een beetje omdat ik soms zulke domme dingen voorbij zie komen, dan kun je er beter van uit gaan dat je alle belangrijke dingen even moet noemen.

Wat fokkers betreft, die vertrouw ik ook niet per definitie op hun kennis (natuurlijk niets ten nadele van je schoonvader, die ken ik niet en is ongetwijfeld kundig) omdat ik überhaupt tegen het fokken met konijnen ben, en van meerdere fokkers foutieve informatie heb gehoord, of heb gezien dat ze niet op een huisdierachtige manier over konijnen dachten, maar meer alsof het goederen betrof. Maar nogmaals, ik geloof absoluut niet dat je schoonvader geen kundig en goed advies geeft, alleen dat fokker (geweest) zijn me niet zo veel zegt.
pi_41278688
Oh ja, rap een beetje foto's van de nieuwe aanwinst graag!
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 08:19:38 #249
78780 deedeetee
pi_41282972
BTW een nestje zou overgens geen echte ramp zijn - al zal ik mijn best doen om 't te voorkomen om de eenvoudige reden dat ik dan Spikey een hele tijd apart moet houden- zelf kan ik er altijd 1 of 2 gewoon hier houden en binnen de familie en kennissenkring zijn ruim voldoende liefhebbers die er best eentje willen hebben.
Een zus van mijn man heeft slechte ervaringen met dierenwinkelkonijntjes die vaak niet al te gezond bleken en haar dochters zouden best een paar gezonde nijntjes willen hebben, want die van de dierenwinkel durven ze niet meer te halen.......
Maagoe. Ik wil dus zelf geen nest want dan duurt het nog langer voor ik Dixie gezellig samen met Spikey kan zetten.
Ik zal die tip van de konijnenopvang eens doorsturen, dat is vast wel wat voor hun. Daar zitten vast ook wel van die aaibare, lieve nijntjes bij net als mijn Spikey bleek te zijn.
Hij kwam vanochtend al meteen blij aanhuppelen alleen wil de boef wel het hok uit wippen en de tuin in en dát is niet de bedoeling. Het zou niet best zijn als ik hem door de hele tuin na moet zitten om hem weer te vangen.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:21:22 #250
78780 deedeetee
pi_41286193
Update : Spikey is minstens 12 weken/3mnd en zal dus voorlopig ff gescheiden moeten blijven. De DA heeft gewaarschuwd dat nijntjes zelf door gaas nog wel in staat kunnen zijn om te dekken dus ik moet een * dubbel * gazen wandje laten maken
Volgende maand ga ik ff met Spikey naar de DA om te bekijken wanneer hij eventueel al gecastreerd kan worden. Hij weegt nu ruim een kilo maar hij zal toch minstens 4 mnd oud moeten zijn, en liever nog wat ouder.

In het weekend zal ik foto 's maken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')