abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38810384
Mijn vriend heeft vannacht een niersteenaanval gehad, wat een verschrikking; rollen over de grond, overgeven, schreeuwen, niet meer aanspreekbaar zijn etc. etc.... En dit uren lang....

Ben totaal twee keer naar de huisartsenpost in het ziekenhuis geweest met hem. De eerste keer gaven ze hem een injectie in zijn been: diclofenac. Thuis vervolgens twee zetpillen paracetamol van 1000 mg. gegeven. Hielp allemaal niets. Toen hebben ze morfine zetpillen laten komen, anderhalf uur na inname eindelijk verlichting. Al met al van 11 uur 's avonds tot half 4 's nachts mee in de weer geweest.

Over de hulpverlening kan ik kort zijn: compleet ruk. Opmerkingen als: 'tja mevrouw er zijn wel meer mensen met erge pijn, die moeten ook volhouden' als je zegt dat hij het niet langer kan volhouden.

Hoe dan ook, via mijn zwager die ook last heeft van nierstenen en de bijbehorende koliek kregen we de tip Buscopan zetpillen te vragen en die bij de eerste seinen van een aanval tesamen met een Diclofenac te nemen. Dat hielp bij hem in elk geval goed en vooral snel.

Straks naar de huisarts voor hopelijk een verwijzing naar de uroloog.

Misschien hebben jullie nog tips (naast veel water drinken etc.) of medicijnen die goed helpen als de pijn echt acuut is?

Bedankt!!!!
pi_38810538
Als je straks naar de huisarts gaat kan je beter daar vragen wat het beste is tegen de pijn.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 13:47:31 #3
148795 Punjab
Next Stop...
pi_38810585
hoe oud is je vriend en wat waren de symptomen buiten deze heftige aanval?
Tis wat als je niks anders kunt...
Op donderdag 22 juni 2006 20:10 schreef milagro het volgende:
he who dares wins, so go go gadget arms, legs, and leutert.
pi_38810851
Hij is 35. De symptomen waren eigenlijk alleen zeer heftige pijn, braken, bijna flauwvallen. Plassen ging nog wel als de pijn minder was.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 14:22:38 #5
101274 Burbo
Ajax dus.
pi_38811816
Hoe kan je nierstenen eigenlijk voorkomen?
pi_38811834
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 14:22 schreef Burbo het volgende:
Hoe kan je nierstenen eigenlijk voorkomen?
Veel drinken.
pi_38811844
klinkt heel lullig, maar die dingen zijn bijna niet te onderdrukken, zeker niet als het accuut is, maar inderdaad verwijzing vragen, zeker icm wat vannacht gebeurd is vragen om een spoedverwijzing en je vriend meteen onder de vergruizer zetten en hopen dat ie ze snel uit plast
pi_38811955
wat bij mij btw wel werkt (heb momenteel 3 ruggewervels in puin liggen en daardoor ook vaak accute pijn) is het koelen, ik leg een icepack op mijn rug en dat (lijkt iig) te verlichten, misschien dat dat bij je vriend ook kan helpen
pi_38812384
Tommy; als het zo erg is als vannacht denk ik niet dat dat zin heeft, maar misschien als het minder heftig is werkt het wel wat. Over dat vergruizen: dat doen ze alleen als de steen of stenen groot zijn. Da's dus afwachten, een verwijzing wil hij in ieder geval. En ik ben van plan me/ons niet meer van het kastje naar de muur te laten sturen!

Voor zijn werk is het gewoon onverantwoord (hij zit veel in de auto) om hier niet verder naar te laten kijken. Aangezien bij zo'n aanval hij echt niet meer weet wat hij doet. Misschien heeft hij nog wel de kennis van geest om de auto aan de kant te zetten, maar daarna zou hij bij wijze van spreken zo de snelweg op kunnen kruipen...

'T is wel prettig om het een beetje van je af te schrijven, ik heb die pijn dan wel niet maar moet het wel anzien en kan er niets tegen doen, voelt zo hulpeloos. Pfff ben bekaf, zo naar de huisarts en dan zien we wel weer..
  dinsdag 13 juni 2006 @ 14:43:05 #10
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_38812548
Ik heb tijdens mijn 1 na laatste aanval (sept 2004) een buscopaninfuus gehad en dat was heerlijk! De pijn was helemaal weg... Het grote nadeel was wel dat ik me zo prima voelde dat ik twee dagen later weer naar huis mocht en na nog geen uur thuis te zijn geweest kwam het hele zaakje weer in alle hevigheid terug en kon ik zo weer het ziekenhuisbed dat ik net had verlaten induiken. De volgende dag is de steen operatief verwijderd.

Ik geloof dat er wel wat controverse rondom het gebruik van buscopan is. Het bevat namelijk metamizol, een stof die in zeldzame gevallen agranulocytose kan veroorzaken, een potentieel dodelijke bloedaandoening (zie ook http://home.kabelfoon.nl/~koesveld/nier/).

Een paar weken geleden heb ik weer een niersteenkoliek gehad en toen niets hielp kreeg ik ook morfine in mijn been gespoten, nou dat heb ik geweten! Ik heb een hele dag niets anders gedaan dan overgeven, ik was echt vreselijk ziek. Het hielp wel tegen de pijn maar zo verrot hoop ik me toch niet weer te voelen.

Sinds een week voel ik dat er weer wat op komst is... de stekende pijn in mijn linkerzij belooft niet veel goeds....
  dinsdag 13 juni 2006 @ 14:44:51 #11
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_38812619
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 14:23 schreef Conflict het volgende:

[..]

Veel drinken.
Daar moet je wel acuut weer mee stoppen op het moment dat je een koliekaanval hebt!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 14:55:36 #12
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_38813032
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 13:40 schreef Jippo het volgende:

Mijn vriend heeft vannacht een niersteenaanval gehad, wat een verschrikking; rollen over de grond, overgeven, schreeuwen, niet meer aanspreekbaar zijn etc. etc.... En dit uren lang....

Ben totaal twee keer naar de huisartsenpost in het ziekenhuis geweest met hem. De eerste keer gaven ze hem een injectie in zijn been: diclofenac. Thuis vervolgens twee zetpillen paracetamol van 1000 mg. gegeven. Hielp allemaal niets. Toen hebben ze morfine zetpillen laten komen, anderhalf uur na inname eindelijk verlichting. Al met al van 11 uur 's avonds tot half 4 's nachts mee in de weer geweest.

Over de hulpverlening kan ik kort zijn: compleet ruk. Opmerkingen als: 'tja mevrouw er zijn wel meer mensen met erge pijn, die moeten ook volhouden' als je zegt dat hij het niet langer kan volhouden.

Hoe dan ook, via mijn zwager die ook last heeft van nierstenen en de bijbehorende koliek kregen we de tip Buscopan zetpillen te vragen en die bij de eerste seinen van een aanval tesamen met een Diclofenac te nemen. Dat hielp bij hem in elk geval goed en vooral snel.

Straks naar de huisarts voor hopelijk een verwijzing naar de uroloog.

Misschien hebben jullie nog tips (naast veel water drinken etc.) of medicijnen die goed helpen als de pijn echt acuut is?

Bedankt!!!!
Één HEEEEEELE grote waarschuwing, absoluut NIET laten drinken tijdens een aanval.
Ik heb er zelf eind vorig jaar eentje gehad, en als er iets is wat de pijn erger laat worden, is het wel drinken.

De pijn bij een niersteen wordt veroorzaakt doordat de steen over een aantal kritieke punten heen moet. Oa. de nier zelf, een slagader en de blaas. Een pijnaanval krijg je op het moment dat de steen bij één van die punten is aangekomen. Als je daar dan meer vocht bij aanvoert, zal er allerlei weefsel gaan aantrekken en dus de steen verder aanduwen en voor meer pijn zorgen. De steen zal er helaas niet sneller mee over dat punt heenkomen.
Ik maakte de fout door bij de eerste pijn te beginnen met paracetamol in te nemen met water. Dat maakte de pijn alleen maar veel erger.

Het beste wat hij kan doen is een goeie pijnstiller regelen (ik kreeg in het ziekenhuis ook morfine, en daarna diclofenac 100mg zet(!)pillen voor thuis), en zo rustig mogelijk liggend afwachten tot de aanval weer wegtrekt. En tussen de aanvallen door wel veel te drinken.

Hebben ze ook foto's gemaakt bij hem? Als de steen te groot is, kan hij aan de vergruizer. Even vervelend, maar daarna is hij er wel sneller vanaf. Bij mij moest alles op de natuurlijke manier verlopen... na 3(!) maanden was ik em pas kwijt.

Overigens deden ze bij het ziekenhuis bij mij ook moeilijk. De Eerste Hulp vond dat ik eerst naar de huisarts moest (een half uur heen, half uur terug met de auto terwijl ik niet meer op m'n benen kon staan). En de huisarts wou me telefonisch niet doorverwijzen. Achterlijke bureaucratie...
Uiteindelijk zakte ik weer eens in elkaar voor de deur van het ziekenhuis toen ik werd opgemerkt door een arts. Die heeft me meteen naar binnen gehaald, wat in Nederland heel normaal schijnt te zijn bij acute buikpijn. Daar had de receptie alleen nog nooit van gehoord.
Oracle en Java ontwikkelaars hier melden! http://www.oracletoppers.nl of http://www.javatoppers.nl
Nu ook op http://www.flitspaal.nl
  dinsdag 13 juni 2006 @ 15:11:40 #13
101274 Burbo
Ajax dus.
pi_38813659
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 14:26 schreef -_Tommy_- het volgende:
wat bij mij btw wel werkt (heb momenteel 3 ruggewervels in puin liggen en daardoor ook vaak accute pijn) is het koelen, ik leg een icepack op mijn rug en dat (lijkt iig) te verlichten, misschien dat dat bij je vriend ook kan helpen
Ijs op z'n nieren leggen.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 15:35:40 #14
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_38814513
OMG, dat klinkt echt wel heftig dit...

Hoe voel je zoiets aankomen?
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_38814608
Ik heb jaren geleden ook een niersteen gehad en die moest ook via de natuurlijke weg verdwijnen. Ik heb 2x bij een hevige aanval een injectie van de huisarts gehad met diclofenac en diazepam. Dat hielpt redelijk. Verder ben ik die tijd ook doorgekomen met Diclofenac pillen.

Ik heb er zeker ook bijna 4 maanden mee rondgelopen voordat ze allemaal uitgepiest waren. Schijnt dat het bij mannen nog pijnlijker is.

Mijn ex schoonvader heeft ervoor in het ziekenhuis gelegen en die werd geadviseerd om veel bier te drinken

Sterkte in ieder geval.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 15:50:18 #16
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_38814996
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 15:35 schreef IkWilbert het volgende:
OMG, dat klinkt echt wel heftig dit...

Hoe voel je zoiets aankomen?
Bij mij begon het met pijn onderin m'n rug. Een beetje drukkend en zeurderig. Dat ging op een gegeven moment over in buikpijn en daarna gaat het heel snel.
Oracle en Java ontwikkelaars hier melden! http://www.oracletoppers.nl of http://www.javatoppers.nl
pi_38815554
Anders regel je wat harde vriendjes, en spuit je m helemaal vol met heroine
  dinsdag 13 juni 2006 @ 16:15:52 #18
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_38815832
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 15:50 schreef Gabberhead het volgende:

[..]

Bij mij begon het met pijn onderin m'n rug. Een beetje drukkend en zeurderig. Dat ging op een gegeven moment over in buikpijn en daarna gaat het heel snel.
Vergelijkbaar... het begint bij mij ook 'altijd' (zit nu tegen de vijfde keer aan te hikken) met pijn in de onderrug en zij die via mijn buik uitstraalt naar mijn lies... beetje lastig uit te leggen. Wanneer de koliek zelf begint weet je echt niet meer waar je het moet zoeken, het klinkt misschien overdreven maar de eerste keer dat me dit overkwam dat ik echt dat ik dood zou gaan. Het is volgens mijn huisarts een van de hevigste pijnen die je als mens kunt ervaren.
pi_38815921
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 15:11 schreef Burbo het volgende:

[..]

Ijs op z'n nieren leggen.
je weet waar ze zitten?

dat stuk dus gewoon koelen bedoel ik ermee snuggere
pi_38816016
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 16:15 schreef twentemeisje het volgende:

[..]

Vergelijkbaar... het begint bij mij ook 'altijd' (zit nu tegen de vijfde keer aan te hikken) met pijn in de onderrug en zij die via mijn buik uitstraalt naar mijn lies... beetje lastig uit te leggen. Wanneer de koliek zelf begint weet je echt niet meer waar je het moet zoeken, het klinkt misschien overdreven maar de eerste keer dat me dit overkwam dat ik echt dat ik dood zou gaan. Het is volgens mijn huisarts een van de hevigste pijnen die je als mens kunt ervaren.
Jeetje 5de keer al. Ik heb medelijden met je.

Ik weet dat de stenen bij mij veroorzaakt werden door het feit dat ik ineens veel zuivel (biogardedrink) begon te drinken. Ik lust geen melk, en gebruikte over het algemeen weinig zuivelprodukten. Mijn nieren konden die hoeveelheid niet goed verwerken (was de conclusie van de Internist).
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 16:23:37 #21
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_38816130
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 16:18 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

je weet waar ze zitten?

Ik vrees dat het niet zal helpen... de koliekpijnen ontstaan namelijk doordat de urineleiders samentrekken om de steen eruit te werken. Als de niersteen zich vasthaakt in de urineleider (wat bij mij het geval was) dan volgt dus de ene op de andere koliek en daar help je met ijs niets aan. Ik heb de eerste keer ook echt alles geprobeerd om de pijn te verlichten, maar behalve keiharde drugs hielp niks
pi_38816155
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 16:15 schreef twentemeisje het volgende:

[..]
, het klinkt misschien overdreven maar de eerste keer dat me dit overkwam dat ik echt dat ik dood zou gaan. Het is volgens mijn huisarts een van de hevigste pijnen die je als mens kunt ervaren.
Oh niet overdreven hoor! Mijn vriend dacht ook dat 'ie het loodje ging leggen. Sterker nog: hij WILDE het loodje leggen. Alles beter dan die pijn. Ik wens jou i.i.g. heel veel sterkte

Inmiddels zijn we hij de huisarts geweest, hij heeft ook die Buscopan voorgeschreven en Diclofenac (beide zetpillen). En voor de nood twee zetpillen met Morfine. Het scheelt in ieder geval dat als hij weer een aanval krijgt we niet hoeven te wachten op huisartsposten ed...

Verder afspraak gemaakt voor een echo van de nier en een buikoverzichts foto. Helaas pas begin juli.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 16:28:04 #23
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_38816305
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 16:18 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

je weet waar ze zitten?

Nierstenen zitten behoorlijk diep? Tegen de tijd dat je de pijnlijke omgeving hebt gekoeld is je huid bevroren...

@twentemeisje: de arts-assistente die me onderzocht wist me te vertellen dat nierstenen meer pijn doen dan een bevalling. Zij had het allebei al meegemaakt in elk geval
  dinsdag 13 juni 2006 @ 16:28:15 #24
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_38816315
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 16:24 schreef Jippo het volgende:

[..]

Oh niet overdreven hoor! Mijn vriend dacht ook dat 'ie het loodje ging leggen. Sterker nog: hij WILDE het loodje leggen. Alles beter dan die pijn. Ik wens jou i.i.g. heel veel sterkte

Inmiddels zijn we hij de huisarts geweest, hij heeft ook die Buscopan voorgeschreven en Diclofenac (beide zetpillen). En voor de nood twee zetpillen met Morfine. Het scheelt in ieder geval dat als hij weer een aanval krijgt we niet hoeven te wachten op huisartsposten ed...

Verder afspraak gemaakt voor een echo van de nier en een buikoverzichts foto. Helaas pas begin juli.
Zo herkenbaar en thanks!

Fijn dat de huisarts gelijk doortastend is. Ik weet dat de wachttijden voor een echo momenteel belachelijk lang zijn, ik heb in mei geprobeerd een afspraak te maken voor mijn vakantie, maar de wachttijd bedroeg meer dan 2 maanden in alle ziekenhuizen hier in de omgeving.

Jullie ook veel succes met de stenen! Hoop dat ie ze snel vanzelf uitplast en zoniet dat ze er dan snel wat aan gaan doen.

Ik ga in elk geval ook om buscopanzetpillen vragen, ik heb een heel doosje morfinezetpillen liggen maar die durf ik na mijn bad trip op die morfinespuit niet meer te nemen (hoewel ze volgens de huisarts minder heftig werken dan die spuit die ik heb gehad).
  dinsdag 13 juni 2006 @ 16:29:14 #25
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_38816355
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 16:28 schreef Gabberhead het volgende:

[..]

Nierstenen zitten behoorlijk diep? Tegen de tijd dat je de pijnlijke omgeving hebt gekoeld is je huid bevroren...

@twentemeisje: de arts-assistente die me onderzocht wist me te vertellen dat nierstenen meer pijn doen dan een bevalling. Zij had het allebei al meegemaakt in elk geval
mijn huisarts riep ook direct tegen me "Meisje, een bevalling is er niks bij!". Dat is dan wel weer een geruststellende gedachte
pi_38816388
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 16:28 schreef Gabberhead het volgende:

[..]

tja bij mij werkt het vrij snel tegen pijn en misschien dat ze het kan proberen, baat het niet dan schaadt het ook niet
  dinsdag 13 juni 2006 @ 16:36:16 #27
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_38816689
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 16:30 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

tja bij mij werkt het vrij snel tegen pijn en misschien dat ze het kan proberen, baat het niet dan schaadt het ook niet
Het is ook een goed bedoelde tip! En je kunt het uiteraard ook altijd proberen, denk alleen dat het niet veel effect zal hebben, maar wie niet waagt wie niet wint
pi_38818577
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 16:28 schreef twentemeisje het volgende:

[..]
Ik ga in elk geval ook om buscopanzetpillen vragen, ik heb een heel doosje morfinezetpillen liggen maar die durf ik na mijn bad trip op die morfinespuit niet meer te nemen (hoewel ze volgens de huisarts minder heftig werken dan die spuit die ik heb gehad).
Lijkt me een goed idee. Heb net de bijsluiter gelezen en die dingen hebben in ieder geval een snelle inwerkingstijd. Ik moet zeggen dat mijn vriend op die morfine (20 mg) uiteindelijk wel goed reageerde. Hij wilde het eerst niet: was net als jij bang dat ie er slecht op zou reageren. Maar hij was natuurlijk niet echt in staat om er wat aan te doen... Ikke dus hop dat ding in z'n achterwerk gedaan... Gelukkig heeft 'ie er dus nog twee voorgeschreven gekregen dus als de nood aan de man is heeft hij iets waarvan hij weet dat het werkt.

Misschien heb je het al verteld, maar heb jij ze ooit uitgeplast? Want dat lijkt mij ook nog een hele toer.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:04:36 #29
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_38823940
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 17:34 schreef Jippo het volgende:

[..]

Lijkt me een goed idee. Heb net de bijsluiter gelezen en die dingen hebben in ieder geval een snelle inwerkingstijd. Ik moet zeggen dat mijn vriend op die morfine (20 mg) uiteindelijk wel goed reageerde. Hij wilde het eerst niet: was net als jij bang dat ie er slecht op zou reageren. Maar hij was natuurlijk niet echt in staat om er wat aan te doen... Ikke dus hop dat ding in z'n achterwerk gedaan... Gelukkig heeft 'ie er dus nog twee voorgeschreven gekregen dus als de nood aan de man is heeft hij iets waarvan hij weet dat het werkt.

Misschien heb je het al verteld, maar heb jij ze ooit uitgeplast? Want dat lijkt mij ook nog een hele toer.
Van de vier keer heb ik er drie keer eentje uitgeplast (en wat gruis), de een na laatste keer moest er dus een helpende hand van de uroloog aan te pas komen. Dat deden ze onder algehele narcose via de plasbuis, dus gelukkig geen gesnijd in mijn buik of rug. Ik heb daarna nog 2 dagen op het ziekenhuis gelegen, de eerste dag voorzien van catheter. Frappant was wel dat het echt om een heel klein steentje ging, maar er zaten hele scherpe uitsteeksel aan waardoor ie is blijven steken in de urineleider. De laatste steen van een paar weken geleden was echt een keer zo groot (net iets meer dan 5mm) en die heb ik wel gewoon uit kunnen plassen na een heerlijk dagje "kolieken".

Het uitplassen op zich voel je ook direct, althans in mijn geval was het een fikse pijnscheut in mijn plasbuis en rennen naar de wc.

Weet je trouwens dat er een erfelijke aanleg kan zijn? Je schreef iets over je zwager, is dat de broer van je vriend? Mijn vader en drie van zijn broers hebben het namelijk ook en het is bij mij dan ook zeer waarschijnlijk erfelijk bepaald volgens de uroloog.
pi_38829360
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:04 schreef twentemeisje het volgende:

[..]
Het uitplassen op zich voel je ook direct, althans in mijn geval was het een fikse pijnscheut in mijn plasbuis en rennen naar de wc.

Weet je trouwens dat er een erfelijke aanleg kan zijn? Je schreef iets over je zwager, is dat de broer van je vriend? Mijn vader en drie van zijn broers hebben het namelijk ook en het is bij mij dan ook zeer waarschijnlijk erfelijk bepaald volgens de uroloog.
Okee duidelijk. Dan is 'ie van mijn vriend er nog niet uit, aangezien hij niets gevoeld heeft voor of tijdens het plassen. Heb wel al een theezeefje gekocht, zodat 'ie ze eventueel op kan vangen... Eeeh... niet lachen!

Overigens heeft hij zo'n twee maanden geleden ook al eens zo'n aanval gehad, alleen was die wat minder heftig en duurde korter. Het zal dan wel dezelfde steen zijn

Mijn zwager is geen familie van mijn vriend, verder hebben zijn directe familieleden nog nooit last gehad, gelukkig voor hen.
Het frappante vind ik overigens dat mijn vriend altijd behoorlijk veel heeft gedronken en daarmee bedoel ik dus niet alcohol. maar kennelijk moet hij toch meer drinken en opletten dat zijn urine een lichte kleur heeft. Nu is het dus ongeveer ieder uur een glas water drinken. Met deze temperaturen geen lastige opgave overigens...

Je schreef al eerder dat je het idee hebt dat er een nieuwe aanval op komst is. Hebben jouw artsen nog aanwijzingen gegeven w.b. voeding/drinken? Ik kan me voorstellen dat je toch met de angst blijft zitten voor een herhaling...

Nog en vraagje: die keer dat de steen operatief verwijdert moest worden, hoe is die beslissing genomen? Na het maken van een echo/scan?

Je merkt, het houdt me nogal bezig!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:12:32 #31
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_38829450
Dat sucks. Ik heb het gehad toen ik zes wan
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
pi_38831211
Heel veel sterkte ermee,ik had er last van vanaf baby tot 8 jaar,toen kwamen ze er pas achter(1976).
Helaas bestond de vergruizer nog niet dus dat werd eruit halen.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 23:25:10 #33
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_38832913
Ik heb van diverse artsen, artikelen en websites begrepen dat er nog steeds geen eenduidig antwoord is op de oorzaak van het ontstaan van nierstenen. Ze zeggen wel eens dat de combinatie van teveel calcium en te weinig drinken tot de vorming kan leiden. Maar anderen zeggen dat het grotendeels erfelijk bepaald is.
In elk geval zal genoeg drinken nooit verkeerd uitpakken.

Overigens merkte ik het ook heel duidelijk toen de steen er uiteindelijk uitkwam. Eerst 3 dagen waarin ik continu het gevoel had dat ik moest plassen, ook al was ik net (letterlijk) 10 tellen daarvoor al geweest. Op een gegeven moment kwam dat ding er gewoon uit en toen was ook meteen alle pijn weg. Echt een heerlijk gevoel van opluchting
  woensdag 14 juni 2006 @ 09:03:28 #34
143790 Boda
No guts, no glory
pi_38839314
Zo herkenbaar!! Ik had vorig jaar een koliek aanval, men wat een onbeschrijfelijke pijn!!! Voordat ik geholpen werd bij de eerste hulp heb ik 45! minuten moeten wachten tot ik geholpen werd, en daarna duurde het nog eens een uur voordat de medicijnen begonnen te werken. Je zou toch zeggen dat je wel geholpen word als je over de grond rolt van de pijn, maar nee hoor.
Anyway, na vele onderzoeken bij de uroloog, echo's en een scan is de steen er uiteindelijk zelf uitgekomen. Bij mij zit het ook in de familie, en ik ben als de dood dat ik het nog een keer krijg. Heb dus ook altijd diclofenac op voorraad. Van de uroloog kreeg ik de volgende tips om het (te proberen) te voorkomen: minimaal 3 liter vocht op een dag binnenkrijgen, cranberrysap drinken, geen rabarber, aardbeien, pure chocolade en cola meer. In die laatste voedingsmiddelen zit een bepaald zuur, dat een chemische verbinding maakt met calcium, waardoor de kans op nierstenen toeneemt. Althans, zo is mij dat toen uitgelegd in het ziekenhuis.
  woensdag 14 juni 2006 @ 09:11:34 #35
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_38839478
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:10 schreef Jippo het volgende:

[..]

Okee duidelijk. Dan is 'ie van mijn vriend er nog niet uit, aangezien hij niets gevoeld heeft voor of tijdens het plassen. Heb wel al een theezeefje gekocht, zodat 'ie ze eventueel op kan vangen... Eeeh... niet lachen!
Goed idee! Doet mijn vader ook altijd, het is namelijk handig (ook al kwamen er in mijn geval geen bijzonderheden uit het onderzoek) om de steen op te vangen en voor onderzoek naar het lab te laten sturen. Bij sommige steentjes kunnen ze geloof ik wel zeggen waar ze door ontstaan.
quote:
Overigens heeft hij zo'n twee maanden geleden ook al eens zo'n aanval gehad, alleen was die wat minder heftig en duurde korter. Het zal dan wel dezelfde steen zijn
Zou kunnen, hoeft niet... misschien is het destijds een heel fijn steentje of gruis geweest en heeft hij dat gewoon uitgeplast...
quote:
Mijn zwager is geen familie van mijn vriend, verder hebben zijn directe familieleden nog nooit last gehad, gelukkig voor hen. Het frappante vind ik overigens dat mijn vriend altijd behoorlijk veel heeft gedronken en daarmee bedoel ik dus niet alcohol. maar kennelijk moet hij toch meer drinken en opletten dat zijn urine een lichte kleur heeft. Nu is het dus ongeveer ieder uur een glas water drinken. Met deze temperaturen geen lastige opgave overigens...

Je schreef al eerder dat je het idee hebt dat er een nieuwe aanval op komst is. Hebben jouw artsen nog aanwijzingen gegeven w.b. voeding/drinken? Ik kan me voorstellen dat je toch met de angst blijft zitten voor een herhaling...
Ik heb geen adviezen gehad, behalve dan dat je in normale omstandigheden voldoende water moet drinken en bij een aanval direct moet stoppen met drinken. Qua voeding verder geen adviezen.
quote:
Nog en vraagje: die keer dat de steen operatief verwijdert moest worden, hoe is die beslissing genomen? Na het maken van een echo/scan?

Je merkt, het houdt me nogal bezig!
Ik ben die dag eerst 4 keer bij de huisarts geweest, ik kreeg twee keer een injectie met diclofenac, dat hielp geen donder, en daarna een injectie met morfine die ook geen enkel resultaat had (ik geloof heilig dat ze het verkeerd heeft gespoten omdat ik een behoorlijk ei aan mijn been kreeg op de plek waar ze de spuit erin had gejast). Toen die morfineshot niet hielp heeft de huisartsenpost me doorverwezen naar de uroloog en daar kon ik direct terecht, de uroloog heeft me vervolgens direct naar de CT-scan gedirigeerd. Dat was pure hel, probeer maar eens stil te liggen als je een koliekaanval hebt en ze je vervolgens ook nog eens drie keer lek moeten prikken om er een infuus in te krijgen (contrastvloeistof) .

Toen die scan klaar was kreeg ik direct een buscopan-infuus en werd ik opgenomen. Dat infuus had dus vrij snel effect en ik heb me eigenlijk best prettig gevoeld daarna. Ik mocht twee dagen later naar huis omdat ik geen last meer had... Zoals ik eerder in dit topic al schreef was die pret echter snel over omdat ik puur pijnvrij was door die buscopan, ik kon dus een paar uur later zo weer in hetzelfde ziekenhuisbed gaan liggen. Toen vond de uroloog het ook wel welletjes en ben ik de volgende ochtend direct geholpen. Het was dus een beslissing o.b.v. die eerdere CT-scan en de aanhoudende kolieken. Ik moest daarna nog twee dagen blijven. Ik heb na die operatie nog wel wat kleine kolieken gehad, die werden veroorzaakt door de grote bloedstolsels die er door de ingreep waren ontstaan. Het heeft een behoorlijke tijd geduurt eer alles weer normaal aanvoelde.
pi_38841712
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 23:25 schreef Gabberhead het volgende:
Ik heb van diverse artsen, artikelen en websites begrepen dat er nog steeds geen eenduidig antwoord is op de oorzaak van het ontstaan van nierstenen. Ze zeggen wel eens dat de combinatie van teveel calcium en te weinig drinken tot de vorming kan leiden.
In elk geval zal genoeg drinken nooit verkeerd uitpakken.
Dat is inderdaad waar,waar ik geboren ben had in de jaren '70 het meest hard water van de hele provincie,en ik dronk echt 'sloten' water (nee geen 'slootwater' ) in die tijd.
Heel veel siroop gebruikt ook in die tijd,daar komt mijn zwakke gebit mede vandaan.
pi_38843713
Twente meisje: bedankt weer voor je reactie!

Heb ik nog een vraag aan jullie; mijn vriend krijgt dus een echo en een buikoverzichts foto. Weet iemand wat dat laatste is, kan er niet echt iets over vinden op internet. Overigens dacht ik dat met een scan ze veel nauwkeuriger kunnen zien wat en hoeveel er zit?
  woensdag 14 juni 2006 @ 12:06:02 #38
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_38843878
Een buikoverzichtsfoto is gewoon een hele simpele rontgenfoto van de buik. Niks speciaals.
  woensdag 14 juni 2006 @ 12:08:06 #39
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_38843925
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 12:00 schreef Jippo het volgende:
Twente meisje: bedankt weer voor je reactie!

Heb ik nog een vraag aan jullie; mijn vriend krijgt dus een echo en een buikoverzichts foto. Weet iemand wat dat laatste is, kan er niet echt iets over vinden op internet. Overigens dacht ik dat met een scan ze veel nauwkeuriger kunnen zien wat en hoeveel er zit?
quote:
Dit is een röntgenfoto van de buik, zonder dat gebruik is gemaakt van contraststof. Een buikoverzichtsfoto wordt (vaak als routine) gemaakt om een algemene indruk te krijgen van de ligging van de buikorganen en van mogelijke grove afwijkingen. Galstenen en nierstenen zijn vaak al op een buikoverzichtsfoto te zien. Vrije lucht (bij darmperforatie) en vocht-luchtspiegels (bij darmafsluiting) kunnen hierdoor worden opgespoord.
pi_38964754
Nog wat nieuws: mijn vriend kan as. woensdag al terecht voor het onderzoek!
Ik had voor hem gebelt met de verzekeraar voor wachttijdbemiddeling en dus gelukt ook!

[ Bericht 0% gewijzigd door Jippo op 18-06-2006 11:07:07 ]
pi_38965915
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 13:40 schreef Jippo het volgende:

Bedankt!!!!
ik heb de rest van de reacties nog niet gelezen omdat ik heirvan zo verschrikkelijk schrok.
Ik heb vorrig jaar 2 keer een week in het ziekenhuis gelegen met een niersteen aanval.
Als de pijn zo hevig is als jij beschrijft is er misschien een volledige blokkade .
Een nier kan maar 10 % opzwellen...daarna is er risico dat hij knapt.
Als je vriend zoveel pijn heeft moet hij dus juist NIET drinken.
Toen ik in het ziekenhuis lag mocht ik niet meer dan 1 klein glaasje walter per dag drinken omdat anders mijn nier zou knappen

De huisartsenpost had je door moeten sturen naar de EHBO want daar hoort je vriend thuis.

buscopan morfine diclofenac ik he bhet allemaal gehad en allemaal hielp het tijdelij...maar dat is voor iedereen anders.
NU ga ik de rest lezen en hop ik dat het inmiddels al opgelost is.
pi_38971259
quote:
Op zondag 18 juni 2006 11:41 schreef syzo het volgende:

[..]De huisartsenpost had je door moeten sturen naar de EHBO want daar hoort je vriend thuis.

buscopan morfine diclofenac ik he bhet allemaal gehad en allemaal hielp het tijdelij...maar dat is voor iedereen anders.
NU ga ik de rest lezen en hop ik dat het inmiddels al opgelost is.
Net te veel schrikken! Inmiddels gaat het alweer heel goed met mijn vriend. De medicijnen die hij heeft hoeft hij niet meer hoeven te slikken, maar zijn in ieder geval in huis mocht er weer een aanval komen. Wat betreft de huisartsenpost; na deze ervaring zullen we daar niet meer komen, meteen naar de ehbo! Over het drinken, hij weet dat hij dat niet moet doen tijdens een aanval maar wel als hij geen klachten heeft.
pi_39172125
Update!!!: Gisteren heeft mijn vriend de uitslag gekregen van de echo en buikoverzichtsfoto; er zijn geen stenen meer te zien! Volgens de huisarts heeft hij ze dus toch uitgeplast, ook al heeft hij dat niet gemerkt. Mijn vriend heeft nog wel wat klachten; vanacht een paar keer wakker geworden door pijn in zijn onderbuik (blaas?). Zou dit na-pijn zijn?
Overigens werd het enthousiasme wel wat minder toen we hoorde van mijn zwager dat bij hem toendertijd ook niets meer te zien was maar hij toch nog een aanval kreeg. Hij heeft toen een mri-scan gehad en daarnbij bleek dat er toch nog stenen zaten...
  zaterdag 24 juni 2006 @ 11:26:13 #44
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_39172824
Klinkt bekend. Bij mij hebben ze ook alleen maar op de dag van de eerste aanval een steen zien zitten. Een week later en een maand later zagen ze niks meer op foto's. Maar er zat toch echt nog wat.
Maar wellicht heeft je vriend geluk gehad en zijn ze inderdaad al weg. Ik hoop het voor hem

Voor de zekerheid zou ik hem wel aanraden om altijd een paar pijnstillers op zak te hebben voor het geval dat. Nu weet hij hoe het voelt als er een aanval op komst is, dus dan kan hij het op tijd opvangen. In elk geval 1 troost; zo erg als de eerste aanval zal het niet meer worden
pi_39176630
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 11:26 schreef Gabberhead het volgende:
Voor de zekerheid zou ik hem wel aanraden om altijd een paar pijnstillers op zak te hebben voor het geval dat. Nu weet hij hoe het voelt als er een aanval op komst is, dus dan kan hij het op tijd opvangen. In elk geval 1 troost; zo erg als de eerste aanval zal het niet meer worden
Hij heeft na die aanval van 2 weken geleden nog wel twee keer last gehad. de eerste keer was precies een week later Toen meteen diclofenac en buscopan genomen na ongeveer een uur was het ergste wel weg. daarna de volgende ochtend maar (zonder pijnstillers) na een kwartier weer weg. De foto's werden de volgende dag gemaakt, dan zou hij ze dus die dag moeten hebben uitgeplast, wel typisch maar zou wel kunnen natuurlijk...

Maandag belt hij nog even naar de huisarts om te vragen hoe het zit met die pijn die hij nog af en toe voelt in zijn blaas. Hopen inderdaad dat het nooit meer zo erg wordt als die eerste aanval...
pi_40896452
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 11:26 schreef Gabberhead het volgende:
In elk geval 1 troost; zo erg als de eerste aanval zal het niet meer worden
Lief bedoeld, maar so not true (in mijn geval althans)... Mijn tweede aanval was veruit de pijnlijkste omdat de steen vast kwam te zitten in de urineleider en er een operatie aan te pas moest komen om het ding te verwijderen...

Ik moet vanmiddag naar de uroloog, heb al weken weer die zeurende pijn in de zij en rug... En dat terwijl de laatste aanval nog maar van eind april dateert... gaat me een beetje te snel achter elkaar. Ben benieuwd of ze wat gaan vinden en wat ze daar dan aan gaan doen.
pi_40899878
Ik hoorde laatst van mijn schoonvader dat niersteentjes allemaal klein weerhaakjes hebben, en dat dat de reden is dat het zo vreselijk zeer doet...
pi_40903415
Hoe verwijderen ze die dingen? Geven ze je een injectie met hoge H+ concentratie in je nieren?
pi_40903585
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:07 schreef Leintjeuh het volgende:
Ik hoorde laatst van mijn schoonvader dat niersteentjes allemaal klein weerhaakjes hebben, en dat dat de reden is dat het zo vreselijk zeer doet...
Onzin. Elke obstructie in een lumen(holte) doet pijn. Gewoon omdat het object er uit geperst moet worden door samentrekking van het spierweefsel. En dat veroorzaakt de pijn. Galstenen kunnen ook vreselijk veel pijn doen. Maar die kunnen ook glad zijn. Dus dat is niet echt de reden.
pi_40903613
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 14:02 schreef r0x het volgende:
Hoe verwijderen ze die dingen? Geven ze je een injectie met hoge H+ concentratie in je nieren?
Gewoon via je plasbuis naar je blaas. Dan je urineleider in en grijpen maar.
pi_40906960
Of vergruizen.

Informatieve site: http://home.kabelfoon.nl/~koesveld/nier/
pi_40908434
Dan is mijn methode toch de meest pijnloze.
pi_40908499
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 14:02 schreef r0x het volgende:
Geven ze je een injectie met hoge H+ concentratie in je nieren?
Deze methode bedoel je?
pi_40909130
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:16 schreef r0x het volgende:
Dan is mijn methode toch de meest pijnloze.
Van de *deftig woord alert* ureterorenoscopie heb ik anders weinig gemerkt omdat ik heerlijk lag te 'slapen'
pi_40931906
Gistermiddag naar de uroloog geweest. Hij heef direct een echo gemaakt en ik moest ook meteen een buikoverzichtsfoto laten maken, daarna bij hem terugkomen. Er blijkt dus niets te zien op zowel de echo als die foto's. Dat wil volgens hem niet zeggen dat er niets zit, en dat weet ik ook uit ervaring. In 2004 was dat ook zo en was het pas op de CT-scan te zien (waarna ik opgenomen werd en uiteindelijk geopereerd).

Nu afwachten en over 6 weken terugkomen. Volgende week uitslag urinekweek.
pi_40933792
Oke Hou ons op de hoogte he
pi_41317899
Hoe de fuck ziet een niersteen eruit?

Edit: Laat maar ik heb er al een gevonden

Wel bizar eigenlijk dat zo'n ding gewoon door je lichaam gevormd kan worden en zo uit je plasserd komt rollen
pi_41339571
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:18 schreef DDM het volgende:

[..]

Deze methode bedoel je?
Ja. Ze moeten alleen goed de massa van de niersteen bepalen.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 14:49:12 #59
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_47831116
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 11:37 schreef twentemeisje het volgende:
Gistermiddag naar de uroloog geweest. Hij heef direct een echo gemaakt en ik moest ook meteen een buikoverzichtsfoto laten maken, daarna bij hem terugkomen. Er blijkt dus niets te zien op zowel de echo als die foto's. Dat wil volgens hem niet zeggen dat er niets zit, en dat weet ik ook uit ervaring. In 2004 was dat ook zo en was het pas op de CT-scan te zien (waarna ik opgenomen werd en uiteindelijk geopereerd).

Nu afwachten en over 6 weken terugkomen. Volgende week uitslag urinekweek.
Inmiddels maanden (met klachten), echo's en röntgenfoto's verder en na een CT-scan afgelopen maandag is gebleken dat er een steentje vastzit in mijn nier. Ik moet dinsdag bij de anesthesioloog zijn en wordt binnen nu en een week of vier middels een flexibele ureterorenoscopie (gelukkig wel onder algehele narcose) geholpen. Vergruizen was geen optie...
  maandag 28 mei 2007 @ 20:51:22 #60
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_49864803
Morgenvroeg is het zover... Na vandaag en eergisteren weer een allerminst prettige 'vooraanval' (koliek die wel pijnlijk was maar gelukkig niet echt doorzette) is het ook de hoogste tijd dat dat rotding mijn lijf verlaat! Moet me om 8u melden en om 10u staat de ingreep gepland. Ben benieuwd hoe e.e.a. dit keer zal verlopen...
pi_49870514
Sterkte dan Laat maar weten hoe het is afgelopen.
  woensdag 30 juli 2008 @ 08:59:51 #62
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_60436673
Kwam dit topic weer tegen omdat ik weer last heb... Pfff, begin er toch behoorlijk moe van te worden.

Vorig jaar mei ben ik dus geopereerd. en ja hoor, heb ik weer... Tijdens de operatie is mijn uroloog het door hem gezochte niersteentje namelijk kwijtgeraakt. Hij vond hem in mijn linkernier, wilde hem met zijn grijpertje pakken en hop... daar sprong het onding weg! Hij heeft 'm daarna niet meer kunnen vinden en hij is dus of weggespoeld tijdens de ingreep of zwerft nog ergens in mijn nier of urinewegen rond: een echte zwerfkei dus. Misschien is de ellendeling die ik nu voel wel dezelfde steen die me toen plaagde.

Heb sinds een week of 5/6 heb ik nu weer last, het rommelt behoorlijk. Sinds gisteren is de pijn echt sterk toegenomen, ik heb me gisteravond dan ook vergrepen aan een Buscopan-zetpil. Gelukkig kan ik morgenvroeg al bij de uroloog terecht. Dan zal er wel weer een scan/echo aan te pas komen om te zien wat er zit. Het voelt nu alsof ik elk moment in een koliek kan schieten, best een angstig rotgevoel.

Hoe is het met de overige Fok!-steenlijders?
pi_60506423
Donderdag is er direct na de afspraak met uroloog een CT-scan gemaakt. De steen zit in het kleine bekken, vlak boven de blaas, en is volgende de uroloog nog klein genoeg om zelf uit te kunnen plassen. Ik moet het dus voorlopig (over 4 weken terugkomen) nog even uitzingen met pijnstillers / buscopan zetpillen, in de hoop dat 'the rock' zich snel zelf meldt in een toiletpot. Wanneer ik koorts krijg of de pijn niet meer te harden is dan kan ik me uiteraard weer bij hem melden.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 03:19:09 #64
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_60567356
Ik heb galstenen. Zoals in de OP beschreven voel ik me dan meestal. Ik kreeg Diclofenac, duurt alleen best even voor het werkt en nu werkt het helemaal niet meer.
Gisternacht the worst aanval ever gehad. 2 x Diclofenac, deed niets. 's Ochtends gelijk huisarts gebeld voor nieuwe pillen, however "is het erger geworden" vroeg de assistente, ik zei ja en dus kreeg ik niet zomaar nieuwe pillen maar moest naar de dokter, 3 uur later pas terwijl ik toen al 6 uur lag te creperen

Enfin, toen wel morfine pillen meegekregen en wat voelde dat goed na 20 minuten al. Jammer genoeg nog steeds pijn toen ik wakker werd en eigenlijk moet ik pas vrijdag naar t ziekenhuis, dus ik ga vragen of ik morgen vroeg met spoed heen kan. Zou vandaag gebeuren als de morfine niet hielp, maar werd te laat daarvoor wakker.

Ik denk alleen niet dat ze dat gaan doen Maar wil ook niet to vrijdag aan de morfine
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 03:19:52 #65
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_60567367
Oh, dit topic komt uit 2007
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
pi_62808928
Middag heren en dames,

Interessant topic omdat ik zelf ook last heb van dergelijke aanvallen. Mijn pijnaanvallen zitten aan de linkerzijde van mijn lies(naast mijn balzak) en zijn te beschrijven als ultiem hevige pijnscheuten die meestal 5 tot 20 minuten duren. Ik zou het beschrijven als een roodgloeiende hete haardpook die op en af in mijn lies gestoken wordt.

Inmiddels 2 maal de EHBO bezocht, maar uit bloed en urineonderzoek kwam niks speciaals. Doorverwezen naar de afdeling chirurgie, men dacht daar dat het een peesontsteking was en ze hadden een lichte zwelling op de echo gezien die dat vermoeden "bevestigde"volgens hun. Nu 3 weken verder en gelukkig gen hevige pijn aanval meer gehad op 1 kleine pijnscheut na.

Gister had ik voor de “vermoedelijk ontstoken pees” een afspraak met de fysiotherapeut, hij zei echter naar wat spierkrachtonderzoeken dat die hevige pijn niet de oorzaak kon zijn van een ontstoken pees. Als dat het geval was had ik namelijk ook niet zo'n kracht kunnen zetten met mijn beenspieren. Nu dus weer een afspraak met de dokter staan voor morgen, en natuurlijk zelf op onderzoek uit.

Dit topic bevatte heel veel symptoom beschrijvingen die precies hetzelfde zijn als die van mij. Bij de geplande doktersafspraak ga ik deze aandoening dan ook zeker opperen. In mijn geval vind ik het raar dat de symptomen nu 3 weken zijn verdwenen. 5 Weken na bezoek aan EHBO een kuurtje naproxen(=diclofenac) en 5 dagen buscopan zetpillen genomen maar daarna geen hevige koliek aanvallen meer. Mijn gevoel zegt echter dat het nog niet opgelost is en heb dan ook nog niks uitgeplast. Natuurlijk is het dan ook nog niet zeker dat het uberhaubt om nierstenen gaat.

• Hebben mensen met nierstenen ook zulke lange tussenpauzes gehad zonder koliek pijn?

• Is de plaats van de pijn een reële locatie voor niersteen aandoening?

• Is de beschrijving van de roodgloeiende hete haardpook die op en af in de lies (of op een andere plaatst) gestoken wordt een indicatie voor de pijn die jullie voelen?

MvG,
    Erik
  • pi_62816911
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 13:11 schreef Erik2028855 het volgende:

• Hebben mensen met nierstenen ook zulke lange tussenpauzes gehad zonder koliek pijn?

• Is de plaats van de pijn een reële locatie voor niersteen aandoening? (dat weet ik dan van de info die ik over nierstenen heb gelezen, ik ben namelijk niet de trotse bezitter van een balzak )

• Is de beschrijving van de roodgloeiende hete haardpook die op en af in de lies (of op een andere plaatst) gestoken wordt een indicatie voor de pijn die jullie voelen?
  • Uiteraard kan dit geheel persoonlijk zijn, maar voor mij geldt het in elk geval wel... Het is in elk geval het onderzoeken meer dan waard lijkt me zo.

Realiseer je wel dat op een rontgenfoto de steentjes niet altijd te zien zijn. Bij mij waren ze pas zichtbaar op de CT-scan. Wel is er tijdens een koliek vaak wat bloed in de urine te zien, maar of dat altijd zo is dat weet ik niet.

Good luck, ik hoop dat je snel van die ellendeling verlost bent mocht het om een niersteen gaan! In elk geval moeten ze maar snel achterhalen wat er aan scheelt want zo wordt je er ook een beetje moedeloos van kan ik me zo voorstellen.
    pi_62819084
    Bedankt voor de snelle reactie! Morgen een afspraak met de dokter, dan zullen we even een plan van aanpak opstellen. Als ik mezelf zou moeten diagnostiseren zou ik mijn geld iig op nierstenen zetten.

Ik zal de tip meenemen, en meteen vragen om om een rontgen met contrastvloeistof EN een CT of MRI. Ik laat wel weten hoe het afloopt.
    pi_62820032
    Succes Erik!
    pi_63803665
    Op de CT scan was idd een steentje te zien, echter helaas nog steeds niet er uit gekomen. Nog even doorbijten dus.
    Groeten Erik
    pi_63804263
    Volgens mij heb je een bad met stroomschokken oid in het ziekenhuis wat wel pijn doet maar dan komen de nierstenen los en als het eenmaal voor eht grootste gedeelte weg is veel veel water blijven drinken. Ik had dit gehoord van een vriend want zn stiefvader had nierstenen en is er zo vavaf gekomen.
    pi_63804355
    Oef, net even dit topic doorgelezen, maar ben blij dat ik er nog nooit last van heb gehad
    Respect ook voor twentemeisje dat ze ondertussen niet hartstikke gek is geworden van de pijn
    Toch bijzonder dat je er zoveel last van hebt!
    pi_63804361
    En ik dacht eerst dat dit meer een mannen- dan een vrouwenkwaaltje was
    pi_63809256
    Volgens mij is dat laatste ook wel zo Locusta. Ik las ergens dat het bij mannen 3 of 4x zo vaak voorkomt.

Sinds een week of twee meldt de steen waar ik in augustus en daarvoor ook al last van had zich weer. Het is een tijd rustig geweest. Maar nu weer regelmatig een hele flinke pijnscheut en dan is het ook zomaar weer een dag of twee dagen weg. Het blijft irritant .

Heb je nog veel pijn Erik? Toch goed dat je het uit hebt laten zoeken, nu weet je in elk geval waar je klachten vandaag komen! Sterkte ermee!
    pi_63937003
    Ja ik heb er nog steeds last van, raar is alleen dat ik al een hele tijd geen hevige aanvallen meer heb gehad. Nog wel steeds een vervelend en misselijk gevoel van dag tot dag. Bekent bij iemand?

29 Dec staat voor mij de CT scan wederom klaar alleen gaan ze nu een CT scan met contrastvloeistof uitvoeren. De dokter wil nog een beter beeld krijgen van de steen en dat hoopt hij zo te kunnen bereiken.

Twentemeisje, las ik nou goed dat hij er bij jou al vanaf Augustus in zit? Ik heb er vanaf september al last van en dacht eigenlijk dat dit abnormaal lang was, maar blijkbaar is dat dus wel vaker.

Ik hoop dat voor alle mensen die er last van hebben, incl. mijzelf , deze ellende snel voorbij is!

Groeten en beterschap, Erik
    pi_63939111
    quote:
    Op donderdag 11 december 2008 16:49 schreef Erik2028855 het volgende:

Twentemeisje, las ik nou goed dat hij er bij jou al vanaf Augustus in zit? Ik heb er vanaf september al last van en dacht eigenlijk dat dit abnormaal lang was, maar blijkbaar is dat dus wel vaker.

Ik hoop dat voor alle mensen die er last van hebben, incl. mijzelf , deze ellende snel voorbij is!

Groeten en beterschap, Erik
    Deze zit er zelfs al sinds mei/juni, althans, sinds juni heb ik er last van gekregen. Er gaan soms wel weken voorbij dat ik 'm niet voel, maar de laatste weken issie weer wat actiever aan het bewegen. Ik dacht vanmiddag dat ik in een koliek zou schieten, maar dat is gelukkig uitgebleven. Al zou het wel prettig zijn wanneer dat ding er eens uit zou komen.

Ik kan me wel weer melden bij de uroloog wanneer het te erg wordt overigens.

Het is een vervelend kwaaltje Erik, ik hoop dan ook dat je er snel van verlost zult zijn. Ik moet zeggen dat het me ernstig verbaasd dat je zo lang moet wachten op een CT-scan. Je hebt pijn, dan is het toch niet normaal dat het zo lang duurt??? Kun je er niet nog eens achteraan bellen?
    pi_63940429
    Gelukkig zijn de hevige kolieken bij mij al een week of 3 geleden, ik voel de steen echter nog wel zitten. Beetje vervelend beknellend gevoel en soms wat misselijk makend.

Ik heb begin November al een rontgen en CT gehad waarop ze hem redelijk goed konden zien, en vorige week nog een rontgen foto om te kijken of het vlekje (de niersteen) iets verschoven was. Dit was niet het geval, en ik vroeg de arts dan ook hoe zeker hij was dat het een niersteen was. Zijn antwoord was toch 95% zeker, maar hij wilde toch nog een extra CT scan met contrast vloeistof om een beter beeld te krijgen. Helaas was de CT-scan pas 29 Dec beschikbaar, ik had nog geinformeerd bij mijn huisarts of dit normaal was; zij zei dat het een normale wachttijd is.

Ondanks dat het beknelende vervelde misselijkmakende gevoel (het is een raar gevoel en moeilijk te beschrijven) niet fijn is om te hebben, is het wel handelbaar. Als ik alle dagen kolieken zou hebben, zou ik zeker wat meer vaart er achter zetten. Voor nu wacht ik rustig op mijn buurt en hoop ik dat de steen er m.b.v. de tamsulosine medicijnen (urine wegen ontspanners) er zo snel mogelijk uit komt. In het geval van hevige pijn heb ik als laatste redmiddel ook nog diclofinac of buscopan zetpillen.

Laten we allebei op het beste hopen!

Groeten, Erik
    pi_63958296
    Fijn dat het te handelen is Erik! Ik heb zelf ook een tijdje Tamsulosine gebruikt, was altijd wel grappig bij de apotheek want het wordt volgens mij doorgaans voorgeschreven aan oude mennekes met prostaatproblemen ;-).

Ben benieuwd naar de afloop of het verdere behandelingsvoorstel na de 29e, keep us posted zou ik zeggen!
    pi_65007478
    Hallo allemaal,

Heb gisteren weer een niersteenaanval gehad en ben daarom maar eens gaan zoeken op het internet naar andere lotgenoten. Het enige wat ik wou zeggen is: wat een pijn! pff soms denk ik tijdens de aanval, ik snij gewoon die hele nier eruit...

Anyway, twentemeisje, ik vind het echt fucked up voor je dat je zovaak last van nierstenen hebt aangezien ik weet hoe het voelt.

verder zag ik bepaalde mensen schrijven dat je maar beter kan gaan liggen tijdens de aanval... als je het mij vraagt zou ik je dat niet adviseren. ik ga altijd rondjes rennen in huis, springen, soms naar buiten en joggen. het onderdrukt de pijn een beetje.. anyway ik heb een spuit gekregen van de dokter en nu gaat het wel weer alhoewel ik nog wel kleine steken voel in de nier, maar lang niet zo erg als gisteren.

sommige mensen hier schreven, ik heb een scan laten maken en er is niks gevonden... luister naar me verhaal: dit is al de 4e x dat ik een niersteenaanval krijg. de eerste 3 x keren heb ik allerlei onderzoeken gedaan maar er werden nooit stenen gevonden. de doktoren zeiden altijd we weten niet wat er aan de hand met je is, alle symptonen wijzen op een niersteenaanval maar wanneer we je bloed, urine en de scans bekijken zien we niks dat erop wijst dat het een steen is. gisteren kreeg ik weer een aanval en ik was bij de dokter, aan het springen in z'n kamertje om de pijn te onderdrukken en hij zegt heb je al geplast? ik zeg ja, hij zegt wil je het nog 1 x doen, ik zeg ik probeer het wel maar vertelde hem ook erbij dat er toch geen steentje te bekennen zou zijn. maargoed, ik ging plassen en tot mijn verbazing plas ik gewoon 2 steentjes eruit!

de essentie van het verhaal, het kan best zijn dat ze lange tijd geen sporen van steentjes vinden in je bloed, urine en scans.. dat betekent niet dat ze er niet zijn!

anyway heb nu wel genoeg gezegd!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')