Hoe weet je dat het door UMTS komt? Een artikel in de NRC van afgelopen zaterdag viel me op: het ging over straling en de effecten hiervan op de beenderen. Nu was het grappige/opmerkelijke dat niet de aard van de straling (gamma, protonen, elektronen + nog iets) maar de intensiteit ervan bepaalde hoe schadelijk het is. Dit is natuurlijk op de beenderen, niet op het brein. Toch lijkt me dat bij het brein vergelijkbaar is.. (slechts mijn hypothese)
Sowieso: Als je verhuist van friesland naar rotterdam dan veranderen álle omgevingsvariabelen: de mensen om je heen, de lucht, de herrie/geluiden, de drukte. Tel daar nog bij op: zaken als de stress die het verhuizen, nieuwe mensen ontmoeten, oude vrienden minder zien etc., met zich mee brengt, een veranderd leefpatroon etc. Het is dus heel makkelijk om UMTS de schuld te geven aan je hoofdpijn en misselijkheid, maar dit zijn redelijk vage klachten, ook vaak gehoord bij mensen met psychische problemen: stress, overspannenheid, etc. Dan kan je wel je hoedje aandragen als het medicijn, dus het bewijs. Dit argument is echter incorrect: het effect van een placebo is zeer sterk en in de medische wetenschap zeer bekend. Geestelijke welzijn reflecteert op fysieke gesteldheid en vice-versa.
Ik geef je wel gelijk in het feit dat alle straling schadelijk is, maar ook in friesland is er straling. Of dit nu komt door de voeding in je PC, door nucleaire achtergrondstraling, door het GSM netwerk (wat wellicht sterker zend ivm minder zendmasten), FM/vhf uitzendingen, het radionetwerk van de hulpdiensten of wat dan ook. Zelfs als je gevoelig bent voor straling (wat ik niet uitsluit, ik ben geen expert), lijkt het me onredelijk om meteen UMTS als de factor te kronen.
Conclusie: mijn volgende telefoon heeft UMTS, GPRS, WLAN, IR, BT, GSM, USB en wat voor geile al dan niet draadloze aansluit acronymen dan ook. En nee, daar voel ik me echt niet schuldig over. Ik onderken de schadelijke werking van straling, maar de wettelijke normen zijn zeer veilig en blijven ruim onder de minst mogelijke schadelijke dosis. Ik ga ervan uit dat deze norm wordt nageleefd: alleen al omdat de telecomaanbieders geen nut hebben van een sterke zender: de communicatie gaat 2 kanten op, dus net als met WLAN: zonder een krachtige client heeft een sterk AP geen nut.
Anyway, good luck.
edit: nog even opgezocht: de frequentie van UMTS is hetzelfde als die van GSM:
http://nl.wikipedia.org/w(...)29#Varianten_van_gsmhttp://en.wikipedia.org/wiki/UMTS#Spectrum_allocation[ Bericht 4% gewijzigd door n_ op 17-07-2006 04:09:47 ]